Poklidný spánek "čehosi" v místnosti plné kontrolních počítačů najednou protne zvuk alarmu a blikání červeného světla. Z onoho "čehosi" se probudí dáma velice slušných rozměrů, přesněji řečeno nadměrů, a s hrůzou zjišťuje, že další superhrdina nedokázal dotáhnout své poslání až do úspěšného konce. Co teď? Bude potřeba povolat do zbraně někoho jiného. Mezitím se v ubytovně zachránců světa zbylí čtyři borci nerušeně oddávají zábavě. Barbar s jakýmsi ultramanem si dávají páku, seschlý stařík a kostlivec si hrají s kost(ka)mi. Jedna kůstka se zakutálí ke dveřím a kostlivec ji následuje. Vtom se do místnosti plnou parou vřítí velitelka. Chudák kostlivec je dveřmi nekompromisně vlisován do zdi, nicméně jako správný voják nezapomene ani v těžké situaci zasalutovat vyšší (a v tomto případě celkově větší) hodnosti. Ostatní členové úderné jednotky jsou už nastoupeni v trojčlenný jednořad a poslouchají rozkazy. Když začne být zřejmé, o co se bude jednat, začne barbar lomit rukama a prosit, ať se Velitelka slituje a jeho nikam neposílá, že on už nasazen jednou byl a opravdu už nikam nechce. Zdánlivě patovou situaci ovšem vyřeší příchod podivného barmana, který stihne akorát tak říci "it´s cocktail time" a už je velitelkou převelen na její detašované pracoviště. Tam je náležitě poučen a vyslán vstříc svému poslání.
Tolik tedy stručný přepis úvodní videosekvence hry Gift. Jedná se o nový přírůstek do rodinky 3D plošinovek, jenž je zatím na PlayStation2 v našich končinách zastoupen poněkud chudě, a proto je další člen vítán s veskrze kladnými pocity. Jak to s ním bude dále, se však dočtete až na následujících řádcích.
V této hře dostanete do rukou velmi podivnou postavičku jménem Gift. Těžko říci, co to vlastně je, člověk to není zcela určitě, spíše takový podivný skřítek, ale vzhledem k tomu, že s sebou po světě vláčí jakýsi trojzubec, tak by to mohl být nejspíš nějaký čertík. Ano, právě jsem se rozhodl, že to je prostě čertík. Na obalu hry je Gift popsán jako netrénovaný, smolařský a hloupý anti-hrdina. No, vzhledem k tomu, co všechno ve hře dokáže, to zase až tak úplně pravda není.
V tuto chvíli si pravděpodobně dost z vás klepe na čelo a kroutí hlavou nad tím, jaký bizarní paskvil se to zde snažím popsat. Věřím ale tomu, že až si přečtete, že s touto hrou má co do činění francouzská vývojová a distribuční firma Cryo, dostanete se velice rychle zpátky do klidu.
Zápletka hry je oproti popisu postav velice jednoduchá. Účelem je zachránit princeznu, jejíž hlas byl na začátku Giftovi puštěn ze záznamu a okamžitě našemu hrdinovi učaroval. Toť vše. Ovšem jak už je obecně ve hrách dobrým zvykem, nebude to zase až tak jednoduché. Budete muset „prohopsat“ a prošermovat se více než desítkou levelů, utkat se s nejedním soupeřem a překonat mnoho nástrah.
Po spuštění hry se tak ocitnete v klasickém plošinovkovém prostředí, plném nejrůznějších schůdků, platforem a propastí, stejně jako nezbytných lékárniček, bonusových předmětů a upgradů, přičemž samozřejmě nemohou chybět ani nepřátelé. U jejich popisu bych si dovolil se na chvíli zastavit. Vedle nejrůznějších potvůrek podivných se zde totiž setkáte s docela originálními protivníky. Jde o dva druhy stínů, respektive o stíny a světýlka, které mohou přežívat pouze v patřičně osvětleném prostředí. Takže například tmavé stíny můžete potkat pouze v místech, kde je světlo a eliminovat je lze jedině tak, že v dané lokaci zhasnete. A jelikož, jak známo, tma nemá stín, máte v tu ránu cestu za dalším dobrodružstvím volnou. Naprosto stejným způsobem samozřejmě funguje existence a zejména neexistence "inverzních stínů", tedy světýlek. Teď mě ovšem napadá, že jelikož stíny jsou vrhány světlem, ona světýlka pak tedy nakonec přece musí být stínem tmy. Tak že by nakonec i tma měla stín? Hmm, moment jdu si zavolat na Akademii věd.
V souvislosti s rozsvěcováním a zhasínáním světel se v mnoha místech nevyhnete oblíbeným "spínačovým" questům. Ty jsou ovšem degradovány na pouhé povinné minimum, takže jde spíše o takové zpestření - pokud v jedné místnosti stoupnete na spínač, zpravidla se ve STEJNÉ lokaci něco stane. Občas narazíte na problém, kdy potřebujete zatáhnout za páku. V této situaci se ovšem náš hrdina docela zapotí, než mu dojde, kterým směrem pákou pohnout. Když jsem poprvé přišel na místo, kde tohoto bylo zapotřebí, byla vyvolána animace, v níž Gift pokrčil rameny poté, co se mu nepodařilo cokoliv provést. Už už jsem se chystal jít hledat jinou cestu, když vtom se krátký šot rozběhl dále, Gift se ťukl do čela a pohnul pákou opačným směrem. Musím přiznat, že toto byl moment, kdy si mě tento titul naprosto získal. S takhle přirozeně a nenásilně vtipnou hrou jsem se skutečně již dlouho nesetkal.
Nebudu tvrdit, že je Gift hra nabitá humorem. Není. Je jím "pouze" velice vhodně prostoupena, ať už se jedná o úplně první obrazovku, kterou tady uvidíte (Gift stojí za barem a velice svérázně míchá drinky), úvodní intro, nebo třeba moment, kdy přijdete ke třem volně pohozeným kamenům, automaticky je seberete a díváte se, kterak s nimi Gift žongluje. Když mu popadají na zem, mávne nad nimi rukou a jde dál. Tyto momenty dokáží hru dost oživit, ale přitom nejsou zase tak časté, že by zdržovaly.
Celou cestu s sebou Gift vláčí něco na způsob trojzubce, kterým může dát za vyučenou mnoha individuím, jež si na něj dělají zálusk. Navíc lze tento nástroj na určitých místech nabít energií, jejíž účinky se liší podle barvy. Kupříkladu výboj žluté energie vám pomůže projít velice temnými prostorami a chrání vás před výpady zlých duchů temna. Konkrétně průchod tmou ovšem velice znesnadňuje další postup ve hře, protože se vám dost často bude dařit padat z tmavých platforem do ještě tmavších propastí. Nakonec se tedy celou trasu při každém pokusu naučíte zase o kousek dál, abyste nakonec prošli na druhou stranu. Naštěstí se po své "smrti" nemusíte vracet nijak daleko, a to díky vhodnému rozmístění checkpointů, takže se většinou objevíte kousek před úsekem, který se vám nedaří. Další vadou na kráse, tentokráte docela významnou, je poněkud zmatený design levelů, které jsou sice veskrze lineární, ale mnohdy se stane, že nevíte, kde vlastně jste. Je to docela škoda, protože tím hra, i přes jednoduché a zdařilé ovládání, ztrácí na svižnosti a dynamice. Nižší rychlostní stupeň musíte akceptovat také proto, že i na docela malé schůdky se musíte dostat pomocí skoku. Dokonce i takový anti-hrdina jako Gift by přece jen měl umět vyšlápnout jeden schod.
Poslední, co stojí za výtku, a asi za tu největší, je kamera. Ta je jedním slovem hrozná. Kvůli ní se vám levely zdají ještě zmatenější a těžší na orientaci, než ve skutečnosti jsou. Mám ovšem osobně takové podezření, že chování kamery je takto naprogramováno schválně, aby zvýšilo obtížnost. Byla-li hra před vydáním testována (jakože určitě byla) rozhodně by se na podivné chování kamery muselo přijít (tak tím si nejsem docela jist – pozn. Martin). Co si ale naopak zaslouží pochvalu, je ozvučení a hudba v průběhu celé hry. Zvuky a namluvení postav jsou velmi sympatické. To znamená, že například princeznu a Velitelku podle hlasu zcela jistě rozpoznáte:-). Pisklavý Giftův hlásek je také nezapomenutelný. Ovšem hudební část se mi mnohdy líbila i bez spojitosti se hrou jako takovou. Hlavní melodie tohoto story je jedním slovem prímová.
A co říci o grafice? Hodnocení grafiky bude, jak je mým zvykem, dosti stručné. Grafika je prostě pěkná, plošinovková, veselá a docela i barevná. Svým provedením určitě nedělá ostudu PlayStation2, nicméně hru se světlem a stínem (trapný pokus o slovní hříčku) zde najdete v poněkud jiné rovině než například v Gran Turismu 3 :-).
Co tedy říci závěrem? Ze hry Gift mám velice smíšené pocity. Je mi moc líto, že taková zábavná a vtipná hra je sražena dolů podivným designem levelů a odbytou kamerou.
Proto se více než podle číselného hodnocení orientujte raději podle tohoto odstavce. Gift má nepochybně co nabídnout. Není to sice taková adrenalinová záležitost jako například Rayman Revolution a s přicházejícími tituly jako Wrath of Cortex nebo Jak and Dexter pravděpodobně upadne v zapomnění, ale byla by docela škoda ji minout. Ať už pro správně bláznivý příběh, sympatického hrdinu-nešiku nebo třeba pro vtipné momenty a animace mezi jednotlivými levely. Jde prostě o oddychový titul, který nejen zabaví, ale i pobaví. Pokud jste hopsačkoví maniaci, nenechejte si Gift ujít. Pokud hledáte pouze něco jednoduššího na pár chvil večer po práci, také byste neměli být zklamáni. A pokud pouze čekáte, až vyjdou potenciální pecky jako třeba už zmiňovaný nový Crash Bandicoot, mohl by vám tento titul docela příjemně vyplnit čas. A pokud Gift uvidíte někde v bazaru za pár kaček, tak rozhodně neváhejte :-). Děkuji za pozornost.
Gift | ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
|