Pátek 6. prosince 2019, svátek má Mikuláš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 6. prosince 2019 Mikuláš

Ve hře From Dust budete bohem a poručíte větru, dešti

aktualizováno 
Do poslední chvíle jsme nevěděli, co skutečně od From Dust očekávat, dokud jsme ji nespustili. Výsledek nás příjemně překvapil.
90

From Dust

Platforma: Xbox360
Výrobce: Ubisoft

  • Poměr cena/zábava
  • Kreativní herní náplň
  • Fyzika
  • Kamera
  • Občas umělá inteligence domorodců

Za málo peněz hodně muziky. Božská hra, která i přes pár much rozhodně nesmí chybět ve vaší sbírce.

Herní karta

Vaším nástrojem se stane "božská" moc, přičemž cíl spočívá v přemístění členů kmene do dalšího scénáře. Vy se jen musíte postarat o to, aby ta cesta nebyla trnitá. A v tom je ten základní stavební hratelnostní kámen. Musíte si totiž poradit se zdejšími surovinami, vyrobit pomocí nich cestičku k totemům, kolem kterých si domorodci dělají vesničky a šíří vegetaci.

Koncept je jednoduchý, ale také naprosto chytlavý a mnohdy i náročný na hlavu. Do božských rukou (resp. božského dechu) se vám totiž nedostávají jednotliví členové starodávného kmene, nýbrž písek (půda), láva a voda. Půda je tvárným základem života, na ní roste všechno to zelené býlí, důležité k životu a otevírání nového obsahu.

From Dust

From Dust

Láva slouží jako dvousečný živel. Jejím manipulováním získáváte buď nové skály, které jsou ideální třeba jako základní stavební kámen pro změnu toku řek, ale také oheň. To, pokud se vám nepovede roztavenou horninu pohlídat, může znamenat i restart úrovně po zuhelnatění i toho posledního žijícího človíčka.

A pak tu je voda. Životodárná tekutina je tím největším oříškem po převážnou část hry. Dokáže vám totiž pořádně zatopit, tedy vlastně vytopit naprosto všechno. Ale hlavně je to materiál naprosto netvárný, a tím pádem nejproblémovější na překonávání. Souvisí s ním ale i nejzábavnější prvek hry, a to je všemožné tvoření přehrad, lagun, nových odtoků atd.

Díky propracované fyzice si rychle zvyknete na využívání vody jakožto zdroje vašich nebezpečných pokusů. Jednou jsme si třeba nevšimli, že už nám  přetéká megalomanská přehrada (samozřejmě, že jsme ji (ne)museli stavět) a na odčinění škod bylo náhle pozdě. Když se utopila i poslední živá duše, přišel krutý restart a zkoušení nových skopičin.

From Dust

From Dust

V tomhle je hra na boha naprosto dokonalá. Její pravidla fungují a v rámci nich vám dovolí dělat si v podstatě, co chcete. Pokud se to nepovede, není to vina hry, nýbrž vaše. Všechno tady totiž funguje přesně tak, jak má, resp. tak, jak je vám na začátku hbitě vysvětleno. Zamrzí jen kratší Story mód.

Ovšem věřte, že se u něj pekelně zapotíte a pokud to budete hrát jako my, tak mnohokrát i naprosto zbytečně. Jenže o tom to je, tahle hra je pro hračičky, které nebaví jenom tupě a co nejkratší cestou dospět k cíli, ale naopak se trochu vcítit do svého nově nabytého božství a popustit uzdu fantazii.

Navíc tu je ještě Challenge mód, který prověří vaše schopnosti na úplnou hranici. From Dust vám totiž ze všeho nejradši servíruje (kromě komplikované cesty) i jiná, poněkud drastičtější nebezpečí. Ohromné vlny tsunami jsou přitom pouze sladký začátek.

From Dust

From Dust

Je sice pravda, že po čase se autoři částečně vyčerpali a scénáře jsou si víceméně podobné, jenom se na nich nachází více vody, lávy, obojího a nebo je téměř celá pokrytá jenom pískem (alespoň zdánlivě). Někdo by možná hru nařknul ze stereotypní hratelnosti, ale to je, jako kdybyste doma měli celou krabici kostiček lego a stěžovali si na to, že máte tři, čtyři druhy kostiček a pár panáčků.

Nevíme tedy jak to máte vy, ale nás rozhodně nikdy tohle v kreativitě neomezovalo a stejně na to jde From Dust. Je to podle nás dokonce přesně ten prvek, který na hře nejvíce obdivujeme.

Do vínku se hře dostalo i solidního audiovizuálního kabátku. Právě tím From Dust silně připomíná titul Black and White. Všechno je takové syrovější, zvuky nabírání materiálu nám dokonce přišly chvilkami identické. Ale proč vlastně ne, tak nějak jsme v to i skrytě doufali.

From Dust

From Dust

Hra se ale neobešla bez negativ. Jsou jimi pravděpodobně jenom ovládání a kamera (k dispozici je zatím pouze Xboxová verze hry). Těžko se nám na obojí zvykalo.

Je sice pravda, že ovládání přejde do krve trochu rychleji, ale s kamerou je to horší. Nenabízí vám totiž úplně volný pohled. Zřejmě je to dáno tím, že vaše božské já je zobrazeno pomocí kurzoru přímo na herní ploše, který kopíruje všechny zdejší tvary, ale to nic nemění na věci, že volná kamera by vám dovolila mnohem lépe konat zázraky.

Zázraky

Ve hře na boha se samozřejmě neomezíte pouze na sbírání písku, lávy a vody, abyste z toho pak něco tvořili. Někdy se bude hodit i trochu silnější kalibr než jen božské ruce, a tak na řadu přijdou zázraky. Jedním z nich je třeba možnost udělat z veškeré vody želatinu, a otevřít si tak přístup i přes koryta jinak velmi rozbouřených řek. Vodu lze i odpařit, a to v případech, kdy by vám trvalo hodně dlouho ji všechnu "ručně" dostat jinam. Každopádně se bez zázraků obejdete. Slouží spíše jako zpestření nebo pomoc, pokud si už opravdu nevíte rady.

Trochu horší to je i s domorodci, kteří si cestu k vámi pracně vydobytému cíli volí jinak, než jste jim sami připravili, a trochu tak občas dokážou brnknout na nervy nejednoho božsky uvažujícího hráče. Naštěstí je pár kapek vody většinou přiměje k rozumu.

From Dust

From Dust

Rádi bychom si i trochu posteskli, že ve hře není možnost jenom takového klidného stavění, bez úkolů, bez překážek. Prostě dostat placku, do vínku pár elementů a stavěj si, milý hráči. Myslíme, že časem by se právě na takovémto pískovišti objevili všichni, které hra bavila minimálně tak moc jako nás. Ale na druhou stranu, dnešní doba stahovatelných přídavků tuto variantu nezatracuje.

Jinak ale nemůže from Dust vytknout nic a možná ani nechceme, protože za necelé tři stovky přináší neuvěřitelnou porci zábavy, která se jednoduše nedá tak úplně vyčerpat. Přináší koncept, který je velice jednoduchý a přitom neskutečně návykový. Vzhledem ke své ceně obsahuje tak akorát map a i když se i na těchto málo mapách začnou brzo jednotlivé prvky opakovat, nikdo vám nebrání v tom, abyste do hry přenesli svoji kreativitu a neuzpůsobili si zdejší pravidla sobě samým.

Jste přeci bůh. A stejně jako vašemu hernímu já by neměla mezi prsty zbytečně proklouzávat zrnka prachu, ani vám by neměla proklouznout tato osvěžující hra.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

90 %

Čtenáři

78 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 212 čtenářů

  • Nejčtenější

KVÍZ: Poznáte staré české videohry, na které už se dnes nevzpomíná?

České počítačové hry zažívají zlaté časy a do budoucna by se z nich mohl stát stejně významný vývozní artikl, jako...

Utratil jmění za virtuální postavu, kamarád mu ji omylem prodal za drobné

Kvůli nešťastnému ukliknutí přišel čínský hráč o svoji vypiplanou herní postavu v hodnotě 1,4 milionu dolarů. Půjčil ji...

Nejlepší hry roku 2019: nominujte své favority

Závěr roku již tradičně patří čtenářské anketě Hra roku na Bonuswebu. Kromě hlavní soutěže, k níž se pojí i cena v...

Pět nejočekávanějších her, které vycházejí v prosinci

Původně jsme prosincový přehled psát ani nechtěli, nicméně kromě několika nových her vychází i pár zajímavých portů....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hodně Divoký západ dorazil i na PC. Recenze Red Dead Redemption 2

Dobrých her s tematikou Divokého západu je na osobních počítačích (a nejen na nich) jako šafránu. A pokud nechcete...

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...

  • Další z rubriky

RECENZE: Legenda z roku 1984 nepokračuje. Moderní Karateka je odpad

Původní Karateku naprogramoval v roce 1984 student univerzity Yale Jordan Mechner, který později přivedl na svět herní...

RECENZE: F1 2013 jsou parádní formule, ale doplácejí na roční vydávání

Nejenže je to jediná hra s oficiální licenci F1, ale navíc je opravdu dobrá. Jenže když vychází každý rok, je těžké to...

RECENZE: Might and Magic X je úžasný návrat strojem času o 15 let zpět

Málokdo se dnes odváží vyrukovat s tak hardcore retro titulem, jakým je desáté Might and Magic. Vzpomínky ožívají.

RECENZE: World of Warplanes se snaží navázat na tankový úspěch

Podaří se zopakovat zásah do černého i podruhé, kdy tanky z World of Tanks nahrazují letadla? Zatím to není jisté.

Najdete na iDNES.cz