Neděle 26. června 2022, svátek má Adriana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 26. června 2022 Adriana

Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou vás může bavit velice dlouho. Bohužel však lze při každém jeho kroku cítit, že hra by chtěla doladit a hlavně dostat injekci dalšího obsahu.
60

Friday the 13th: The Game

Platforma: PC, XboxOne, PlayStation 4
Výrobce: IllFonic

  • zábavná hra, pokud narazíte na slušné spoluhráče
  • mnoho možností, jak nad vrahem zvítězit
  • atmosféra
  • potřeba taktizovat
  • chyby v grafice, v modelech postav, v animacích
  • stereotyp se může dostavit nečekaně brzy
  • nefér herní mechanismy

Herní karta

Od roku 1980, kdy do kin „nakráčel” dnes již kultovní horor počeštěný jako Pátek třináctého, se toho stalo opravdu hodně. Především se objevila více než desítka pokračování této úspěšné vyvražďovačky, a tak teenageři lační po krvi pravidelně dostávali svůj příděl bizarního násilí po celých 37 let. A dnes, v roce 2017, jsme se dočkali i vymodlené a dlouho očekávané hry. Ovšem jen pro on-line hráče.

Více než 12 tisíc sponzorů, kteří do vývoje Friday the 13th: The Game společně vložili přes 820 tisíc dolarů, se hodně dlouho třáslo strachy. Studio Gun Media se v nezávislé herní sféře osvědčilo jako vydavatel, ale pokud šlo o samotný vývoj, byli lidé pod jeho hlavičkou nováčci. Pátek třináctého je známá značka se zástupy fanoušků, a tak na jejich bedrech stál nesnadný úkol s nejistým cílem.

Friday The 13th: The Game

Friday The 13th: The Game

Friday the 13th je dobrá hra se zábavnou hratelností, napětím a nemalými nároky na hráčovy schopnosti. Na druhou stranu dokáže být překvapivě frustrující, po grafické stránce neoslní a je prolezlá chybami. Osamělé hráče ostatně nepotěší ani ona nepřítomnost hry pro jednoho.

Bude se vraždit

Vše se točí kolem postavy brutálního masového vraha Jasona Vorheese. Ten má v každém případě za úkol zlikvidovat všechny mladistvé táborníky (Counselors), jejichž rolí se zhostí zbývající hráči. Jeden „šťastnější”, tedy ten, který dostane možnost ovládat právě Jasona, se nemusí obávat o svůj krk a stává se lovcem. Ale jeho vražedná mise ani tak není nejjednodušší, třebaže má nad ostatními značnou výhodu.

Friday The 13th: The Game

Na všech mapách, které jsou bohužel v současné době pouze tři (a navíc jsou to až nepříjemně si podobné variace na zalesněný tábor), existuje několik řetězců provázaných úkolů, které musí přeživší splnit, aby nad vrahem zvítězili. Mohou pomocí nalezených dílů opravit automobil, kterým ujedou pryč, mohou zavolat policii, nebo třeba vyvolat hrdiny filmů, kteří konečně Jasona odpraví.

Ten je totiž jinak nesmrtelný. To znamená, že ho žádný hráč nemůže svévolně zranit. Vraha mohou ostatní paralyzovat taserem, hozenými petardami, nebo třeba bodnutím nožíku do krku (tak se mohou oběti ještě před smrtí zachránit). Zemřít však nemůže. Je také hodně, ale hodně pomalý. Zatímco ostatní hráči mohou sprintovat, on si jde svým hromotluckým tempem, a tak mu často všichni z dohledu utečou.

Jenže ve vínku má pár skoro až nadpřirozených schopností. Pomocí jedné je schopen na velkou vzdálenost lokalizovat vyděšené protihráče (k mechanismu děsu se ještě vrátíme), a tak si najít nic netušící cíl. Další mu dovoluje volně se teleportovat po mapě k vyznačeným objektům a třetí je zase jakýsi warp kupředu, který umožňuje teleportaci na kratší vzdálenost k prchající oběti. Funguje podobně jako slavná „atomovka” z Unreal Tournamentu, kdy myší navádíte letící kameru a kliknutím se přemístíte.

Friday The 13th: The Game

Kromě toho Jason může různě po mapě sbírat další serepetičky, které mu pomohou v lovu nebohých mladistvých. Dobře umístěná past na medvědy pod oknem je polovina vítězství, ačkoliv často se z ní šikovnější hráči vyprostí až příliš rychle. Unikající oběť může na kratičkou chvíli zastavit vrženým nožem, který ji navíc zraní, a tedy i zpomalí. Také lze využít krátkodobého módu hněvu, ve kterém je Jason rychlejší, silnější, a zamčené dveře tak rozbije pouhým dotekem.

Přeživší se musí hodně snažit

Naproti němu ostatní přeživší tolik přirozených možností nemají. Deset postav se liší vzhledem a pár statistikami, ale ty nemají na hratelnost nijak velký vliv. Jejich výhoda tkví v rychlosti a schopnosti využívat prostředí. Většina dveří se dá zamknout, oknem lze buď pomalu prolézt, nebo po vzoru akčních filmů proskočit. Předměty zájmu se pak válejí všude kolem.

Baterka pomůže v navigaci a snižuje strach a o účinnosti kapesního nože jsme už mluvili. Různé zbraně Jasona nezraňují, ale dobře mířený výstřel z brokovnice ho spolehlivě na pár sekund pošle k zemi. Vystřelená světlice do zamaskovaného obličeje ho pak na docela dlouho slušně rozhodí. Hraní za přeživší je v každém ohledu mnohem taktičtější. A samozřejmě také napínavější.

Friday The 13th: The Game

Hráč v Jasonově kůži se může chovat jako pitomec, může dělat skopičiny, hrát si s ostatními a stále má možnost zvítězit. Ale všichni ostatní musí bojovat a uvažovat, jak se případnému konfliktu vyhnout a pak jak se z něj dostat. V domě nachystají pasti, zamknou dveře a okenice a vytvoří si několik únikových východů. Nesmí však na jednom místě setrvat dlouho. Přece jen musí spolupracovat, aby splnili požadované úkoly. Jakmile někdo vraha spatří, všichni hráči na mapě o jeho pozici vědí a mohou začít jednat.

Přeživší se totiž (pokud nedělají velký hluk a nesprintují) Jasonovi na mapě nezobrazují. O vtipné situace, kdy vrah projde kolem vás, když jste se zrovna schovali za strom, není nouze. Zmíněný mechanismus strachu funguje tak, že pokud přeživší uvidí něco děsivého (krev na zemi, tělo jiného hráče) začne „vyšilovat”, obličej se mu zkroutí do vyděšených grimas a Jasonovi se hráč označí na krátkou chvíli na mapě. A může se tedy k němu pohotově přemístit.

Mechanismus je to skoro filmový, ale bohužel není stoprocentně účinný. K přeživším totiž není úplně spravedlivý. Postava se často vyděsí jen tak, bez zjevné známky nějakého nebezpečí nebo děsivých výjevů a hned v následující sekundě jí vrah může jít po krku. Ve hře není žádný ukazatel strachu, nebo něco, co by jeho hladinu indikovalo, a tak není možné se těmto situacím vyvarovat. Můžete tedy hrát obezřetně, jak jen chcete, ale stále budete v nebezpečí, že vás hra prozradí.

Friday The 13th: The Game

V takovém případě není mnoho možností, jak před Jasonem uniknout. Jakmile vás najde a začne pronásledovat, je velice obtížné se strachu zbavit, a tak mu z jeho radaru jen tak nezmizíte. Pokud u sebe zrovna nemáte nějaký předmět, který by vám dovolil se ho zbavit, jste skoro ve všech možných případech mrtví. Jistě, funguje to podobně jako ve filmech, kde jsou postavy vyvražďovány postupně, ale k jednotlivému hráči to moc fér není.

Většinou vás vrah dostihne (teleportuje se vám doslova do zad) a chytne pod krkem. V tu chvíli máte ještě možnost se mu vysmeknout pomocí bušení do klávesnice, ale to funguje tak v jednom případě z deseti. Pak se aktivuje animace popravy. Ty jsou velice brutální, variabilní a překvapivě zábavné. Různé „kostýmy” Jasona mají různé zbraně (sekeru, oštěp, trojzubec), a smrti jsou tak krásně různorodé. Jsou jich desítky. Navíc často berou v potaz okolí. Jason tak chudákovi klidně může strčit hlavu do hořícího krbu nebo ho napíchnout na střep v okně.

Horší je to, co se často děje s tělem po dokončení animace. Friday the 13th je plný problémů a bugů, z nichž ty nejbizarnější jsou spojené s ragdoll modelem postav. Velmi často se stane, že mrtvola začne doslova tancovat nad zemí, občas se vznese, vyšplhá po stromě a zmizí ve stratosféře. Vtipné to je, to ne, že ne. Ale přece jenom se to do brutálního realistického hororu nehodí.

Stejné je to s opravdu absurdními animacemi obličejů, které se často kroutí a vypadají jako z obrazu Edvarda Muncha. Další technickou masařkou je kamera, která se mi sem tam přepnula dovnitř modelu nějaké postavy. Spolu s celkovou grafickou kvalitou, která se nedá označit vlídnějším výrazem než jako proměnlivá, to vše ukazuje, že autoři to s Unreal Enginem příliš neumí. Bohužel je to na hře vidět více než v jiných případech.

Ale i přesto umí Friday the 13th: The Game být velice zábavnou hrou. Není zrovna originální a třeba autoři Dead By Daylight by si skoro mohli být jistí vítězstvím soudního sporu o plagiátorství. Jistou obojakost ze hry zkrátka cítíte na první pohled. Nebo se stačí podívat na hráčské recenze, které se neobvykle liší. Jedni hru zbožňují, jiní nesnášejí. Prekérní situace, ale má docela prozaický důvod.

Friday the 13th: The Game je multiplayerová hra. Pokud se vám podaří narazit na zajímavou skvadru hráčů, můžete se bavit nejlépe v životě. Někteří jsou až tak daleko (a je to skvělé), že se do postav, za něž hrají, vžívají a jako herci komentují dění kolem. Všechny chyby tím rázem odplují a nakopnutá mrtvola, která letí kilometr daleko, vyvolá u všech výbuch smíchu. Jenže, to vše se neskrývá v excelenci hry, ale spíš v její komunitě.

Buď u ní strávíte týden, nebo nenajdete zábavné hráče a po dvou hodinách ji odhodíte, protože se dostaví stereotyp. Hra sama o sobě je nedokončená a nedostatek obsahu jí sráží vaz. Možnost otevírat další vzhledy a schopnosti pro Jasona je chabá náplast na příšerně nízký počet map. Ovšem, pokud s deseti skutečnými kamarády pořádáte LAN party a chcete Jasonovi a jeho „vyvražďovačce” dát šanci, věřte, že bude lepší vzít si v práci delší dovolenou.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

60 %

Čtenáři

67 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 81 čtenářů

  • Nejčtenější

Akce! iDNES Premium na 3 měsíce za 1 Kč a šance na 50 tisíc na paliva k tomu

Čtení na celé léto za jedinou korunu nabízí akční nabídka na vstup do iDNES Premium. Všichni noví uživatelé, kteří si...

Zažalovali youtubera o miliony, má z něj být odstrašující případ

Po úspěšném soudním tažení proti výrobcům cheatů se nyní právníci společnosti Bungie pustili do boje s youtuberem...

Utratil v Diablu Immortal 370 tisíc korun, pak autory poslal ostře do háje

Streamer utrácel v Diablu Immortal peníze, dokud se mu nepodařilo získat drahokam na maximální úrovni. Poté s hrou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zapomenuté poklady, tyto skvělé hry si dnes nemůžeme legálně koupit

Katalogy digitálních obchodů s hrami mají prakticky neomezenou nabídku a vedle novinek obsahují i lety prověřené...

Výrobci cheatů tvrdě narazili, na pokutách zaplatí stovky milionů korun

Společnost Bungie vytáhla do boje proti podvodníkům ve hře Destiny 2. Autoři cheatovacích programů, které dávají...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zabíjení dětí, mučení? Není problém. Ale sex ano, stěžují si autoři hry

Premium Vývojáři ze společnosti Holodexxx chtějí posunout sledování pornografie na novou úroveň, zatím se jim však nedaří...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

RECENZE: Zaklínačský animák působí spíš jako „neznačkové“ fantasy

Nový animovaný film se zaklínačskou tématikou je dalším přírůstkem do kolekce nabídky původní tvorby Netflixu. Ačkoli...

RECENZE: Nový díl Syberie je překvapivě možná ten nejlepší vůbec

Po průměrném třetím dílu se série Syberia překvapivě vrací v plné síle. Jde o nejlepší poctu životu a dílu...

RECENZE: V Tribes of Midgard musíte zajistit přežití vikinské vesnice

Sympatická směsice žánrů, která je sice zasazená do vcelku okoukaného prostředí, ovšem na zábavnosti jí to neubírá....

RECENZE: Elite Dangerous: Odyssey je odfláknutý přídavek za cenu plné hry

Rozšíření Odyssey vesmírného simulátoru Elite Dangerous slibovalo už tak komplexní hru rozšířit o další vrstvu....

Recenze 100% přírodního Bi-Oilu: Stojí za to si ho pořídit?
Recenze 100% přírodního Bi-Oilu: Stojí za to si ho pořídit?

6 redaktorek, žen různého věku, s rozdílnými zkušenostmi i pokožkou, otestovalo Bi-Oil Pečující olej (Přírodní). Každou z nich trápí něco jiného –...

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Největší turistické lodě na světě vůbec nevyplují, jedna zamíří do šrotu

Největší turistická loď Global Dream z dílny německé společnosti MV Werften vůbec nevypluje a míří do šrotu, druhá je...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Žena vyrůstala mezi mormony, má dvě stě sourozenců

Nicole Mafi z Utahu se rozmluvila o životě v komunitě mormonů. Od narození jí prý „vymývali“ mozek a věřila všemu, co...