Synonymem pro pravidelné výroční aktualizace s menšími obměnami jsou stále v prvé řadě sportovní hry od EA Sports. Nutno ale říci, že dnes již poněkud neprávem, jelikož už i jiné firmy produkují hry se železnou roční pravidelností. Vzhledem ke hře, o níž dnes píšeme se nabízí samozřejmě i Sony, jejichž motoristické série WRC či Formula One tu s námi již rovněž nějaký ten rok jsou. A právě nový díl formulového zápolení si dnes vezmeme na paškál.
Již nějakou dobu je firma Sony výhradním vlastníkem práv na celý seriál Formule 1, a tak všichni příznivci této disciplíny (a že jich na světě není málo) musí svou pozornost cílit směrem k PlayStation 2. Samozřejmě pouze v případě, že chtějí závodit za aktuální konstelace a ne s několik let starými soupiskami týmů, barevnými provedeními vozů a bez možnosti zajezdit si na nejnovějších tratích, na nichž se F1 jezdí. Tím je nyní samozřejmě řečeno, že i v letošní Formula One se setkáváme s aktuálními jmény u daných týmů, s aktuálními sponzorskými logy na vozech a samozřejmě i s rekordní nadílkou devatenácti okruhů letošního ročníku F1 včetně novinek v podobě Číny a Turecka. Takže potud víceméně vše při starém a v naprostém pořádku.
Pokud si zapnete všechny asistence, jezdí hra téměř sama za vás a můžete závody vyhrávat třeba i na Minardi.
Příjemné překvapení ale nastává hned při prvním závodu. Ač se vloni již tak nějak začínalo zdát, že tvůrci ze Studia Liverpool už pomalu docházejí k limitu svých možností, co se týče technického zpracování hry, tak letos to rázně velice rázně popřeli. Hra totiž vypadá opravdu velice dobře, což bylo v minulosti spíše výsadou konkurenční série F1 od EA Sports. Skok je to skutečně značný a po zkušenostech s předchozími ročníky, jsme skoro až nechtěli věřit vlastním očím. V prvé řadě je zde nyní všechno podstatně barevnější než v minulosti, čímž pádem vše vypadá živěji a přitažlivěji, ale nemalou roli hrají i velmi pěkné modely monopostů, poměrně zdařile ztvárněné tribuny plné diváků a v neposlední řadě i okolí tratí. Jistě, v takovém Bahrainu není na co koukat, jelikož za obrubníky vymezujícími trať začíná poušť, ale třeba projížďka v takové Monze se dá označit za pastvu pro oči: všude kolem plno zeleně či velmi povedené modely stromů vytvářejí skutečně velmi dobrý dojem. Jistě, s grafickou excelencí GT4 srovnávat nelze, ale oproti předchozím dílům vypadá hra zkrátka fakt dobře. Podobně jsou na tom i zvuky, jejichž kvalita nás sama upozornila na to, že se nejedná pouze o standardní ozvučení, známé z formulových her již roky. Zejména rázy motoru při podřazování znějí velmi věrohodně a dodávají hře realistický lesk.Když už jsme u toho realismu: jeho míru si můžete opět nastavit plně podle svých potřeb či dispozic a jeho úroveň se nenastavuje pouze po přednastavených hladinách, ale po jednotlivých parametrech jako kupříkladu možnost poškození auta, brzdný asistent nebo dokonce i pomocník při zatáčení. Pokud si zapnete všechny asistence, jezdí hra téměř sama za vás a můžete závody vyhrávat třeba i na Minardi, ale pokud si již vypnete třeba korekci zatáče, nadřete se na dobrý výsledek podstatně více než by se dalo předpokládat. Pro začátečníky je velmi dobrá i možnost nechat si ve všech režimech na asfalt nakreslit čáru vytyčující ideální stopu, jejíž barva navíc upozorňuje i na nutnost brzdění či možnost plné akcelerace.
Formula One 05 nás velmi příjemně překvapila. Vypadá velice dobře a hraje se neméně dobře.
U hry, která vychází uprostřed rozjeté sezóny vždy hrozí nebezpečí, že se tvůrcům nepodaří odladit správné rozložení sil, které v daném ročníku panuje. Letos se to v zásadě i povedlo, přestože spoustu odchylek oproti letošnímu vývoji reálné sezóny zde najdeme. V prvé řadě je zde poněkud více než ve skutečnosti silné Ferrari, jehož vozy se na startovním roštu umisťují v průměru tak do šestého místa. Vcelku reálně je na tom McLaren, poněkud dole se umisťují vozy stáje Williams. Bude se ale patrně jednat o odezvu na neuskutečněný přestup Jensona Buttona od BAR, jelikož tato stáj je na tom evidentně pouze na základě loňských výsledků podstatně lépe než v reálu. Spolu s Minardi pak vcelku očekávatelně uzavírají startovní pole žluté Jordany. Lehčí „přesílenost“ Ferrari navíc patriotičtí tvůrci poměrně vtipně kompenzují tím, že při vstupu do rychlého závodu vám hra jako prvního nabídne právě Buttona s BAR. Pokud ale chcete změnit stáj i jezdce a začnete mezi nimi listovat intuitivně pravou šipkou na gamepadu, zjistíte, že stáje jsou seřazeny podle pořadí v loňském poháru konstruktérů, přičemž k rudým plečkám z Maranella se tímto směrem dostanete až úplně nakonec.Nejen v oblasti pohledné grafiky se ale tvůrci inspirovali u konkurence od EA. Hlavním těžištěm nové Formula One je totiž kariérní režim, do něhož vstupujete jako závodník „druhé kategorie“, který se pokouší proniknout do F1. Čekají vás tak předsezónní testy, které musíte samozřejmě úspěšně splnit k tomu, aby vám byl nabídnut kontrakt. Samozřejmě nelze čekat, že první nabídky přijdou od těch nejlepších renomovaných stájí, ale podívejte se třeba na takového Fernanda Alonsa: začínal u Minardi a dnes útočí na titul mistra světa. Ve vaší první sezóně dostanete úkol, který spočívá ve splnění požadavku na vaše celkové umístění na konci sezóny, v čehož důsledku pak přicházejí nové a lepší nabídky z lepších stájí. Vedle tohoto módu je zde samozřejmě slušná řádka dalších režimů, mezi nimiž nechybí ani obdoba licenčních zkoušek známých z Gran Turisma.
|
|
Formula One 05 | ||||||
| ||||||
| ||||||
| ||||||
|