Football Manager 2007 - je na čase vyměnit trenky!
Myslím, že je zbytečné se zde zabývat
historií série nebo vývojového týmu, protože každý fanda fotbalu zná chlápky z
SI Games jako opravdu profesionální tvůrce fotbalových manažerů a není je třeba
nikterak představovat. Football Manager je každým rokem nejlepším fotbalovým
manažerem na světě a věřte, že tento fakt se nebude měnit ani letos, protože
stejně tak jako loni vás Football Manager chytne a nepustí - já sám jsem rád, že
mě pustil napsat tuto recenzi.
Co mi však v FM 2007 velmi chybí je kompletní licence, tedy znaky, fotky, dresy jednotlivých lig a klubů.
Letošní díl dostál několika změnám. Tou první je samozřejmě
pozměněný interface, který je opět o něco přehlednější, této změny si všimnete
ještě dříve, než se dostanete do určitého klubu. Nově je zde i možnost vložit si
vlastní fotografii manažera. V FM 2007 se vžijete do role fotbalového manažera -
v letošním dílu je na výběr opět nespočet ligovových soutěží a bude jen a jen na
vás s kterým klubem podepíšete
smlouvou. Nechybí samozřejmě možnost začít "bez práce" a čekat, až se v nějakém
klubu místo manažerské pozice uvolní. To ale všichni moc dobře známe, tak se
vrhneme hned na to, co je v FM 2007 novinkou.
Autoři nám slibovali, že letošní díl bude převážné zaměřený
na ještě podrobnější komunikaci s hráči. Musím říct, že slib SI Games splnili.
Nejenže můžete s hráčem komunikovat před zápasem, o poločase a po zápase, kdy
můžete říct pár slov buďto celému týmu nebo konkrétním hráčům, vaše slova pak
mají účinek na týmovou morálku. O poločase můžete také nahlédnout, jaké pokyny
má soupeř a podle toho nastavit taktiku - ta je rozmanitá stejně tak jako minulý
rok, můžete přidělovat množství úkolů jak jednotlivým hráčům, tak i celému týmu.
Novinkou však je, že můžete s hráči komunikovat i mimo zápas a to ne jenom se
svým kádrem, ale můžete si získat sympatie nebo také antipatie u jiného hráče z
jiného klubu, kterého třeba chcete koupit nebo si na něj postěžovat. Stejně jako
loni můžete komunikovat s ostatními manažery, s některými se můžete spřátelit s
jinými naopak rozhádat, komunikace opět probíhá přes média, kterým je letos
věnován dost velký prostor, protože práve aktuálních zpráv je ve hře opravdu
dostatek, na druhou stranu zase víte o všem, kdo kam přestoupil, kdo koho
vyhodil apod. V FM 2007 se opět objevují
otázky od reportérů, kterých je letos daleko více, než minule. Ptají se vás před
každým zápasem, jak vidíte nadcházející utkání, když se vám zraní dlouhodobě hráč, tak musíte
odpovědět, jak moc ho bude tým postrádat a nechybí ani třešnička na dortu -
občas se stane, že vstřelíte/obdržíte neregulérní branku, rozhodčí ji uzná - a
vy po zápase odpovídáte reportérum, jaký máte názor na situaci vy. A aby toho
nebylo málo, dokonce si budete moci onen osudný okamžik jednoduše přehrát v
podobě simulace.
Letos byl vylepšen i scouting. U každého scouta, který je ve
vašem týmu zaměstnán, máte graf, na kterou ligu je největší odborník. Většinou
je to podle národnosti. Máte švédského scouta, má na starosti švédskou ligu,
máte českého, má na starosti českou ligu. Stejně jako v FM 2006 můžete
jednotlivým scoutům zadávat úkoly na určitou dobu, po skončení vám pak scout
podá hlášení, jací hráči se
mu zalíbili a s kterými byste měli podepsat smlouvu, popřípadě za kolik by je
mohl nynější zaměstnavatel uvolnit. Další novinkou, která je docela užitečná, je
hodnocení jednotlivých hráčů od scoutů. V přehledu všech hráčů máte u některých
hvězdičky, které vyjadřují, jak by tito hráči zapadli k vám do týmu a jak by se
vám hodili. Většinou jsou tyto hvězdy u mladých a nadějných hráčů. Letos autoři
vymysleli i takovou věc, kterou nazývají partnerské týmy. Vy tak můžete s
různými kluby uzavírat partnerství a pak mít výhradní právo na koupi jejich
hráčů.
Já sám jsem za týden nahrál více jak 50 hodin a začínám se do toho dostávat, za chvíli přijde čas dojít si na záchod a vyměnit si trenky :-).
Co mě docela potěšilo je fakt, že když máte dlouhodobou
vítěznou sérii a všichni vaši hráči mají skvělou morálku a vy prohrajete jeden
zápas, hned jim morálka neklesne na minimum, jako tomu bylo v FM 2006, kdy i za
remízu již tým ztratil hodně morálky. Dobré je i to, že hráči, kteří jsou
zálohou pro první tým si pořád nestěžují, že nejsou v základním kádru. V FM 2006
někdo chvilku seděl na lavičce a po zápase jste hned četli stížnost, že nehraje v
základu. Letos je tomu docela jinak a hráči již chápou, že jsou zálohou pro
první tým a téměř žádné protesty nemají. Plusem je, že tito hráči, kteří pravidelně nenastupují
mají stejnou morálku, jako většina týmu, což se v FM 2006 moc nestávalo. Konečně
je i počítána jinak cena hráče. Cena hráče se odvíjí od částky, za kterou ho
nakoupíte. Takže
jestli koupíte někoho za 70mil. euro, bude mít i cenu 70mil. a mohl mít před
nákupem cenu jakoukoliv. V FM 2006 tomu bylo jinak, hráče, který měl cenu
řekněme 8mil. jste koupili za nějakých 16mil. a i když už přestoupil do vašeho
klubu, měl pořád cenu 8mil. Konečně můžete hru nahrávat i ukládat, kdy se vám
zamane. Minule tomu bylo tak, že jste hráli hru a chtěli jste nahrát jinou,
musela se nejdříve vypnout hra, znovu zapnout a pak teprve nahrát. Ve Football
Manageru si všichni stěžují na to, jak dlouho musí čekat při simulaci ostatních
zápasů. Letos tuto nepříjemnost autoři docela obstojně vyřešili. Když čekáte, až
se dosimulují ostatní zápasy, tak vám na obrazovce vyskočí tabulka, ve které se
objevují jednotlvé výsledky, ale i zprávy o přestupech, zraněních apod. Věřte,
že je to daleko příjemnější, než jenom čekat a dívat se na loadovací čáru až
doběhne do konce.
U každého scouta, který je ve vašem týmu zaměstnán, máte graf, na kterou ligu je největší odborník.
|
Co mi však v FM 2007 velmi chybí je kompletní licence, tedy znaky, fotky, dresy jednotlivých lig a klubů. Je jasné, že časem vyjde nějaký ten přídavný patch, ale kdyby u všech hráčů a manažerů byla fotka a u všech klubů znak i dres, práci i hru by to hodně zpříjemnilo. V základní verzi se musíme smířit jenom se znaky a dresy několika málo lig, za zmínku stojí asi jen Italská a Španělská. Fotky u hráčů jsou jen zřídkakdy. Převážně v nižích ligách má každý hráč svou fotku, ve známějších klubech však není skoro nikdo, kdo by měl v profilu fotku. V FM 2006 tomu bylo aspoň tak, že ty ligy, na které měli autoři licenci, byly i s fotografiemi. Počkejme si ale na nějaký přídavný fanouškovský balíček, který tento nedostatek opraví, nicméně chtělo by to rovnou v originálu.
Tak a dostáváme se na konec recenze. V recenzi se dočtete většinou jen novinky oproti minulé verzi. Počítám, že ten, kdo čte recenzi na Football Manager 2007, má již celou řadu manažerů za sebou a tudíž ty klasické věci jako nastavení rozestavení, taktiky, rozhovorů, jsem zde nerozebíral. Football Manager 2007 opět zabodoval a je jasnou volbou pro všechny fanoušky fotbalu. O tom, že FM je velice návyková hra snad mluvit nemusím. Já sám jsem za týden nahrál více jak 50 hodin a začínám se do toho dostávat.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 308 čtenářů
Akce! iDNES Premium na 3 měsíce za 1 Kč a šance na 50 tisíc na paliva k tomu
Čtení na celé léto za jedinou korunu nabízí akční nabídka na vstup do iDNES Premium. Všichni noví uživatelé, kteří si...
Zažalovali youtubera o miliony, má z něj být odstrašující případ
Po úspěšném soudním tažení proti výrobcům cheatů se nyní právníci společnosti Bungie pustili do boje s youtuberem...
Utratil v Diablu Immortal 370 tisíc korun, pak autory poslal ostře do háje
Streamer utrácel v Diablu Immortal peníze, dokud se mu nepodařilo získat drahokam na maximální úrovni. Poté s hrou...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Zapomenuté poklady, tyto skvělé hry si dnes nemůžeme legálně koupit
Katalogy digitálních obchodů s hrami mají prakticky neomezenou nabídku a vedle novinek obsahují i lety prověřené...
Výrobci cheatů tvrdě narazili, na pokutách zaplatí stovky milionů korun
Společnost Bungie vytáhla do boje proti podvodníkům ve hře Destiny 2. Autoři cheatovacích programů, které dávají...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Zabíjení dětí, mučení? Není problém. Ale sex ano, stěžují si autoři hry
Premium Vývojáři ze společnosti Holodexxx chtějí posunout sledování pornografie na novou úroveň, zatím se jim však nedaří...
RECENZE: Oddworld: Soulstorm je depresivní, umí potrápit a stojí za to
Oddworld se vrací ve formě. Je náročný, temný a vizuálně podmanivý. Fandy původních her nezklame, ale jestli okouzlí...
RECENZE: Pobouřil Číňany a dva roky nešel koupit. Jaký je horor Devotion?
Tchajwanský horor Devotion způsobil před dvěma roky obrovský poprask. Vývojáři do něj nenápadně propašovali na první...
RECENZE: Masakr teenagerů v The Quarry je zábavnější, než si chceme přiznat
Hororový „slasher“ The Quarry sice nedělá nic, co bychom už od studia Supermassive Games neviděli mnohokrát, ale to mu...
RECENZE: Elite Dangerous: Odyssey je odfláknutý přídavek za cenu plné hry
Rozšíření Odyssey vesmírného simulátoru Elite Dangerous slibovalo už tak komplexní hru rozšířit o další vrstvu....

eMimino si objednalo jídlo od Family Marketu. Co jste si všechno uvařili?
10 testerek z eMimina otestovalo v průběhu května služby českého specialisty na kvalitní mrazené produkty Family Market. Byly spokojené s...