Firefighter F.D. 18 - ohnivé peklo

Požárník s minulostí, které se nemůže zbavit, TV reportérka, která hledá zajímavou reportáž a možná přijde i nějaký ten žhář. Filmové klišé, které je tentokrát převedeno do herní podoby. V jaké kvalitě? To se dozvíte v naší recenzi.

Firefighter  F.D. 18 Filmových hitů, které zpracovávaly tématiku požárníků a jejich drsný život, tolik zase není. Mohli bychom zabloudit i hodně do minulosti a zajisté i filmoví kritici by našli pár titulů, které se touto profesí zabývaly. Ale nás rozhodně zajímá jen jeden, film Backdraft v hlavní roli s Kurtem Russellem, u nás promítaný pod názvem Oheň. V tomto filmu byly více než dobře vykreslené postavy a nejen ten hlavní a především největší nepřítel – (překvapivě) právě oheň. Skvělé vizuální efekty, kdy divákovi doutnaly i podrážky u bot, byly doplněny i obstojným příběhem. To vše se vám vybaví po spuštění této hry.

Skvěle vytvořené střihy v enginové grafice, kdy se chystá odjezd několika požárních aut, střih na reportáž okolo požáru, seznámení s půvabnou reportérkou a následná ostrá diskuse mezi oběma hlavními aktéry. Tak by se dal shrnout úvod do samotné hry. Neočekávejte žádné super renderované filmečky, vše se odehrává v samotném enginu a některé momenty skutečně stojí za to, především pak skloubení se zvukovou kulisou, která vám nažene mráz na záda. Po nastoupení do samotné akce jste seznámeni se základními instrukcemi a jde se na věc. Vaše první seznámení s živlem zvaným oheň bude dost horké a vy se základní výbavou budete tento nebezpečný živel likvidovat. Občas si vypomůžete na některý zátaras sekyrou a dál budete hasit. Základní mise je opravdu pouze Firefighter  F.D. 18 seznamovací a to i z hlediska dalšího charakteru, samotného starosty města, kterého zachráníte, a on vám prokáže tu čest, že vás nazve hrdinou. A od té chvilky se to s vámi veze. Jako od každého hrdiny, tak i od vás se bude toho hrdinství očekávat co nejvíce a to i za cenu vlastního života.

Zajímavostí je, že krom neustálého běsnícího ohnivého živlu zde nic neobjevíte. Žádné bouchačky, brokovnice, granátomety a podobné zbytečnosti, bez kterých se ale neobejde žádný superhrdina. Zde vás čeká pouze nekonečná hadice s vodou a požárnická sekyrka, kterou ale nebudete usekávat hlavy, ale razit si cestu dále přes zátarasy. Což je sice velmi dobrý nápad, dokonce máte možnost prorazit pár poškozených stěn, jenže se zde objevila i spousta neduhů v podobě sbírání přístupových karet, což se mi zdá úplně zbytečné a do celkové koncepce hry nezapadající. Bloudit po hořících budovách a prohledávat desítky pokojů, ve kterých ani nevíte co v nich běsní, abyste našli klíč ke dveřím, místo toho abyste je rozsekali sekerou. Sice je pravda, že spoustu dveří máte možnost rozkopnout, otevřít, ale i tak je zde další zádrhel v podobě zákeřnosti samotného backdraftu (do češtiny víceméně nepřeložitelný výraz označující v důsledku tlakové nerovnosti vyšlehnuvší plameny – pozn. red.), který sice máte možnost jakožto zkušený požárník rozpoznat, ale je to tak vše co s tím můžete udělat. Firefighter  F.D. 18 Jakmile otevřete dveře, automaticky do nich vejdete a pokud se zrovna zákeřný oheň nachází za dveřmi, jediné, na co se zmůžete, je právě ono osudové slovo a již letíte několik metrů zpět. Energie je naštěstí dostatek a navíc se automaticky doplňuje, ale i tak vám hrozí spousta jiných ohnivých zákeřností. Ohnivých pastí, na které narazíte, je tolik, že ani zkušený skaut je všechny nezná. Narazíte zde na ohnivé stěny, ohnivé víry, elektrické zkraty, již zmíněné backdrafts a spousty ohnivých výbuchů při kterých budou padat stropy, létat nábytek a nebo jen tak poletovat kusy hadrů, atmosféra ohnivého světa je zde téměř dokonalá. Do toho všeho vy, jakožto hrdina ohňobijec a záchranář nebohých obětí. Občas potkáte pár svých kolegů a nebo bude následovat vsuvka v podobě záchrany z výtahové šachty, vše v dokonalé atmosféře, která ční především díky zvukové kulise a kouřovým efektům. Ona celková atmosféra je více než skvělá. Všude praskající oheň, lidé volající o pomoc, hlášení přes vysílačku a do toho všeho neočekávané výbuchy a zkratové prskající vedení. Vy se mezi tím procházíte, bojujete se zákeřným živlem a plýtváte hektolitry vody. Výborně jsou řešený uzavřené místnosti ve kterých se vždy nachází nejzákeřnější oheň v podobě jakéhosi bosse. Tito rádoby bossové na vás vrhají hořící předměty, posílají na vás malé plameny a nebo se vás snaží vtáhnout do sebe. Jak je zvykem, vždy existuje nějaké nejslabší místo na které musíte útočit (hasit) a teprve pak se vám Firefighter  F.D. 18 podaří získat přístup do další části. Z toho jistě vyplývá, že se hra na jednu stranu opírá o reálnou podobu života požárníků, ovšem na stranu druhou z pohledu hratelnosti se jedná o čistokrevnou arkádu s prvky survivalu.

Ano, mohli bychom zde polemizovat nad tím, kde se schovává druhý požárník, kterého při nutnosti povoláte a on se za vámi postaví a pomůže vám. A nebo jak dlouhá by musela být hadice, s kterou několikrát proběhnete stejné pokoje a ani se do ní nestačíte zamotat. Jenže v rámci zábavy se na takovéto věci neptáme a spíše nám to vyvolá úsměv na rtech. Ovšem co nás jistě dokáže naštvat jsou některé nedbalosti co se týče technického zpracování a ještě k tomu když za tím stojí Konami. Automatické vcházení do dveří jsme již zmínili, ale objevují se zde i zárazy o napadané trosky stropů, přes které, i když jsou velmi malé, nedokážete přejít, ale musíte je pracně obcházet. Dále pak spousty trosek, které se nedají zničit a pochybná interaktivita prostředí, kdy některé překážky nedokážete odstranit, i když máte sekeru. Po technické stránce se z hlediska zpracování ohně nedá vytknout nic, několik druhů ohňů, různě se plazících po stropě i stěnách, je skoro dokonalých. Ovšem zbytek již jasně zaostává. Stěny a veškeré vybavení, vše je do šedé barvy a ani různá zpestření v podobě Firefighter  F.D. 18 kancelářských nábytků, obrazů a kytek na tom nejsou jinak. Pokud budeme ještě hodně rýpat, tak fyzikální model poškození ohněm se nemění po celou dobu hraní. Je jedno jestli to hoří a nebo jestli jste to uhasili, vše vypadá úplně stejně. Ano, pokud to má navodit atmosféru nebezpečí, nábytek začne létat, vybuchovat, ale opět v rámci účelu v dané lokaci. A jak jsem již zmínil, atmosféra ohrožení nejen vašeho, ale především obětních životů je zde zřejmá, především pak na vyšší obtížnost, kde si musíte dávat pozor již i na ten nejmenší plamínek.

Ovládání a celková hratelnost je pak zřejmá, tvůrci se snažili zachovat jednoduchost nejen ovladatelnosti samotného hrdiny, ale i jeho výbavy, kterou přepínáte na digitálním kříži. Kamera je pevně posazená za postavou a krom skutečně úzkých prostor jsem neshledal větších problémů. Díky mapě umístěné v pravém horním rohu, najdete jakoukoli oběť včas a přehledně. Pravda sice je, že úrovně nejsou moc veliké a pokaždé získáte bodové ohodnocení, případně i nějakou tu medaili, takže v podstatě ani nijak nemrzí, že možnost uložení hry se objeví vždy až po dokončení každé úrovně. A nebylo by to Konami, pokud by nepřichystalo i nějaké ty bonusy. Tentokrát v podobě ztracených předmětů, které naleznete třebas i v tom největším ohni, který byste jinak vůbec nehasili.

Závěrem asi tolik, že i když se nejedná o první zpracování požárníka bojujícího s plameny, tahle hra se díky atmosféře, obstojnému příběhu a hlavně chytlavosti samotné hratelnosti (která se ale časem někomu může začít zdát stereotypní) stává hrou číslo jedna v kategorii hasičských titulů. A nemění na tom nic ani fakt, že konkurence je prakticky nulová :-).

Firefighter F.D. 18
Výrobce/Vydavatel Konami/Konami
Platforma PlayStation 2
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ano
Paměťová karta: 92 kB
Verdikt: Rozhodně to není hra pro každého, pokud ale z nějakého důvodu máte nutkání si jít hrát se sirkami do stohu, zkuste si ji zahrát, abyste zjistili co je možné takovým žertíkem způsobit.
Hodnocení: 70% (info)


Témata: seznámení