Fired Up - nevábná realita

Akční hry v městském prostředí jsou dnes snad ještě populárnější než byly ještě nedávno různé trikové sporty. Ovšem ne nadarmo se říká, že když dva dělají totéž, není to ve výsledku totéž.

Fired Up Popularita městských akcí je v současnosti tak vysoká, že by byl docela div, kdyby se nějaké variace na toto téma neobjevila i hned při startu PSP. Fired Up sice není městskou akcí v pravém slova smyslu tak, jak ji známe zejména ze série GTA, ale i přesto je zde závan tohoto žánru více než patrný. Bohužel, zrovna případ Fired Up ukazuje, že snažit se kdeco naroubovat do otevřeného městského prostředí nemusí být zrovna až tak dobrý nápad, jak by se na první pohled mohlo zdát.

Pokud bychom měli tuto hru nějak přesněji popsat, pak bychom řekli, že se jedná o jakýsi mix her GTA a Twisted Metal. Jedná se totiž o akční hru, v níž se po městě pohybujete výhradně za pomoci motorizovaných dopravních prostředků osazených zbraněmi, což rozhodně nikterak nepřekvapí, pokud si uvědomíme, že vývoj této hry měl na starosti tým, který v minulosti pracoval na multiplayerové akci Hardware: Online Arena, v níž jste se mohli povozit snad ve všem počínaje Fired Up lehčím offroadem až po tanky. Hra je zasazena do fiktivního státu, v němž zuří občanská válka, a vaším úkolem je prostřednictvím řady misí zjednat pořádek.

Zdání volnosti je tak tedy jen velmi povrchní.

Hned v úvodu hry budete trpět pocitem, že Fired Up má nejblíže právě ke GTA. Jezdíte si po městě, někdo po vás začne pálit, a tak palbu opětujete, sbíráte různé power-upy a mezi tím plníte příběhové mise. Ty si musíte „vyzvednout“ tak, že ve spolupráci s malou mapkou dojedete na označené místo, kde se spustí animace, která vás uvede do vašeho dalšího úkolu. Ve hře jsou samozřejmě i různé mise vedlejší, u nichž si ovšem prakticky doteď nejsme jistí, zdali má vůbec cenu je plnit.

Fired Up Postupem času se ale váš náhled bude měnit, a vy se tak začnete přiklánět ke tvrzení, že Fired Up je spíše Twisted Metal v novém, větším a rozlehlejším prostředí. Většina úkolů totiž spočívá v tom, že musíte někam dojet, případně tam dojet ve stanoveném čase, něco tam udělat, typicky něco vystřílet a následně jet někam jinam a tam udělat v zásadě to samé. V důsledku toho začne být hra poměrně nezáživná již velice záhy, což bude mít za následek to, že vás se zvyšující obtížností začne čím dál více štvát.

Fired Up je šedá myška, která na první pohled nezaujme vůbec ničím.

Většina misí se totiž skládá z několika úkolů, přičemž neúspěch v kterémkoliv z nich znamená automaticky neúspěch v Fired Up celé misi, jenž vyústí v to, že se objevíte někde v ulicích města a pro danou misi si musíte znova dojet a znova se ji pokusit splnit. Jistě, leckdo by si mohl říci, že přesně stejně to funguje i v GTA a jaká je to hra, ale nelze zapomínat na fakt, že GTA dává hráčům mnohem širší možnosti. Pokud jste v misi pohořeli, máte zde moře možností, kterak se pokusit splnit ji jinak, vzít si třeba lepší zbraně, ukrást si rychlejší auto nebo pokusit se obalamutit protivníky nějakým úplně jiným způsobem. Ve Fired Up jsou tyto možnosti ovšem značně zredukované, a tak nebudema daleko od pravdy, když prohlásíme, že každou misi, každý úkol je potřeba splnit v podstatě tak, jak původně zamýšleli autoři. Jistě, je zde jistý prostor pro improvizaci, ta ale plyne spíše ze samotné podstaty otevřeného městě, nežli by v tom byl vidět primární záměr autorů vrhnout vás do hromady ne sobě víceméně nezávislých jevů s tím, že bude na vás, jak jich dokážete ku svému prospěchu využít.

Fired Up Zdání volnosti je tak tedy jen velmi povrchní. Příkladem budiž hned některá z prvních misí, kdy musíte dojet ke kulometnému stanovišti, tam odstřelit požadovaný počet protivníků a pak zase uhánět dál. Onen kulomet totiž používáte pouze v rámci plnění dané mise, jinak je vám v zásadě k ničemu. V této konkrétní souvislosti nám pak na mysl přicházejí i poněkud nepříjemné bugy, které hru zbytečně znepříjemňují. U zmíněného kulometu se nám například stávalo, že jsme se jej někdy chopili okamžitě, jindy jsme museli docela dlouho „přeparkovávat“ než se nám podařilo se ho zmocnit. A v případech, kdy jde o každou sekundu zrovna moc nepotěší.

Zmýlená neplatí?

Je poměrně zajímavé sledovat, jak si vývojáři v případě „střílecích akcí“ s auty stále nabíhají hlavou proti zdi. Nelze říci, že by všechny hry s této kategorie nestály za nic, ale místy se zdá, že si nikdo z tvůrců neuvědomuje, že střílečka s auty je něco úplně jiného než s postavičkami. Již ze samotné podstaty automobilu totiž není možné s ním skákat, dělat s ním úkroky do stran a ustupování vzad rovněž není zrovna hbité. Pokud máme závodní hru s vozidly opatřenými zbraněmi, je to ještě v naprosté pohodě: všichni jedou stejným směrem a zaměření protivníka je obecně záležitostí pouze lehčího vychýlení se z původní trasy, případně vyčkání vhodné zatáčky. Pokud se ale nepřátelská vozidla mohou zjevit odkudkoliv a jet kamkoliv, je již potřeba mít možnost manévrovat poněkud rychleji a svižněji, což by ale takovýmto hrám ubíralo na realismu. Občas se tedy ptáme, proč takovéto hry vlastně vznikají.

Fired Up Na druhou stranu je ale potřeba říci, že celkově je zdejší akce poměrně svižná a záživná, a to i přes všechny neduhy, které s sebou nese koncept automobilové střílečky. Na mysli máme kupříkladu to, že s autem samozřejmě nelze provádět úkroky do stran a podobné vylomeniny, které umožňují akční hry, v nichž ovládáte postavu, takže sice chvíli potrvá než si zvyknete na všechny potřebné zdejší zákonitosti, ale nedá se říci, že by se jednalo o neschůdný terén.

O to více ale nepotěší další věc, která přispívá k rozpačitému dojmu ze hry, a tou je grafika. Zatímco ostatní hry pro PSP se předhánějí v tom, která s nich bude vypadat lépe a líbivěji, Fired Up je šedá myška, která na první pohled nezaujme vůbec ničím. Město se za žijící označit rozhodně nedá, jelikož v ulicích se prohánějí akorát tak vozidla znepřátelených skupin,

Plus Svižná akce
Plus Vedlejší mise prodlužují hratelnost
Plus Relativně volné prostředí

Mínus Fádní vzhled
Mínus Relativně dost málo volnosti
Mínus Může začít brzy nudit

domy jsou vyloženě hranaté a fádní, zkrátka není tu na co koukat. Dá se ještě pochopit záměr autorů ztvárnit hru tak, aby navozovala iluzi neutěšeného světa zmítaného občanskou válkou, což se jim sice částečně povedlo, ale opravdu pouze částečně. A to ještě evidentně ne tak, jak asi původně zamýšleli. Zatímco Killzone člověk nějaký ten grafický nedostatek díky skvělé atmosféře klidně rád odpustil, o Fired Up se dá říci pouze to, že vypadá poněkud fádně. Škoda, pokud by se autorům podařilo navodit tu správnou ponurou náladu i zde, mohlo být hodnocení podstatně vyšší. To, že základní koncept nebude moci GTA konkurovat ani náhodou, jsme totiž podvědomě tak nějak čekali. Zároveň jsme ale od Fired Up čekali trochu víc šťávy a vzrušení.

Fired Up
Výrobce/Distributor Sony / Sony
Platforma PlayStation Portable