Středa 5. srpna 2020, svátek má Kristián
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 5. srpna 2020 Kristián

Fired Up - nevábná realita

  12:00aktualizováno  6. října 4:21
Akční hry v městském prostředí jsou dnes snad ještě populárnější než byly ještě nedávno různé trikové sporty. Ovšem ne nadarmo se říká, že když dva dělají totéž, není to ve výsledku totéž.

Fired Up Popularita městských akcí je v současnosti tak vysoká, že by byl docela div, kdyby se nějaké variace na toto téma neobjevila i hned při startu PSP. Fired Up sice není městskou akcí v pravém slova smyslu tak, jak ji známe zejména ze série GTA, ale i přesto je zde závan tohoto žánru více než patrný. Bohužel, zrovna případ Fired Up ukazuje, že snažit se kdeco naroubovat do otevřeného městského prostředí nemusí být zrovna až tak dobrý nápad, jak by se na první pohled mohlo zdát.

Pokud bychom měli tuto hru nějak přesněji popsat, pak bychom řekli, že se jedná o jakýsi mix her GTA a Twisted Metal. Jedná se totiž o akční hru, v níž se po městě pohybujete výhradně za pomoci motorizovaných dopravních prostředků osazených zbraněmi, což rozhodně nikterak nepřekvapí, pokud si uvědomíme, že vývoj této hry měl na starosti tým, který v minulosti pracoval na multiplayerové akci Hardware: Online Arena, v níž jste se mohli povozit snad ve všem počínaje Fired Up lehčím offroadem až po tanky. Hra je zasazena do fiktivního státu, v němž zuří občanská válka, a vaším úkolem je prostřednictvím řady misí zjednat pořádek.

Zdání volnosti je tak tedy jen velmi povrchní.

Hned v úvodu hry budete trpět pocitem, že Fired Up má nejblíže právě ke GTA. Jezdíte si po městě, někdo po vás začne pálit, a tak palbu opětujete, sbíráte různé power-upy a mezi tím plníte příběhové mise. Ty si musíte „vyzvednout“ tak, že ve spolupráci s malou mapkou dojedete na označené místo, kde se spustí animace, která vás uvede do vašeho dalšího úkolu. Ve hře jsou samozřejmě i různé mise vedlejší, u nichž si ovšem prakticky doteď nejsme jistí, zdali má vůbec cenu je plnit.

Fired Up Postupem času se ale váš náhled bude měnit, a vy se tak začnete přiklánět ke tvrzení, že Fired Up je spíše Twisted Metal v novém, větším a rozlehlejším prostředí. Většina úkolů totiž spočívá v tom, že musíte někam dojet, případně tam dojet ve stanoveném čase, něco tam udělat, typicky něco vystřílet a následně jet někam jinam a tam udělat v zásadě to samé. V důsledku toho začne být hra poměrně nezáživná již velice záhy, což bude mít za následek to, že vás se zvyšující obtížností začne čím dál více štvát.

Fired Up je šedá myška, která na první pohled nezaujme vůbec ničím.

Většina misí se totiž skládá z několika úkolů, přičemž neúspěch v kterémkoliv z nich znamená automaticky neúspěch v Fired Up celé misi, jenž vyústí v to, že se objevíte někde v ulicích města a pro danou misi si musíte znova dojet a znova se ji pokusit splnit. Jistě, leckdo by si mohl říci, že přesně stejně to funguje i v GTA a jaká je to hra, ale nelze zapomínat na fakt, že GTA dává hráčům mnohem širší možnosti. Pokud jste v misi pohořeli, máte zde moře možností, kterak se pokusit splnit ji jinak, vzít si třeba lepší zbraně, ukrást si rychlejší auto nebo pokusit se obalamutit protivníky nějakým úplně jiným způsobem. Ve Fired Up jsou tyto možnosti ovšem značně zredukované, a tak nebudema daleko od pravdy, když prohlásíme, že každou misi, každý úkol je potřeba splnit v podstatě tak, jak původně zamýšleli autoři. Jistě, je zde jistý prostor pro improvizaci, ta ale plyne spíše ze samotné podstaty otevřeného městě, nežli by v tom byl vidět primární záměr autorů vrhnout vás do hromady ne sobě víceméně nezávislých jevů s tím, že bude na vás, jak jich dokážete ku svému prospěchu využít.

Fired Up Zdání volnosti je tak tedy jen velmi povrchní. Příkladem budiž hned některá z prvních misí, kdy musíte dojet ke kulometnému stanovišti, tam odstřelit požadovaný počet protivníků a pak zase uhánět dál. Onen kulomet totiž používáte pouze v rámci plnění dané mise, jinak je vám v zásadě k ničemu. V této konkrétní souvislosti nám pak na mysl přicházejí i poněkud nepříjemné bugy, které hru zbytečně znepříjemňují. U zmíněného kulometu se nám například stávalo, že jsme se jej někdy chopili okamžitě, jindy jsme museli docela dlouho „přeparkovávat“ než se nám podařilo se ho zmocnit. A v případech, kdy jde o každou sekundu zrovna moc nepotěší.

Zmýlená neplatí?

Je poměrně zajímavé sledovat, jak si vývojáři v případě „střílecích akcí“ s auty stále nabíhají hlavou proti zdi. Nelze říci, že by všechny hry s této kategorie nestály za nic, ale místy se zdá, že si nikdo z tvůrců neuvědomuje, že střílečka s auty je něco úplně jiného než s postavičkami. Již ze samotné podstaty automobilu totiž není možné s ním skákat, dělat s ním úkroky do stran a ustupování vzad rovněž není zrovna hbité. Pokud máme závodní hru s vozidly opatřenými zbraněmi, je to ještě v naprosté pohodě: všichni jedou stejným směrem a zaměření protivníka je obecně záležitostí pouze lehčího vychýlení se z původní trasy, případně vyčkání vhodné zatáčky. Pokud se ale nepřátelská vozidla mohou zjevit odkudkoliv a jet kamkoliv, je již potřeba mít možnost manévrovat poněkud rychleji a svižněji, což by ale takovýmto hrám ubíralo na realismu. Občas se tedy ptáme, proč takovéto hry vlastně vznikají.

Fired Up Na druhou stranu je ale potřeba říci, že celkově je zdejší akce poměrně svižná a záživná, a to i přes všechny neduhy, které s sebou nese koncept automobilové střílečky. Na mysli máme kupříkladu to, že s autem samozřejmě nelze provádět úkroky do stran a podobné vylomeniny, které umožňují akční hry, v nichž ovládáte postavu, takže sice chvíli potrvá než si zvyknete na všechny potřebné zdejší zákonitosti, ale nedá se říci, že by se jednalo o neschůdný terén.

O to více ale nepotěší další věc, která přispívá k rozpačitému dojmu ze hry, a tou je grafika. Zatímco ostatní hry pro PSP se předhánějí v tom, která s nich bude vypadat lépe a líbivěji, Fired Up je šedá myška, která na první pohled nezaujme vůbec ničím. Město se za žijící označit rozhodně nedá, jelikož v ulicích se prohánějí akorát tak vozidla znepřátelených skupin,

Klady a zápory

Plus Svižná akce
Plus Vedlejší mise prodlužují hratelnost
Plus Relativně volné prostředí

Mínus Fádní vzhled
Mínus Relativně dost málo volnosti
Mínus Může začít brzy nudit

domy jsou vyloženě hranaté a fádní, zkrátka není tu na co koukat. Dá se ještě pochopit záměr autorů ztvárnit hru tak, aby navozovala iluzi neutěšeného světa zmítaného občanskou válkou, což se jim sice částečně povedlo, ale opravdu pouze částečně. A to ještě evidentně ne tak, jak asi původně zamýšleli. Zatímco Killzone člověk nějaký ten grafický nedostatek díky skvělé atmosféře klidně rád odpustil, o Fired Up se dá říci pouze to, že vypadá poněkud fádně. Škoda, pokud by se autorům podařilo navodit tu správnou ponurou náladu i zde, mohlo být hodnocení podstatně vyšší. To, že základní koncept nebude moci GTA konkurovat ani náhodou, jsme totiž podvědomě tak nějak čekali. Zároveň jsme ale od Fired Up čekali trochu víc šťávy a vzrušení.

Fired Up
Výrobce/Distributor Sony / Sony
Platforma PlayStation Portable
Ukládání pozic: ano
Multiplayer: ano, až 8 hráčů
Verdikt: Poněkud rozpačitá akce, která sice nepúostrádá kvalitu, ale nedopadla úplně podle našich představ.
Hodnocení: 65% (info)

Témata: Grand Theft Auto
  • Nejčtenější

Vývojáři přitvrzují. V chystaných hrách budeme jíst děti a navštívíme orgie

Již zanedlouho se dočkáme rovnou dvou nebývale explicitních hororů, které bez skrupulí kombinují erotiku a brutální...

RETRO: Polda za svůj úspěch vděčí jen dabérům, popularitu si nezasloužil

I po dvaadvaceti letech od svého vydání má u nás adventurní série Polda spoustu fanoušků a příští rok bychom se dokonce...

Po pěti letech od vydání hráči odemkli tajný konec Metal Gear Solid 5

Fanouškům skvělé plížící hry Metal Gear Solid 5 se povedlo zlikvidovat všechny nukleární zbraně v herním světě. Sice...

Americká armáda zkoušela verbovat hráče přes Twitch, skončilo to fiaskem

Snaha americké armády přilákat do svých řad i hráče počítačových her se příliš nepovedla. Kvůli nešťastné zvolené formě...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pět nejočekávanějších her, které vycházejí v srpnu

Herní sucho pomalu končí a srpen slibuje několik titulů, od kterých si toho mnohé slibujeme. Největší radost budou mít...

Tajemství zlatých adres. Pražská vila za půl miliardy je na prodej

Premium Mohutná, ale v rámci okolní zástavby celkem nenápadná cihlová stavba v srdci diplomatické čtvrti pražské Bubenče je...

Kůže je zrcadlem vnitřních chorob, říká lékař. Jaké nemoci může ukázat?

Premium Vyrážka s pupínky, puchýřky i problémová pigmentová znaménka dokážou pěkně znepříjemnit život, ale mohou být také...

Jak se dělá byznys za miliardy. Agent Paska o přestupu Součka i dalších

Premium Jak se zrodil rekordní přestup záložníka Součka do Anglie? Kam asi tak půjde střelec Schick? Co očekává od zázračného...

  • Další z rubriky

Filmová adaptace Warcraftu je splněným snem. Recenze očima hráče

Pokud existuje černá magie, snímek Warcraft v boji s ní zvítězil. Podařilo se mu totiž prolomit pomyslné prokletí filmů...

RECENZE: Kniha Zaklínač a jeho svět zaujme především fanoušky hry

Nakladatelství Crew vydává ve spolupráci se společností Fantom Print knihu, která potěší fanoušky herní série o...

RECENZE: War Thunder je snem všech milovníků vzdušných bitev

War Thunder uspokojí více i méně náročné piloty. A nadchne technickým provedením.

RECENZE: Half-Life: Alyx posouvá žánr akčních her na novou úroveň

Fanoušci herní série Half-Life se po dlouhých letech čekání dočkali dalšího titulu. Stejně jako druhý díl bořil...

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Díky, že létáte se SpaceX. Loď Crew Dragon úspěšně dopadla do moře

Američtí astronauti Robert Behnken a Douglas Hurley úspěšně absolvovali nedělní návrat z Mezinárodní vesmírné stanice...

Zemřela manželka Jiřího Krampola, měla dlouhodobé zdravotní problémy

Ve věku 59 let zemřela Hana Krampolová, manželka herce Jiřího Krampola. Dlouhodobě se potýkala se zdravotními problémy.

Nové zuby mám z Turecka. Zákrok byl psychicky náročný, říká pornoherečka

Česká pornoherečka Daisy Lee si zaletěla do Turecka pro nové zuby. Zákrok, který podstoupila na tamější klinice, ji prý...

Pokutu za přespání v karavanu dohnal Němec až k soudu

Nocování na parkovišti v obytném autě se v Německu může dosti prodražit. Své si zažil jeden turista s karavanem, který...