Final Fantasy XIII-2 napravuje chyby předchůdce, ale bohužel dělá nové

aktualizováno 
Pokračování japonské hry na hrdiny působí jako omluva fanouškům za přešlapy, které tvůrci udělali v posledním dílu. Final Fantasy XIII-2 tak přináší nelineární průchod hrou, vrací města nebo nabízí lépe navrhnutá prostředí.
80

Final Fantasy XIII-2

Platforma: Xbox360
Výrobce: Square Enix

  • Výborný soubojový systém
  • Slušná herní doba
  • Audiovizuální stránka
  • Nelinearita v průchodu hrou
  • Slabý příběh
  • Málo zajímaví hrdinové
  • Zbytečně jednoduché

Herně opravdu podařený díl oblíbené série, který nabízí velmi zábavné boje, nápaditý svět a nezaměnitelný styl. Bohužel se tvůrcům stále moc nedaří vyprávět příběh.

Herní karta

To vše zabalené do výtečného grafického kabátku, který uhrane nápaditostí a stylizací. Jenže nový díl zároveň ztratil i něco se svého kouzla, které fanoušky už tolikrát uhranulo.

Příběhově FF XIII-2 navazuje přímo na konec třináctého dílu. Oběť Fang a Vanille zachránila Cocoon před destrukcí a pozoruhodný sférický svět drží ve vzduchu gigantický křišťálový sloup. Serah se shledala se svojí sestrou Lightning a vše skončilo dobře. Nebo ne?

Tuto verzi si totiž pamatuje pouze Serah, podle všech ostatních zůstala Lightning uvězněna v křišťálovém sloupu a hrdinčinu verzi považují jen za negativní důsledek minulých událostí. Jenže když se objeví podivný mladík jménem Noel Kreiss, který tvrdí, že ho Lightning posílá pro svoji sestru, Serah uvěří a vyráží s ním a vlezle s roztomilým maskotem Mooglem branou času na dlouhou pouť.

Final Fantasy XIII-2

Tvůrci vsadili na příběh se skoky v čase, protože jim elegantně pomohl vyřešit jednu z největších výtek směrovaných k původní Final Fantasy XIII: přílišnou linearitu. Nový díl je tak rozsekán do celé řádky samostatných lokalit, které jsou zasazeny do různých časových období. Na speciální ose jménem Historia Crux si můžete volně vybírat, do kterého času se podíváte, abyste vyřešili lokální problémy, našli bránu času a odemkli si přístup do dalšího období.

Podobný přístup nabízí na poměry série až neskutečně velkou hráčskou svobodu, protože je jenom na vás, kam zamíříte a jaké další období odemknete. Po nalezení speciálních předmětů navíc můžete resetovat události v jednotlivých obdobích, zkusit to řešit tentokrát trochu jinak, a získat tak všechny bonusy a odměny.

Přílišné zasahování do děje ale nečekejte, hra sice nabízí několik konců, ale ten "správný" je jenom jeden. Pokus při opakovaném hraní nicméně dokázal, že jde celou řádku věcí řešit různými způsoby a postavy na to správně reagují.

Final Fantasy XIII-2

Fragmentace hry na menší epizodky má bohužel i svá negativa. V první řadě chybí pocit celistvého světa, tvůrci navíc celou dobu zoufale bojují s vyprávěním uceleného příběhu. Logické rozkoly zásadně odmávnou s tím, že je to "paradox" a celkově ději opět chybí to hlavní: cit pro vyprávění.

Final Fantasy XIII-2 vám nabídne celou řádku zajímavých okamžiků a hlavní příběhová klička je slušně načrtnuta, jenže zůstala hanebně nerozvinuta. Scénáristé nezvládli dobře vysvětlit, co jsou různé postavy zač a proč dělají to, co dělají. Ostatně když už jsme to načali, i samotná hlavní dvojka protagonistů nepatří zrovna mezi nejzajímavější hrdiny v historii.

Noel a jeho smutný osud posledního člověka z temné budoucnosti zaujme, ovšem Serah byla nudná ve FF XIII a stejně tak je nudná i teď. Na druhou stranu, najdou se i hodně zajímavé postavy, například hlavní záporák a jedna z postav z minulého dílu.

Final Fantasy XIII-2

Třináctka byla kvůli rádoby filozofickým, zmateným dialogům a špatnému dávkování děje ještě příběhové slabší, nicméně Square prostě od Final Fantasy X nedokázali odvyprávět opravdu zajímavý příběh a FF XIII-2 v nemilém trendu pokračuje.

Pokud tohle pominete, dostanete stále výbornou hru, protože herní mechaniky jsou jednoduše povedené a velmi zábavné. Jádrem všeho je opět soubojový systém, který byl prakticky celý převzat z Final Fantasy XIII. Staví na šesti různých povoláních (ve zkratce: Commando – fyzické útoky, Ravager – magické útoky, Sentinel – absorbce zranění, Medic – uzdravování, Saboteur – škodí příšerám, Synergist – podpora hrdinů), které skládáte do různých útočných, obranných a podpůrných kombinací, mezi nimiž průběhu boje přepínáte podle potřeby.

Není důležité namačkat přímo specifické příkazy, ale stačí správně střídat role a reagovat na průběh bitky. Boje jsou díky tomu velmi rychlé, plynulé a efektní. I když je soubojový systém velmi podobný třináctce, nabízí drobné novinky, jako je Wound (snižování maximálního počtu životů) a třeba QTE (sekvence, kdy musíte mačkat tlačítka korespondující se symboly na obrazovce). Změnou prošel i samotný start boje, protivníci nejsou vidět přímo v lokalitě, ale náhodně se objevují v určité oblasti kolem vás a jde jim v časovém limitu utéct, případně získat úderem bonus do boje.

Final Fantasy XIII-2

S příšerami souvisí i největší novinka, a to možnost lovit monstra, která následně používáte v boji jako třetího člena party. Do určité míry je to variace na Pokémony. Na rozdíl od hrdinů má každá zrůdička jenom jedno povolání a určitou sadu dovedností, s čímž musíte počítat a volit skupinu podle preferovaného herního stylu.

Příšerky lze trénovat, pojmenovat a ozdobit, jde i sloučit dvě monstra, a tím získat nové dovednosti. Mechanika s lovením je prostě hodně bohatá a zábavná. Pkud trpíte syndromem "musím je mít všechny", připravte se, že vám to zabere pěkných pár desítek hodin.

Crystarium bez limitů

Systém vylepšování postav, Crystarium, se dočkal v novém dílu razantních změn. Už nemáte takovou volnost jako ve FF XIII, protože Crystarium vede pouze v jednom směru. Na druhou stranu zde nejsou příběhem nastavené stropy, takže teoreticky se na maximální úroveň povolání můžete dostat prakticky na začátku hry. Dobrým nápadem je výběr z několika možností při zaplnění jedné úrovně Crystaria: lze si odemknout nové povolání, získat bonus pro to aktuální, zvýšit bojovou akci o jednu, či navýšit počet bodů pro vybavení. Svoje Crystarium má i každé ulovené monstrum, ovšem místo bodů krmíte příšerky speciálními surovinami, které získáváte z bojů nebo v obchodě.

Final Fantasy XIII-2 se s trochou snahy dá dohrát za něco kolem dvaceti hodin, nicméně díky pestré nabídce zábavy není problém strávit hraním i klidně stovku hodin. Záleží jen na vás, jestli budete chtít odemknout všechny brány času, zda najdete a posbíráte kompletní počet 140 fragmentů, splníte každý vedlejší úkol nebo se třeba budete se bavit na dostizích Chocobů. Herně je prostě Final Fantasy XIII-2 dobře odvedenou prací. To samé se dá říci i o audiovizuální podobě.

Final Fantasy XIII-2

Hra staví na stejném enginu, jako třináctý díl, takže vypadá i vizuálně velmi podobně. Tentokrát však nečekejte tolik vložených animací, které byly nahrazeny scénami přímo ve hře. Díky tomu je tak verze pro Xbox 360 tentokrát na jednom DVD.

Fotogalerie

Japonský původ se nedá zapřít, takže se můžete těšit z výtvarně opravdu nápaditých lokací i příšer. Široká pláň s ještěry se střídá s futuristickou megapolí, pak zase se starobylými ruinami, zasněženými vrcholky hor a vrcholem všeho je Valhalla, podivný svět za hranicí života a smrti. Radost koukat, pokud tedy prominete občasné poklesy snímkování.

Podařenou grafickou stránku jen zvýrazňuje výtečný dabing a povedená hudba. Skladatelé tentokrát docela experimentovali, takže tu narazíte na vše od popu, přes metal, až po orchestrální kousky. Občas to do hry moc nezapadne, ale snaha o nějakou inovaci funguje osvěžujícím dojmem.

Final Fantasy XIII-2

Na Final Fantasy XIII-2 je vidět, že se tvůrci snažili potěšit fanoušky, přičemž neváhali vzít to dobré z minulého dílu a obohatit to zcela novými nápady. Ve výsledku to funguje dobře, i když by se dalo mít pár výhrad a tou nejbolestivější je špatně vyprávěný příběh. Úplně ideální návrat ke slávě nejlepší série japonských her na hrdiny to ještě není, ale blýská se na lepší časy.

Autor:

Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077 patří mezi nejočekávanější hry současnosti. Kutí ho tvůrci Zaklínače a opět půjde o hru na hrdiny v otevřeném světě. Ukázka za zavřenými dveřmi na E3 2018 nás nadchla, letošní pak potvrdila, že je zaděláno na hit. Rozruch vzbudil také herec Keanu Reeves, jenž na tiskovce Microsotu odhalil datum vydání. Pro největší fandy je pak určena sběratelská edice za několik tisíc. Hra bude opatřena českými titulky.

Hodnocení hry

Redakce

80 %

Čtenáři

28 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 424 čtenářů

Témata: bitka, dabing, Xbox

Nejčtenější

KVÍZ: Poznáte nejslavnější blondýnky z počítačových her?

Herní kvíz

Možná se budete divit, ale z nejslavnějších hrdinek počítačových her je jen málokterá blonďatá. Tak schválně, jestli...

Polovina her od legendárního studia Blizzard skončila v koši

Diablo 2 pacifist

Mike Morhaime, spoluzakladatel legendárního studia Blizzard a dlouholetý prezident této firmy ji letos v dubnu...

Když peníze nestačí. Nejdražší hra své doby má šanci i po 20 letech

Shenmue I & II (2018)

Ve srovnání s jinými odvětvími zábavního průmyslu stárnou videohry strašně rychle a 20 let je zde až nedůstojně dlouho....

Vzácná pokémoní karta za šedesát tisíc dolarů se ztratila během přepravy

Pokémon: Detektiv Pikachu

Sběratelské karetní hry patří mezi drahé koníčky a výjimkou není ani Pokémon Trading Card Game, která funguje od roku...

Stahujte zdarma výbornou strategii Age of Wonders 3, akce končí v pondělí

Age of Wonders 3

Pěknou hru zdarma si můžete po omezený čas stáhnout na digitální distribuci Steam. Tentokrát je to vynikající tahová...

Další z rubriky

RECENZE: War Thunder je snem všech milovníků vzdušných bitev

War Thunder

War Thunder uspokojí více i méně náročné piloty. A nadchne technickým provedením.

RECENZE: Might and Magic X je úžasný návrat strojem času o 15 let zpět

Might and Magic X Legacy

Málokdo se dnes odváží vyrukovat s tak hardcore retro titulem, jakým je desáté Might and Magic. Vzpomínky ožívají.

RECENZE: World of Warplanes se snaží navázat na tankový úspěch

World of Warplanes

Podaří se zopakovat zásah do černého i podruhé, kdy tanky z World of Tanks nahrazují letadla? Zatím to není jisté.

Advantage Consulting, s.r.o.
TECHNIK KVALITY – VSTUPNÍ KONTROLA

Advantage Consulting, s.r.o.
Plzeňský kraj
nabízený plat: 30 000 - 35 000 Kč

Najdete na iDNES.cz