Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Final Fantasy III – král vzpomíná na své mládí

  12:01aktualizováno  12:44
Co má společného Final Fantasy s Rychlými šípy? Je o přátelství, trochu praštěná, hodně okouzlující, ale hlavně: ještě nikomu se ji nepodařilo úplně pokazit.

Final Fantasy III Final Fantasy III je jediný díl slavné série, který jsme dosud neměli tu čest v Evropě přivítat. Připomínáme, že původní verze byla vydána v Japonsku v roce 1990 na konzoli NES, to to letí. Šestnáct, respektive našich sedmnáct let je přece jenom dlouhá doba, a tak se pánové ze Square Enix rozhodli už vzhledem k potenciálu NDS hru patřičně přeleštit. A rovnou prozradíme, že k úpravám přistoupili maximálně citlivě, takže výsledek do značné míry překonává očekávání, aniž by přitom ztratil svou jedinečnou retro atmosféru. Kromě grafického kabátu tu jsou ve srovnání s původní verzí jen vcelku nevýznamné odchylky. Například původní povolání „cibulový rytíř“ bylo změněno na „žoldnéř“. Je někdo proti? Ani tak ale o cibuláka nepřijdete, můžete se jím stát po zdolání nepovinného questu, který se odemyká pomocí multiplayeru. Ve srovnání s původní verzí byl také rozšířen systém speciálních schopností, které mohou jednotlivé postavy využívat v závislosti na svém povolání. Tolik tedy na úvod a pusťme se do hraní.

S jednou kombinací povolání nevystačíte.

Final Fantasy III Pohodlně se usazujeme, sluchátka na uších, zatemněný obývák, rozbíhá se intro a - dostavuje se pořádná zlost. A taky pocit trapnosti, že jsme vůbec někdy ztratili slovo chvály pro animace na NDS. Protože až remake FF III ukazuje naplno potenciál „želízka“ od Nintenda. Ano, takto by to mělo vypadat. A garantujeme vám, že jste hezčí intro na tomto handheldu ještě neviděli. Konečně si někdo všimnul, že NDS není GameBoy a alespoň v něčem potenciál aktuální platformy beze zbytku využil. Krásný a dlouhý filmeček končí a my s jistými obavami čekáme na vlastní hru. Hlavně ať to není shora viděný primitivní dungeon, to by byla po nebeském úvodu studená sprcha. Bumbác: dungeon je tu, nicméně jde o jeskyni polygonovou, hezky detailní a ke všemu s revoluční, plynule zoomovatelnou kamerou. Razíme si cestu vpřed klasickým stylem pár kroků – souboj – pár kroků – souboj – pár kroků – truhla – pár kroků – souboj, ale náš avatar je roztomilost sama a všechno je tak naleštěné a stylové, že ochotně přehlížíme repetitivnost bitek i protivníků.

Final Fantasy III Zkušenost vesele stoupá a nastupuje první tužší soupeř přes půl displeje. Vypadá to, že do sebe budeme muset kopnout nějakou tu medicínu. A další. No konečně, nepřítel natahuje bačkory a my se dozvídáme, že jsme vyvolení k záchráně světa. To jsme potřebovali vědět. A jsme venku na čerstvém vzduchu a všechno je takové, jaké to vždycky bylo, jenže hezčí. Mapa je jednoduchá a přehledná, pyramidkovité hory naježené jak metalistův opasek a támhleten shluk domečků je určitě město s hostincem a obchůdky s meči, štíty a lektvary.

Font písma a vůbec styl menu se bohužel prakticky úplně shodují s těmi ve Final Fantasy I & II: Dawn of Souls pro GBA, ale vzal to čert, člověk nehraje Final Fantasy, aby trávil život v menu. Alespoň je všechno dokonale přehledné, čímž pádem je výměna nože za protáhlejší čepel dílem okamžiku. Hrdina může nést dokonce v každé ruce jednu zbraň a patřičně se s nimi ohánět, což je skvěle rozanimované a na protivníka máte rázem „double justice“.

Občas se k partě přidá nehratelná postava a dokonce přiloží v bitvě ruku k dílu.

Final Fantasy III První zhruba dvě hodiny hraní tvoří jakýsi prolog, po němž následuje další porce titulků. Do té doby nelze měnit povolání postav, čili postupujete v daných rolích žoldnéřů a ti nemohou ani vzít nohy na ramena, když vidí, že je zle. A zle je raz dva. Proto radíme dávat bedlivý pozor na vše, co nehratelné postavy říkají, v bezpečí městečka prolézt každý kout a mimo město chodit jen tam, kam vás poslali. Při slalomu mezi domy se vyplatí dát pár slov s každým, kdo se nachomýtne. Někdo vám za malou výpomoc vylepší inventář, jiný prozradí nějakou tu život ulehčující fintu. Doporučujeme pohybovat se v interiérech při plném zoomu, najdete tak řadu skrytých předmětů a tajných místností, které jsou v menším rozlišení neviditelné. Toulání krajinou si nechte na dobu, kdy budete čtyři, ušetříte si nervy, čas a mylný pocit, že jste vyhodili peníze za nehratelnou „oldschoolovku“.

Hlavní šéf projektu, Hiromichi Tanaka, při jednom loňském rozhovoru diplomaticky mlžil: „Snažíme se, aby hra zůstala výzvou, ale současně se ji snažíme Final Fantasy III učinit přístupnější a uživatelsky přívětivou. Vylepšujeme ovládání a strukturu, ale nechceme učinit hru v žádném ohledu snazší.“ Takové sdělení sice připomíná klasickou fotbalovou frázi „budeme vycházet ze zajištěné obrany, ale nezapomeneme ani na útok“, nicméně nakonec dobře vystihuje realitu. Když ale máte průměrné HP 200 a narazíte na protivníka, jehož jediný úder připraví hned polovinu vašeho mužstva cca o 7000 HP, dojde i méně chápavému, že se po něm nejspíš nechce, aby půl roku od rána do večera leveloval, a že tedy překážka má asi jiné řešení než boj.

Řádně ukládat hru lze jen v otevřené krajině. V dungeonech je k dispozici pouze quick save, po jehož využití vás hra přinutí vypnout handheld a při opětovném zapnutí a nahrání se uložená pozice smaže, což občas promění hraní v něco na způsob paření Silent Hillu krátce po půlnoci ve vylidněném činžáku, kde už se odehrálo několik neobjasněných vražd. Podobný závan nechutné reality jsme viděli i u některých her na velkých konzolích, ale tam se dal problém zpravidla obejít používáním dvou paměťových karet. Zde samozřejmě takový nečestný a nesportovní trik nepřichází v úvahu, takže vám při pobíhání s dětskými figurkami á la Jiří Final Fantasy III Trnka místy v pokročilejších fázích tluče srdce až v krku a stejně nejspíš nezabráníte tomu, abyste si těžší dungeon zopakovali.

Zmínili jsme se o povoláních. Na začátku jsou všechny postavy „žoldnéři“, což má výhodu v tom, že mohou používat jak zbraně, tak kouzla, ale na druhou stranu to s tím kouzlením není moc valné: level postavy i povolání, které mají samostatný vývoj, se jim sice zvyšují, ale právě v magii trvale disponují jen základní třídou kouzel. Proto je nezbytné jim po dokončení prologu povolání změnit. Lépe řečeno začít měnit. Hra je totiž tak postavená, že s jednou kombinací povolání nevystačíte a občas ji musíte flexibilně předělat. Změna automaticky zbaví postavu veškerého vybavení, což do jisté míry můžete ihned napravit, jen se musíte smířit s tím, že na bílého mága už asi mythrilové brnění nenavléknete, ale současně ji i na nějakou dobu značně oslabí: to holt musíte přetrpět. Klíčovým povoláním je zloděj, protože umožňuje celé partě prchnout z bojiště, což často není zbabělost, nýbrž nutnost. To proto, že tvůrci mají v zásobě řadu metod, jak Final Fantasy III zkrátit konec lana, za který taháte: do některých míst se například dostanete jen zmenšení a v takovém stavu se můžete spolehnout toliko na kouzla a právě zmíněný útěk. Vedle zloděje jsou v základní nabídce ještě válečník, bílý, rudý a černý mág a mnich. Postupně ovšem přibývají další: myslivec, rytíř, učenec, věštec, Viking, drakař, černý pás, temný rytíř, vyvolávač, bard, čaroděj, uctívač, zaklínač, mudrc a ninja. Plus skrytí, které můžete odemknout, jako již zmíněný cibulový rytíř. Na rozdíl od originálu většina povolání je i v pozdějších fázích hry stále použitelná a původně výjimečná povolání ninja a mudrc byla přizpůsobena ostatním, což zvyšuje možnosti volby a tím celkovou pestrost. Občas se k partě přidá nehratelná postava a dokonce přiloží v bitvě ruku k dílu – do bitky se ale zapojuje nikoli na příkaz hráče, nýbrž dle vlastního „uvážení“, což hru jednoduchým způsobem dále oživuje.

Ty, ty, ty, proč si nepovídáš?

Nehratelné postavy mají své kolovrátkové hlášky, které na požádání pronášejí, často bez ohledu na to, že se situace změnila. Někdo vám vysvětluje, jak lze otevřít tajnou chodbu, ale když si ji najdete sami a až pak se s ním dáte do řeči, začne zdlouhavě objasňovat přístup do prostoru, který již dávno zeje vedle něj široký jako vrata. To ovšem tolik nevadí. Stalo se ovšem, že nám za splnění questu byla slíbena loď, která kotvila u břehu, ale nikdo se na ni neodvažoval vstoupit. Quest jsme splnili, hrneme se na loď leč ouha, najednou pluje dost daleko na vodě. Následně jsme pohovořili s řadou námořníků, kteří nám svorně blahopřáli k nově nabyté lodi, na niž ale k naší nemalé mrzutosti nešlo vkročit. Vyzkoušeli jsme kdeco, počínaje nesmyslným hledáním teleportu a konče palbou z děla, podezřele připraveného na molu, všechno bez výsledku. Nakonec jsme ještě jednou promluvili s námořníky, včetně jednoho, na něhož jsme předtím nějak pozapomněli. I on nám poblahopřál – a ejhle! Loď zničehonic zase stojí u břehu!

Final Fantasy III Multiplayer bohužel není žádná Zelda: Four Swords, ale spočívá především v zasílání zpráv přes místního „pošťáka“ Mogneta registrovaným přátelům – seznam adresátů je omezen na 28. Vzkazy si mimochodem můžete vyměňovat i s nehratelnými postavami ve hře – tam ale kuriózně nevidíte, co píšete vy, lze pouze zvolit možnost „poslat poštu“ a vybrat komu. Občas to přinese nějaký prospěch, ale spíš jde o herní ornament. V případě dopisování se živými přáteli jde de facto o esemesky s objemem schránky 10 zpráv – pak se přemazávají. Jedinou skutečnou předností takového „multiplayeru“ je možnost odemknutí bonusového obsahu – například vzácné zbraně nebo nepovinného singleplayerového questu.

Nesmíme zapomenout ani na výbornou herní hudbu na motivy původního soundtracku, která vznikala pod dohledem samotného autora předlohy, Nobua Uematsu. Na vynikající, nostalgicky pohádkové atmosféře má lví podíl.

Klady a zápory

Plus Referenční intro
Plus Hrajete, dokud vidíte
Plus A jakmile se proberete, tak zase

Mínus Později trochu stereotyp
Mínus Horní displej je často slepý
Mínus Menu mohlo být hezčí

Nějaké vady? Horní displej je až příliš často slepý a byť je hra kompletně ovladatelná stylusem, mnohem lépe se ovládá tlačítky, takže v tomto směru stín GameBoye nepřekročila. Hledání vchodů s postavami ve zmenšené podobě dá docela zabrat a ani použití speciálního předmětu, který přechodně zobrazí detailnější mapu, příliš nepomáhá. Také linearita místy zamrzí. Celkově jde ale přese všechno o skvělou hru, na které je jen poněkud znát stáří předlohy. Anebo naopak – přes stáří předlohy jde nepochybně o skvělou hru, kterou by stálo za to mít a strávit u ní přes šedesát hodin, i kdyby nakrásně nešlo o hyperprodejnou značku Final Fantasy. Což nám připomíná jednu dávnou historku, kdy se skladatele Igora Stravinského novináři ptali, jestli při poslechu svého oblíbeného Franze Schuberta neusíná – měli tím na mysli, že je Schubertova hudba zastaralá a nudná. „To víte, že usínám,“ odpověděl Stravinskij, „ale proč by mi to mělo vadit, když se probouzím v ráji?“

Final Fantasy III
Výrobce/Distributor Square Enix / Square Enix
Platforma Nintendo DS
Ukládání pozic: 3 pozice
Multiplayer: ano
Verdikt: Vzorně citlivé přepracování sedmnáct let staré předlohy musí zaujmout každého fanouška herní historie. Kdo nemá zkušenost s retro hratelností, může se potýkat s jistým stereotypem, ale takhle se prostě hrávalo a bez ohledu na to většina současné produkce za remakem FF III zaostává. Kdo nehraje jen proto, aby si ukrátil čekání na večeři, nutně zase trochu posílí japonskou ekonomiku.
Hodnocení: 85% (info)

Autor:
Témata: bitka, Srdce, Zaklínač, Zelda
  • Nejčtenější

Nechtěli černošku ve hře se severskou mytologií, dostali ihned ban

Další vyostřená situace ohledně zákazů modifikací se točí okolo nově vydané PC verze God of War Ragnarok. Na hru vznikla modifikace, která upravuje barvu pleti jedné z postav. Tu však portály...

2. října 2024 280

Štvaly je zásahy cenzorů, tak si tvůrci zvrhlých her založili vlastní obchod

Kontroverze prodává, vývojáři her o sexuálním násilí se však přesvědčili, že i pokleslá kultura má jisté hranice. Vizuální novela Rape Day o sériovém vrahovi, který v nemrtvými zamořeném světě...

3. října 2024 37

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nerozdýchali skvělá hodnocení novinky, na protest zfalšovali skóre recenzí

Remaku hry Silent Hill 2 věštila jistá skupina hráčů neúspěch. Těšili se na moment, až hra neobstojí ani u kritiků. Když však vyšly recenze, které hru vychválily jako jednu z předních her roku, tito...

9. října 2024 15

Legendární Commandos se vrací novým dílem, už lze vyzkoušet i demoverzi

Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování legendární strategie Commandos. Ve hře s podtitulem Origins prožijeme počátky pověstného týmu hrdlořezů....

7. října 2024  17:16 13

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Češi chtějí přinést AI revoluci do her. Občas jsme se nestačili divit

Ve vývoji her jsme došli do bodu, kdy máme strhující grafiku i pohlcující zvuk. Dokonce už díky haptické odezvě můžeme hry i cítit a s virtuální realitou se do nich doslova ponořit.

6. října 2024 14

Until Dawn (2024)

vydáno 9. října 2024  13:55

Stanley Cup prý letos vyhrají Rangers. Předpovědi ze hry NHL ale nevychází

Stejně jako v předchozích letech se vydavatelství Electronic Arts pustilo do předpovídání výsledků letošního play-off hokejové NHL. Simulace aktuálního ročníku jejich hokejové hry označila za vítěze...

9. října 2024  11:22 2

Bude se dojit. Kovbojka Red Dead Redemption vyjde konečně i na PC

Po čtrnácti letech od vydání se westernové dobrodružství bývalého psance Johna Marstona konečně podívá také na počítače, a to včetně rozšíření Undead Nightmare. Hráči nebudou čekat dlouho, port vyjde...

9. října 2024  10:40 8

Red Dead Redemption na PC

vydáno 9. října 2024  10:08,  aktualizováno  10:08

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Móda z Thálií: kýč jak bič v podání Leichtové i nevhodná obuv Rašilovové

V sobotu večer se v Národním divadle v Praze předávaly prestižní divadelní Ceny Thálie. Co se týká módy, podle...

Co dělá v žaludku studená kola a proč je lepší pít po jídle, líčí biochemička

Premium Možná vás už napadlo, co se děje v našem žaludku, když se v něm potká jídlo s pitím. Nebo patříte k těm hloubavějším...

Příběh Jitky: Manžel po mně chce sex každý den, je to k nevydržení

Moje manželství je takové, jaké po patnácti letech obvykle bývá. Překonali jsme pár krizí, vychováváme dvě školou...

Kanye West požádal o rozvod s Biancou Censori, raper chce žít v Tokiu

Manželství Kanyeho Westa a Biancy Censori se po dvou letech rozpadlo. Pár, který uzavřel úřední sňatek v prosinci 2022,...