RECENZE: Závody tahačů Truck Racing Championship sráží řada nedodělků

FIA European Truck Racing Championship je v základu obstojným titulem. Do vod průměrnosti hru sráží až zbytečné přehmaty, nedodělky a viditelně nižší rozpočet. Potenciál pro další díly by tu ovšem byl.
55

FIA European Truck Racing Championship

Platforma: PC, XboxOne, PlayStation 4, Switch
Výrobce: N-RACING

• Licence reálného šampionátu
  • Jízdní model
  • Zpracování jednotlivých tahačů
  • Pestré okruhy
  • Možnost chladit brzdy
  • Umělá inteligence
  • Pouze 12 tahačů v každém závodě
  • Trénink a kvalifikace postrádá smysl
  • Prázdný online multiplayer
  • Nefunkční režim událostí

Když přijde řeč na nějakou hru, ve které hraje prim řízení kamionu či tahače, tak se většině z vás pravděpodobně vybaví Euro/American Truck Simulator od českého studia SCS Software, kde se staráte o svou vlastní dopravní společnost a přepravujete zboží napříč Evropou či USA. Silné tahače ovšem poslouží i jako perfektní závodní náčiní. Právě touto poměrně okrajovou, avšak v některých zemích populární závodní disciplínou, se zabývá novinka FIA European Truck Racing Championship.

FIA European Truck Racing Championship

FIA European Truck Racing Championship

FIA European Truck Racing Championship

FIA European Truck Racing Championship

Na tomto poli byste zapamatování hodnou hru hledali opravdu těžko. Z posledních let stojí za zmínku maximálně titul Formula Truck z roku 2013 od brazilského studia Reiza a jeden model tahače v posledních dvou dílech série Forza Motorsport. Už název odhaluje, že se hra chlubí oficiální licencí Mistrovství Evropy tahačů. Práva na herní zpracování šampionátu zakoupila společnost Bigben Interactive, která nedávno vydala třeba ambiciózní The Sinking City.

Francouzský vydavatel se díky svému studiu Kylotonn ve velké míře angažuje i v závodním žánru. Po získání práv na WRC, TT Isle of Man nebo herní série V-Rally a FlatOut jde tedy o další rozšíření závodního portfolia expandujícího evropského vydavatele. FIA European Truck Racing Championship pohání KT engine od Kylotonnu. Za hrou ovšem primárně stojí belgické studio Neopica/N-Racing, jež dva roky zpátky vytvořilo lovecký Hunting Simulator.

FIA European Truck Racing Championship

FIA European Truck Racing Championship

Zkušenosti se závody tento celek nemá žádné. Kvůli tomuto hendikepu jsem se nejvíce obával o zpracování jízdního modelu. V tomto směru však musím před autory smeknout. Nelehký úkol se jim podařilo splnit velice obstojně. Titul zůstal svým projevem spíše arkádou s prvky simulace, takže si hraní užijete s běžným gamepadem i volantem.

Samotné tahače mají díky své hmotnosti specifický projev. Kromě časté nedotáčivosti, která se při výjezdech rychle mění v přetáčivost, je to zejména důraz na brzdnou soustavu. Aby se brzdy nepřehřívaly a neodcházely, tak je musíte chladit vodou.

FIA European Truck Racing Championship

FIA European Truck Racing Championship

FIA European Truck Racing Championship

FIA European Truck Racing Championship

Zásobník vody ovšem není bezedný, takže při zvolení delší závodní distance musíte se svou důležitou tekutinou šetřit. Pokud ovšem budete jezdit pouze na 25 % reálné délky závodu, tak se s nedostatkem vody příliš trápit nemusíte. Vody máte bez ohledu na počet okruhů vždy stejné množství, což je škoda, protože se při kratších závodech důležitost této netradiční funkce ztrácí.

Škoda zbytečných přehmatů

Reálný šampionát tahačů je znám svými nesmlouvavými souboji a častými kontakty mezi jednotlivými jezdci. V tomto ohledu jeho herní zpracování začíná lehce pokulhávat. Váš tahač v první řadě nejde téměř vůbec mechanicky ani vizuálně poškodit. Při opravdu velkých kontaktech se maximálně dočkáte o něco menšího výkonu, lehce horší ovladatelnosti a pomačkaných plechů.

Ruce vám bude při soubojích svazovat spíše hrozící penalizace. Jejich systém má bohužel do ideálu daleko. Hra některé opravdu zákeřné kontakty odpustí, aby vám jen o chvíli později dala penalizaci za výrazně menší prohřešek. Velmi přísně se poté trestá opakované trefování patníků, které symbolizují limit trati a brání jejímu zkracování. Vyhnutí se jakýmkoli penalizacím tedy patří společně se správou brzd k největším výzvám každého závodu.

FIA European Truck Racing Championship

FIA European Truck Racing Championship

Souboje proti počítačem ovládaným závodníkům příliš záživné nejsou. Hlavní podíl na tom má především hloupá a nevyzpytatelná umělá inteligence. Soupeři nezřídka nelogicky zpomalí v půlce rovinky a ucpou za sebou půlku závodního pole. Nebo vás místo předjetí nemilosrdně trefí.

Možná právě pravidelně haprující AI stojí za tím, že se v každém závodě proti sobě postaví maximálně 12 jezdců. Licencovaných pilotů je přitom ve hře 25, takže v závodech jich vždy více než půlka chybí. To je u hry, jejímž hlavním tahákem je právě oficiální licence, závažný problém a chyba.

Další nepochopitelné rozhodnutí autorů se týká obtížnosti. Zatímco v režimu rychlého závodu můžete vybírat z pěti možností, tak v kariéře si musíte vystačit pouze s třemi. Na dnes populární posuvník obtížností v procentech můžete u ETRC zapomenout. Kvůli tomu se dřív nebo později dostanete do fáze, kdy je pro vás zvolená obtížnost příliš snadná, nebo naopak těžká.

FIA European Truck Racing Championship

FIA European Truck Racing Championship

FIA European Truck Racing Championship

FIA European Truck Racing Championship

V seznamu herních režimů jsou závodní stálice v podobě rychlého závodu, šampionátu, jízdy na čas, kariéry a zatím prázdného Event módu. Kariéra v ničem nevybočuje ze zajetých pravidel, takže si v ní projdete tutoriálem a vytvoříte vlastního jezdce, který následně dostane nabídku od několika týmů. Z počátku pouze na určitý počet závodů a posléze i na celou sezonu. Zúčastnit se můžete licencovaného evropského šampionátu nebo fiktivního světového poháru, který cílí na hráče z Ameriky a Asie.

Ve World Series se po boku fiktivních jezdců vydáte třeba do texaského Austinu, japonského Fuji, argentinského Buenos Aires nebo na známý kalifornský okruh Laguna Seca. Součástí tohoto šampionátu je kromě několika amerických tahačů také reálný model Tatry, který se účastní závodů v Číně. Trucky ze světového poháru jsou o něco výkonnější a zběsilejší než v evropské větvi.

FIA European Truck Racing Championship

FIA European Truck Racing Championship

Evropský šampionát nabízí kompletně licencované jezdce i týmy, takže si zazávodíte s českými zástupci v podobě Adama Lacka, Františka Vojtíška a týmu Buggyra Racing. Licence se vztahuje i na okruhy, což má za následek přítomnost celkem sedmi skutečných tratí, mezi nimiž najedeme i mostecký autodrom a Slovakiaring. Celkem třináctku licencovaných okruhů doplňuje ještě fiktivní Hungary Speedway, jenž nahrazuje chybějící Hungaroring.

Závodní víkend je tvořen tréninkem, dvojicí dvojdílných kvalifikací a hned čtveřicí závodů. Jelikož se na start postaví pouze již zmíněná dvanáctka tahačů, tak je trénink a zejména kvalifikace v podstavě zbytečnou záležitostí. Z nepochopitelného důvodu však nelze tyto dvě části rychle přeskočit. V případě, že se jich účastnit nechcete, tak je musíte vždy odstartovat a poté z nich hned odstoupit. Podle reálných pravidelně si pro druhý a závěrečný čtvrtý závod první osmička z předcházejícího klání prohodí své pořadí, což celé pole alespoň trochu promíchá.

FIA European Truck Racing Championship

FIA European Truck Racing Championship

FIA European Truck Racing Championship

FIA European Truck Racing Championship

V kolonce multiplayeru najdete online i offline část. Online zeje prázdnotou a za dobu hraní se mi podařilo na další živé hráče narazit pouze jednou. Větší pozornost si tedy zaslouží offline, který je tvořen dnes již relativně raritním split-screenem. Pokud máte někoho po ruce a překousnete o něco horší grafiku v tomto módu, tak split-screen svůj účel rozhodně splní.

Grafika neurazí

V běžných režimech pro jednoho hráče nepůsobí audiovizuální stránka vůbec špatně. Exteriéry i interiéry jednotlivých tahačů jsou vymodelovány opravdu pěkně. Autorům se rovněž podařilo nasvícení celé scény, které vynikne zejména při večerních nebo mokrých závodech. Velký prostor ke zlepšení naopak vidím ve vyhlazování hran a objektech okolo trati, jako jsou stromy, budovy a diváci. Horší aspekty grafiky alespoň částečně kompenzuje dobrá optimalizace a nižší hardwarové nároky.

Menší rozpočet a ambice autorů jsou nejvíce viditelné na celkové prezentaci. Mezi závody neočekávejte například bližší představení okruhu či startovního pole. Vyloženě bizarně poté působí stupně vítězů, kde oslavují jezdci v helmách. Nad rámec samotného závodění se zkrátka ničeho objemnějšího nedočkáte.

FIA European Truck Racing Championship není vyloženě špatnou hrou. Především základ v podobě zábavného jízdního modelu a pěkně zpracovaných tahačů si zaslouží pochvalu. Do průměru hru sráží malý počet jezdců v závodech, hloupá umělá inteligence a celkově odfláknutá prezentace. Fanoušci závodění s tahači by přesto po snížení cenovky měli koupi zvážit. Na další alespoň podobně dobrou hru z tohoto prostředí už nemusí v dohledné době narazit.

Největší světová herní výstava Gamescom 2019 se koná od 20. do 24. srpna v Kolíně nad Rýnem. Čeká nás opět řada nových oznámení a ukázek z nadcházejících titulů jako jsou Gears 5, Minecraft Dungeons a Zaklínač.

55 %

55 %

Doposud hodnotilo 45 čtenářů