Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Earth 2150 - konec světa se blíží

  12:00aktualizováno  24. července 2001 8:20
Když se planeta řítí do zkázy, zbývá jediné - sbalit si svých pět švestek a vydat se hledat nový domov. Co ale dělat v případě, že nelze přepravit všechny? SSI a TopWare přišli s řešením přesně v duchu teorie evoluce. Seberte, co se dá, a zachraňte se sami. Silnější přežije.

Earth 2150Píše se rok 2150 a Země, jak ji známe, je v troskách. Důvodů pro to je mnoho, ale prapůvod leží v počátku dvacátého druhého století, kdy došlo k rozbití všech světových trhů. Na světě zavládl chaos, který vyústil v strašlivou, všeničící válku. Ta došla tak daleko, že planetou otřásla série jaderných výbuchů. Teprve nyní, na pokraji zkázy, válčící strany otevřely oči a uvědomily si, že pokračováním v této válce by nezahubily jen své nepřátele, ale také samy sebe. Situace se poněkud uklidnila a z prachu rozbitých států a monarchií povstaly tři silné svazky, které dokázaly situaci udržet pod kontrolou. Ne však nadlouho. Brzy se zjistilo, že výbuchy jaderných hlavic otřásly Zemí natolik, že ji vychýlily z její oběžné dráhy. Ne o mnoho, ale dost k tomu, aby ji nasměrovaly na cestu přímo do středu Slunce. Jediným východiskem z této bezútěšné situace byla okamžitá evakuace na nejbližší planetu, na Mars. Jenže nic není tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. Mars je přeci jen daleko a lidí a materiálu, které je zapotřebí převézt, zase příliš mnoho. Vyčerpaná matička Země již nemá dostatek přírodních zdrojů energie, které je pro tak masivní přesun zapotřebí, a na vyhledání alternativních není dost času. Zůstává jen jedna možnost - evakuace nebude všeobecná, ale zúčastní se jí jen část populace.

Earth 2150A nyní se ke slovu dostaly ony tři silné svazky, které po válce vznikly. Žádný z nich nechce pozorovat zkázu rodné planety a svých soukmenovců zblízka, všechny chtějí odcestovat na Rudou planetu. Zdroje energie stačí ale sotva pro přesun třetiny obyvatel, tedy jediného svazu. A tak propukají boje nanovo, s nezmenšenou intenzitou. Každý chce získat co největší zásoby surovin a je jedno, jakým způsobem se k nim dostane. Zajatci se neberou, nepřátelé se střílí na potkání.

Zhruba takový je příběh nové hry Earth 2150 od společností SSI a TopWare. Jak již pravděpodobně tušíte, jedná se o klasickou realtimovou 3D strategii, ve které máte možnost hrát za jednu ze tří znesvářených stran. Buď si vyberete Spojené civilizované státy (UCS) s jejich robotizovanou technikou, Eurasijskou dynastii (ED), která vznikla na troskách ruského impéria, nebo Měsíční svaz (LC) s jeho vyspělou technologií. Ať už je ale vaše volba jakákoliv, váš úkol bude pokaždé stejný - získat dostatek surovin, aby byla možná evakuace vašeho národa do bezpečí. K tomu budete potřebovat najít ložiska rudy, postavit doly a pomocné budovy a to vše obklopit neprodyšnými zdmi. K tomu ještě budete muset vybudovat vojsko, které zabrání vašim nepřátelům ve vměšování se do vašich záležitostí. S ohledem na zásadu, že nejlepší obranou je vždy útok.

Earth 2150Celý příběh je rozdělen do množství dílčích misí, které však není zapotřebí splnit všechny. Hrou se totiž jako červená linka táhne potřeba získání potřebného množství surovin a jeho odeslání na orbitální stanici, a tudíž jen to je vaším primárním úkolem. Jestli se vám to podaří v polovině hry, nebo těsně před závěrem, to již záleží jen na vás. Je tedy zřejmé, že se nevyplácí budovat zbytečně rozsáhlé armády a nepotřebné budovy, protože prostředky na to vynaložené vám pak mohou chybět pro evakuaci z vaší ke zkáze zničené planety.

Hra Earth 2150 se odehrává ve dvou rovinách, nebo přesněji řečeno na dvou místech zároveň. Prvním je oblast, ve které plníte danou misi. Tam se snažíte objevit co nejvíce zdrojů surovin a bojujete zde s nepřáteli. Druhou rovinou je vaše stálá základna, která je hluboko ve vašem týle. Zde žádné nebezpečí napadení nehrozí, a tak se můžete v klidu věnovat takovým záležitostem, jako je odesílání materiálu na orbit, výzkum nových zbraní, oprava poškozených jednotek, či výroba nových, které vám poslouží jako záloha pro chvíle nejtěžší. Obě lokace, tedy mise a základna, jsou propojeny leteckým mostem. Po něm mohou oběma směry proudit jak suroviny, tak i vojenské a civilní jednotky. S tím souvisí i kontinuita příběhu - jednotlivé jednotky s vámi prochází z jedné mise do druhé, a tak nemusíte pokaždé vytvářet stále nové a nové. To platí samozřejmě pouze v případě, že nejsou zničeny v boji nebo že je při opouštění území po splnění mise nezapomenete vzít s sebou.

Earth 2150Co se týče grafické stránky, je Earth 2150 zpracována na výbornou. Engine umožňuje plynulé otáčení kamery či přibližování a oddalování obrazu s plynulým přechodem textur, to vše bez jediného zadrhnutí. Bezchybně jsou provedeny i animace jednotek a budov, takže můžete z bezprostřední blízkosti sledovat nakládání krabic na překladače nebo otáčení vrtných šroubů. Za povšimnutí stojí i efekty počasí, které však ve hře nejsou pouze na okrasu. Každý zkušený stratég vám totiž řekne, že postup armády je nejlepší, pokud je nepozorován. To samé platí i zde. A tak zatímco se kocháte krásou a křehkostí vloček snášejících se na pancíř vašich tanků, někde za vašimi zády proklouzla nepřátelská armáda a pustoší vám základnu. Nic vám ale nebrání oplatit protivníkovi stejnou mincí a pod mlžným závojem přesunout frontu k jeho vlastní bázi.

Earth 2150Má to však i svou stinnou stránku. Přiblížit se nepozorovaně k nepříteli má své kouzlo, ale ve chvíli, kdy k boji opravdu dojde a vy zjistíte, že nevidíte ani své vlastní jednotky, budete to zatracené počasí proklínat jako by bylo skutečné. Tvůrci na takovéto momenty naštěstí pamatovali, a tak je možné počasí zapínat a vypínat dle libosti. Já osobně, ačkoliv to považuji za zradu na principech, doporučuji mít počasí vypnuté. Ušetříte si tím spoustu nervů.

Budovy a jednotky má každá z bojujících stran vzhledem ke svému rozdílnému zaměření a původu zcela odlišné. Pokud ale doufáte, že se zde jako v každé správné recenzi na RTS objeví i přesné počty, budete pravděpodobně zklamáni. Počet jednotlivých typů lze určit jen těžko, protože jednotky i budovy lze libovolně kombinovat se zbraněmi, které vám vymyslí ve vašem "research centru" a takto vzniklých kombinací je opravdu více než hodně. To s sebou přináší tu výhodu, že nejste omezeni sestavami, které by vám nabídl systém, ale můžete si vše upravit přesně podle vašich představ a potřeb. Platí přitom zásada, že nejdůležitější je různorodost. A tak ačkoliv se může zdát nějaká zbraň jako absolutně nejlepší, bez podpory jiných typů bude velice zranitelná a vaše obrana (či útok) nebude příliš úspěšná.

Earth 2150Hra jako celek vyznívá poměrně dobře, ale i zde se najde pár slabin. První, více méně kosmetická, jsou hlasy posádek jednotlivých jednotek. Nelze se ubránit dojmu, že zde si tvůrci dali polední pauzu a tuto část hry poněkud odflákli. Ostatní ozvučení hry je naštěstí kvalitní a kompletně ve 3D, takže to lze prominout jako nepodstatnou drobnost. O něco horší to je s umělou inteligencí, která přeci jen poněkud pokulhává, a nad tím oko zamhouřit nelze. Jednotkám není možné svěřit osud do vlastních rukou, bez vašeho vedení jsou téměř jako slepé. Mají sice určitý akční rádius, ve kterém jsou schopné vnímat nepřátelskou aktivitu, ten je ale více než malý. Často se vám tedy stane, že vaší základnu napadnou nepřátelská vojska, což z povzdálí trpně sleduje vaše těžká artilerie, aniž by cokoliv podnikla.

Každý meč má ale dvě ostří, a tak to samé platí i o nepřátelích. Pokud budete jednotlivé budovy opatrně ostřelovat z povzdálí, můžete zničit polovinu protivníkovy základny, než přikročí k razantnímu protiútoku. Navíc jsem měl občas pocit, že hraji proti umíněnému pětiletému Earth 2150děcku. Když mi už podesáté za sebou zaútočil na bázi s pouhými dvěma jednotkami, které se díky mému obrannému systému dostali sotva na dohled hlavním budovám, říkal jsem si, že by se měl konečně ze svých chyb poučit. Ne. Přišli i po jedenácté. Takto podle mého názoru umělá inteligence nevypadá.

Přes všechny nedostatky, které ve hře jsou, se však jedná o jednu z nejlepších RTS, které se mi dostaly do rukou. Důvod je jasný. Vysoká hratelnost, akce, dobrý příběh, příjemná grafika, to vše se slévá v jeden dobrý pocit. A neexistuje žádná hra, která by byla dokonalá. Tak sedněte k monitorům, nažhavte procesory a dejte se do akce. Máte poslední možnost, protože letos, léta páně 2150, přijde konec světa.

Earth 2150
Výrobce: TopWare Interactive
Distributor: SSI
Minimální konfigurace: PentiumII 233 MHz, 32 MB RAM, 451 MB HDD, 3D karta
Doporučená konfigurace: PentiumII 233 MHz, 64 MB RAM, 451 MB HDD, 3D karta
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Nikdo není dokonalý, a i na této RTS by ještě bylo co vylepšovat.
Hodnocení: 82%

Autor:
  • Nejčtenější

Studie ukázala, že víc lidí raději hry sleduje, než aby je sami hráli

Průzkum společnosti Midia Research ukázal, že hráči tráví víc času sledováním videoobsahu věnovaného počítačovým hrám než jejich samotnému hraní.

11. prosince 2024 75

RECENZE: Indiana Jones je zase na vrcholu, nová hra se vyrovná původním filmům

100 %

Že bude nová herní adaptace osmdesátkového hrdiny Indiana Jonese pecka, jsme tak trochu dopředu tušili, že ale až taková, jsme nedoufali ani v těch nejdivočejších snech. Rovnou stovku dáváme opravdu...

Xbox Series X/S
6. prosince 2024 43

O víkendu se zrodily dva masivní herní hity

Výrazné přízni hráčů se těší nejenom free 2 play kooperativní střílečka s postavami ze světa Marvelu, ale zejména očekávaná diablovka Path of Exile 2.

9. prosince 2024  11:22 5

Dvacet nejzásadnějších her roku 2004. Zvolte tu nejlepší

Dvacet let vypadá jako dlouhá doba, na mnohé hity tehdejší doby ovšem vzpomínáme dodnes. Světlo světa tehdy spatřil například kultovní World of Warcraft, graficky revoluční střílečky Far Cry,...

7. prosince 2024 21

Které hry by podle vás měly zabojovat o titul Hra roku 2024?

Závěr roku již tradičně patří čtenářské anketě Hra roku na Bonuswebu. Pojďme si připomenout, co všechno letos vyšlo, a vy nám napište, které kousky by podle vás měly promluvit do finálního hlasování.

8. prosince 2024 20

Herního Oscara vyhrál Astro Bot, představen byl nový Zaklínač a Mafia

V americkém Los Angeles proběhlo v noci na pátek předávání cen Game Awards, které jsou jakousi videoherní obdobou filmových Oscarů. Letos jasný favorit nebyl, o to bylo soupeření zajímavější. Více...

13. prosince 2024  5:38 9

Když realita nestačí. Vybíráme nejpopulárnější videoherní simulátory

Chcete si zkrátit dlouhé zimní večery nějakým povedeným simulátorem? Máme pro vás spoustu tipů na hry, které vás přenesou do mnoha zajímavých rolí a situací se solidní dávkou realističnosti.

13. prosince 2024 11

Zahrajte si zdarma na trpaslíky z Pána prstenů

Digitální obchod Epic rozdává kooperativní survival hru The Lord of the Rings: Return to Moria, ve které se budete snažit udržet naživu trpaslíky v nepřáteli zamořených dolech.

12. prosince 2024  18:56 4

Vyšla PC verze mobilní strategie Warcraft Rumble

Mobilní akční strategie Warcraft Rumble vyšla před více než rokem na iOS a Android, nyní si ji uživatelé mohou zahrát také na PC v betaverzi.

12. prosince 2024  9:48 0

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci,...

Lidl zlevnil až o devadesát procent, zákazníci kvůli tomu oblehli Letňany

Plastové autíčko za dvacku zlevněné o osmdesát procent, litinový hrnec za sto korun, zlevněný na čtvrtinu původní ceny....

V naději už nevěřím, moje onemocnění je smrtelné, říká Cyril Höschl o diagnóze

Premium Celý život tlumočil složitou řeč vědy do srozumitelného jazyka. Před rokem však psychiatrovi Cyrilu Höschlovi zasáhlo...

Ve Švédsku vládne trend „měkkých dívek“. Ženy končí v práci a žijí z platu mužů

Švédsko má celosvětovou pověst země prosazující rovná práva žen a mužů. Přesto teď poněkud překvapivě tamní mladé ženy...

Co čekat od pokoje za čtyři stovky? Cestovatel s UV lampou se vyděsil

Kritizovat kvalitu pokrmů v restauracích anebo psát recenze na známé turistické destinace, to už dnes dělá skoro každý...