Jméno Ducati pravděpodobně všichni dobře znají, přinejmenším fandové silných motorek. Není divu, tato italská společnost se již více jak padesát let zabývá výrobou rychlých motocyklů a za léta své existence si na tomto poli vysloužila prestiž "dvoukolového Ferrari". Je tedy dobrou zprávou pro každého milovníka silničních i závodních motocyklů, že nám Ducati ve spolupráci se společnostmi Acclaim a Attention to Detail (ATD) přináší závodní hru Ducati World Racing Challenge. Největším lákadlem jsou čtyři desítky licencovaných strojů, od veteránů až po nejmodernější kousky, ale hra jako taková pro nás má připraveny i další lahůdky.
Navzdory prvnímu zdání se nejedná o žádný simulátor, ale spíše o arkádovité závody. Tomu je třeba uzpůsobit veškeré hodnocení. Navíc jde o port z PlayStationu a všichni víme, že takovéto hry nemívají zrovna na růžích ustláno. Přesto můžeme prohlásit, že si Ducati World na poli motocyklových závodů nevede zrovna špatně. Přesné zdůvodnění najdete pochopitelně až o něco níže, ale hned na začátek můžeme prozradit, že díky propracovanému režimu závodů vás do sebe hra vtáhne a jen tak vás nepustí.
U závodních titulů jsme si již dávno zvykli, že nám nabízejí na výběr spoustu různých módů, aby si na své přišli doslova všichni. Proto vás na první pohled možná zarazí, že v hlavní nabídce máte kromě volby nastavení jen dvě další možnosti - obligátní Quick Race a mód Ducati Life. Podívejme se nejprve na první jmenovaný. V něm vás pochopitelně nečeká nic převratného, pouze jízda po jednotlivých tratích. Závodit můžete buď se soupeři (případně proti skutečnému protihráči), nebo útočit na nejlepší čas. Odměnou za vítězství je zpřístupnění další tratě, případně nového stroje. Chybí zde tedy řádná motivace, ale zato se dostanete mnohem snáze k nejlepším motocyklům a všem tratím. V Ducati Life to již není zdaleka tak jednoduché. Chcete vědět proč? Dobrá, podívejme se nyní na tento druhý mód.
Ducati Life se nám snaží nasimulovat co nejlépe (ale pochopitelně jen v rámci arkádovitých závodů) život motocyklového nadšence, který nedělá nic jiného, než že závodí, a je pro svou vášeň schopen čehokoliv. Dlužno podotknout, že tuto situaci simuluje Ducati Life poměrně zdařile :o). Víceméně vše je zde otázkou peněz - co, kde, kdy, za kolik a jak. Na počátku máte v kapse 10 000 dolarů, ale nebojte, dlouho se u vás neohřejí. Musíte si totiž koupit nějaký motocykl, přilbu, kombinézu, případně ještě nějaké vylepšení. A hned vzhůru do boje. Můžete si vybrat, zda vyzvete k závodu některého z ostatních jezdců (v tom případě se závodí buď o peníze, o motocykl nebo jen tak pro zábavu), nebo zda podniknete sérii závodů. V prvním případě vás čeká pouze jedna jediná trať, ve druhém pochopitelně více.
Nemyslete si však, že budete moci hned od začátku vyzvat kohokoliv či se zúčastnit libovolného seriálu. Vše závisí na dvou podmínkách - jaký motocykl máte a jakou se vám již podařilo získat licenci. U strojů je to jednoduché. Pokud se chcete zúčastnit závodu veteránů, musíte si na nějaký našetřit. Pokud se jedná o silniční speciály, musíte mít ve své stáji alespoň jeden. Horší je to však s onou licencí. Jen několik málo závodů je přístupných hned zpočátku, a ty nebývají nikterak těžké a tedy ani nijak zvlášť horentně dotované. Vyplatí se tedy získat hned na začátku alespoň základní licenci, abyste neměli tak chudý výběr a mohli si již brzy dovolit lepší vozový park.
Jak ono získávání licencí probíhá? Je to zčásti jízda zručnosti, zčásti jakýsi tutorial, ve kterém jste nuceni projet řádně a bez nejmenší chyby daný úsek. Přitom se musíte vejít do časového limitu a věřte, že bez dostatečné praxe to není nic jednoduchého. Časový limit je totiž nastaven tak, že v něm máte jen málo prostoru pro zaváhání či zpomalení. Výsledek však stojí za to - když se vám podaří projít všemi zkouškami (nemusíte jimi procházet najednou), okamžitě se vám zpřístupní celá řada nových závodů a tratí. Je jen trošku škoda, že zručnost, kterou musíte u těchto zkoušek projevit, není tak docela vyžadována u samotné jízdy. Kdybyste jezdili neustále tak, jak je to zapotřebí u získávání licence, byli byste pak v samotných závodech naprostou hvězdou, jejíž prvenství nemůže nikdo ohrozit, ale k tomu vás nic nenutí - stačí dělat jen co nejméně chyb, žádné vyložené mistrovství dokazovat nemusíte.
Již bylo zmíněno, že v módu Ducati Life se vše točí kolem peněz. Ty jsou také hlavním hnacím motorem, který vás žene stále dál a dál do dalších a dalších závodů. Ne, že byste museli zrovna toužit po tom být milionáři, ale jistě se najde nejeden hráč, který si bude chtít udělat kompletní sbírku - ať již všech motocyklů, které hra nabízí, nebo přileb či kombinéz. Velkou část peněz také spolkne vylepšování stávajících strojů - ať již to budou lepší kola, motor či kvalitnější výfukový systém. Navíc tato vylepšení nejsou pouze kosmetická, ale mají opravdu vliv na jízdní vlastnosti vašeho motocyklu - o důvod víc, proč je kupovat.
Nyní konečně opusťme popis herního systému a podívejme se na technické zpracování Ducati World Racing Challenge. Asi nejdůležitější ze všeho je použitý fyzikální model. Je vidět, že se na něm tvůrci docela vyřádili - v dobrém slova smyslu. Motocykl se sice nechová jako ve skutečnosti - například se vám jej bez nárazu podaří jen těžko překlopit, zatímco v reálu by se vám to jistě bez problémů podařilo - ale uvědomme si, že Ducati World je pouze závodní arkádou, ne opravdovým simulátorem. Proto velice příjemně překvapí například přítomnost dvou různých brzd (na předním a zadním kole) či opravdu kvalitní systém kolizí. S trochou cviku se naučíte své protivníky za jízdy srážet (ano, není to zrovna čestné, ale když to není zakázané... :o) ) a zároveň poznáte, jak je důležité se jim vyhýbat. Ano, soupeři to dělají též. Nebojte se, nikdo nepřichází k úhoně - jakmile spadnete, chvilku se na sebe koukáte, jak provádíte kotrmelce po trati, a za vteřinku již zase sedíte za řídítky. Nic ale není dokonalé, a tak se často dostanete do situace, ve které byste se ve skutečnosti vybourali, zde se vám však nic nestane. Ale nestěžujme si, o to vyšší je díky tomu hratelnost titulu.
Hned za fyzikální model bychom mohli zařadit zpracování umělé inteligence. Zde je vidět odpovědný přístup tvůrců, kteří vám nechtěli nabídnout jen tupé, zato však bezchybné protihráče, ale pokud možno kvalitní soupeře, kteří však nejsou tak docela bez chyby. Počítačem řízení závodníci tak jezdí podobným systémem jako vy - na rovinkách co nejrychleji, zatáčky vybírat co nejriskantněji, ale ne bezchybně. Velice často se tedy stane, že soupeř nezvládne situaci a narazí do zdi, překážky, či se prostě jen vyklopí. Štěstí pro vás, protože soupeř má rázem několik vteřin ztrátu. Avšak jen do té chvíle, kdy stejnou chybu uděláte zase vy. Samotné závody tedy nejsou jen o tom, jak prudce projíždíte zatáčkami, ale kolikrát vypadnete ze sedla vy a kolikrát vaši soupeři.
Po grafické stránce stojí Ducati World asi někde mezi dnešním průměrem. Málokoho vizuální ztvárnění tohoto titulu urazí, zároveň však jen málokoho přivede do stavu extáze. Důležité je jedno - obraz je plynulý, nezasekává se, textury nevypadávají a objekty jsou opravdu brány jako objekty. Na druhou stranu není grafika až tak detailní, jak by mohla být, to je ale problém většiny her portovaných z konzolí. Přesto jsou jednotlivé motocykly odlišitelné pouhým zrakem, ale skutečnou předlohu poznají pravděpodobně jen opravdoví znalci. K dobru pak lze přičíst fakt, že cokoliv se na trati stane - smyk, havárie, odření zdi v tunelu - tam zůstane až do konce závodu bez ohledu na to, kolik kol jedete.
Horší je to se zvukovou stránkou. Hudba je sice poměrně zdařilá a není příliš vlezlá, zato efekty samotné se příliš nepovedly. Rozhodně se nedá říci, že by zvuk motoru byl věrný, "dukatky" znějí přeci jen trošku jinak. Moc práce si tvůrci nedali ani s efekty při předjíždění či haváriích. Snad jen smyk zní poměrně věrně - ale nasamplovat něco takového není žádný problém.
Nejsilnější zbraní Ducati World tak i nadále zůstává hratelnost a zábavnost. Skutečnost, že se jedná vlastně o arkádovité závody, se kladně podepisuje na jednoduchosti ovládání - většinou si vystačíte jen s plynem a zatáčením vlevo a vpravo. Přiznám se, že brzdu jsem používal jen velice zřídka, což bych si jinak pochopitelně na opravdové motorce jen tak nedovolil. Titul je však tím pádem přístupný všem, nejen skutečným motocyklovým nadšencům, ale i lidem, kteří si chtějí prostě jen zahrát a přitom o fyzice těchto silných strojů nic nevědí. Herní mód Ducati Life je přitom natolik zábavný a propracovaný, že se jistě najde hodně lidí, kteří u něj vydrží nejen několik dní či týdnů, ale klidně i několik měsíců. A to se o většině her říci nedá, zvláště ne o arkádovitých závodech. V tom drží Ducati World Racing Challenge primát, který mu pravděpodobně dlouho zůstane.
Ducati World Racing Challenge | ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
|