Středa 12. srpna 2020, svátek má Klára
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 12. srpna 2020 Klára

Dragon Age: Origins Awakening je jako ráno, kdy to nekončí

  0:02aktualizováno  0:02
S napětím vyhlížený datadisk k úspěšnému titulu je tu. Obepluli tvůrci ve zdraví úskalí, jež provázejí každý přídavek?
75

Dragon Age: Origins Awakening

Platforma: Xbox360
Výrobce: Bioware

  • Překvapivě solidní délka
  • Nepřekvapivě solidní cena
  • Odlehčující Oghren
  • V soubojích jde hru lehce přechytračit
  • Podstatného je méně, nepodstatného více
  • Provázání s původní hrou mohlo být větší

Rozšíření původního titulu se nad očekávání povedlo. Za své peníze dostanete víc než solidní porci zábavy.

Herní karta

Dragon Age: Origins - Awakening

Třebaže jde "jen" o samostatně hratelný dodatečný obsah ke hlavní hře, jedním slovem datadisk, není vyloučeno, že mnohý hráč přehodnotí způsob, jakým tento pojem obvykle vnímá.

Dragon Age: Origins - AwakeningHra Dragon Age: Origins zabodovala na trhu velice slušně a i ti nejzarytější odpůrci museli uznat, že tvůrci z BioWare vyprávět příběhy umí. Dalo se tedy očekávat, že i přídavný obsah si své publikum najde.

Takzvané datadisky však nemají mezi hráči úplně nejlepší pověst, neboť jejich pravý účel, totiž vydojit z úspěšného mateřského titulu každou korunu bez nutnosti přijít s regulérním novým dílem, bije do očí. V BioWare si ale nejspíš řekli, že když už vůbec něco dělat, tak pořádně, a plivli si do dlaní víc, než bývá v takových případech zvykem.

Hra je po pěti minutách prakticky stejně obtížná jako po pěti hodinách.

Začínáme tím, že si buď importujeme hotovou postavu z původní hry i se statistikami, předměty a důsledky několika rozhodnutí, anebo si lze postavit hrdinu či hrdinku zbrusu nové. V takovém případě jste Šedým strážcem z Orlais a disponujete levelem 18. V obou případech ale vyrážíme do boje proti Dragon Age: Origins - Awakeningnečestnému a nesportovnímu darkspawnu a to doslova ihned, neboť s úvodem si tvůrci zase až tolik práce nedali.

Kupodivu jde však o pokrm i bez omáčky dobře stravitelný pro nejširší hráčskou obec, což sice u her vydávaných EA bývá zvykem, ale tentokrát nelze tvrdit, že špatným. Na jednu stranu není po výukové části ani památky a nepřítel se do vás rovnou pustí hlava nehlava, ale na stranu druhou je hra po pěti minutách prakticky stejně obtížná jako po pěti hodinách, takže se zkušení baví od prvního okamžiku a případní nováčci, vržení do proudu, v něm nemusejí tonout.

Dragon Age: Origins - AwakeningA totéž platí i o příběhu. Je jasné, že se u přídavku, byť samostatně hratelného, nepředpokládá, že by ho hrál někdo, kdo neměl tu čest s původní hrou. Přesto je rozšíření vystavěno tak, že s takovou hypotetickou možností naprosto není v nesouladu.

Atmosféra připomíná úvodní díly Majora Zemana: arcidémon je pod drnem, ale očekávaná mírová pohoda nenastala. Nejenže se země nadále hemží darkspawnem, ale na chaosu se pochopitelně snaží přiživit i jiní: člověk byl, je a bude vždy stejný. Takže práce pro SNB, tedy pardon, pro Šedé strážce, je zase dost.

Herní mechanismy nedoznaly změn, což není na škodu, neboť, v původní hře fungovaly dobře. Pro toho, kdo původní titul nehrál, připomeňme, že jde o upravený systém boje v reálném čase, kdy místo přímého máchání čepelí vydáváte postavám povely, na koho a jak útočit. Avšak nepřítel nečeká, až si to sesumírujete, a s elánem sobě vlastním přikládá tlapy k dílu.

Dragon Age: Origins - AwakeningSoupeř má naordinováno vrhnout se na vás.

Bohužel, boj, na nějž je zde ke všemu kladen výrazně větší důraz než v mateřském titulu, trpí jedním zásadním neduhem. Vaše pozice při bitce má totiž zcela zásadní význam a rozhoduje souboje. O tom výrobce zjevně ví, takže, ač vás zahrnuje štědrými možnostmi nastavení bojové taktiky, současně se vám snaží vší mocí zabránit v tom, abyste kolegu A postavili sem a kolegu B támhle. Jakmile se zjeví soupeř a začne burácet bojová muzika, vaše parta má tendenci vrhnout se doprostřed vřavy a zhebnout.

Nicméně s trochou cviku a přepínáním mezi jednotlivými postavami snadno dosáhnete toho, že jednotliví členové vaší skupinky staticky stojí a bojují tam, kde je chcete mít. A v tu chvíli to začne být opravdu zajímavé. "Darkspawn se změnil," říká jedna nehratelná postava, "teď je chytrý." No, nevěřte tomu.

Své soupeře buď vidíte už zdálky, nebo se na vás odněkud nečekaně vysypou. V obou případech, jakmile ví soupeř o vás, má výrobcem naordinováno vrhnout Dragon Age: Origins - Awakeningse na vás všemi silami, nebo přinejhorším jejich podstatným podílem. A od tohoto bohulibého záměru ho nic neodradí. Přičemž na druhé straně je záměrem autorů, abyste se takto co chvíli ocitali v jakési pračce, kde se nepřehledně melou končetiny, míhají se sečné a bodné zbraně a ještě do toho z odstupu perou mágové a střelci.

Když si ale pohrajete s přepínáním postav a naučíte se vyhledávat úzká místa někde za rohem, výsledkem bude zcela jiný obrázek, připomínající spíše pásovou výrobu Prazdroje: protivník si prostě nedokáže odepřít to potěšení napochodovat po jednom do úzkého místa a nechat se zmasakrovat ze tří stran. A i kdyby vás nepřátelský útok tak překvapil, že tyto manévry nestihnete, i s jedinou živou postavou ještě můžete zvítězit; stačí se trochu proběhnout a najít to kýžené úzké místo.

Výsledkem je tedy nemalá monotónnost, ještě podpořená schématem "kus klidné cesty – hlouček nepřátel – další kus cesty – nový hlouček - a tak pořád Dragon Age: Origins - Awakeningdokola". Naštěstí to celé drží známá kvalita "mluvících hlav" a vypravěčský um, jímž je BioWare právem proslulý. I zde ovšem datadisk nezapře svou podstatu, neboť příběh neoplývá hloubkou a i toho oživujícího a zlidšťujícího pokecu je znatelně méně. Potěší například rázovitý trpaslík Oghren, jehož hlášky dodávají temné hře potřebný nadhled, nicméně se jistě najdou i tací milovníci temnoty, jimž právě takové odlehčení bude proti srsti.

Papírové prameny II
V recenzi původní hry jsme zmínili doprovodnou knížku Dragon Age: Ukradený trůn. Analogicky je tedy u přídavku třeba ztratit slovo o další knize, jejíž český překlad se chystá. Jde o dílko s názvem Dragon Age: The Calling, jehož autorem je opět David Gaider. Třebaže je na světovém trhu od 13. října loňského roku, český překlad dosud k mání není. Nicméně, podíváte-li se na stránky nakladatelství Fantom Print, uvidíte, že mají titul v edičním plánu pro 1. pololetí 2010. Děj opět předchází událostem v původní hře a tentokrát se točí kolem pátrání po jednom z Šedých strážců v Hlubokých chodbách. Kniha má velmi dobré ohlasy a kritizovaného je velmi málo. Například závěr, zřetelně postrkující čtenáře ke koupi hry. Což asi málokoho překvapí.

Dragon Age: Origins - AwakeningČeho je naopak více, jsou schopnosti a možnosti postav, jakož i dostupné předměty, ale řekněme si na rovinu: titul je pravděpodobně světovým rekordmanem v šíři nepotřebné nabídky. Kdyby někdo neznalý poprvé uviděl vývojový strom, asi by si pomyslel, že ho čekají hodiny "hry" jen při studiu jednotlivých možností.

Realitu bychom ovšem příznačně přirovnali k útoku na pevnost Kal´Hirol, kde dostanete strašidelnou přednášku o tom, že frontální postup je holou sebevraždou a je třeba najít tajný boční vchod. No a co byste mysleli? Šli jsme hlavní branou a nic zvláštního se nestalo.

Dostupných lokací není mnoho, ale po dobytí úvodní pevnosti, jež následně slouží jako základna s možnostmi k vylepšování, se rychle otevírají, což úspěšně plaší nudu a pocit vodění za ruku. Rovněž příběh, byť ne příliš komplikovaný, má svou hodnotu v celkové mozaice Dragon Age ságy a nemyslíme si, že by fanoušci byli výrazně nespokojeni.

Ba naopak: s přihlédnutím k ožehavým specifikům datadisků je třeba uznat, že to tentokrát dopadlo velmi dobře a svých přibližně patnácti hodin života rozhodně nebudete litovat.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

75 %

Čtenáři

84 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 254 čtenářů

Témata: bitka
  • Nejčtenější

Konec éry DOSu byl pro hráče těžký, přejít na Windows nikdo nechtěl

Ještě v polovině devadesátých let uznávali hráči počítačových her jen operační systém DOS. Nastupující Windows 95 byly...

Sony ukázalo dávku her pro stávající i chystanou generaci PlayStationu

V dalším díle svého pořadu State of Play se Sony zaměřilo na hry vývojářů třetích stran, především na stávající konzoli...

RECENZE: Nic tak špatného jako Tiny Racer už jsem dlouho nehrál

Tiny Racer vypadá na první pohled jako sympatická arkádová hříčka s malými autíčky, která sice nemá nějak velké ambice,...

To se vám bude líbit. Cyberpunk 2077 ukazuje v akci zbraně a životní cesty

Očekávaný Cyberpunk 2077 sice vyjde až v listopadu, tvůrci z polského studia CD Projekt Red náš však průběžně zásobují...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Horizon Zero Dawn běží na některých PC příšerně, tvůrci slibují nápravu

Více než tři roky stará exkluzivita z PlayStationu 4, akční hra na hrdiny Horizon Zero Dawn, vyšla v pátek také na PC....

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

RECENZE: Kniha Zaklínač a jeho svět zaujme především fanoušky hry

Nakladatelství Crew vydává ve spolupráci se společností Fantom Print knihu, která potěší fanoušky herní série o...

Filmová adaptace Warcraftu je splněným snem. Recenze očima hráče

Pokud existuje černá magie, snímek Warcraft v boji s ní zvítězil. Podařilo se mu totiž prolomit pomyslné prokletí filmů...

RECENZE: MediEvil je zbytečný remake plný nedotažeností

Další klasický titul MediEvil se dočkal remasterované verze, respektive remaku. Jde o sentimentální záležitost, která...

RECENZE: Might and Magic X je úžasný návrat strojem času o 15 let zpět

Málokdo se dnes odváží vyrukovat s tak hardcore retro titulem, jakým je desáté Might and Magic. Vzpomínky ožívají.

WhatsApp se brzy zbaví toho, co nás na něm nejvíc štve

Populární chatovací aplikace WhatsApp chystá změnu, která leckoho potěší. Brzy bude mít podporu více aktivních zařízení...

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Jaromír Jágr poprvé ukázal na sociálních sítích novou přítelkyni

Hokejista Jaromír Jágr (48) a modelka Dominika Branišová (26) už několik týdnů tvoří pár. Absolvovali spolu několik...

Češi bydlí na Papui již tři roky. Byl to ze začátku šok, ale nelitují

Manželé se rozhodli vydat za prací do zahraničí. Zlákala je Papua Nová Guinea, kde žijí od roku 2017. Nejdříve v městě...

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...