RECENZE: Diablo 3: Reaper of Souls budou fanoušci originálu milovat
Diablo 3: Reaper of Souls
ABC Data 25.03.2014 PC
Takřka dva roky poté, co hráči nadávali na zpackaný start třetího dílu Diabla, které vyžadovalo permanentní on-line připojení, a posléze i na řadu novinek, zejména pak aukce, vychází očekávaný datadisk. Jeho cílem je na jedné straně původní titul řádně rozšířit, aby závisláci měli zase do čeho bušit (nebo spíše proč bušit), ale na straně druhé také řadu věcí napravit.
Blizzard se ostatně o Diablo 3 náležitě staral celé dva roky a Reaper of Souls lze vnímat jako jisté vyvrcholení změn, kterých se s aktualizací na verzi 2.0 dočkali i hráči, kteří pořízení datadisku (zatím) neplánují.
Křižák přichází
Reaper of Souls přidává k pětici stávajících postav šestou - křižáka. Nenechte se zmást pojmenováním, v zásadě jde o paladina, tedy rytíře standardně vybaveného jednoručním mečem a co možná nejbytelnějším štítem, s pomocí něhož a nejrůznějších aur dokáže nejlépe ze všech odolávat hordám nepřátel. Z pohledu podpory se hodí do každé partičky, protože jeho schopnosti mají nezřídka vliv i na spolubojovníky.
Rozhodně bych si ovšem pro datadisk dokázal představit zajímavější postavu, obzvlášť poté, co se Blizzard originálně vyřádil s původní pěticí. Vzhledem k tomu, že jen málo hráčů si vycepovalo všechny postavy z původní hry, je otázkou, zda pro ně bude křižák další volbou, a tedy důvodem pro koupi datadisku. Je to spíše příjemný bonus.
Podobně lze přistupovat k pátému aktu, který vypráví příběh padlého anděla Malthaela, který ovládá armádu Reaperů. To jsou duše zotročené pomocí "Black Soulstone", tedy kamene duší. Zastavit ho musí pochopitelně Nephalem, tedy hráčův hrdina, a to na území města Westmarch.
Pohybovat se budete v potemnělých či hořících ulicích města, kobkách, budovách i ve svého druhu předpeklí. Stylizace celého aktu není špatná, ale na druhou stranu je vcelku nekonzistentní a působí poslepovaným dojmem. Nový akt bych rozhodně neoznačil za nejlepší. Nejsou to však kulisy, co tvoří pouto ke hře.
Hlavní změny jsou uvnitř
Za mnohem důležitější považuji novinky v samotném systému hry. Například odpadly postupně se zpřístupňující obtížnosti Nightmare, Hell a Inferno. Úrovně nepřátel i předmětů se nyní automaticky přizpůsobují té hrdinově. To však neznamená, že obtížnosti zmizely zcela, naopak bych řekl, že dostaly novou hloubku.
Před začátkem každé hry si můžete zvolit, zda budete hrát na Normal, Hard, Expert, Master či Torment (I-VI). Obtížností je tedy celkem deset, přičemž se liší tím, že monstra jsou s každým dalším stupněm obtížnosti o poznání tužší, za což na oplátku dostanete sladší odměnu. Za každý stupeň získáte více zkušeností a zlata vypadávajícího z nepřátel, od stupně Master se potom dostanete k jedinečným legendárním předmětům, které byste jinak nezískali.
Hra stupně obtížnosti doporučuje překvapivě obezřetně. Před startem pátého aktu s šedesátkovým, ale nijak úžasně vybaveným barbarem, jsem proto zvolil obtížnost Hard. Ale po pár úderech jsem přesedlal na Master, který pro takovou postavu představuje adekvátní výzvu.
Hratelný byl i první stupeň Torment, hra však příliš neodsýpala, protože nepřátelé byli opravdu tuzí co do výdrže, ale jejich útoky se většinou ustát daly. Pátý akt vám na adekvátní obtížnost zabere přibližně pět až šest hodin, tedy podobně jako akty předchozí. Nové maximální sedmdesáté úrovně dosáhnete přibližně za 15 hodin.
Ačkoliv výbava mého barbara jistě nepatřila k nejlepším, už proto, že jsem Diablo 3 poslední rok nehrál, měl jsem o ní lepší mínění než datadisk Reaper of Souls. První pohled ukázal, že ji hra celkově cení na pár desítek zlaťáků. Přesto s ní byl začátek pátého aktu bez problému hratelný. Ale už doslova za pár minut začalo přezbrojování, protože po aktualizaci na systém Loot 2.0, jenž byl implementován po odbourání aukcí, padají z nepřátel zajímavé předměty. Těch vzácných je snad až příliš.
Platí sice, že modré mají občas zajímavější základní statistiku, ale nejrůznější vlastnosti vzácných a legendárních vás stejně donutí používat právě je. Po dvou desítkách odehraných hodin není problém mít celou postavu vybavenou legendárními předměty, protože i ony padají ochotně. Navíc jsou konečně opravdu užitečné a většinou šité pro vaši postavu.
Ze sbírání předmětů a vybavování postavy tak v datadisku budete mít jednoznačně lepší pocit než v původní hře. Motivace pro opětovné hraní je opravdu silná.
Dobrodružný režim jsou pořádná jatka
Navíc když vám Reaper of Souls dává tak lákavé možnosti hraní. Po prvním dokončení pátého aktu se zpřístupní takzvaný dobrodružný mód. Ten vás vždy hodí do prostředí některého z aktů, kde je třeba splnit pět náhodných výzev: obvykle vyčistit nějakou kobku, zabít určené množství monster a to vše završit pokořením bosse. Za každou výzvu dostanete velmi zajímavou odměnu ve formě zkušeností a zlaťáků a navíc jeden speciální kámen.
Pokud jich nasbíráte všech pět, tedy splníte všech pět výzev na mapě, můžete vstoupit do takzvaného Nephalem Riftu. Zde zažijete opravdové maso, protože na relativně malém prostoru na vás čekají spousty elitních monster, to vše završeno extra hutným bossem.
Odměna je opět tak lákavá, že se do těchto dobrodružství budete pouštět znovu a znovu. Procházení kampaní je tímto odsunuto na vedlejší kolej, vzhledem k tomu, že výzvy a Nephalem Rifty jsou mnohem instantnější, intenzivnější a lépe honorovanou zábavou.
Pro opravdový end-game, tedy hraní na maximální úrovni, doznal úprav také systém Paragon. Ten nyní platí pro všechny postavy svázané s účtem. Ve chvíli, kdy dosáhnete například sté Paragon úrovně s některou ze svých postav, mohou se z ní těšit i všechny vaše ostatní postavy.
Také je nyní možné úroveň Paragon posouvat donekonečna. Za každou úroveň získáte bodíky, jež můžete investovat v oblastech Core, Offensive, Defensive a Utility. Svou postavu tak nemusíte vylepšovat pouze novými předměty, ale i tímto způsobem, který do jisté míry zaručuje zachování radosti z postupu na novou úroveň a umožňuje hráčům, kteří se hrou chtějí trávit hodně času, mnohem větší zlepšení vůči ostatním.
S novými plány a úrovněmi drahokamů se vyřádíte u kováře a klenotníka. Kromě toho jistě zavítáte také k nově doplněné mystičce, která dokáže upravovat vybranou vlastnost vzácných a legendárních předmětů. Pochopitelně pokud předložíte patřičné suroviny. Kromě toho ovládá schopnost proměnit vzhled určitého předmětu na jiný.
Jistě využijete také novou, speciální formu směnného prostředku, takzvané "Blood Shardy". Je to druh gamblingového systému při pořizování předmětů. Zvolíte pouze druh vybavení a třesete se, co z čarodějky vypadne. Může to být běžný modrý předmět, ale také pěkná legendární pecka.
8. listopadu 2013 |
Reaper of Souls je pro Diablo 3 skvělým datadiskem. Pravdou je, že nejvíce proklamované novinky, tedy křižák a pátý akt, nejsou tím, co by fanoušky hry ohromilo, a že spousta systémových změn je formou bezplatného updatu vložena do původní hry.
Přesto, chcete-li mít zážitek kompletní a navíc řádit desítky a stovky hodin v Adventure módu, koupi se nevyhnete. Z výše řečeného snad dostatečně zřetelně vyplývá, že datadisk je určen pro opravdové milovníky třetího Diabla, nikoliv pro ty, kdo si hrou prošli jednou na obtížnost Normal a pak ji odložili. Těm Reaper of Souls opravdu mnoho nenabídne. Ale pro ty, kdo už si ani nepamatují, kolikrát rozsvítili Diabla, je to povinnost.
Nechtěli černošku ve hře se severskou mytologií, dostali ihned ban
Další vyostřená situace ohledně zákazů modifikací se točí okolo nově vydané PC verze God of War Ragnarok. Na hru vznikla modifikace, která upravuje barvu pleti jedné z postav. Tu však portály...
Štvaly je zásahy cenzorů, tak si tvůrci zvrhlých her založili vlastní obchod
Kontroverze prodává, vývojáři her o sexuálním násilí se však přesvědčili, že i pokleslá kultura má jisté hranice. Vizuální novela Rape Day o sériovém vrahovi, který v nemrtvými zamořeném světě...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Legendární Commandos se vrací novým dílem, už lze vyzkoušet i demoverzi
Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování legendární strategie Commandos. Ve hře s podtitulem Origins prožijeme počátky pověstného týmu hrdlořezů....
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Češi chtějí přinést AI revoluci do her. Občas jsme se nestačili divit
Ve vývoji her jsme došli do bodu, kdy máme strhující grafiku i pohlcující zvuk. Dokonce už díky haptické odezvě můžeme hry i cítit a s virtuální realitou se do nich doslova ponořit.
Hravé koupání s Bübchen: Soutěžíme o 5 balíčků dětské kosmetiky
Hraní s lodičkami, potápění nebo vytváření velehor z bohaté pěny? Jak vypadá váš koupelový rituál? Podělte se o něj v komentářích a třeba zrovna vy...