Skutečný příběh Days Gone je poměrně nešťastný. Když hra koncem dubna 2019 vyšla na PlayStation 4, byla mizerně optimalizovaná a rozbitá. Na základní verzi PlayStationu 4 běhala bídně. To je ostatně hlavní důvod, proč ji kolega Honza Srp udělil ve své recenzi jen 75 procent.
Osobně jsem se do Oregonu zamořeným nakaženými vypravil o pár týdnů později, a to na PlayStationu 4 Pro. Můj zážitek byl úplně jiný. Všechno do sebe krásně zapadlo, a když se takto s odstupem ohlédnu, zařadil bych Days Gone mezi své nejlepší hry na PS4. V roce 2021 vyšla ještě povedená PC verze a aktuálně tu máme „remaster“ na PlayStation 5.
Days Gone Remastered vyplňuje mezeru, kterou má PlayStation ve svém vydavatelském plánu kvůli sázce na live service hry, z nichž už osm z plánovaných dvanácti bylo zrušeno. Mimochodem, jednou z nich je i projekt od Bend Studia, tvůrců Days Gone. Absolutní selhání managementu PlayStationu tak nyní sanuje Microsoft, který na PlayStation 5 posílá jednu svoji exkluzivitu za druhou. Ale to už je jiný příběh.
Příběh Days Gone zůstává tragický. Ačkoliv se prodalo přes osm milionů kopií a studio Bend přišlo s návrhem na pokračování, Sony ho zařízlo. Šéf projektu Jeff Ross už studio opustil a vůči Sony je dodnes zahořklý. Co ovšem s menším studiem dokázal, stojí za zahrání.
Starý svět zmizel
Herní příběh Days Gone se odehrává dva roky po pandemii, která proměnila většinu lidstva v takzvané freakery (svým chováním i vzhledem připomínají klasické zombíky). Hlavním hrdinou je Deacon St. John, bývalý motorkář a lovec odměn, který se snaží přežít v drsném prostředí amerického severozápadu a zjistit, co se stalo s jeho milovanou ženou Sarah. Ačkoliv početná stáda freakerů dokážou vyděsit, těmi největšími zrůdami zůstávají jako obvykle lidé.
Deacon St. John není žádný Rambo, k střetům s nakaženými i lidmi tak musí přistupovat chytře. Je vhodné nebýt slyšet a rozmyslet si, jak například systematicky zlikvidovat celý tábor nepřátel. A během adrenalinové likvidace nešlápnout například do pasti na medvědy. Postupně si vylepšuje svoje schopnosti, vyrábí předměty a v neposledním případě také pečuje o svoji motorku, což nenásilně prohlubuje celkové ponoření do hry.
Někteří kritici tvrdí, že příběh je banální a plný klišé. Možná. Ale upřímně, kolik takto zpracovaných „banálních“ příběhů dnes vychází? Za mě jsou postavy i dialogy s pár výjimkami dobře napsané a hlavně uvěřitelné. Když jsem se do Oregonu po letech znovu podíval, bylo to zase tam. Hra mě okamžitě vtáhla a na některých místech mi opět běhal mráz po zádech i když jsem věděl, co mě čeká. A ta příroda, ta je pořád neuvěřitelně nádherná.
Na základním PlayStationu 5 si lze volit mezi režimem výkonu a kvality, v případě PlayStationu 5 Pro je tu ještě volba Enhanced Mode, která renderuje v 1584p s přes PSSR upscaluje na 4K s cílem dosáhnout 60 FPS. Z tohoto režimu pocházejí i snímky v tomto článku.
DualSense je znát při používání zbraní, jeho využití je spíš decentní, mnohem menší než například u nedávno vydaného Indiana Jonese. Dále je tu spousta nových nastavení týkajících se přístupnosti, mnohem lepší fotografický režim, volitelný permadeath a v neposlední řadě i nový survival režim Horde Assault. Upgrade z původní hry stojí deset dolarů.
Není to remaster, ze kterého bych si sedl na zadek, zároveň tu ovšem máme nejlepší možnou verzi hry na PlayStationu. Pokud vás tento příběh prozatím z nějakého důvodu minul, stojí za zvážení. A pokud ne, možná není od věci si ho zahrát znovu. Je to pořád paráda.