RECENZE: Daymare: 1998 je retro horor jako řemen

Máte už po krk dnešních hororů, které jsou většinou jen střílečky s monstry, nebo naopak walking simulátory? V tom případě je Daymare: 1998 tou správou videohrou právě pro vás.

Daymare: 1998

28.04.2020 PC, XboxOne, PS4

iDNES.cz

80%
Herní karta
  • Survival horor do morku kostí
  • Atmosféra hororových 90. let
  • Nad hlavolamy se zapotíte
  • Slušná životnost
  • Inventář v reálném čase
  • Důraz na přežití
  • Technický stav hry
  • Ošklivá grafika

Jsou videohry s dobrým příběhem, který hltáte po celou dobu paření. Občas narazíte i na nějaký ten titul s normální story a šokujícím koncem. A pak jsou hry, za jejichž vznikem stojí parádní příběh. Přesně to je případ klasického herního hororu ze staré školy jménem Daymare: 1998. 

Jeho vývoj začal původně jako fanouškovský remake nejlepšího survival hororu všech dob – Resident Evil 2. Nevypadal věru zle a fandové se tetelili blahem, že se konečně dočkají novodobé indie verze klasiky. Jenže pak zazvonil v kanceláři italského vývojářského týmu Invader Studios telefon a na druhém konci nebyl nikdo jiný než zástupce Capcomu. K překvapení všech přišel japonský gigant se slušnou prosbou, zda by nemohl být projekt Resident Evil 2 Reborn zrušen.

Daymare: 1998

V plánu měl totiž svůj vlastní remake, který vyšel na začátku loňského roku a na rozdíl od remaku trojky je to veledílo. Invaders Studios žádosti vyhověli a dostali pozvánku do Japonska, kde se s lidmi z Capcomu spřátelili. Ukázali jim také, co hodlají se svými zkušenostmi z vývoje a rozpracovanou hrou udělat. Přetvořili ji v novou videohru Daymare: 1998, která nyní vyšla na PlayStation 4 a Xbox One.

Píše se rok 1998

Podobnost mezi ní a Resident Evil 2 je zřejmá a záměrná. Přehlédnout ji nelze. Jde totiž v podstatě o milostný dopis ve formě videohry. O lichotku, poctu či vzdání holdu. Daymare: 1998 je totiž nejenom původní a originální hrou. Má v sobě pořádný kus klasiky od Capcomu. 

Příběh je záměrně béčkový a odehrává se samozřejmě na konci devadesátých let, kdy byly survival horory na vrcholu stejně jako akční filmy. Konkrétně se píše rok 1998, ve kterém vyšel právě druhý Resident Evil. Děj hráče zavede do města Keen Sight, u kterého stojí laboratoře záhadné společnosti Hexacore Biogenetics, v nichž došlo k úniku neznámého viru. 

Na místo je vyslán tým H.A.D.E.S. (Hexacore Advanced Division for Extraction and Search), aby zjistil, co se stalo, a zajistil vzorky. Hráč se chopí role hned dvou jeho členů. Jedním je Liev, cílevědomý voják, který jde těžce za svým. Druhým je bývalý pilot NASA, který nakonec namísto kokpitu raketoplánu usedl za knipl helikoptéry H.A.D.E.S. Raven a který je oproti Lievovi sympatičtější a má srdce na správném místě. Třetí hratelnou postavou je správce lesa v horách Redcrest Mountains Samuel.

Syndrom denní můry

Liev hraje sám za sebe a z úniku biohazardu chce i něco vytěžit. Raven se snaží minimalizovat napáchanou škodu a zachránit nejenom svůj zadek, ale i kolegu Sandmana. Samuel se vydává na cestu pomsty poté, co je svědkem toho, jak mu Sandman nejdřív zmrzačil a poté zavraždil manželku. Nebude to mít snadné, protože trpí tzv. Daymare syndromem, což znamená, že má doslova denní můry. Prožívá děsivé halucinace a vidí věci, které nejsou skutečné. Hráč tak vidí děj z perspektivy tří lidí. 

Daymare: 1998

Příběh nám nejdřív přišel až příliš prostý, ale pak se rozjel naplno a šlo o klasické zábavné béčko s očekávanými zvraty a zábavnými klišé. Co se herního stylu týče, je Daymare: 1998 survival horor viděný z pohledu třetí osoby. Využívá přitom kameru umístěnou přes rameno za zády. Tu, kterou moc dobře znáte a máte rádi už od dob Resident Evil 4. 

Ovládání je většinou v pohodě, sžijete se s ním po pár desítkách minut hraní. Míření dá zabrat, ale stejně jsme kvůli co nejvěrohodnějšímu zážitku automatické zaměřování vypnuli. Chtěli jsme pořádný survival horor a ten jsme dostali. Zde až na výjimečné pasáže musíte počítat každý náboj. Munice vskutku příliš není.

Rychlé vs. pomalé nabíjení

Daymare: 1998 má přitom velmi zajímavě řešený prvek s náboji, který dělá dohromady s inventářem ze hry pravou adrenalinovou záležitost. Vzpomínáte si, jak jste v původních dílech Resident Evil poklidně přehazovali v inventáři předměty během zastavené hry? Tak na to můžete v případě této hry rovnou zapomenout. Zde se při této aktivitě nejednou zapotíte. Inventář je totiž, a teď se podržte, zpracován v reálném čase. 

Tudíž když si otevřete udělátko na zápěstí a vyvoláte menu, může na vás kdykoliv zaútočit zombie. Ustupovat sice můžete, ale nohy na ramena s otevřeným inventářem prostě nevezmete. Dochází tak k napínavým situacím. Zemřít se dá ve hře snadno i na normální obtížnost. V inventáři můžete manuálně nabíjet zbraně, což také budete často dělat. Přebíjet můžete i s vytaženou zbraní, ale to se může stát v obklopení monster fatálním. 

Daymare: 1998

Daymare: 1998

U brokovnice, do které ládujete broky, to nelze, ale do pistole a magnumu můžete rychle strčit zásobník. Musíte si ale do něj nejdříve v inventáři umístit náboje a pak ho umístit do slotu pro rychlé použití. To je fikané, že? Při rychlé výměně ale zásobník upustíte. Pokud ho chcete znovu použít, musíte ho sebrat. Při pomalém nabití vám zásobník zůstane.

Explorace prostředí je klíčová

Při hraní se nevyhnete taktizování. Často budete také před početní převahou utíkat. Hra má dokonce dvě rychlosti běhání. Škoda jen, že nejde přenastavit ovládání, protože běžet se stlačeným tlačítkem L1 a levou analogovou páčkou aka L3 je o křeč. Hra je vskutku klasickým survival hororem, v němž je kladen důraz na přežití. 

Kromě počítání nábojů vás čeká mixování nejrůznějších ozdravných i výkon podporujících přípravků. Doplníte si tak nejenom zdraví, ale například na chvíli uvidíte schované předměty v okolí. Explorace prostředí je extrémně důležitá. Všude se něco válí a některé předměty jsou důležité a můžete je minout. Nacházíte samozřejmě i nejrůznější vzkazy a psaní i audio nahrávky, jak už je u tohoto žánru zvykem. 

Zajímavé jsou i informace ze stránky Hexacore Biogenetics. Abyste si je zpřístupnili, musíte ve hře najít kódy, kterými je odemknete. Nápadité! Nechybí ani spousta backtrackingu, při němž se vracíte do již známého prostředí s novým předmětem, který vám otevře cestu dál. S pomocí hi-tech udělátka na ruce můžete také najít tajné lokace a hackovat zámky. Hledat a likvidovat můžete i skryté figurky jelenů, což potěší sběratele trofejí.

Obtížné hlavolamy mohou způsobit bolehlav

Kapitolou samou o sobě jsou hlavolamy. Jó, některé jsou snadné, ale jiné jsou zatraceně fest obtížné. Namáhat u nich budete hlavu setsakramenstsky hodně. Základem je samozřejmě explorace prostředí. Musíte mít oči na stopkách, koukat po stopách a hledat, co je kde napsané. U těch nejtěžších puzzlů budete muset využít své znalosti řecké abecedy nebo morseovky. Ne, neděláme si srandu. Tahle hra je rájem pro milovníky hlavolamů. 

Daymare: 1998

Prostředí, kterými budete procházet, jsou nesmírně atmosférická. Podíváte se do temných lesů připomínajících Alana Wakea a seriál Twin Peaks, strašidelné nemocnice à la Silent Hill, v níž nechybí děsivé zdravotní sestřičky, až po nejrůznější tajné laboratoře. Nechybí samozřejmě zombiemi zamořené město Keen Sight, které vypadá mnohem více jako Raccoon City než ta osekaná hrůza, kterou jsme viděli v remaku Resident Evil 3. 

Původ hry se navíc nezapře. Některé lokace z Resident Evil 2 Reborn v ní zůstaly. Jde o basketbalové hřiště, ikonické ulice, obchod se zbraněmi, autobus blokující silnici a další. Odkazů na Resiho je ve hře samozřejmě více. Byliny, psací stroj nebo jmenovka A. Wong jsou jen ty nejzřejmější.

Hororová atmosféra devadesátých let

Hustá atmosféra je nejenom hororová, ale také pořádně devadesátková. Tvůrci vytěžili z umístění do devadesátých let maximum. Všude kolem sebe uvidíte odkazy na dobová díla jako Akta X (objeví se i agent Krycek), Horizont události, Demolition Man, Den nezávislosti, Uprchlík, Xena: Princezna bojovnice, Smrtonosná past 2 a 3 a mnoho, mnoho dalších. Mějte oči otevřené a jistě si jich všimnete také. 

Po krku vám půjdou samozřejmě monstra. Chybět nemohou zombie, které na vás zvracejí kyselinu. Dále se postavíte třem různým druhům tyrantů, kteří jsou mnohem odolnější. Jeden z nich plive kyselinu, další vás zase nabodne na pařát. Nechybí ani finální boss, se kterým si dáte drsné dostaveníčko. Příšer určitě mohlo být více, ale i tyhle vám dostatečně zatopí. 

Je tedy na Daymare: 1998 něco vážně závadného? Ano, je a myslíme, že nepřeháníme, když řekneme, že je to vidět na pohled. Hra sice běží na Unreal Enginu 4, ale vidět to na ní není ani náhodou. Prostředí sice mají zajímavé detaily, ale jinak jsou textury rozmazané a viditelnost slabá. V dáli vyskakují předměty jako gumídci méďové po vypití hopsinkové šťávy. Grafika je prostě ošklivá. Zejména obličeje postav vypadají jako z éry PlayStationu 2. Hudba a zvuky jsou povedené, dabing ani ne.

Videohra s duší

I samotný technický stav má daleko k ideálu. Framerate je na PlayStationu 4 Pro děsně pomalý. Hra se často trhá a cuká a v některých místech se pohybuje odhadem kolem 15 fps. To je bída. K tomu si připočtěte, že se občas někam propadnete nebo někde zaseknete, a máte hru, která si prostě vysloužila přívlastek zabugovaná. Jednou nám dokonce smazala uloženou pozici. Spoustu věcí určitě vylepší patche, ale v době recenze byl technický stav bídný.

Daymare: 1998

Daymare: 1998

Jenže Daymare: 1998 není AAA titul od světoznámého studia s několikamilionovým rozpočtem. Toto je videohra od fanoušků a srdcařů. Každou minutu hraní je to na ní znát. Jde prostě o titul, kterému nějaké ty chyby odpustíte, protože má opravdovou duši, což se o mnoha dnešních hrách už říct nedá. Je to oslava éry, kdy byly survival horory na vrcholu. 

Životnost je přitom hodně solidní. Na první hraní jsme se loudali, hlavolamy řešili sami bez návodu a navíc zvolili normální obtížnost, která je spíše těžká. Dohrát hru nám trvalo sedmnáct hodin. Samozřejmě že nejvyšší obtížnost je šílenost. Daymare: 1998 je prostě pecka. Musíte k ní ale přistupovat jako k nezávislé hře od malého studia. Pak si ji užijete. Jde o dokonalou protilátku na zpackaný Resident Evil 3 remake.

iDNES.cz

80%

Čtenáři

73% Ohodnoťte hru

Pro ohodnocení se musíte přihlásit

%

Nejčtenější

Sexy androidka na PC válí. Stellar Blade hlásí skvělé prodeje

Je krásná a hráči si ji mohou obléct do mnoha více či méně sexy oblečků. Androidka Eva ovšem byla vytvořena pro jiný účel. Aby na zničené Zemi bojovala proti mimozemským monstrům.

O akci se sexy Evou je zájem, Stellar Blade odstartoval na Steamu fantasticky

Více než rok po vydání se povedená postapokalyptická akce Stellar Blade podívala z PlayStationu 5 také na PC. A první výsledky naznačují velmi slušný komerční úspěch.

Nejvíc sexy hra loňského roku vyšla na PC. A není jen pro chlípníky

Loňská hra Stellar Blade, která původně vyšla pouze na PlayStation 5, se nyní dočkala i PC verze. Hra nás mile překvapila tím, že funguje hezky plynule i na pár let staré PC sestavě, a již vyhlížíme,...

Kdysi jsme je milovali. Jak si vedou kultovní hry dnes?

Pojďme se vypravit hluboko do herní minulosti a připomenout si začátky některých slavných herních sérií. V kontrastu s tím se následně podíváme, jak si vedou dnes.

Bojují o titul šampiona. Znáte nejlépe hodnocené hry první poloviny roku?

Některá z těchto her se s největší pravděpodobností letos v zimě popere o titul hry roku. Seřadili jsme nejúspěšnější tituly vydané během první poloviny letošního roku podle agregátoru recenzí. Je...

Očekávanou 3D hopsačku Donkey Kong Bananza si rázem všichni zamilovali

Nová konzole Switch 2 je venku zhruba dva týdny a Nintendo už nám detailně představuje další očekávanou pecku - 3D hopsačku Donkey Kong Bananza.

19. června 2025  10:08 0

Bojují o titul šampiona. Znáte nejlépe hodnocené hry první poloviny roku?

Některá z těchto her se s největší pravděpodobností letos v zimě popere o titul hry roku. Seřadili jsme nejúspěšnější tituly vydané během první poloviny letošního roku podle agregátoru recenzí. Je...

19. června 2025 4

Harry Potter a Hra o trůny. Warner Bros. Games se zaměří na klíčové značky

Warner Bros. Games před dvěma lety namlsal úspěch hry Hogwarts Legacy z kouzelnického světa Harryho Pottera. Jenže dál už se herní divizi příliš nedařilo, což vyústilo v její restrukturalizaci.

18. června 2025  11:27 0

Další propadák? Novinka od zkušených tvůrců odstartovala rozpačitě

Zdá se, že tvůrci ceněných mysteriózních her Alan Wake či Control tentokrát šlápli vedle. Jejich online kooperativní akce FBC: Firebreak totiž odstartovala rozpačitě.

18. června 2025  10:25 1

RECENZE: Jakuzácký příběh z osmdesátých let boduje i na Switchi 2

85 %

Yakuza 0 Director’s Cut je ideální příležitost, jak vstoupit do světa japonské série Yakuza, kterou dnes známe pod jménem Like a Dragon.

Switch 2
18. června 2025 0

Nemyslitelné. Veleúspěšný Zaklínač 3 možná dostane nové rozšíření

Již deset let starý třetí díl série The Witcher (Zaklínač) možná ještě neřekl své poslední slovo. Objevily se informace, že příští rok by mohl dostat příběhové rozšíření, které hru podle...

18. června 2025 0

Yakuza 0 Director’s Cut

85 %

Switch 2
vydáno 17. června 2025  15:21,  aktualizováno  15:21

Remake Prince of Persia oznámený v roce 2020 stále vzniká, vzkazuje Ubisoft

V září tomu bude pět let, co Ubisoft odhalil remake skvělého Prince of Persia: Sands of Time z roku 2003. Nyní se připomíná, že na něm stále pracuje.

17. června 2025  11:30 2

Tvůrci Zaklínače 4 volí přístup „nejprve konzole“. Mají k tomu dobrý důvod

Technologickou demoverzi z připravovaného Zaklínače 4 jste už určitě viděli. A pokud ne, běžte to hned napravit. Nyní nás polské studio CD Projekt Red nechalo nahlédnout za oponu vývoje.

17. června 2025  10:37 7

Máme tu největší průšvih letoška? Podvod, zuří hráči a chtějí zpět peníze

Titul herního propadáku roku má prvního vážného kandidáta. Hra MindsEye sbírá negativní hodnocení a kvůli špatnému technickému stavu si mohou hráči na PlayStationu dokonce zažádat o vrácení peněz,...

17. června 2025 1

Sexy androidka na PC válí. Stellar Blade hlásí skvělé prodeje

Je krásná a hráči si ji mohou obléct do mnoha více či méně sexy oblečků. Androidka Eva ovšem byla vytvořena pro jiný účel. Aby na zničené Zemi bojovala proti mimozemským monstrům.

16. června 2025  11:32 4

Populární hra končí s pořádáním „oslav hrdosti“. Jsou prý cestou ke krachu

Na rozdíl od mnoha předchozích roků se letos hráči populární onlinovky RuneScape nedočkali oficiálních oslav měsíce hrdosti. Podle ředitele vývojářského studia Jagex Jona Bellamyho se totiž změnila...

16. června 2025 16
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.