Dawn of Darkness - předělávka Quake 2

Total Conversion, neboli totální předělávka - to je Dawn of Darkness, nová 3D akční hra s prvky RPG a adventure od Ward Six Entertainment, až dosud neznámého virtuálního herního vývojového týmu fungujícího přes internet. Vzhledem k tomu, že jde o freeware, neměla by hra uniknout vaší pozornosti.
Dawn of Darkness

Dnešní recenze nebude na klasickou hru tak, jak jsme na ni zvyklí. Dawn od Darkness (dále DoD) si totiž v obchodě nekoupíte, neboť je volně šiřitelná po internetu, ale dokonce ji ani nespustíte hned poté, co si ji stáhnete a nainstalujete na svůj počítač. Jedná se totiž o Total Conversion, hezky česky řečeno totální předělávku hry Quake 2, z čehož vyplývá, že Dawn of Darkness běhají na jeho engine a abyste je mohli spustit, musíte mít Quake 2 ve verzi 3.20 (čehož dosáhnete patchem, který je volně ke stažení na internetu a obsahují jej také Cover CD herních magazínů). Těm, které jsem tímto požadavkem odradil, se omlouvám, nicméně možná si udržím vaši pozornost u této recenze když řeknu, že originálka Quake 2 se dá v bazarech či v prodejnách s počítačovými sehnat za velice slušný peníz (do 200,- Kč). Nezbytné upozornění na úvod již tedy máme za sebou a nyní se vrhněme na samotný Dawn of Darkness.

Tuhle 3D akční RPG hru s několika adventure prvky má na svědomí dosud neznámá firmička Ward Six Entertainment, která vznikla zhruba před dvěma lety a projekt DoD je její premiérou. Možná by bylo na místě zmínit se o tom, že hlavním programátorem této developerské grupy je sedmadvacetiletý Čech Marek Rabas z Ostravy, s nímž jsme na toto téma přinesli také interview. Co se týče hry samotné, nejedná se o nějakou bohapustou akční řežbu, Dawn of Darkness jak by se mohlo zdát, ale její autoři v ní skvěle dokázali skloubit několik různých herních žánrů a ochutit to výbornou grafickou, zvukovou a hratelnostní omáčkou. Pojďme se však podívat této Total Conversion na zoubek trochu hlouběji.

Hra začíná v zemi jménem Lucitania, která je soužená nájezdy krvelačných vojsk Cheitanů a jejich příšer pod vedením Sultána. Vy jste bojovník s výstižným jménem Roarke the Merciless (Roarke Nemilosrdný) a začínáte svou pouť ve vězení s jediným cílem - nalézt svou unesenou dcerku Silmaril, o které vlastně ani stoprocentně nevíte, jestli je ještě vůbec naživu. Při své pouti narazíte například na kouzelnici Adriannu, několik svých přátel, NPCs, které zadávají subquesty nebo budou pomáhat s hlavním příběhem a také spoustu Cheitanských stráží, se kterými si užijete poměrně dost zábavy. Některé věci lze navíc vyřešit více způsoby, například hned v první mapě se můžete k východu probojovat, nebo najdete kuchaře Erkana, který po menších peripetiích otráví jídlem stráže u brány.

Po útěku z vězení se během úvodní animace a několika rozhovorech objevíte v nádherně vytvořeném prostředí země, která hned na první pohled evokuje prostředí starodávného sultanátu někde v Turecku. První, co mě mile překvapilo, byly rozhovory se všemi možnými postavami. Ano, přesně tak, to jsou ty adventure prvky. Dozvídáte se spoustu zajímavých věcí, dostáváte se do děje a stále více zjišťujete cosi podivného a strašlivého na pozadí příběhu. Mimochodem, některé jsou opravdu i vtipné.

Dawn of Darkness

Zpracování je, jedním slovem hezké. I když je vidět, že Quake 2 engine má už svůj zenit za sebou. Budete se kochat novými texturami, zvuky a nádherně vyvedeným prostředím. Potkáte dokonce i velbloudy. Pohled je klasicky z vlastních očí, který se během animací plynule přesune na pohled jakoby filmové kamery a tak zůstane až do konce rozhovoru. Jediné, čeho si hned všimnete při rozhovorech je to, že nejsou hlasově ozvučené, ale to je malá daň za to, že je hra volně ke stažení na internetu a dabing by její velikost i náklady neúměrně zvýšil a to nejen pro autory samotné (v případě placení dabérů), ale i pro všechny dial-upisty (v případě placení telefonních poplatků). Na druhou stranu tohle autoři obešli docela šalamounsky a to tak, že za titulky v rozhovoru se vypisuje, jak která postava zrovna mluví (vážně, ironicky...) nebo jak se tváří a podobně. Dialogy se pak v průběhu hry mění v závislosti na dané situaci a samozřejmě si můžete vybírat z několika odpovědí. Hlasů se snad dočkáme v dalším pokračování. Ano, přesně tak, toto je první epizoda a bude následovat druhá a možná i třetí.

Dawn of Darkness jinak umožňuje vše, co valná většina her tohoto žánrového mixu a to stejným způsobem, například můžete sbírat předměty od zabitých nepřátel, a to podobně jako ve hře Kingpin - tudíž, sehnete se a klávesou pro akci prohledáte mrtvolu. Každý předmět pak má u sebe několik akcí (použij, odhoď, seber, atd.), mezi nimiž můžete jednoduše přepínat. Po splnění určitých questů se vám pak zvýší síla a tím pádem budete moci protivníkovi způsobit větší zranění. Dawn of Darkness Právě tohle je výrazný rozdíl od klasických 3D akcí, na druhou stranu právě o tomhle jsou RPG prvky ve hře. Předmětů v DoD nacházíte celkem dost, od klíčů, přes lopatu (tato je zvláště efektní třeba v případě pasti, kdy je nutné nejprve vykopat díru do země, abyste se mohli schovat před spouštějícími se bodáky, nebo třeba při prokopávání se někam) až po různé přísady do lektvarů a podobně.

Co se týče zbraní, jsou poplatné době a prostředí, kde se hra odehrává, takže začínáte se zahnutou dýkou, dále nacházíte luk a posléze i kuš s několika druhy šípů (tyto jsou buď normální nebo flaming pro luk a normální nebo explosive pro kuš) a podobně. Animace zbraní ve "volných chvílích" je moc pěkně udělaná, například s dýkou si občas jen tak pohazujete, až máte občas strach, abyste se přitom nezranili. Nejen pohazováním si dýkou však živ je hrdina a zbraně jsou pochopitelně určeny převážně k boji. Některé však nestačí pouze obyčejně používat, u takové dýky nebo meče je nutno zmáčknout button na myši a pak jí pohnout třeba doleva, čímž dosáhnete toho, že danou zbraní (mečem) seknete zprava doleva... A podobně. Navíc jsou zde ještě funkce obranné, kdy mečem blokujete protivníka, aby vás nemohl zranit, čehož dosáhnete stisknutím druhého tlačítka myši. Navíc, bojujete-li mečem, zvyšuje se vám bloodlust (krvežíznivost) a při určité hodnotě bloodlustu se vám zvýší damage, díky čemuž můžete od této chvíle stínat hlavy (trefíte-li se) a bude-li v dosahu několik nepřátel najednou, Dawn of Darkness můžete setnout hlavy všem naráz - vidět tři odlétající hlavy naráz nevypadá zas až tak špatně, jak byste si mohli myslet :-).

Animace nepřátel je taková Quakeovská, ale pochopitelně výrazně vylepšená. Při souboji zblízka se nepřítel snaží neustále pohybovat okolo vás, naopak lučišníci se snaží útočit spíše z dálky a vyhnout se boji z blízka. Když svého protivníka zraníte, začne kulhat nebo s lamentujícíma rukama před vámi utíká a vy si můžete být jisti, že tenhle už vám dá pokoj. Nutno podotknout, že tohle je docela zajímavé a věřím, že vám to hned napovědělo o faktu, že umělá inteligence není v této hře vůbec špatná a tím pádem je celková náročnost hry docela velká! Už při volbě střední obtížnosti máte co dělat, nepřátel je dost a jsou docela silní.

Abychom to tedy shrnuli, máte-li rádi hry z vlastního pohledu, jste-li vlastníkem Quake 2 a nevadí-li vám hry s RPG prvky, je Dawn of Darkness jasná volba. Pokud příslušnou verzi Quake 2 nemáte, vydejte šmejdit po bazarech (ať už reálných, nebo virtuálních, přičemž můžete navštívit i náš bazar), protože tahle hra za to opravdu stojí. A nepodaří-li se vám druhý díl Quaka sehnat, doufejte, že Ward Six seženou publishera a druhý díl pak vydají jako samostatnou hru.

Dawn of Darkness
Výrobce: Ward Six Entertainment
Distributor: hra je freeware (oficiální stránka)
Minimální konfigurace: Pentium 100, 16 MB RAM
Doporučená konfigurace: Pentiuim 166 MHz, 32 MB RAM
3D karty: ano
Multiplayer: ano
DOWNLOAD (36,5 MB): BONUSWEB - IOL, BONUSWEB - PVT-NET, ČEŠTINA
Verdikt: Skutečně dobrá předělávka stařičkého Quaka 2.
Hodnocení 78%


Témata: dabing, virtuální