RECENZE: Při hraní Dark Souls 3 budete potit krev. A užijete si to

Dark Souls 3
Platforma: PC
Výrobce:
From Software
- Vizuálně poutavé
- Taktické, ale svižné souboje
- Menší, ale rozpoznatelné novinky
- Některé příliš snadné souboje s bossy
- Občasné kolísání snímkování
- Místy ne zrovna ideální kamera
Sympatické rozloučení s velmi náročnou sérií her na hrdiny. Dark Souls 3 chybí k dokonalosti už jen pár krůčků. Ale fanoušci obtížných, nicméně spravedlivých her jistě několik drobných nedostatků přehlédnout a rádi se naposledy ponoří do světa, který jim nedá nic zadarmo.
Poté, co si vývojářské studio FromSoftware odběhlo k dalšímu povedenému (a samozřejmě velmi obtížnému) projektu Bloodborne, se vrátilo ke své nejznámější značce Dark Souls. Třetí díl, který by měl být zakončením série, nabízí přesně to, co si hráči na Dark Souls oblíbili.
Nejdříve vyřešíme méně povedené aspekty. Například příběh, který nikdy nebyl silnou stránkou série. Ani tentokrát nehraje výraznou roli. A přestože se občas dozvíte malé střípky z důležitých událostí, bez přehánění jsem 99 % času netušil, proč můj hrdina dělá, co dělá. Dobrá, je to i tím, že jsem měl až příliš starostí, abych ho udržel ho naživu, ale přesto by bylo fajn zdůraznit jeho motivaci a cíl. Pár animací navíc by určitě neuškodilo. Přece jen, prezentovaný svět je zajímavý a má velký příběhový potenciál.
Abych si odbyl stížnosti hned na začátku, zmíním i určité technické problémy. Tím nejviditelnějším je kolísání snímkování (situaci zlepšila, ale ne úplně vyřešila nová oprava). Obraz se v určitých momentech docela nepříjemně trhá. Nestává se to každých pár sekund, ale občas k tomu dojde a je to rušivé.
Zážitek z hraní vám to naštěstí příliš nezkazí. To bohužel zvládá kamera, která v některých chvíli zabírá ne úplně ideální úhly. Velký problém to může znamenat hlavně během dechberoucích, ale hodně náročných soubojů s bossy. Jak určitě víte, ti vás zvládnou zlikvidovat za pár vteřin, k čemuž může „nepřátelská“ kamera výrazně přispět.
Pět rad, jak se méně zapotitZkušení borci rady nepotřebují, ale ti, kteří nejsou v Dark Souls až tak zběhlí, by mohli ocenit pár informací o tom, jak ve třetím dílu méně umírat. Nebojujte s více nepřáteli najednou Pořiďte si luk Štít je váš kamarád, ale není všemocný Nezapomínejte investovat body do Vitality Zkuste začít jako kouzelník |
Máme za sebou peskování a teď se v klidu můžeme vrhnout na pozitiva, kterých je naštěstí mnohem více než záporů. Hned od prvního spuštění vám bude jasné, že je pro nás připraven vizuálně velmi působivý svět. Ocitnete se v království Lothric, které nabízí hromadu zajímavých lokací od potemnělých horských vesniček přes obligátní katakomby až po gigantické zámky plné nebezpečí. Některá místa vám asi připomenou to, co už jste několikrát předtím viděli, ale to nemění nic na faktu, že Dark Souls 3 jsou potěchou pro oko.
Moc volnosti si neužijete. Ale ani si toho nevšimnete
Nedočkáte se zrovna velkého množství otevřených prostranství, ale přesto nebudete mít pocit stísněnosti. Díky hromadě odboček a zkratek, které vybízejí k průzkumu, se vyhnete dojmu, že vás tvůrci tlačí jediným směrem.
Když už jsem se zmínil o prozkoumávání, tak se opět dočkáme onoho sympaticky nesympatického rozhodování, zda riskovat skoro jistou smrt „čmucháním“ v každém zapadlém koutě, nebo se držet na hlavní cestě a snažit se, co nejdříve dostat k bossovi.
Pokud se budete vyhýbat nepřátelům a pokračovat přímo k cíli, dají se úrovně zdolat za docela krátkou chvíli. Některé lokace proběhnete doslova za pár minut. Jeden korejský šikula se dostal na konec za hodinu a 42 minut. Ale jistě je vám jasné, že podobným přístupem se ochudíte o všechnu zábavu.
Dá se na tom ovšem dobře demonstrovat, že Dark Souls 3 dovoluje několik různých přístupů. Chcete bojovat s každým protivníkem tváří v tvář? Zasypávat je šípy z bezpečné vzdálenosti? Případně kolem nich jen probíhat? Vše je možné. Ale nejlepší je vše kombinovat.
Na začátku si vybíráte z několika povolání. Ale jak už fandové Dark Souls vědí, roli to má hlavně na počátku. Spíše je důležité vybavení, které vám může ztížit, nebo naopak ulehčit několik prvních hodin.
Poté je čistě na vás, kterým vývojovým směrem se hrdina vydá. Nikdo vás neomezuje v tom, do kterých vlastností budete investovat univerzální platidlo Duše. Pokud budete chtít ze svého tichého zabijáka udělat brutální „tank“, Dark Souls vám v tom bránit nebude.
I třetí díl zvýhodňuje postavy, které sází na boj zblízka, na magii spoléhající hrdinové budou mít (především během soubojů s bossy) hodně těžké časy. Ale všechny specializace mají pozitiva i zápory a zvládnout se to dá s každou z nich. A co si budeme povídat, umírat budete v kůži válečníka i klerika.
Pár menších, ale sympatických změn
S magickými postavami je spojena jedna z novinek (respektive novinek v případě Dark Souls, v duchovním předchůdci série Demon ́s Souls bylo něco podobného k vidění). Přibyl ukazatel takzvaných Focus Points, které se vyčerpávají v případě používání magie. Jde tedy o variaci na manu.
Ale důležité jsou i pro ostatní postavy. Focus Point slouží i k provádění dalšího přidaného prvku nazývaného Weapon Arts, případně jednoduše Skills. Zbraně mají dodatečné speciální útoky. Ty často nejsou vysloveně devastující, ale jak všichni víme, každá další výhoda je v Dark Souls něco, za co bychom měli tvůrcům líbat ruce.
Doplnění Focus Points probíhá u táboráků a s pomocí lahviček Estus. Je tu ovšem jeden chyták. Máte omezené množství lahviček doplňujících zdraví a Focus Points a musíte rozhodnout, jaký bude jejich poměr. Příklad: pokud budete vlastnit šest nádobek, lze mít třeba tři ty a tři ty, dvě a čtyři nebo jednu a pět. To naštěstí můžete kdykoliv zdarma změnit u kováře.
Tyto menší novinky sice nemusejí znít jako něco revolučního, ale přidávají už tak propracovanému bojovému systému na hloubce a nabízejí další taktické možnosti. Soubojové mechanismy jsou samozřejmě podobné tomu, co známe z předchozích dílů, ale FromSoftware se inspirovalo i u BloodBorne. Pokud jste ho hráli, víte, že jsou souboje svižnější a sází se na agresivitu.
Ale nelekejte se, Dark Souls 3 pořád zůstávají titulem, kde je životně důležité pečlivě vyčkávat, zvažovat každý krok i útok a pozorně sledovat styl boje protivníků. Ale akční momenty jsou o něco dynamičtější než v prvním a druhém dílu.
Samozřejmě záleží na tom, jaké zbraně si zvolíte. Jestli dva lehké meče, nebo třeba obrovskou těžkou sekeru. Předmětů je hromada a spoustu času strávíte tím, že si budete vybírat kousek (respektive kousky, opět je k dispozici několik slotů), který vám vyhovuje. Navíc se spousta zbraní dá vylepšovat, což je také věda sama o sobě.
Pokud jde o brnění, ta sice hrají roli, ale ne takovou jako štít. Tím pádem můžete hrdinu bez obav navléct do hodně bizarních oděvů a experimentovat se vzhledem.
Bossové bezva, ale...
Jedním z nejvýraznějších aspektů Dark Souls jsou souboje s bossy. Obvykle jde o strhující bitvy, během kterých prožijete hromadu infarktových situací, budete umírat znovu a znovu, a pak vás zaplaví nepopsatelný vítězoslavný pocit, když to zvládnete.
Třetí díl nabízí dostatek bossů, povinných i vedlejších, a spousta z nich je propracovaných jak obrazově, tak pokud se bavíme o stylu boje. Musím se ovšem přiznat k tomu, že několik z nich mě zklamalo.
Například měření sil s Deacons of the Deep skončilo dřív, než jsem se rozkoukal. A nemluvím o tom, že by zemřela má postava, ale boss. To pro mě bylo velké překvapení, protože v Dark Souls je obvyklé, že hrdina „zařve“ pětkrát, desetkrát ale i vícekrát, než se mu podaří uspět. V tomto případě jsem zlikvidoval protivníka za hodně krátkou chvíli a ještě mi zbyly asi tři čtvrtiny zdraví.
Studio FromSoftware se pokusilo některé souboje s bossy okořenit, takže narazíte na monstra, která mají specifická slabší místa. To může sice znít fajn, ale v některých případech se může klidně stát, že protivníka odpravíte dříve, než by bylo zdrávo. Naštěstí většina měření sil se strážci úrovní je náročná a jde o hodně velkou výzvu, což je něco, co na Dark Souls všichni tolik zbožňujeme.
A pokud už budete na pokraji zhroucení, pak se vrátila šance povolat do boje umělou inteligencí ovládanou postavu či jiného živého hráče. Je možné také vtrhnout do jeho světa a zkusit na něj zaútočit. On-line možností není hromada, ale číst vzkazy od jiných lidí, které vám pomohou vyhnout se pasti, nebo sledovat pobíhající „duchy“ dalších hráčů, to je něco, co přidává Dark Souls na zajímavosti.
Pokud platí, že Dark Souls 3 jsou rozloučením se sérií, pak jde o povedené sbohem. Je to téměř perfektní projekt, který člověka možná připraví o několik chuchvalců vlasů, ale za odměnu poskytne náročnou zábavu.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 143 čtenářů
Vývojáři Baldur’s Gate počítali i s tím, že hráči zabijí všechny postavy
Vývojáři famózní Baldur’s Gate 3 chtěli dát hráčům maximální svobodu, museli se proto připravit na každou myslitelnou...
Policisté zabavili při razii pušky, munici, kokain a meč z Warcraftu
Při domovní prohlídce u drogových dealerů v kanadské komunitě Norway House objevili policisté 130 gramů kokainu a...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Ikonická filmová scéna posloužila jako drsný zakončovák v Mortal Kombatu
Scéna zúčtování z vynikajícího filmu Kill Bill 2 od Quentina Tarantina posloužila jako vzor pro fatalitu, tedy brutální...
Máte poslední šanci koupit si hru Avengers, než navždy zmizí z obchodů
Po pouhých třech letech od vydání bude nepovedená hra Marvel’s Avengers nadobro vyřazena z katalogů herních obchodů....
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
To jsme zatím neměli vidět. Xbox ve tvaru válce, nová generace v roce 2028
Microsoft chystá na příští rok nové verze svých stávajících konzolí Xbox Series X a S. Prozrazují to uniklé soudní...
RECENZE: Virtuální realita potřebuje více her, jako je Hubris
Není to každý den, aby pro virtuální realitu vyšla hra srovnatelná s vysokorozpočtovými mainstreamovými hity. Trh je...
RECENZE: Call of Duty: Modern Warfare II je epická jízda ve filmovém stylu
Staří známí i nováčci, teroristé nebo drogové kartely, nejen to si užijete v novém přírůstku do dlouholeté série Call...
RECENZE: Nový díl Syberie je překvapivě možná ten nejlepší vůbec
Po průměrném třetím dílu se série Syberia překvapivě vrací v plné síle. Jde o nejlepší poctu životu a dílu...
RECENZE: Mortal Kombat 1 je nejbrutálnějším a nejnostalgičtějším dílem
Mortal Kombat 1 se nebojí v případě děje riskovat a staví některé proslulé události na hlavu. Ale i kdyby se vám...

Pracovník podpory prodeje Brno
AURES Holdings a.s.
Jihomoravský kraj
nabízený plat:
34 000 - 34 000 Kč