A máme tu zase jeden kriket, hru pro normálního středoevropana tajemnou, až nesrozumitelnou. Každý chápe, že je to tak trochu baseball, ale proč ty tyče a chrániče? Počítačové hry simulující kriket většinou tento sport příliš nepřiblíží, mnoho z nich dokonce dokáže jakýkoliv zárodek zájmu ubít hromadou nesrozumitelných tabulek, statistik a strategických nastavení. V této oblasti je Cricket 2002 od zkušených EA Sports rozhodně lepší. Po vzoru všech svých velkých pecek se v EA soustředili především na kvalitní zpracování samotné hry a ze statistik udělali jen doplněk pro fajnšmekry. Podobně jako u povedené FIFA 2002 se můžete těšit na pěkné grafické zpracování, pochopitelně nabízející přirozené pohyby hráčů, kteří se navíc velmi podobají svým živým předlohám (což ovšem u kriketu v Česku jen málokdo ocení). Jako vždy mají EA Sports vše licencované, a tak při hraní nahlédnete do skutečného zákulisí tohoto sportu. Poznáte stadióny, dresy, hráče a jejich schopnosti, vše vám velmi přirozeně a se správným nábojem okomentují špičky ve svém oboru - Ritchie Benaud a Jim Maxwell. Bohužel, také narazíte na několik chybiček, které se více sledovaným a tedy pečlivěji připravovaným hrám (jako FIFA, NHL a NBA) vyhýbají.
Slasti a strasti hraní
Abyste mohli přímo a bez zvláštních příprav rovnou na plac, museli byste dobře znát pravidla kriketu a alespoň vidět, pokud ne odehrát, nějaký ten skutečný zápas. Předpokládejme však, že jen tušíte, o co jde - je tu nějaký pálkař, ten odráží míček, nesmí si jím nechat shodit branku a snaží se běhat mezi dvěma metami (brankami). Pokud nevíte ani tohle, pak mě u všech svatých opravdu překvapuje, že si čtete právě tuhle recenzi. Nejlepší je v základním menu, které vám nabízí například rychlou hru nebo turnaje, zvolit "Practice".
Ocitnete se na tréninkovém hřišti (travnatém pruhu) - na jedné straně stojí nadhazovač, na druhé pálkař. Zde si můžete v kůži nejprve jednoho a pak druhého vyzkoušet všechna úskalí, která hra s malým tvrdým míčkem přináší. V každém případě je ale dobré se nejprve podívat, jak jsou rozložené ovládací klávesy a případně si je upravit k obrazu svému. Krátký pohled do manuálu vám také neuškodí, nebudete muset vše zjišťovat metodou pokus-omyl.
Pak už narazíte na první, naštěstí nepříliš podstatnou slabinu Cricket 2002. Vzhledem k tomu, že PC verze přichází až po té pro PlayStation 2, ovládání je založeno na principu konzolového ovladače, i když někdy by se mnohem lépe pracovalo s myší. U odpalování nenastane žádný problém, protože pouze předem určíte jednou z kláves, jaký typ úderu použijete (přes přední nohu, zadní nohu nebo odbití), a pak reagujete při nadhozu šipkou ve směru míčku a samotným úderem. Jako nadhazovač to však budete mít trochu těžší. Volby nadhozu (obyčejný, točený, švih atd.) jsou opět snadné, ale nastavit směr pomocí kruhu, který určuje, kde se má míč odrazit od země, je poměrně náročné. Při mačkání šipek vám bude poskakovat často o víc, než kolik byste si přáli. Nakonec ještě musíte dvakrát zmáčknout "vrhací klávesu" - po prvním stisku navíc upřesňujete směr a v pravou chvíli stisknete podruhé, právě když automaticky stoupající indikátor síly odpovídá vaší představě.
V samotném zápase pochopitelně hrajete za nahazovače, pálkaře i polaře (ovšem postupně, ne za všechny najednou). Pokud se nechcete zatěžovat chytáním míče a jeho dopravováním k brance, můžete si zapnout tzv. "auto-fielding" a polaři celou práci odvedou sami. Přestože je ovládání trochu kostrbaté, není složité a pochopíte ho rychle, což je příjemná změna oproti jiným kriketovým hrám.
Během jednotlivých her nebo turnajů a sezón si užijete mnoha různých stadiónů a družstev, budete hrát během slunečného dne i v jemném dešti, vaši hráči budou zranění a soupeři na vás budou zkoušet různou taktiku. Všechno je přitom velmi přesně připodobněné skutečnosti, takže se podíváte do Austrálie, Indie, Anglie a dalších kriketových zemí. Prostě, jestli téhle hře propadnete, vyhrajete si s ní až dost. Kromě toho, když se vám podaří například vyhrát World Cup, otevřete si tím přístup ke zvláštním "super týmům" - něco na způsob all-star. Co by vám mohlo trochu chybět, je multiplayer, který se do PC verze, po vzoru PS2 zpracování, nedostal.
Zpracování na úrovni
Síla EA Sports je pochopitelně na zpracování znát. Na první pohled Cricket 2002 graficky nijak nezaostává za ostatními hrami od této společnosti. V rozlišení 1024 x 768 s vysokými detaily je na co se dívat, zvláště pokud jde o okolní prostředí. I hráči mají celkem věrné obličeje, textury jsou odpovídající i v případě trávy na hřišti, konstrukcí stadiónů i reklamních billboardů pověšených všude okolo - jedinou slabinou v této oblasti je překvapivě nepovedený (hranatý a nepravidelný) reklamní pruh EA Sports, umístěný vždy na trávě za brankou. Několik chybiček se najde jen v animacích hráčů. Občas je některý jejich pohyb nepřirozený, ale to se naštěstí stane opravdu jen občas a v hromadě povedených animací, jako skoků po míčí, rozcvičování a běhů, se to celkem ztratí. Mnohem více vás do očí praští rozhodčí. Záběrům na něj se měli tvůrci raději vyhnout, nebo ho udělat lépe. Hranatý tlusťoch s hlavou vetřelce a pohyby zmutovaného varana trčí mezi hráči jako strašlivá Godzilla.
Kvalitní je také kamera, která hru sleduje po způsobu televizních přenosů. Při nadhozu sleduje míč, přičemž v malém okně je vidět i rozestavení polařů tak, aby se pálkař mohl ještě rozhodnout, kam úder umístit. Po odpalu kamera sleduje míč a nabízí vždy takové úhly pohledu, abyste si, pokud možno bez problémů, udrželi přehled o hře. To ale není těžké, protože za míčem stejně směřuje vždy jen jeden polař.
Zvuky za grafikou nijak nezaostávají. Jejich nahrávání probíhalo přímo na hřišti a ruchy byly následně upraveny pro správný pocit 3D zvuku. Všechno, od hučení a jásotu davu až po klepnutí pálky do míče, je věrné, zkrátka tak trochu televizní přenos. Zvláště projevy diváků, které, podobně jako u fotbalu, dokáží často přehlušit ostatní zvuky, stojí za to - pískot, skandování, výkřiky radosti i zklamání.
Tu pravou tečku dodává komentář. Volba komentátora, jednoho z nejvýraznějších a nejznámějších, byla opravdu dobrá. Jeho suché glosy k nepovedeným akcím hráčů, pronášené vražedně širokou australštinou, vás výborně pobaví. Shrnující a popisné hlášky skvěle dokreslují atmosféru. Narazíte jen na velmi málo momentů, kdy svázání jednotlivých vět nebo slov trochu škobrtne (Např. když Jim řekne: "A teď předávám slovo zpět Ritchiemu," a potom nastane už jen dlouhé ticho.).
Proč ty nedodělky?
Škoda několika malých chybiček, které Cricket 2002 posouvají z oblasti obecně výborných her do kategorie špičkového kriketu. Drobné mouchy ukryté v Cricketu by si EA u FIFA dovolit nemohli. Jde o některé nelogičnosti ve hře, které bylo možné klidně doladit. Například míč, při odpalu jen lehce sťuknutý k zemi, leží sotva dva metry od hlídače branky, ten však jen kouká a na místo musí doběhnout šest i více metrů vzdálený polař. Jako by se "brankář" sjel na drogách a místo míče viděl tarantuli - nedotkne se ho ani za nic.
Poněkud zvláštně také reagují hráči na jinak užitečný povel. Od branek (stojících proti sobě) vyrazí pálkař a běžec (který je naproti) a snaží se "udělat běh". Můžete jim dát příkaz vrátit se zpět, když vidíte, že by riskovali vyřazení (out podobně jako v baseballu). Z podivného důvodu se zastaví jen pálkař, zatímco běžec doběhne. Poněkud nevhodně a nechtěně skončíte s dvěma muži u jedné branky (což však nevede k nutnému ukončení zápasu, ale jde jen o hloupý moment ve hře).
Při házení míčů zase trochu trpí polaři. Jakoby se snažili odrovnat si rameno, za každou cenu, při každé přihrávce, házejí širokým horním nápřahem. Ať jsou jak daleko chtějí od příjemce přihrávky, vždy mávnou rukou jako při hodu granátem. Vznikají tak komické, a navíc do hry zasahující situace. Polař stojící tři metry od hlídače branky nepoužije běžný, rychlý dolní švih, ale napřáhne se, což je téměř o vteřinu pomalejší. To může v některých okamžicích rozhodnout, jestli běžec stihne dosáhnout bodu nebo ne.
Pořád ještě nejlepší
I přes zbytečné chyby a nedodělky je Cricket 2002 jasným kandidátem na titul nejlepší simulátor kriketu pro PC. Jakkoliv směšně může toto označení znít, je třeba si uvědomit, že her s touto tématikou vychází především díky nadšení Australanů a Angličanů téměř deset ročně. EA Sports si drží triumf i v tomto sportu, podobně jako v mnoha jiných. Vývojáři mají trochu štěstí, že kriketu neznalí hráči mohou přehlédnout nelogičnosti jako zastavený běh a vrchní přihrávky. Odborníci naopak budou rádi, že si mohou zahrát kvalitní kriket na počítači, ovšem hrozí, že je vady odradí. V takovém případě by si měli koupit PS2 a zahrát si Cricket 2002 na této konzoli, kde se vývojáři některých chyb vyvarovali.
Cricket 2002 | ||||||||||
| ||||||||||
| ||||||||||
| ||||||||||
|