Crackdown – lepší, než drogové opojení?

• 8

BonusWeb HIT Crackdown Úvod her bývá obvykle pompézní, oslňující, epický, prostě mnohdy lepší než samotná hra. To rozhodně není případ Crackdownu, nového GTA klonu, který přistupuje k celému žánru městských akcí velmi osobitě. Jste agentem, ehm, Agentury – společenství všech policejních orgánů z celého světa. Vaším úkolem je vyčistit celé herní Pacific City od nebezpečných gangů, toužících po moci. A jelikož budete vyjma kooperativního multiplayeru na všechny ty ozbrojené lumpy sami, tak se vám budou hodit všechny genetické úpravy, kterými vás Agentura obdařila. Všechny z nich lze navíc v průběhu hry upgradovat, takže se z vás postupem času může stát smrtící zbraň na pochodu.

Jakmile si znatelně vylepšíte svou postavu a vstoupíte s ní do některého z těchto vozidel, tak se vůz upgraduje.

Crackdown Jako elitní člen Agentury vynikáte v oblastech síly, pohyblivosti, střelby, řízení a odolnosti. Síla se vám bude hodit nejednou. Když vám dojdou náboje do všech střelných zbraní, tak ještě není všem dnům konec. Vaše schopnosti boje tělo na tělo nejsou vůbec k zahození. Několika šikovně mířenými kopy můžete dostat nepřítele na zem a pak do něho kopat až k jeho zdolání a klidně i poté. Můžete však být daleko vynalézavější, k čemuž vás hra přímo vybízí. Díky velké interaktivitě herního prostředí, můžete použít ve svůj prospěch v podstatě cokoliv, co uzvednete. Z počátku budete po nepřátelích házet odpadkové koše, židle, či dveře vytržené z vozidel (ty lze šikovně využít i jako provizorní štít). Díky neustálému upgradování své postavy však brzy získáte sílu uzdvihnout i velké kontejnery či samotné automobily. Cíl zasažený takovýmto předmětem pak nežije dlouho.

Crackdown Pohyblivost je při honění utíkajících nepřátel neméně důležitá. Běh si tak z ledabylého popobíhaní zlepšíte úspěšným postupem hrou na ultraběh, kdy vítr okolo vás bude proudit doslova viditelně a doběhnout pak půjde třeba i automobil. Co je však pro hratelnost mnohem zásadnější, jsou obří skoky, které je vaše postava schopna vykonávat. Nejdříve budete rádi, že vyskočíte do výšky prvního patra, ale později vaše pohybové schopnosti přesáhnou hranice racionálního uvažování. Vyskočit budete moci až přes desítku metrů do vzduchu a pomocí okenních říms, různých trámů, či neonových nápisů na zdech vyšplhat za několik vteřin i na ty největší budovy ve městě. A tady přichází snad nejzábavnější část celé hry - skákání ze střechy na střechu. Hráli jsme již stovky her, ale toto je zážitek, na který se jen tak nezapomíná. Díky absolutní viditelnosti působí přeskakování budov opravdu impozantně a občas si připadáte jako v prvním filmovém Matrixu, když jedním pohybem budete překonávat vzdálenost několika Crackdown desítek metrů. Prostě neuvěřitelné. Hra je navíc designovaná tak, že ne veškeré dění se odehrává na ulicích, takže spousta misí přímo vybízí k pohybu ve výškách. Připadáte si tak trochu jako Yamakasi.

Jakožto ochránce zákona budoucnosti se nevyhnete ani kontaktu se zbraněmi, potažmo střelbou samotnou. Střelných zbraní je ve hře více než dostatek a jednotlivá odvětví zastupuje hned několik variací. Ve hře přijdou ke slovu na pistole, brokovnice, lehké i těžké kulomety či raketomety. U sebe můžete mít přitom pouze dva druhy zbraně plus granáty, ať už klasické, tříštivé nebo ty, které se na zasažený objekt či osobu přilepí. Střelbu pak lze vylepšit, přímo i její efektivitu a přesnost, ať už u manuálního či automatického míření. Zasáhnout poté jednotlivé končetiny nepřítele nebo prostřelit pneumatiky okolo projíždějícího vozidla je pak poměrně příjemnou záležitostí.

Crackdown je díky svému konceptu typickým zástupcem žánru městských akcí.

Crackdown Jelikož je Crackdown městskou akcí se vším všudy, tak ve hře samozřejmě nechybí ani vozidla. Byť zde naleznete pouze automobily, což nám ve výsledku vůbec nevadilo, tak si s nimi užijete spoustu zábavy. Ať už s klasickými osobními auty, dodávkami, jeepy nebo náklaďáky. Speciální pozornost si zaslouží tři speciální vozidla Agentury - sporťák, SUV a truck. První jmenovaný vyniká především rychlostí a pokud se potřebujete někam rychle dostat, tak je pro vás tento automobil ideálním prostředkem, jak toho docílit. To SUV je jiné kafe. Byť se to tak nemusí na první pohled zdát, tak kromě toho, že jde o vozidlo do každého terénu, tak se hodí i na ty nejkrkolomnější skoky, kterých si i v autech užijete ve hře dostatek. Poslední ze speciálních vozů Agentury se hodí na průjezd nepřátelskými bariérami či hustým provozem. To, co se mu postaví do cesty, nekompromisně smete. Největší bombou však zůstává, že jakmile si znatelně vylepšíte svou postavu a vstoupíte s ní do některého z těchto Crackdown vozidel, tak se vůz upgraduje během několika vteřin na vaši úroveň. Jeho přednosti se tak ještě zlepší a to za doprovodu animace, ve které se přifouknou kola, změní se karosérie a z vašeho vozidla se stane ukrutné monstrum. Všechny tyto vozy pak naleznete jen a pouze v hlavním sídle Agentury.

Odolnost je vlastnost, která se hodí každému správnému agentovi. Ve hře se proti vám postaví i několik desítek nepřátel najednou a vyhnout se tak všem kulkám je doslova nereálné. Často jich tak schytáte i několik po sobě a váš pancíř a posléze i samotné zdraví začnou fatálně klesat. Pokud se vám odolnost zvětší, tak přibude i další lišta na zdraví, a vypořádáte se tak s vražednými kulkami o mnoho lépe. Podobně jako v jiných hrách (z poslední doby třeba v Gears of War), se totiž zdraví i pancíř po nějaké době obnoví.

Crackdown Díky možnosti vylepšení všech těchto vlastností se z vás stane opravdu téměř všehoschopný agent a plnění úkolů pro vás tak bude hračkou. Upgradování jednotlivých vlastností se pak provádí tou či onou činností. Pokud zabijete dostatek nepřátel kulkou, tak můžete počítat s tím, že se vaše střelba o mnoho zlepší. Stejně tak můžete počítat s tím, že když se budete účastnit závodů ve skoku po budovách (a že ty jsou fakt super) a sbírat vitaminové doplňky, tak se několikanásobně zvětší vaše pohyblivost. To samé vás čeká u řízení, pokud budete vyhrávat pouliční závody na čas a vozidlem přejíždět nepřátele. Takhle bychom mohli pokračovat do nekonečna, ale jistě už jste získali představu, jak celý tento mechanismus funguje.

Halo 3 multiplayer Beta

Jednou z opravdových zajímavostí je, že pokud si zakoupíte kopii hry Crackdown, tak automaticky získáváte přístup na otevřenou Halo 3 Betu. Je přitom jedno, jestli zakoupíte hru hned při jejím evropském launchi či později. Tento Beta klient se stejně nedá stáhnout do té doby, než Microsoft s Bungie Betu spustí. Stát by se tak mělo až na jaře. Mnozí mluví o trapném a průhledném marketingovém tahu, my mluvíme o luxusním bonusu k opravdu povedené hře.

Crackdown Crackdown je díky svému konceptu typickým zástupcem žánru městských akcí. Celé Pacific City je po vzoru GTA3 rozděleno na tři ostrovy, které kromě mnoha mostů spojuje mateřská budova Agentury. Každý ostrov je pod nadvládou gangu, z nichž každý symbolizuje jednu obtížnost. Na počátku hry máte z hlavní budovy Agentury přímý přístup pouze na ostrov obývaný obávaným hispánským gangem Los Muertos, ale nic vám nebrání se z něho přesunout na kterýkoliv jiný. Žádné bariéry, omezení, prostě nic. Pouze vlastní schopnosti. Ruský gang Volk i čínský Shai:gen jsou však mnohem nebezpečnější než mexičtí Los Muertos. Na každém ostrově se pak nacházejí například i jiná vozidla, v nichž hraje jiná hudba. Když už jsme u hudby, tak vězte, že ve hře je přes sto licencovaných songů, včetně takových pecek jako Mas – Kinky, Si Seňor – Control Machete, nebo Zen od DJe Krushe. Velmi nás potěšil i fakt, že pokud vystoupíte z auta, tak dokud se pohybujete Crackdown v jeho okolí, tak slyšíte hudbu vycházející z jeho interiéru. Takový malý detail, který ale výrazně potěší.

Hra obsahuje mnoho postranních úkolů typu ilegální závody, závody na střechách po svých, kaskadérské kousky s auty apod. Hlavním úkolem však zůstává získávání podpůrných bodů a eliminace hlavních členů jednotlivých gangů. Podpůrné body slouží k respawnování po vašem úmrtí a k výběru zbrojního arzenálu. Jeho složení jsme již rozebrali výše, tak jen vězte, že pokud získáte libovolnou zbraň od libovolného nepřítele, tak ji stačí pouze donést na podpůrný bod a poté si ji budete moci kdykoliv z tohoto místa i jiných bodů vyzvednout. Lovení gangsterů pak velmi připomíná Mercenaries. Agentura vám průběžně oznamuje polohu těchto bossů, ale stejně jako v případě pohybu po ostrovech vám nic ani nikdo nebrání v tom, abyste na vlastní pěst po nich zapátrali a zničili je. Opět jsou vaším jediným omezením vlastní schopnosti. Po zlikvidování všech hlavních Crackdown členů gangu vás ještě čeká závěrečná vzpoura zbylých řadových poskoků. Jakmile zničíte i je, tak je ostrov osvobozen od jejich krutovlády a vy můžete migrovat jinam.

Od Crackdownu se čekaly velké multiplayerové hody, a tak jsme i my byli zvědaví, co že za druhy multipleyeru tedy hra nabídne. Velký problém nastal, když jsme se připojili a nebylo s kým hrát. Hra totiž ještě nikde ve světě nevyšla, a tak jednoduše nebyl nikdo připojen. Zachránil nás až švédský redaktor webu retry.se, který trpěl stejným problémem jako my. Společně jsem tak zjistili, že Crackdown obsahuje jedinou formu multiplayeru a to kooperační. Hrát ho můžete navíc pouze ve dvou hráčích a to jak po Xbox Live, tak i přes syste link. Jeden hráč se může připojit do hry k druhému, a pomoci mu tak ve splnění úkolů, nebo samozřejmě mohou i společně plnit úkoly pro oba nové. V době, kdy jsme hráli společně Crackdown s tímto švédským redaktorem, byla jeho postava mnohem nabouchanější. My jsme se snažili dostat na jeden podpůrný bod, ale ten byl položen příliš vysoko na jedné z budov. Jediná cesta k němu vedla skrz požární schodiště. Na to šlo v našem případě vyskočit pouze z kontejneru, který stál opodál. Naše postava byla příliš slabá na jeho zdvižení a přemístění pod schodiště, ale naštěstí zafungovalo nově uzavřené přátelství se švédským kolegou, který nám kontejner rád přenesl pod zmiňované požární schodiště. Takovýto druh spolupráce se nám velmi líbí, ale nemůžeme popřít zklamání nad absencí deathmatche a možnosti hry více než dvou hráčů.

A kdo že za hrou tedy stojí?

Jeho jméno zní David Jones. Jak jsme již v úplném úvody recenze naznačili, tak nejsme příznivci propagačních žvástů, že tenhle tvůrce stál za tamtou hrou apod., ale Davidovy zásluhy nemůžeme popřít ani my. Stál u zrodu takových legend, jako jsou geniálně primitivní Lemmings nebo prvních dvou 2D dílů série GTA. Právě díky tomu, že bylo GTA 2 jeho poslední spoluprací s Rockstarem, si z něj mnozí dělali srandu, že s Crackdownem pohoří. Na komerční odezvu si musíme ještě počkat, ale my se rozhodně nesmějeme.

Crackdown Grafická stránka kypí stylovostí. Kombinuje v sobě komixové prvky a technologii cel-shading. Viditelnost je famózní, protože i přes rozlehlost celé herní plochy dohlédnete až na horizont i z té největší budovy. Navíc jsou všechny textury ostré a detailní. Víme, že tento vizuální styl nemusí sednout každému, ale nám se opravdu zalíbil.

Slovo o lokalizaci jsme si nechali záměrně na závěr. Ano, po vydařeném Viva Piňata se další titul určený exkluzivně pro Xbox 360 dočkal české lokalizace. Jaká je? Povedená. Hlasy NPC postav byly ponechány v originálním znění (čemuž se nedivíme, když stejně skoro nic neříkají), ale veškeré texty jsou přeloženy a hlas vašeho instruktora je kompletně nadabován. Sice je

Plus Podařený koncept
Plus Svižná hratelnost
Plus Systém upgradů
Plus Skákání po střechách
Plus CZ lokalizace

Mínus Multiplayer by mohl být obsáhlejší

překlad občas ošemetný (chvíli nám trvalo, než jsme zjistili, že položka „Výprava“ je story mód) a některé hlášky typu „Miluji po ránu vůni čerstvého agenta“ působí směšně, ale jinak jsme opravdu spokojeni. A ani nevadí, že celou hru vlastně daboval jeden člověk. Jediné, co tak opravdu zamrzí, je špatně čitelný text na klasických televizorech se standardním rozlišením.

Crackdown opravdu stojí za to. Není bezchybnou hrou a máme k němu jisté výhrady, ale celkově jsme až nad očekávání spokojeni. Kde jsou ty časy, kdy klony GTA nestály za nic? S příchodem Crackdownu již dávno pryč.

Crackdown
Výrobce/Vydavatel Real Time Worlds/Microsoft
Platforma Xbox 360