RECENZE: Ve strategii Cossacks 3 dostanete nařezáno, ani nebudete vědět jak

Strategie Cossacks 3 by se mohla líbit fandům prvního dílu, pro nikoho jiného asi není. Zůstaly mechanismy, vysoká obtížnost a bohužel i staré chyby.

Cossacks 3

Comgad 20.09.2016 PC

iDNES.cz

60%
Herní karta
  • Zábavná strategie
  • Velké bitvy
  • Spousta úkolů
  • Česká lokalizace
  • Nevyvážená obtížnost
  • Hromada chyb
  • Špatná AI

Cossacks: European Wars ve své době zabodovali jak u hráčů, tak kritiky. Bitvy obřích armád, mnoho historických národů a patřičná náročnost ve stylu Age of Empires (1997) byly na svou dobu inovativní a atraktivní. O nějakých 16 let později přichází Cossacks 3. Ačkoliv má nový díl v názvu trojku, nejde o pokračování, ale o remake původních Cossacks.

Hra nabízí pět kampaní, tutoriál, skirmish a samozřejmě multiplayer. Tutoriál je dobré si projít. Jistě, hráči her ve stylu Age of Empires se neztratí, ale přeci jen tu jsou jisté nuance. Na většinu si stejně budete muset přijít sami, Cossacks se s námi nemazlí. Hra je nekompromisní od první minuty. Kampaně jsou celkem různorodé a jejich obtížnost kolísá od náročné po hrozivě těžkou. Může se vám stát, že už v první misi kampaně (dohromady je misí v každé kampani pět) dostanete ukrutně nařezáno a ani nebudete vědět jak. To je tak trochu Cossacks v kostce.

Evropa v plamenech

Nejvíc mě bavila druhá kampaň odehrávající se v Anglii, kdy se znesváří parlament a král. Ale i ostatní kampaně jsou dostatečně různorodé, aby vás nestihly příliš nudit. Plníte celou řadu hlavní i vedlejších úkolů a do toho můžete i rozhodovat pomocí dialogů o dění v kraji. Úkoly jsou to pro strategie klasické, typu ubraň se tatarským hordám, získej důležité technologie nebo obsaď určitý počet měst. Díky vedlejším úkolům, které vám mohou ve vaší misi pomoci, se hra ještě zpestří.

Cossacks 3

Cossacks 3

Například hned v první misi za Kozáky můžete pomoci vězňům tak, že je vykoupíte z otroctví za nemalý obnos zlata. V té samé misi k vám houfně prchají utečenci ze sousedství, můžete je buď přijmout, a získat tak drahocennou pracovní sílu, které zde máte nedostatek, nebo se uskromnit a poslat rebelující vesničany zpět. Pokud budete příliš hamižní, doplatíte na to. Cizí frakci dojde trpělivost a zmasakruje nejen utečence, ale i vaše dělníky. Hra je tedy slušně dynamická a rychlá. Pokud se rozhodnete vedlejší úkoly plnit, můžete získat spojence nebo suroviny. Ani jednoho ve světě Cossacks není nikdy dost.

Ovládni bojiště a hru

Získat početní převahu v Cossacks nemusí nic znamenat. Podobně jako v sérii Total War je i zde důležité taktizovat při každém souboji a volit, které jednotky kam vyšlete. Mušketýři jsou perfektní útočné jednotky do té doby, než je nepřítel dožene, při soubojích nablízko jsou téměř bezbranné. Pak na řadu přicházejí i pluky kopiníků, kteří excelují proti jinak smrtící jízdě. Když se armády střetnou, je vám jasné, že šarvátky dokážou být pořádně dravé a krvavé. S již zmiňovanou sérií Total War pojí Cossacks i další věc. Boje jsou často přímo gigantické.

Cossacks 3

Hra se odehrává v 17. a 18. století, takže není nouze ani o pořádná děla. Je jen málo jednotek, které mohou zničit budovy a děla mezi ně patří. Jejich účinnost je dosti realistická a dobře mířenou trefou zvládnou způsobit v plucích značné ztráty. Jen je třeba dávat pozor a nestřílet do vlastních řad.

Původní hra si brala za vzor Age of Empires, však to je etalon historických strategií skoro dvě dekády. Hlavním rozdílem bylo tvoření oddílů, které hraje stejně důležitou roli i v remaku. Z počátku se vám bude možná tato maličkost zdát bezpředmětná, ale jen oddíly mohou tvořit formace a pronikat nepřátelskými pluky i efektivně bránit. Aby bylo možné oddíl vytvořit, potřebujete dostatečný počet jednotek stejného typu, bubeníka a důstojníka. V jednotě je síla, to poznáte jak při obraně, tak při útoku.

Management města je trochu neprůhledný a nešikovný. Ve hře získáváte šest zdrojů: dřevo, jídlo, kamení, zlato, kov a uhlí. Ty primárně obstaráváte klasicky těžbou, nebo orbou / rybolovem, či na tržišti směnným obchodem. Každá jednotka či budova něco stojí, ale jsou případy, kde dochází ke konstantnímu úbytku. Dobrým příkladem jsou hradby. Pokud postavíte hradby, budou vám doslova žrát tuny kamení každou sekundu. Není to příliš realistické, to by musely zdi zatraceně rychle chátrat. Kde tato spotřeba surovin dává smysl, je uhlí a železo. V boji se jimi krmí muškety i děla. Nějaký přehledný soupis informací, co kolik spotřebovává, by přišel jistě vhod a dopomohl by lepšímu plánování a taktizování.

Cossacks 3

Cossacks 3

Stejně důležitý je výzkum a vylepšování. Vylepšuje se přímo v kasárnách a stájích a vyvíjí v akademii. Taková vylepšení mohou mít znatelný vliv jak na boj, tak i na správu města. Můžete zvýšit produkci polí, nebo efektivitu střelných zbraní. A pokud chcete mít přehled o celém bojišti, stačí vyzkoumat průzkumný balón – ten vám odkryje mapu.

Starý systém v novém kabátě

Cossacks 3 mají sice líbivější kabát, ale herní mechanismy, umělá inteligence i ovládání zůstávají věrné originálu. Bohužel. Pro nové hráče to může představovat velký problém, jsou u strategii zvyklí na určité už zavedené funkce. Pathfinding jednotek je slušně řečeno hrozný. Mosty jsou často nejproklínanějším místem mapy, jednotky se vám nekontrolovaně ženou vpřed, jak se jim zlíbí, zasekávají se a chovají se jak stádo retardovaného dobytka.

Totéž vyloďování, kde ještě hrozí, že ztratíte celé pluky, protože pošlete transportní loď pryč příliš brzo a vojáci se vám utopí. Jednotkám nelze vytvořit waypointy, vesele si pochodují, kudy chtějí a střelba z nepřátelských dělových věží jim vrásky na duši nedělá. Musíte tak pořád kontrolovat nejen místa střetů, ale i každý oddíl pochodující po mapě, což může být dost únavné. Naštěstí lze hru zpomalovat i zastavit pomocí kláves plus a mínus a udělat si trochu pořádek. Ale to není zrovna dvakrát zábavné.

Designových chyb je v Cossacks 3 naneštěstí ještě víc. Nejsou už tak markantní, ale znepříjemňují hraní. Označení jednotek není vždycky vidět, stejně tak nejsou vidět jednotky skryté za budovami. Při útoku nepřítele nemáte podrobné informace o jeho zbraních, pouze jméno jednotky, které je pro každou národnost jiné. A tak musíte bedlivě studovat, zda to, co drží, je střelná zbraň či kopí.

Kapitola sama pro sebe je AI protivníka: je tupá stejně jako vaši vojáci. Asi nejvíc jsou trable AI vidět při použití děl. Nepřítel si klidně nechá rozmetat obrané věže a dokonce i celé pluky a zareaguje pouze v případě, že se přiblížíte příliš blízko, nebo když ho osvítí jakýsi duch svatý a rozbijete něco, co ho konečně dostane do pohybu. To se ale moc často nestává.

Cossacks 3

Poslední výtkou na adresu designu hry je pro mě až přestřelená náročnost v některých misích a nevyváženost obtížnosti v průběhu celých kampaní. Hra je v jistých pasážích těžká až tak, že to po čase otravuje. Samotná náročnost souvisí s již zmíněnými problémy s AI vašich jednotek, které musíte až otcovsky hlídat, aby nevyvedly nějakou blbost, a nezmařily vám tak dlouho připravované plány.

Graficky jsou Cossacks 3 velmi vydařený remake, nesází na načančanou grafiku plnou efektů, ale na účelnost. Z dálky vše vypadá pěkně, horší to je při přiblížení, ale když uvážíte, že se zde bojuje se stovkami jednotek, je to pochopitelné. Hra se mi při větších počtech jednotek podivně zpomalovala a sekala, ale po delším hraní tento neduh vymizel. Stejně tak problém s uloženými pozicemi, které nešly po čase načíst.

Za zmínku rozhodně stojí čeština do hry, která je na velmi dobré úrovni a snaží se o archaický styl.

iDNES.cz

60%

Čtenáři

85% Ohodnoťte hru

Pro ohodnocení se musíte přihlásit

%

Nejčtenější

Odsuzují ji i obdivují. Amouranth si z kontroverze udělala značku

Jednatřicetiletá Amouranth patří mezi nejpopulárnější a zároveň nejkontroverznější streamerky na světě. Její působení na platformě Twitch ukazuje, jak se z nenápadné herní tvůrkyně může stát...

Skoro čtvrt milionu měsíčně je málo, stěžuje si streamerka na svoji výplatu

Streamerka Snowwcone rozdráždila internetové publikum, když si postěžovala, že jí měsíční „výplata“ od platformy Twitch v hodnotě přesahující deset tisíc dolarů přijde nedostatečná. Prý má tak velké...

Pokimane se stala ikonou digitální generace. Všechno si vybudovala sama

Jméno Pokimane dnes rezonuje napříč celým světem digitální zábavy. Miliony sledujících a obrovský vliv na mladou generaci ji vynesly neoficiální titul „královny herního streamu“ – a to nejen díky...

Klasické strategie, kterým jsme obětovali neuvěřitelné množství času

Strategie jsou stále mezi určitou částí hráčů populární, ale asi není příliš krutým tvrzením, že zlatá éra těchto her už zřejmě skončila. Ovšem byly doby, kdy nejeden z nás trávil extrémní množství...

Posunete součástku a pro druhou už není místo. Návrh Lego Technic trvá i léta

Konstruktér Milan Reindl vymýšlí auta, sportovní vozy, technická vozidla, letadla a vrtulníky z kostiček Lego. Modely Lego Technic jsou spíše interpretací skutečných vozidel než jejich stoprocentně...

Hráči rozhodli. Toto jsou nejlépe hodnocené PC hry posledních 20 let

Ne vždycky je vítěznou PC hrou roku ta, kterou vyberou odborníci a média. Trochu jiný obrázek ukazuje například databáze SteamDB, která umí řadit hry podle nejlepšího poměru negativních a pozitivních...

17. července 2025 1

Konečně víme, jak vypadá filmová princezna Zelda

Na připravovaný hraný film The Legend of Zelda si ještě necelé dva roky počkáme. Nintendo aktuálně odhalilo obsazení hlavních rolí.

16. července 2025  15:06 0

RECENZE: Donkey Kong Bananza je vybroušená 3D hopsačka plná destrukce

95 %

Tým, který stvořil jednu z nejlepších her na původní Switch, fantastickou 3D hopsačku Super Mario Odyssey, konečně přichází s další novinkou. Tentokrát se v hlavní roli představuje opičák Donkey...

Switch 2
16. července 2025 3

Blizzard býval synonymem dokonalosti. O vzestupu a pádu si počteme v češtině

Značky Diablo, Warcraft a Starcraft psaly herní historii. Stvořilo je milované studio Blizzard, z jehož slávy zbyl jen stín. Co se stalo, přibližuje známý herní novinář a insider Jason Schreier,...

16. července 2025  11:38 3

Posunete součástku a pro druhou už není místo. Návrh Lego Technic trvá i léta

Konstruktér Milan Reindl vymýšlí auta, sportovní vozy, technická vozidla, letadla a vrtulníky z kostiček Lego. Modely Lego Technic jsou spíše interpretací skutečných vozidel než jejich stoprocentně...

16. července 2025 22

Slavný filmový zabiják John Wick brzy zmizí ve své herní podobě z obchodů

Necelých šest let po vydání zmizí slušná taktická strategie John Wick Hex ze všech digitálních obchodů nezávisle na platformě.

15. července 2025  15:45 0

Pokimane se stala ikonou digitální generace. Všechno si vybudovala sama

Jméno Pokimane dnes rezonuje napříč celým světem digitální zábavy. Miliony sledujících a obrovský vliv na mladou generaci ji vynesly neoficiální titul „královny herního streamu“ – a to nejen díky...

15. července 2025 30

Tři kvalitní tahové strategie jsou na Steamu zdarma, ale pospěšte si

Vydavatelství Slitherine oslavilo 25 let od svého založená a kromě zajímavých slev na Steamu láká hned na tři kvalitní tahové strategie zdarma.

14. července 2025  13:30 2

Bývalý zaměstnanec propálil skvělé prodeje Forzy Horizon 5 na PlayStationu 5

Že se festivalovým závodům Forza Horizon 5 na PlayStationu 5 daří, jsme věděli. Nyní díky bývalému zaměstnanci studia Turn 10 známe i konkrétní číslo.

14. července 2025  11:14 7

Ninja proslavil Fortnite. Fortnite proslavil Ninju. A oba píšou historii

Mnozí ho znají jako legendu streamování, jiným jeho přezdívka Ninja dosud nic neříkala. Přesto jde o jednoho z nejvlivnějších lidí v historii videoher. Příběh Richarda Tylera Blevinse ukazuje, jak se...

14. července 2025 0

Navštívili jsme domov Super Maria v New Yorku. Bydlí ve čtvrti boháčů

New York (od zpravodaje Bonusweb.cz) V srdci New Yorku mohou fanoušci Nintenda najít dvě patra plná všeho, po čem jen touží. Navštívili jsme ikonický Nintendo obchod na Manhattanu, abychom vám mohli zprostředkovat vše, co v něm lze...

14. července 2025 0

Zemřel streamer PatmanQC. Přišel o ruce a nohy, ale ne o lásku k retro hrám

Po dlouhých zdravotních útrapách zemřel streamer Patrick Davis, známý hráčům pod přezdívkou PatmanQC. Přestože se v posledních letech života musel obejít bez všech čtyř končetin, neztrácel smysl pro...

13. července 2025 6
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.