Conflict: Desert Storm – válka proti Iráku

  12:00aktualizováno  15. února 2003 2:49
Šílený Bush si pravděpodobně nedá vymluvit nový útok na Irák, všichni spojenci už tedy studují průběh operace Pouštní bouře. Jako názorná učební pomůcka jim může posloužit i akčně-taktická střílečka Conflict: Desert Storm. Poslouží i k vašemu pobavení, nebo jde jen o další vojenský úlet herních vývojářů?
Jak vypadá obal hry?
Conflict: Desert Storm

Obyčejné trojrozměrné střílečky se dnes už nenosí tolik, jako před nějakými třemi, pěti lety. Stále více se projevuje směřování k akčním hrám, které jsou založené na týmové spolupráci. Toto přiblížení realitě má něco do sebe, "švarzenegrovskému" vtrhnutí do pokoje plného nepřátel se soudný člověk musí jen smát. Taktické střílečky tak ovšem kladou na hráče mnohem vyšší nároky, což se každému nemusí zamlouvat. Conflict: Desert Storm se snaží vyplnit prázdné místo mezi těmito protichůdnými proudy.

Mé peripetie s recenzováním špatných her už asi znáte. Díky nim jsem poměrně citlivý na každý náznak nedostatku kvality. A Conflict: DS ve mně hned na počátku vyvolala pocit, že bych měl CD s touhle hrou okamžitě vrátit zpátky do redakce. Na vině bylo hned několik faktorů. Conflict: Desert Storm Tím prvním byla grafika, která rozhodně nepatří ke špičce. To se samozřejmě dá překousnout, horší už to ale bylo s úvodem do hry v podobě výcviku. Velkohubý seržant nepůsobil moc přesvědčivě a jak výcvik pokračoval, odhaloval jsem další a další nedostatky v ovládání. Hlavně mi vadila nemožnost přepínat zbraně pouhým otočením kolečka na myši nebo zadávání povelů pomocí jednoduchého menu. Na ovládání se velice pravděpodobně podepsal fakt, že hra byla vyvíjena zároveň pro PC i konzole. Největší opruz ale není ovládání, jako spíše absence jednoho pohybu: ve hře není možné skákat! Po absolvování tréninku jsem měl dojem, že se na hraní misí vykašlu a hru strhám. Naštěstí jsem se přinutil a spustil první misi kampaně Desert Storm.

Prvním úkolem pro nově vycvičeného člena speciálních jednotek (před začátkem kampaně si můžete zvolit dres US Army Delta Force nebo britských SAS) bylo vysvobození zajatého elitního odstřelovače a následná likvidace důležitého mostu. Když pominu fakt, že záchrana rukojmí v nepřátelském týlu rozhodně není úkol pro zelenáče, musím přiznat, že už tahle první herní epizoda mě pořádně zaháčkovala. Nebylo to dílo efektní grafiky, ale hratelnostně. Rád o sobě tvrdím, že u her raději odpočívám než přemýšlím, že se chci bavit (jsou i výjimky). Conflict: Desert Storm A Conflict: Desert Strom opravdu zábavný je. Na střední úroveň jde o poměrně příjemnou záležitost, hra hodně odpouští, i když si nemůžete dovolit úplně všechno. Potěšilo mě, že hodně funguje využívání "tichých" zbraní, kdy se nepřátelé jen zmateně rozhlížejí, odkud přichází smrt. Na rozdíl od FPS lze lépe využívat i krytí za předměty a plazení. Ve chvíli, kdy osvobodíte zajatce, začnete se seznamovat se všemi aspekty týmové spolupráce. Ovládání členů týmu probíhá přes klávesové zkratky, nebo přepínáním mezi jednotlivými vojáky.

Mise, které následují po vyhození mostu do povětří, se soustředí na likvidaci protivzdušné obrany Iráku v souladu s tím, jak probíhala skutečná operace Pouštní bouře. Většinou existuje několik způsobů, jak dosáhnout cíle. Oblíbené téma likvidace zdroje energie se objevuje i zde. Místo odpálení jednotlivých SCUDů na irácké základně vyřadíte transformátor. Škoda, že už jde o klišé. Co se týká rozmanitosti úkolů, pak si není na co stěžovat. Od záchrany rukojmích přes průzkumné mise si užijete i kruhovou ochranu při čekání na záchranný vrtulník a další variace na téma válka v perském zálivu.

Ještě se vrátím k hratelnosti a s ní spojené obtížnosti. Conflict: Desert Storm Pokud se chcete u Conflict: DS bavit, zapomeňte na volbu obtížnosti "easy", tedy pokud vám není méně než deset let. I na střední nastavení vás hra nebude příliš trápit. Nepřítel je tak akorát, spíše jde o to rozumě využívat střelivo a také schopnosti jednotlivých členů týmu. Pokud dojde k té nemilé nehodě a vaši svěřenci "padnou, máte možnost jejich oživení. Stačí jediný živý člen týmu s lékárničkou a začnou se dít zázraky. Obživení spolubojovníka je ale možné pouze omezenou dobu od zranění. Hratelnosti neuvěřitelně nahrává umělá inteligence nepřátel i vašich spolubojovníků. Ne že by arabští knechti byli výkvětem inteligence, ale je znát, že prošli jakýmsi vojenským výcvikem. Snaží se krýt, umí koordinovat útok z více stran. Na druhou stranu se ale často vynořují z již vyčištěných oblastí, což beru jako nutnou daň za udržení alespoň nějaké obtížnosti :-) Nekorektní chování nepřátel ale plně vyvažuje ostražitost vašeho mužstva. Tentokrát opravdu nemusíte mít oči všude, vaši podřízení mají oči jako rysi, takže včas zahájí palbu. Udržení kruhové formace nebo řízený ústup čelem k nepříteli za soustavné palby se ve hrách moc nevidí, přitom jde o základní taktický prvek v boji. Schopnosti členů vaší jednotky oceníte zejména při obranných a eskortních misích, kdy zvládají krýt všechny světové strany a držet eskortovanou osobu uprostřed formace. Conflict: Desert Storm V mnoha případech navíc projeví počítačem řízení vojáci více inteligence než vy.

Technické zpracování jsem už trochu načal v úvodu recenze. Na hře je opravdu znát, že má co do činění s konzolemi. Grafika není sice vyloženě odporná, ale blíží se průměru. Ostatně po zhlédnutí UT2003 se vám bude cokoliv zdát graficky nepříliš podařené. Postavy jsou trochu hranatější, než je dnes zvykem, a kvalita textur není také nic moc. I přesto zažijete chvíle, kdy vás hra mile překvapí. Třeba taková písečná bouře. Když nic jiného, dokáže vám pěkně polechtat nervy to napětí, kdy vidíte tak na deset metrů. A nepřátelé taky tak, což je další bod k dobru pro Conflict: Desert Storm. Hezky vypadá i úvodní brífink doplněný špionážními záběry zaznamenané kamerou s nočním viděním. Co chybí grafice, dohání Desert Storm na zvuku. Úvodní zkušenost s vyřvaným seržou je sice tristní, ale jinak jsou zvuky ve hře excelentní. Vaši spolubojovníci šeptají, když se blíží k nepříteli a naopak hlasitě se varují, pokud dojde k přepadu vaší skupinky. Každá zbraň má vlastní projev a celkově působí zvuková kompozice výtečně.

Hodnotit jednoznačně hru, která se snaží zpřístupnit žánr taktických stříleček masivní hráčské základně, je náročná věc. Milovníkům Ghost Recon nebo Hidden and Dangerous bude chybět strategická mapa nebo možnost zadání posloupnosti příkazů a bude jim přebývat množství akce. Pro cílovou skupinu, tedy hráče obyčejných 3D stříleček, je ale Desert Storm ideální příležitost, jak si užít moderní bojové situace trochu jinak. Já osobně jsem se u této hry docela dobře bavil.

Conflict: Desert Storm
Výrobce: Pivotal Games
Distributor: SCi
Distribuce v ČR: Cenega, český manuál
Stáhněte si: hratelné demo, 2x trailer, 2x galerie screenshotů
Oficiální homepage: www.conflict.com
Minimální konfigurace: procesor 300 MHz, 64 MB RAM, 16 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: procesor 600 MHz, 128 MB RAM, 32 MB grafická karta
3D karty: ano
Multiplayer: ne
Verdikt: Příjemná akční taktická střílečka pro milovníky speciálních jednotek, který může posloužit jako trenažér pro výcvik rekrutů pro nasazení v druhém pokusu o vojenskou porážku Iráku.

Hodnocení:

70%

Autor:

Nejčtenější

Předělávka 19 let staré hry láme rekordy a nandává to moderním titulům

Po devatenácti letech se v předělávce vrátila milovaná hra The Elder Scrolls IV: Oblivion. Krátce po oficiálním odhalení se začala prodávat a zájem je, minimálně na platformě Steam, ohromný.

Další problém s Robloxem. Lidé v něm simulují skutečné masakry ve školách

Populární herní platforma Roblox se dlouhodobě potýká s náporem uživatelské tvorby nevhodné pro jinak převážně dětské publikum. Nevládní organizace Anti-Defamation League nyní přišla se zjištěním, že...

Zaslouží si druhou šanci? Vyzkoušejte si zdarma Star Wars Outlaws

Star Wars Outlaws, hra od Ubisoftu zasazená do otevřeného světa, sice prodala za první měsíc zhruba milion kopií, pro francouzského vydavatele šlo ovšem o hořké zklamání. Nyní se snaží nalákat hráče...

Chci hrát dál, tvrdí hráčka Elden Ringu po 5 300 hodinách čistého času

Přes neuvěřitelných 200 dnů čistého času věnovala nadšená hráčka s přezdívkou LetMeSoloThem hraní kultovního akčního RPG Elden Ring. Hru má prolezlou skrz naskrz, většinu této doby pak v...

Fanouškovský Oblivion vzniká už 13 let, Bethesda poslala celému týmu dárek

Oblivion letos ještě neřekl poslední slovo. Kromě právě vydané oficiální předělávky The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered vzniká již třináct let fanouškovská verze, která by měla vyjít koncem...

Bude samurajská akce Ghost of Yotei v češtině? PlayStation vydal stanovisko

Česká pobočka PlayStationu obvykle opatřuje své zásadní hity českými titulky. Aktuálně se vyjádřila, zda tomu tak bude i v případě samurajské akce Ghost of Yotei.

28. dubna 2025  13:40 1

Nintendo vysvětlilo, proč vyjde Switch 2 už v červnu

Očekávaná konzole Nintendo Switch 2 zamíří k prvním majitelům už 5. června. Není to úplně typický čas pro vydání a Nintendo nastínilo své důvody.

28. dubna 2025  13:13 3

Předělávka 19 let staré hry kralovala víkendu, ale skokanem je někdo jiný

Úspěšné The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered si o víkendu podle očekávání ještě polepšily, není to ovšem jediný vítěz. Poměrně výrazně se prosadilo ještě francouzské RPG Clair Obscur: Expedition...

28. dubna 2025  9:55 0

Chci hrát dál, tvrdí hráčka Elden Ringu po 5 300 hodinách čistého času

Přes neuvěřitelných 200 dnů čistého času věnovala nadšená hráčka s přezdívkou LetMeSoloThem hraní kultovního akčního RPG Elden Ring. Hru má prolezlou skrz naskrz, většinu této doby pak v...

28. dubna 2025 8

Další problém s Robloxem. Lidé v něm simulují skutečné masakry ve školách

Populární herní platforma Roblox se dlouhodobě potýká s náporem uživatelské tvorby nevhodné pro jinak převážně dětské publikum. Nevládní organizace Anti-Defamation League nyní přišla se zjištěním, že...

27. dubna 2025 7

Trochu se škube, ale vypadá skvěle. První dojmy z předělávky Oblivionu

Bez varování oznámený a vydaný remake legendárního The Elder Scrolls IV: Oblivion dorazil i na zařízení v naší redakci. Hru pilně testujeme, na recenzi však budeme potřebovat víc času, tak nejprve...

26. dubna 2025 7

Skvělá hodnocení, ale bude to stačit? Oblivion zastínil menší konkurenci

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered vyšel znenadání a okamžitě si získal veškerou mediální i hráčskou pozornost. Radost z toho určitě neměl menší francouzský tým, který debutoval velmi dobře...

25. dubna 2025  11:37 8

Český Chuchel je dočasně zdarma, na stažení máte týden

Vynikající česká hra Chuchel od studia Amanita Design je dočasně zdarma na Epic Store. Její hlavní hrdina touží po jediném – získat třešni, kterou mu ukradl záhadný padouch.

25. dubna 2025 1

Předělávka Oblivionu potěšila fanoušky, nechala zde oblíbenou chybu

Předělávka 19 let starého Oblivionu sice přináší novou grafiku i některé pozměněné herní mechaniky, v mnoha ohledech však zachovává původní obsah hry. A to včetně drobných chybek, jako třeba omylem...

25. dubna 2025 1

Podle skvělé české hry Pilgrims vznikne desková hra, vyjde ještě letos

Na motivy vynikající české hříčky Pilgrims od studia Amanita Design vzniká desková hra Pilgrims: Curious Adventures. Do prodeje půjde letos na podzim.

24. dubna 2025  11:30 0

Zájem o Switch 2 v Japonsku předčil veškerá očekávání, Nintendo se omlouvá

Očekávaná konzole Switch 2 od Nintenda se začne prodávat letos 5. června. Už nyní je ovšem jasné, že na všechny zájemce se nedostane – minimálně v Japonsku zájem výrazně předčil očekávání.

24. dubna 2025  10:44 2

Tady se snadno ztratíte. Deset her s naprosto ohromnými světy

Někdo preferuje herní světy spíše menší, někdo naopak co největší. Pro ty, kdo rádi bloudí v ohromných virtuálních krajinách nebo dokonce vesmírech, vybíráme hry s těmi vůbec největšími světy.

24. dubna 2025 10
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.