Condemned: Criminal Origins

• 28
Dlouho očekávaná hororová akce je konečně tu. Monolith po nedávném F.E.A.R. opět ukázal, že umí. Bázlivým osobám se nedoporučuje!

Condemned: Criminal Origins Horor. Na rozdíl od filmového světa (kde tento žánr spíše stagnuje) se v tom našem herním dočkáváme nových projektů i dalších dílů známých zástupců tohoto žánru. Série Silent Hill, Resident Evil, ale i třeba Project Zero jsou toho více, než zdárným příkladem. PC hráči mohli donedávna konzolistům opravdu závidět. Alespoň do té doby, než přišel F.E.A.R. Kombinace FPS žánru a klasického hororu dopadla na výbornou a titul se stal oprávněným hitem. Konzolisté byli tentokrát ti, kdo musel sahat do kapsy po kapesníku, protože z neznámých důvodů doposud na žádnou konzolovou platformu nezavítal. Inu, život je někdy pes, ale když nemůže hora k Mohamedovi...

Všichni nepřátelé jsou stejně jako celá hra neuvěřitelně děsiví.

O tom, že v Monolithu na konzolové hráče přeci jenom myslí, svědčil fakt, že byl ve vývoji již několik měsíců dlouho očekávaný Condemned: Criminal Origins projekt Condemned: Criminal Origins (dále jen CCO). Vývoj byl opravdu dlouhý (projekt byl započat v době, kdy byl Xbox 360 nazýván ještě Xbox 2), ale vývojáři launch X360 stihli a CCO je konečně tu. Tvůrci i tentokrát sáhli po perspektivě první osoby, ale rozhodně bych nenazýval hru doomovkou. Prvky FPS CCO rozhodně má, ale celkově je zmiňovanému žánru stejně blízko jako daleko. Oproti většině stříleček z první osoby je hra daleko pomalejší. Rozvážnější pohyb je daleko přirozenější a reálnější. O tom, že hlavní hrdina není žádný Jack Crowe z Far Cry Instincts, svědčí i fakt, že se při boji několikrát ocitne na zemi, přelézání větších překážek zvládá pouze s těžkým funěním a dlouhý běh mu též nedělá dobře. Inu, člověk jako každý jiný. Ethan Thomas je agentem FBI, vyšetřujícím sérii neustále rostoucích vražd. Jak to tak běžně chodí, zátah na masového vraha se nevydaří a Ethan je neprávem obviněn z vraždy svých dvou kolegů. O zápletku je tedy postaráno a nutno podotknout, že jestli mezi vaše oblíbené filmy patří Se7en a Saw, budete ze CCO naprosto uneseni.

Condemned: Criminal Origins Tvůrci vyprávějí příběh naprosto surovou a syrovou formou. Jeden krvavý záběr střídá druhý a slabší nátury u hry jistě nevydrží dlouho. Já sám jsem měl se shlédnutím některých záběrů problémy a to rozhodně nepatřím mezi lidi, kteří při krvavých scénách přivírají oči. Filmové sekvence nejsou jediné z čeho vám budou při hraní CCO vstávat vlasy na hlavě. Samotné in-game scény jsou děsivé ažaž. Některé „lekačky“ ohodnotíte pouhým výkřikem, ale při některých poběžíte rovnou do koupelny. Tvůrci si dokonale pohrávají s jednou z nejhorších lidských emocí - strachem. Excelentně využívají všech dostupných prostředků, aby vás vyděsili, což se jim ve výsledku vydařilo na jedničku. Letmé pohledy na děsivé scény skrze okno, halucinace i výskoky nepřátel z těch nejmíň čekaných míst. To vše vás v CCO čeká v té nejstrašidelnější formě. Jediná hra, která se v oblasti děsu může s CCO porovnávat je pouze první Silent Hill pro PSone. Navíc jsou i lokace vybrány tak, aby vzbuzovaly co největší hrůzu. Zapadlé squaty, špinavé ulice, metro, ale i zničená škola či městská knihovna ve vás vyvolají pocit úzkosti a nepříjemného pocitu v podbřišku.

Condemned: Criminal Origins

Původní Xbox by technicky CCO zvládl bez nejmenších problémů.

Jednotlivé lokace jsou sice na můj vkus až moc lineární, ale na druhou stanu v levelu, kde s ultrafialovým světlem hledáte jednotlivé části hádanky, jsem se na chvíli absolutně ztratil. Prostředí je velmi interaktivní a poškodit nebo úplně zničit lze drtivou většinu herních předmětů. Fyzika je ve hře opravdu úchvatná. Gravitační engine Havok, se poprvé prezentuje ve verzi 3.0 a až poprvé uvidíte zabitého nepřítele padat po schodech, pochopíte moje pochvalná slova na jeho adresu. Detekce kolizí by sice chtěla trošku vyladit, ale není to taková hrůza jako v nedávné a jinak povedené westernové pecce Gun pro původní Xbox. A proč že není CCO klasická FPS?

Střílení se v ní sice taky dočkáte, ale v daleko menší míře, než u ostatních klasických titulů reprezentující tento žánr. CCO je totiž Condemned: Criminal Origins založen na soubojích s chladnými zbraněmi. A že nejde o typické zástupce herních zbraní, si jistě domyslíte sami. Sekery, kladiva, sekáčky na maso, prkna s hřebíky, ale i cedule a nohy od stolu se stanou vašimi nejlepšími spolubojovníky proti tuctům nepřátel. Vše, co je dostatečně ostré nebo naopak tupé přijde Ethanovi vhod. Střelné zbraně zastupují v menšině pistole, brokovnice a puška. Povalující se náboje však nikde nehledejte, posbírané zbraně obsahují často i jeden jediný náboj. Naštěstí i ony se dají použít jako chladné a věřte, že až se náhodný feťák potká s pažbou vaší brokovnice, radostí do vzduchu skákat rozhodně nebude. Takto se střelné zbraně dají používat pouze nouzově, protože se již po několika zásazích rozpadají. Jako vedlejší zbraň můžete použít vystřelovací paralyzér. Jeho účinnost je však naprosto minimální, takže s největší pravděpodobností zůstane i u vás schovaný pěkně v kapse.

Sběratel polibků, kostí a nyní i ptáků

Jednou z největších vychytávek X360 je gamerscore. Za nejtěžší úkoly ze VŠECH her získáváte bodové hodnocení, díky kterému získáte přes Xbox Live přístup k mnoha bonusovým downloadům. Již žádné hádky, kdo je lepší hráč. Xbox 360 je ten nejlepší soudce! CCO jde samozřejmě s dobou a v průběhu hraní máte nejednu možnost přičíst si nějaký ten cenný bodík navíc. Nejvíce bodů získáte za skryté předměty, které ve hře symbolizují plechové destičky a polomrtví ptáci. Navíc se vám v menu zpřístupní bonusová videa, artworky atd.

Condemned: Criminal Origins Na co se však můžete spolehnout, je vaše vlastní noha. Nakopnutí nepřátelé se totiž eliminují daleko pohodlněji, než ti, vaší nohou nedotčeni. Hraní CCO ve mě evokovalo vzpomínky na často opomíjenou FPS Breakdown, která byla pro změnu založena na pěstních soubojích. Nepřátelé jsou v CCO zpracováni naprosto fenomenálně, s neuvěřitelně brutálním smyslem pro detail. Je jedno, zda jde o obyčejné smažky povalující se po ulici nebo o znetvořená individua, jejichž lidskost již skoro vymizela. Všichni nepřátelé jsou stejně jako celá hra neuvěřitelně děsiví. Jejich AI je navíc velmi povedená. Dokáží taktizovat a nejednou vás svým počínáním překvapí. Navíc se mezi sebou nemají moc v lásce a navedete-li je do stejné místnosti, budete svědky famózní bitky s neuvěřitelnou choreografií, za kterou by se ani asijští mistři bojového umění nestyděli.

Nejlepším vyšetřovatelem FBI se však nestanete jen tak jednoduše. K hledání přímých důkazů vám přijdou Condemned: Criminal Origins všechny vaše hi-tech udělátka vhod. A že jich má Ethan požehnaně. Ultrafialové světlo, ultrazelené světlo (lepší pojmenování mě opravdu nenapadlo) a dokonce i obyčejný digitální fotoaparát a váš věrný smart-phone.

Vizuálně je hra rozhodně stylová a atmosferická, ale jisté zklamání nad grafikou CCO popřít nelze. Hra rozhodně nevypadá jako next-gen hra a srovnáte-li ji s Perfect Dark Zero, pravděpodobně vybuchnete smíchy. Některé světelné efekty jsou pěkné a bumpmapingové textury jakbysmet, ale jinak nic, co by připomínalo hru pro X360. Původní Xbox by technicky CCO zvládl bez nejmenších problémů. Pokud však vlastníte HDTV, tak veškerá tato slova zapomeňte. CCO podporuje všechny formy high definition rozlišení. Osobně jsem viděl hru běžet na 100cm plazmě na 1080i a nestačil jsem se divit. Zvuková stránka hry též není nijak zvlášť nápaditá. Zvuky jsou sice kvalitní, ale

Plus Geniální atmosféra
Plus Děsiví nepřátelé s povedenou AI
Plus Úžasně zpracované chladné zbraně

Mínus Graficky by to mohlo být lepší
Mínus Nevýrazná hudba

hudba je nevýrazná a často jde pouze o pseudo-atmosférické hučení, které vám za chvíli poleze na nervy. Celkově jde však o výbornou gamesku, která nesmí chybět ve sbírce žádného hororového fandy. Příběh vás chytne, nepustí a navíc obsahuje alternativní konce. Neuvěřitelná atmosféra, povedený koncept hry a slušná dávka originality zajišťuje, že se budete u CCO bavit a pořádně bát.

Condemned: Criminal Origins
Výrobce/Vydavatel Monolith/Sega
Platforma Xbox 360