Colin McRae Rally 2.0, který osobně považuji za nejlepší díl celé série, stále patří mezi mé oblíbence a ještě dnes se k němu rád vracím. Pamatuji se, že když jsem poprvé zaslechl informace o připravovaném „Colinovi“ pro GameBoy Advance říkal jsem si, že to bude zcela jistě samostatný titul bez jakékoli návaznosti na ostatní díly. Jaké bylo ale moje překvapení, když jsem spatřil obal hry zcela identický druhého dílu pro PSX včetně stejného názvu. Nějak jsem nemohl uvěřit, že by GBA inkarnace měla něco společného právě s touto PSX verzí.
Nu a opravdu to tak je. CMR2.0 pro GBA vychází právě z druhého dílu série a je jakýmsi jeho klonem. Kromě stejného obalu vám to připomene i velmi podobný design hry. Nabídka jízd si naštěstí nebere příklad z chudého CMR3, nýbrž směle kopíruje možnosti dvojky. Tudíž si můžete vybrat klasiku v podobě Rally módu, nebo akčnější arkádový styl.
V každé volbě na vás čeká jak časovka a samostatný závod, tak i celý šampionát a u Rally navíc ještě možnost zajet si jednu celou národní soutěž. Teď pozor, protože při arkádovém režimu závodíte stejně jako v předloze s další trojicí soupeřů najednou! Další „překvápko“ skrývá nabídka tratí. Samozřejmě je trochu chudší než má její PSX bratříček, ale i tak je to na GBA slušná porce. Začínáte ve Finsku, potom projedete francouzský asfalt, zasněžené Švédsko, prašnou Austrálii i exotickou Keňu a nakonec skončíte v blátivé Anglii. Každý podnik je složen ze šesti etap včetně Super Special Stage, tudíž dohromady to dá úctyhodných třicet šest tratí! Mezi autíčky máte na výběr z osmi modelů, samozřejmě Colinovým Focusem začínaje a konče slabším Fordem Puma. Tři jsou ale bonusové a odmění vás za kvalitně zajetý šampionát na dvě těžší obtížnosti.
Tvůrci zabodovali i v multiplayeru, který též nabízí rozsáhlé možnosti. Předně můžete závodit v Rally i Arcade režimu až ve čtyřech na jedné konzoli, jelikož se po dojetí etapy střídáte u „volantu“. To platí samozřejmě i pro šampionát. Navíc si i přes kabel vystačíte s jednou catridgí, což je prostě skvělý a málokdy viděný prvek.
Pro slabší řidiče i ty zdatné tu je alternativa výběru obtížnosti, přičemž ta nejtěžší se odemkne až po dokončení kompletního šampionátu. Před začátkem podniku se seznámíte s profilem tratě a podle ní pak upravíte váš vůz od vhodného obutí, přes tvrdost pérování až po citlivost řízení. Vždy po projetí dvojice etap potom v rámci této nabídky můžete opravit vaše pošramocené auto. Vše jest prezentováno v duchu PlayStationové předlohy.
Do této doby CMR2.0 vše zvládl na jedničku a tak se pojďme podívat na vlastní jízdu. Grafické provedení samozřejmě za možnostmi PSX silně pokulhává a dosti „kostičkuje“. Hlavně při vykreslování více aut najednou vám bude místy displej připadat jako sbírka poházených dřevěných kostiček pro malé děti. To jde ještě přežít, hustější je to s výhledem vpřed. Ten je velmi omezený, protože horní třetinu obrazovky zabírá stále stejný horizont. Tudíž před autem je velmi málo prostoru pro vykreslování cesty a je velmi těžké rychle a správně reagovat na zatáčky.
K tomu vám moc nepomohou ani šipky, které jsou občas chaoticky měněny podobně jako ve WRCII pro PS2, ještě že čistý hlas Nickyho Grista dokáže včas zachránit před případnou kolizí. Autíčka velmi ochotně smykují, až to mnohdy přeženou a i bez vaší pomoci se přetočí do protisměru. Při velkých rychlostech jsou zase příliš aktivní i na malou změnu směru, kterážto má za následek opět nechtěné přetočení. Jízdní vlastnosti by tedy mohly býti o stupínek přesnější, takhle si musíte dlouho zvykat na specifické řízení vozítek. S tím souvisí pro změnu méně ochotné brždění, které zvláště při smyku ztrácí účinek a tak se stává řízení malým oříškem. Kdyby byl alespoň výhled před vůz delší, mnohem by to ulehčilo ovládání.
Pochvalu si ovšem zaslouží pěkné kouřové efekty, funkční zadní světla i postupné špinění vašeho vozu. Pouze viditelné poškozování karoserie logicky chybí, protože by stejně nebylo patrné. Také výlety mimo vyznačenou cestu jsou povoleny a nemusíte se bát žádné nadpřirozené síly, která vás ihned odkáže zpět na vozovku. Nečekejte zde ale žádné stoupání či ďábelské klesání, prostředí jsou prosta jakéhokoliv převýšení.
U mezičasů nic nového, takže „zaplať pánbůh“ máte stále na očích vaše pořadí i mezičas. Po zvukové stránce potěší hlavně čistě nasamplovaný hlas navigátora Grista, kterého lze dočasně umlčet a různá autíčka mají také různé znění svých motorů. Ještě zbývá dodat, že vždy po absolvování dvojice etap si rozehranou partii můžete uložit. K tomu máte k dispozici dvě paměťová místa.
Škoda toho nepřehledného horizontu, protože jinak by divoké ovládání autíček tolik nebolelo a Colinův průnik na kapesní konzoli od Nintenda by obdržel daleko více potlesku. I tak se ale jedná o dobře provedené a hlavně rozmanité rallye závodění, které mě potěšilo rozhodně více, než modernější, ale poněkud chudokrevná třetí kapitola z PS2.
Colin McRae Rally 2.0 | ||||||
| ||||||
| ||||||
| ||||||
|