Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Cleopatra - další exkurze do Egypta

  12:00aktualizováno  9. července 2001 1:51
V Nilu už protekla spousta vody od doby, kdy většina obdivovatelů starověku a příznivců budovatelských strategických her hrála po nocích komerčně veleúspěšného Pharaoha, a tak nám autoři připravili malý přídavek - Cleopatru, která nás, tentokráte již podruhé, zavede dodávného Egypta.
Pharaoh: Cleopatra

V Nilu už protekla spousta vody od doby, kdy většina obdivovatelů starověku a příznivců budovatelských strategických her hrála po nocích komerčně veleúspěšného Pharaoha. Nejspíše hlavně kvůli ziskům, ale snad i pro prodloužení do stereotypu pomalu už upadající zábavy nám autoři připravili malý přídavek - Cleopatru. Ve srovnání s příchodem původní hry, která přinesla do žánru řadu inovací, je Cleopatra na novinky poměrně chudá. Vzhledem k tomu, že se nejedná o hru novou, ale jen o rozšiřující balík, se ale není čemu divit. Najdeme zde nové mise, budovy, monumenty, nepřátele a drobná vylepšení hratelnosti. Bude vám to stačit? Někomu určitě ano.

Už jen samotné založení hry na mystické atmosféře dávného Egypta je velmi působivé. Vidina starověkého náboženství, gigantické stavby a přítomnost mocného Říma kdesi v pozadí způsobuje, že ze hry vyzařuje cosi tajemného. Důsledkem toho je i atmosféra hry stejně silná, jakou ji známe už z původního Pharaoha. I zde se znovu potvrzuje, že se vítěznou sestavu nevyplatí měnit.

Pharaoh: Cleopatra

V Cleopatře spatřily světlo světa čtyři nové scénáře, jakési exkurze do Egypta za vlády Tutanchamona, Ramsese II a mediálně nejpřitažlivější Cleopatry, která se dostala i do názvu hry. Každý z nich přináší své vlastní historické pozadí a herní mise. Celkově jich zde můžeme napočítat 15. Přibyly rovněž nové stavby a s nimi spojené nové druhy surovin. Vlastně se jedná jen o přidání nového názvu zboží, protože v této hře je úplně jedno, zda těžíte kamení, zlato nebo barvu. Na hratelnost taková rozšíření žádný pozitivní vliv nemají a ani hráči nepřinášejí nutnost nového zkoumáni a tedy i tolik potřebnou dodatečnou zábavu. Novými surovinami jsou olej do lamp, barva pro umělce a snad i něco dalšího, pro hru nepříliš podstatného. "Dočkali" jsme se rovněž nových pohrom a chorob. Novinkou jsou především biblické katastrofy - záplava sarančat, invaze žab, nebo přeměna vody v Nilu v krev. Zde je nutno ocenit změnu v globálním charakteru katastrof, která způsobuje nemožnost přípravy proti takovýmto událostem. Proti místní infekci se ještě můžete preventivně bránit výstavbou lékáren, ale s rudou vodou v řece uděláte něco asi jenom hodně těžko. Vaše dělníky budou navíc společně s všudypřítomnými krokodýly nyní nově obtěžovat pobíhající lvi a dotěrní škorpióni. No máte se na co těšit.

Pharaoh: Cleopatra

Nejobdivovanější věcí starého Pharaoha byly gigantické stavby rozkládající se přes celou plochu obrazovky. Problematická byla sice časová náročnost jejich stavby(i s tou se autoři pokoušeli vypořádat), sledování rostoucí pyramidy byl však zajímavý zážitek (jenom jednou, pak už je to jenom pěkná nuda) a stále je. V Cleopatře vyrostou přímo pod vašima rukama další ze sedmi divů světa - knihovna a maják v Alexandrii, chrám Amon-Ra v Karnaku, či chrám Abu Simbel včetně sochy sedícího Ramsese II. Hotový ráj všech učitelů dějepisu.

Změn doznaly rovněž řady vašich sousedů, kteří jsou přesně podle předpokladů zase o kus nesmlouvavější, tvrdší a o několik řádu vojensky silnější. Bojová stránka hry však zůstala i nadále hluboko za kvalitou té stavitelské, což je škoda. Ovládání jednotek je totiž k vzteku špatné a je tím hlavním, co kazí dobrý dojem ze hry. Inu žádné Age of Empires ani Command and Conquer to v tomto smyslu rozhodně není a ani další rozšíření na tom nemohou nic změnit.

Pharaoh: Cleopatra

Z náplní misí jsem měl rozporuplné pocity. Zpočátku, kdy jsem ještě nebyl zcela obeznámený s potřebami obyvatel spravovaného města, jsem se poměrně slušně bavil experimentováním a sledováním následných důsledků, které mé zásahy způsobily. Po odehrání odhadem asi deseti misí jsem však začal stále častěji narážet na plytkost úkolů a stereotyp, který přinášely. Brzy jsem hrál už jen z donucení a z víry, že se přece ještě musí stát něco, co přinese oživení. Nestalo. Problémem je, že úkoly samotné, ležící na požadavcích dosáhnout předem dané hodnoty toho kterého ekonomického či kulturního ukazatele, nemohou přinést potřebné pobavení. Zábavnost je skryta až ve hře samotné. Tu ale rozehrajete a jakmile vám začne vše podle vašich představ fungovat, zahlásí hra úspěšné zdoláni úkolů. Pravda, je zde možnost pokračovat v misi dál, to ale pro mne osobně postrádá pří takovéto ztrátě motivace jakýkoliv smysl.

Hraní Cleopatry se tedy dříve či později musí nutně zvrhnout ve stále stejné naučené akce - měli jste město s 5000 obyvateli, příště budete muset mít úplně stejné s 15000. Obdobně se s obtížnosti zvedají i ostatní ukazatele - prosperita, kultura, věrohodnost města a úroveň monumentů. Pharaoh: Cleopatra V podstatě ale hrajete stále totéž. Postavit domy, trhy, přístav, otevřít obchodní cesty, konec mise, postavit domy... Do očí bijící je to u misí, kde jste po dokončení vráceni v čase o několik desetiletí zpět a postupně se musíte teprve dopracovat do stádia, ve kterém jste předchozí úkol dokončili. Až tam fakticky začíná mise nová. Znáte tak už přesné rozložení surovin na mapě, víte, kde je výhodné postavit mosty atd. Právě proto nechápu proč by mě takovéto opakování mělo ještě bavit.

Některé drobnosti, které mi kazily náladu už u Pharaoha, navíc přetrvaly i nadále. Především mi vadí neskutečný svinčík na všech skladovacích místech, nelogické přesuny zboží z jednoho místa na druhé a tím způsobená i jejich těžká dostupnost při jejich akutní potřebě. Nadále se vašim městem bezcílně potulují desítky lidí, kteří sice vytváří dojem městského ruchu, ale při bližším zkoumání nevykazují žádnou smysluplnou činnost. Asi největším a stále trvajícím problémem je časová náročnost hry. Nejsou výjimkou mise trvající i více než šest hodin čistého času a to je už pěkná porce života (přesně to si ale možná ti praví hardcore příznivci Pharaoha přejí). No nevím jak vy, ale já znám desítky lepších způsobů, jak a kde jej strávit. Tak si vyberte sami.

Pharaoh: Cleopatra
Výrobce: Impression Games
Distributor: Sierra
Minimální konfigurace: Pentium 166 MHz, 32 MB RAM
Doporučená konfigurace: Celeron 300 Mhz, 64 MB RAM
3D karty: ne
Multiplayer: ne
Verdikt: Pokračování velmi zdařilé hry, které si jistě najde své příznivce mezi novými hráči i skalními zastánci původního Pharaoha. Pokud nevíte co s časem, je to jasná volba.
Hodnocení: 75%

Autor:
Témata: Socha, Umělec, Zisk
  • Nejčtenější

Nejpopulárnější streamerka se rozešla a sdílí historky ze seznamek

Streamerka Imane „Pokimane“ Anys se svým fanouškům svěřila, že se jí rozpadl dlouholetý vztah....

Nejsem zlatokopka, brání se nová přítelkyně jednoho z nejbohatších streamerů

Populární herní streamer Felix Lengyel, známý fanouškům pod přezdívkou xQc, daroval své nové...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rychlý pád až na dno. Streamer má po kariéře kvůli obtěžování nezletilé

Herní streamer Herschel Beahm známý pod přezdívkou Dr Disrespect si vydobyl popularitu a bohatství...

Chtěli vytvořit Skyrim planetu ve Starfieldu, reakce fanoušků je zklamala

Skupina fanoušků her od Bethesdy si uložila heroický úkol, přenést fantasy svět Tamrielu, známého...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jasný signál fanouškům. Polské studio teď zaměstnává hlavně nový Zaklínač

Ačkoliv má polské studio v přípravě hned několik projektů, aktuální informace naznačují tomu, že...

Šel jsem si pro výpověď, místo toho mě povýšili, vzpomíná režisér Cyberpunku

Vývojář Pawel Sasko z polského studia CD Projekt prozradil, že když si ho před časem vedení...

Stýská se vám po značce Command & Conquer? Zkuste skvělé demo Tempest Rising

Na Steamu se nečekaně objevilo demo skvěle vypadající strategie Tempest Rising, která se přiznaně...

Predátor z džungle Nahantu. Diablo 4 představuje nové povolání Spiritborn

Studio Blizzard blíž představilo nové povolání Spiritborn, které do hry zavítá letos v říjnu v...

Paramount zařízl sci-fi seriál Halo, přesto zůstává špetka naděje

Hraný sci-fi seriál Halo, které vznikl podle stejnojmenné herní série, končí. Paramount se rozhodl,...

Za celosvětový kolaps IT systémů může nečekaně absurdní chyba

Nepovedená aktualizace bezpečnostního softwaru společnosti Crowdstrike způsobila pád počítačů a serverů s operačním...

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s odbavováním letů,...

Zemřela Shannen Doherty. Hvězda Beverly Hills 90210 podlehla rakovině

Po téměř deseti letech boje s rakovinou zemřela americká herečka Shannen Doherty, informují média. Proslavil ji seriál...

Princezna Kate přišla s dcerou na Wimbledon, setkala se i s Krejčíkovou

Princezna Kate (42) přišla na mužské finále letošního Wimbledonu spolu se svou dcerou Charlotte (9). V zákulisí se...

Piju každý den. Dřív nebo později se upiju k smrti, líčí bývalý fotbalista Fenin

Fotbalista Martin Fenin (37) neprožívá nejlepší období. Nejen, že mu nevyšlo manželství s policistkou Beatou, se kterou...