RECENZE: Clair Obscur: Expedition 33 vyzývá na souboj japonská RPG

  11:00
Žánr tahových RPG má zajímavý přírůstek nikoli z Japonska, ale tentokrát z Francie. Clair Obscur: Expedition 33 je ambiciózní hra, která se do tohoto žánru pustila po hlavě. A přináší jak spoustu velice zábavných prvků, tak bohužel i několik přešlapů na celkem důležitých místech.

Clair Obscur: Expedition 33

24.04.2025 PC, Xbox Series X/S, PS5

iDNES.cz

75%
Herní karta
  • Parádní grafika
  • Výborná hudba
  • Dynamické tahové souboje
  • Kvalitní technická stránka
  • Sympatičtí hrdinové
  • Nevyvážená obtížnost
  • Přílišné protahování hry
  • Kolísavá kvalita scénáře

Když jsem poprvé zapnul Clair Obscur: Expedition 33 a zhlédl úvodní filmeček, dostal jsem takový nápad. Schválně, jak dlouho bude trvat, než mezi herními objekty najdu první bagetu? A bylo to docela rychlé: 11 minut. Hra se totiž neskrývavě chlubí svým francouzským původem, ať už to jsou kulisy fiktivní varianty Paříže s poničenou Eiffelovou věží v dálce, elegantně oblečenými dámami s barety na hlavách, lahvemi vína v rukou dobrodruhů nebo protivníky, kterými jsou třeba zlý mim nebo oživlá koule na pétanque.

To vše je ovšem zabaleno do žánru velice populárního především v Japonsku: tahového RPG (označované jako JRPG). Hra Clair Obscur: Expedition 33 má ovšem tu výhodu, že skutečně i působí, jako by přišla z Japonska, jelikož opravdu svědomitě pochopila žánrové zadání. Ale s průchodem hrou vám dojde, že vedle spousty zajímavých nápadů jsou tu i místa, kterým mohli autoři věnovat víc pozornosti. Ale teď hezky postupně.

Musím totiž v mnoha bodech autory z francouzského Sandfall Interactive pochválit. Přestože jde o jejich prvotinu, Clair Obscur: Expedition 33 rozhodně nepůsobí jako nějaký úvodní pokus o hru od pár vývojářů, kteří právě dostudovali kurz programování. Studio je sice menší, údajně má asi 30 zaměstnanců, nicméně část lidí sem přešla z Ubisoftu, což je vedoucí herní firma francouzského trhu.

Najdi a znič malířku, nebo zmizíš

Hra následuje styl období Belle Époque a vypráví příběh fiktivního města Lumiére (každému však dojde, že jde o Paříž), které je poničené jakýmsi „roztržením světa“ (The Fracture), ke kterému došlo před 67 lety. V dálce za městem se pak tyčí monolit, na kterém každý rok zlá bytost nazvaná Paintress (malířka) maluje čísla, která vyjadřují maximální věk, kterého se lidé mohou dožít, než je smete kletba (ve hře nazvaná jako Gommage) a oni se rozplynou v mrak barevných okvětních lístků.

Clair Obscur: Expedition 33
Clair Obscur: Expedition 33

Číslo se každý rok snižuje a lidé mají v podstatě na výběr: nechat se s úderem momentu, kdy Paintress každý rok namaluje nižší číslo, vymazat ze světa, nebo v posledním roce života podniknout expedici s cílem Paintress najít a zastavit její kletbu. Zatím se to však žádné z předchozích 67 expedicí nepovedlo. Hra začíná přesně v momentě, kdy se rozplynou lidé ve věku 34 let a 33letí vybírají členy nové expedice.

Vy tedy vedete partu dobrodruhů v čele s bojovníkem Gustavem a šermířkou Maelle. Do party vám následně přibude také třeba kouzelnice nebo šaman schopný měnit svou podobu, vždy je však nutné myslet na to, že boje se v jednu chvíli mohou účastnit maximálně tři postavy. Přiznám se, že mi úvodní trio bojovníka, šermířky a kouzelnice vyhovovalo natolik, že jsem s nimi prošel většinu hry a zbytek si nechával jako záložní tým. Nastanou ovšem momenty, kdy vám hra na určitý úsek partu rozdělí tak, abyste byli nuceni hrát i v jiných složeních.

Ještě než se dostanu k hratelnosti, chtěl bych zhodnotit příběh hry, který v úvodu působí hodně zajímavě a rychle se vám dostane pod kůži. A musím uznat, že mě úvodní hodiny příběhu opravdu bavily, herní svět byl zajímavý a těšil jsem se, co přijde dál. Jenže pak přijde pár příběhových zvratů, které jsou přinejmenším zvláštní. S průchodem hrou mi zkrátka přišlo, že s každým dalším důležitým bodem příběhu se děj neustále komplikuje, zamotává a poměrně málo vysvětluje. Je tu spousta momentů, kdy čekáte jedno vysvětlení a místo toho dostanete dvě nové otázky. A v jistý moment vám možná dojde trpělivost.

Clair Obscur: Expedition 33
Clair Obscur: Expedition 33

To je ale koneckonců u spousty JRPG stejné, že hra působí příliš roztahaně a měl jsem především v druhé polovině příběhu pocit, že si autoři vymýšlejí různé zvraty a kličky v příběhu jen proto, aby děj mohl dál pokračovat. Možná to skalním příznivcům JRPG vadit nebude, ale jiným hráčům to možná poleze na nervy. A to všechno přes to, že se hra dá dohrát už za nějakých 25 hodin, ale subjektivně oněch 25 hodin bude působit spíš jako 50.

Dynamické, ale pekelně těžké souboje

V cestě za zlou malířkou vám budou stát všelijaká monstra, hra se navíc docela vyžívá v táhlých soubojích s bossy (klidně na několik fází) a také v překonávání mnoho silných variant nestvůr, které můžete cestou potkat. Jsou to již zmínění mimové nebo koule na pétanque, ale i spousta dalších. Souboje většinou probíhají tři na tři, někdy ale může být příšer méně než hrdinů.

Tahový systém soubojů je hodně podobný hrám, jako jsou třeba ty ze série Persona nebo některé díly Final Fantasy, koneckonců i sami autoři obě značky uvádějí jako zdroj inspirace. Rozhodně se nedá upřít například inspirace Personou 5, co se soubojových menu týče.

Clair Obscur: Expedition 33
Clair Obscur: Expedition 33

Co je každopádně fajn, že souboje nejsou příliš statické a naopak vyžadují vedle voleb vhodného útoku také pravidelné časování stisku kláves jak při útočení pro jejich správné provedení, tak na vykrývání ran protivníků. Právě u bránění se je to ještě mnohem důležitější, protože pokud správně pokryjete výpad, může člen vaší party ještě provést extra útok. Na druhou stranu je třeba krytí opravdu správně časovat a mít na paměti, že jsou zde rovnou čtyři druhy různých typů bránění se či úhybů podle druhu útoku. Jednoduché to tedy určitě nebude.

Dynamika soubojů je tedy na tahový systém až překvapivě složitá a rozhodně se nedá říci, že se u hry budete nudit, právě naopak. Je třeba si vypilovat reflexy skoro jako u nějaké hudební hry, protože spousta útoků nepřátel opakuje předem nastavený rytmus zásahů. A do toho samozřejmě ještě musíte správně volit útoky, které mohou mít různý typ poškození (voda, oheň, země, světlo apod.), různý počet zásahů i různou sílu.

Ačkoliv mě souboje a jejich různorodost vcelku bavily, ale co působilo hodně nevyváženě, je obtížnost. Hra má tři stupně: příběhový, expediční (normální) a expertní. Ačkoliv na pohled působí srozumitelně, tak musím upozornit, že lehká obtížnost zde v podstatě není. Autoři měli nastavení obtížnosti pojmenovat spíše jako „normální, těžká, supertěžká“ a i na tu nejnižší se od vás bude vyžadovat poměrně hodně práce, abyste neumírali i třeba kvůli několika drobným chybám v časování odrážení útoků.

Clair Obscur: Expedition 33
Clair Obscur: Expedition 33

Ještě také připomenu, že hra je poměrně lineární, a byť vám dovolí volně cestovat po herní mapě a vracet se na již prozkoumané lokace, vždy vás vede pevně daným směrem a všechny cestičky svádí hezky zase do jednoho konkrétního bodu. S partou dobrodruhů buď budete pobíhat po jednotlivých lokacích nebo po větší mapě světa, přičemž pouze na oné velké mapě máte představu o tom, kam se máte vydat díky směrovce na mapě. Samotné lokace sice občas mohou působit otevřeně a také zde ani nemáte k dispozici žádnou mapku nebo kompas, ale ve skutečnosti jste pořád spíše v uzavřeném koridoru s pár bočními cestičkami.

Výborný audiovizuální zážitek

Teď zpět k pozitivům hry. Co se Clair Obscur: Expedition 33 opravdu povedlo, je hudební stránka. Ano, je to těžce subjektivní kategorie, ale už teď vím, že se mi soundtrack, který mísí orchestrální hudbu, jazz, kabaret a i pár rockových písní, zaryje do paměti ještě na hodně dlouho. O to víc mě mrzel fakt, že hra je prakticky bez bugů, ale jediné, co se na hře pravidelně rozbíjelo, byly výpadky hudebního podkresu. V jistých částech hry bylo zkrátka úplné ticho, což třeba v soubojích působilo hodně divně a určitě to nebylo záměrné. Snad to autoři ještě opraví.

Vizuální stránka hry je rovněž skvělá, především v cutscénách, kde vidíte často detaily v obličejích jednotlivých postav, špínu a fleky od krve na jejich uniformách a drobné detaily na jejich zbraních. Některé lokace sice mohou působit trochu nudněji než jiné, ale celkově musím autory pochválit, protože povětšinou je na co se dívat.

Clair Obscur: Expedition 33
Clair Obscur: Expedition 33

Hru jsem testoval na PlayStationu 5 Pro, kde je nastavení kvality nebo výkonu. Vybral jsem si samozřejmě výkon a v podstatě jsem nezaznamenal žádné záškuby v plynulosti. Jedinou vadou na kráse je pak tedy to, že cutscény jsou na konzoli zamčené na 30 FPS, ale tam to vlastně až tolik nevadí. A jak už jsem zmínil, technický stav hry je jinak velice dobrý, na žádné zásadní bugy ani vizuální chyby jsem nenarazil.

Ani zklamání, ani hit

Clair Obscur: Expedition 33 má opravdu hodně předností. Skvěle vypadá, hratelnost je v jádru opravdu zábavná, příběh vás v úvodu naláká na spoustu zajímavých prvků a hudbu ze hry jen tak z hlavy nevyženete. Místo receptu na úspěch však ale autoři klopýtají na možná zbytečně komplikovaných dějových zvratech a celkové neochotě události pořádně vysvětlovat v pozdějších fázích hry a také na nevyvážené obtížnosti.

Hra se rozhodně dá doporučit fanouškům žánru, kteří chtějí zažít něco nového oproti běžné tvorbě z Japonska, ovšem určitě bych Clair Obscur: Expedition 33 naopak nedoporučil příznivcům jednodušších her, kteří se chtějí hlavně bavit a málo stresovat. Na titul hry roku to podle mne určitě nebude, ale minimálně se autory vyplatí sledovat, kam se posunou zase někdy příště.

Témata: Japonsko, Paříž

iDNES.cz

75%

Čtenáři

- Ohodnoťte hru

Pro ohodnocení se musíte přihlásit

%

Nejčtenější

KVÍZ: Vzpomenete si na hry, u kterých jsme si v devadesátkách málem zavařili mozek?

Dnes už je všeobecná povědomost o videohrách lepší, dříve v nich ale mnoho lidí spatřovalo jen hloupou zábavu pro hloupé lidi. Ano, akčních titulů, ve kterých nešlo o nic jiného než pobít co nejvíc...

Geniální Zaklínač 3 slaví deset let, pro mnohé je to nejlepší hra vůbec

Možná vám to stále přijde jako včera, ale nenechte se mýlit: od vydání úspěšného Zaklínače 3: Divoký hon právě uběhlo deset let.

Největší svět, natřásání zadků. Dvacet zajímavostí o nejočekávanější hře

Městská akce Grand Theft Auto 6 je nejočekávanější hra současnosti. Ačkoliv vychází až za rok, venku už je spousta zajímavostí. Pojďme se na dvacet z nich podívat.

Jeden z nejstarších internetových memů slaví 20 let. Je zábavný i po letech

Pamatujete se na jeden z nejstarších internetových memů, který se týkal postavy Leeroy Jenkins z World of Warcraftu? Pokud ano, nerad vám to připomínám, ale od této události už uběhlo dvacet let....

Není to jenom Zaklínač. Tyto hry slaví letos desáté výročí

Už celých deset let uplynulo od vydání těchto známých videoherních titulů. U spousty z nich vám však možná přijde, že vyšly teprve nedávno, tak vás jdeme vyvést z omylu.

Toto jsou prodejní trháky dubna na PC. Hráli jste některý?

Steam zveřejnil dvanáct nejprodávanějších her, které vyšly během dubna. Ačkoliv pořadí je náhodné, dává nám to celkem dobrou představu, o co mají hráči zájem. Pojďme se na to podívat.

24. května 2025 1

Videoherní šeredové. Jsou oškliví jako noc, ale stejně jsme si je zamilovali

Premium

Ne každá postava musí být sexy. V poslední době se poměrně intenzivně vede diskuse o tom, zda mají být ústřední videoherní postavy vizuálně krásné nebo jestli to nehraje vysloveně důležitou roli....

24. května 2025 2

Nesmlouvavý Elden Ring míří na filmové plátno

O tom, že se chystá hraný film Elden Ring, existovalo několik náznaků, nyní ovšem přichází oficiální oznámení přímo od Bandai Namco Entertainment.

23. května 2025  14:35 1

Stahujte zdarma vynikající kung-fu akci Sifu a právě vydanou novou hru

Digitální obchod Epic Store rozdává tento týden zdarma rovnou tři hry. Za pozornost stojí zejména výborná kung-fu akce Sifu. Hrát ji je jako sledovat kung-fu film z osmdesátých let. Potěší ovšem i...

23. května 2025  10:11 1

„Pravého fanouška drahá hra neodradí,“ provokuje šéf herní firmy

Ředitel herního studia Gearbox, Randy Pitchford, vyvolal poprask svým odvážným tvrzením ohledně možné vyšší ceny u chystané hry Borderlands 4. Podle něj ani vyšší cena pravého fanouška této herní...

23. května 2025 12

Jste nadšení z Kingdom Come 2? Potom byste neměli minout tuto luxusní knihu

The Art of Kingdom Come: Deliverance II není jen obrázková knížka z vývoje hry, ale i příležitost, jak nakouknout za oponu vývoje a dozvědět se něco z české historie. Radost udělá všem fanouškům hry.

23. května 2025 2

Další exkluzivita Xboxu zamíří v létě na PlayStation 5

Senua’s Saga: Hellblade II je psychologický horor zasazený do prostředí severské mytologie. Zhruba rok po vydání na PC a Xbox Series X/S zamíří na PlayStation 5.

22. května 2025  11:04 0

Hráli jsme jej snad všichni. Legendární Solitaire slaví narozeniny

Karetní hra Microsoft Solitaire dnes slaví 35 let od svého vzniku. Ačkoliv už dlouhou dobu není základní součástí systémů Windows, stále je snadno přístupná a v mnohých z nás tato legendární karetní...

22. května 2025 8

Nový Doom se nechytl? Má skvělé recenze, ale počet hráčů není přesvědčivý

Střílečka Doom: The Dark Ages sbírá velmi dobrá hodnocení, ale hráčů na Steamu je méně než u předešlých dílů. Proč? To si pojďme rozebrat v následujícím textu.

21. května 2025  10:22 25

Není to jenom Zaklínač. Tyto hry slaví letos desáté výročí

Už celých deset let uplynulo od vydání těchto známých videoherních titulů. U spousty z nich vám však možná přijde, že vyšly teprve nedávno, tak vás jdeme vyvést z omylu.

21. května 2025 2

Vyhrajte balíček stylových doplňků na svačiny od Hollandie
Vyhrajte balíček stylových doplňků na svačiny od Hollandie

Poctivé jogurty, to je Hollandia. Věděli jste ale, že vyrábí také skvělé jogurtové nápoje a osvěžující smoothie? Zapojte se do soutěže a vyhrajte 5...

Jak často myslíte na slávu Římské říše? Ano. Tedy vlastně Anno

Jeden z internetových memů, který před pár měsíci trendoval na sociálních sítích, říká, že muži myslí častěji na slávu Římské říše než na sex. A na sex myslí aspoň jednou denně. Připravovaná...

20. května 2025  12:03 1

Geniální Zaklínač 3 slaví deset let, pro mnohé je to nejlepší hra vůbec

Možná vám to stále přijde jako včera, ale nenechte se mýlit: od vydání úspěšného Zaklínače 3: Divoký hon právě uběhlo deset let.

20. května 2025  9:52 48
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.