RECENZE: Civilization VI boduje novinkami, zážitek kazí staré chyby

Civilization VI
Cenega 21.10.2016 PC
Ale začněme pozitivně: herní série Civilizací letos slaví pětadvacáté narozeniny a vývojáři z Firaxis šestým dílem fanouškům upekli chutný pomyslný dort. Ten je sice ze stejného těsta, ale může se pochlubit novými polevami a ozdobami.
Zdaleka největší a nejvýraznější změnou v šesté Civilizaci je překopaný způsob stavby měst. Zatímco doteď jste mohli skoro v každém městě při dostatku času postavit všechny budovy a na jedno herní políčko naskládat klidně všech sedm divů světa, nyní je všechno jinak.
Města se totiž v novém dílu strategické legendy mnohem více přiblížila městům skutečným a jak rostou, rozlézají se do šířky. Nově tak v městském centru, které založil váš osadník, postavíte jen pár základních budov, jako jsou sýpka nebo obranné zdi.
Pokud chcete postavit třeba knihovnu, musíte nejdřív založit novou čtvrť (distrikt). Knihovna je pochopitelně nezbytná pro rychlejší výzkum nových technologií, a tak asi nepřekvapí, že v kampusu, jak se vědecká čtvrť ve hře jmenuje, později přibude univerzita a nakonec ještě výzkumná laboratoř.
Věda, nebo divadlo?
Podobně když chcete produkovat velké množství kultury, musíte postavit divadelní distrikt a do něj následně přidat amfiteátr nebo muzeum. Distriktů je celá řada (kromě zmíněných například průmyslový nebo zábavní komplex) a každý zabírá jedno pole herní plochy.
Jak se staví Big Ben
Kromě toho záleží, kam který distrikt umístíte: vědě a náboženství se například lépe daří ve stínu majestátních hor, obchodu zase v zákrutech řeky. Navíc nemůžete mít ve všech městech všechny distrikty. Jejich počet je totiž striktně omezený populací města, ke kterému patří.
A podobně jako distrikty fungují i divy světa. I tyto unikátní stavby mají jasná pravidla a zabírají místo kolem vašeho města. Proto pyramidy postavíte jen na poušti a Visuté zahrady Semiramidiny jen u řeky.
Velkými změnami prošel i výzkum nových technologií a systém politiky. Nově výzkum všech technologií kromě prvních tří můžete výrazně urychlit, pokud splníte přímo ve hře určitou podmínku. Pokud chcete například mít rychle k dispozici bronz, musíte zabít tři jednotky barbarů. Setkání s jinou civilizací pro změnu zkrátí na polovinu výzkum psaní.
Zdatným politikem snadno a rychle
V šesté civilizaci Firaxis také definitivně osamostatnili systém politiky a dekretů (civics) a udělali z něj jakousi karetní minihru. Funguje to tak, že jednotlivé kartičky jsou rozděleny do skupin na vojenské, ekonomické, diplomatické a na divoké karty.
A každý druh vlády má jiný počet políček pro jednotlivé druhy karet. Republika je například mnohem více zaměřená na ekonomické a diplomatické bonusy než na ty vojenské, zatímco monarchie je výrazně militantní.
A jednotlivé karty si odemykáte na samostatném výzkumném stromu, který ovšem nepohání věda, ale kultura. Je to výborný nápad, který dává hráčům nevídanou flexibilitu v profilování své civilizace. Pryč jsou dilemata z předchozího dílu, kde odemknutí jednoho konkrétního stromu bonusů uzamklo jiné upgrady. Teď můžete vesele kombinovat až do skonání světa.
Se změnami v systému fungování měst a celého vašeho impéria jdou i změny jednotlivých civilizací. Sice jich (zatím) není zdaleka tolik jako v Civilizaci 5, zato se ovšem liší mnohem výrazněji.
Kromě unikátních jednotek mají totiž často unikátní distrikty k postavení nebo bonusy v oblasti kultury, vojenství nebo náboženství. Norové jsou tak jako správní Vikingové agresivní, Rusko má bonusy na jinak neúrodné tundře a Francouzi mohou stavět zámky.
Diplomacie naostřeného klacku
Potud je všechno vynikající a rozmanité. Velkým problémem šesté Civilizace je ovšem diplomacie a umělá inteligence vůbec. Autoři slibovali, že bude mnohem jasnější, proč se svými sousedy (ne)vycházíte, a že přesně uvidíte, co se jim na vaší civilizaci (ne)zamlouvá.
To je sice pravda, nicméně mých zatím odehraných 16 hodin ukazuje, že je to vlastně úplně fuk. Počítačem ovládání vůdci vám totiž nejspíš poprvé vyhlásí bez zjevného důvodu válku ještě v pravěku, kdy máte k dispozici bojovníky s kyji a praky.
Z nějakého důvodu je totiž umělá inteligence nastavená tak, že buduje obrovské množství vojenských jednotek. Dokonce se mi stalo, že v jednom tahu mi královna Viktorie poslala diplomaty s dary pro zlepšení vzájemných vztahů a v tom dalším mi vyhlásila válku.
A bohužel to funguje i na opačném konci spektra. V jiné hře mi sice car Petr sliboval věčné přátelství, ale nebyl ochotný nechat si v hlavním městě postavit moji ambasádu, o spojenectví ani nemluvě.
Tato agresivita nemusí vadit každému, ale já osobně hraji Civilizaci nejradši tak, že si v klidu zkoumám a rozvíjím kulturu a nemám potřebu každých 20 tahů mobilizovat armádu, protože se mi na hranicích sešikuje armáda jiné agresivní supervelmoci.
A to už vůbec nemluvím o tom, že umělá inteligence evidentně neumí zastaralé jednotky mazat nebo vylepšovat, takže posílá proti bazukám a kulometům jízdu a katapulty, které tak nějak zbyly z dob, kdy bylo vrcholem technického pokroku sedlo na koňském hřbetu a kolo.
Bojuj, i když nechceš
A ve finále má ještě počítač tu drzost nazývat válečným štváčem vás, když rozprášíte jeho předpotopní armády a zaberete mu jedno nebo dvě města. Skoro to vypadá, jako kdyby byla umělá inteligence schválně nastavená na mód kamikaze.
Celé je to o to smutnější, že když na boj opravdu nevyhnutelně dojde, nedokáže umělá inteligence efektivně útočit a není problém město ubránit i proti několikanásobné přesile. Tajně doufám, že brzy vyjde patch, který absurdní rozpínavost zkrotí a zmizí takové kiksy, že se v jednom tahu setkáte s novou civilizací a okamžitě jste s ní ve válce, i když třeba sídlí na druhém konci kontinentu či světa.
Druhá zásadní výtka směřuje ke zdlouhavosti propočítávání jednotlivých tahů v pozdějších fázích hry. Tento nedostatek je o to horší, že při tazích protivníků nemůžete nic dělat. Nemůžete třeba vylepšovat jednotky, kupovat nové území pro vaše města, prostě musíte třeba minutu a půl sedět a čučet nečinně do monitoru.
Poslední výtkou je pak to, že by po 25 letech hra mohla správně ukazovat, co se ve kterém městě právě postavilo/vytrénovalo a ne v záhlaví tvrdit, že jste postavili kasárna, když jste přitom naverbovali nového dělníka na stavbu farem a plantáží. Může to vypadat jako prkotina, ale když máte třeba osm nebo deset měst a potřebujete koordinovat výrobu, tak buď musíte mít sloní paměť, nebo poznámkový blok.
Po vizuální a zvukové stránce není nové Civilizaci co vytknout, hudba je báječná a grafika detailní a přehledná. Celá hra navíc zabírá na dnešní dobu směšné čtyři gigabyty, a ušetří tak vaše připojení i pevný disk.
Celkově je šestá Civilizace kvalitním přírůstkem do legendární strategické série se spoustou funkčních a zábavných novinek. Bohužel se ovšem asi každá hra zvrhne do závodů ve zbrojení, protože umělá inteligence je opravdu extrémně agresivní.
Video z hraní
Pět videoherních zabijáků, kteří si nás získali. Znáte je všechny?
Jejich živobytím je vraždění ostatních, takže z morálního hlediska k nim máme výhrady, ale přesto si nás svým způsobem získali.
{NADPIS}

{POPISEK}
Kdysi jsme je milovali. Tyto hry nutně potřebují vzkříšení
Těmto starším herním značkám aktuálně chybí naděje, že by mohly dostat pokračování, nebo alespoň nějakou vylepšenou verzi. Byla by to ovšem velká škoda, jelikož spousta z nich má dodnes velkou...
Fanouškovský Oblivion vzniká už 13 let, Bethesda poslala celému týmu dárek
Oblivion letos ještě neřekl poslední slovo. Kromě právě vydané oficiální předělávky The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered vzniká již třináct let fanouškovská verze, která by měla vyjít koncem...
{NADPIS}

{POPISEK}
Nečekaný herní hit obvinili z rasismu, i tak se prodává skvěle
Simulátor dealera drog Schedule 1 se těší velkému úspěchu, nicméně se nevyhnul kontroverzím. Překvapivě ne kvůli drogové tematice, ale kvůli jednomu hernímu úspěchu s údajně rasistickým podtextem.

Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!