Civilization 4

  12:02
Legenda s velkým L, kterou není třeba představovat, to je Civilizace. Zrušte plány na příštích pár týdnů, královna her se po důkladném faceliftu znovu vrací na scénu a žádá po vás nejvyšší oběť - váš volný čas.

Civilization IV

2K Games 25.10.2005 PC

iDNES.cz

92%
Herní karta
Civilization 4

"Už jen pár tahů a jdu spát." Kolikrát jste si takhle ospravedlňovali pařbu protaženou do časných ranních hodin, kdy jste pod tlakem cizích armád marně čekali na důležitý vynález, který měl konečně válku zvrátit ve váš prospěch? Civilizace byla vždy proslulá svou návykovostí a ačkoliv měli fanoušci k hernímu systému často spoustu výhrad, stejně ji všichni hráli pořád dokola. Těžko říci, v čem ono kouzlo vlastně spočívá, tahových strategií jsou sice spousty, ale málokterá se Civilizaci svou popularitou alespoň přibližuje. Možná je to tím, že žádná není tak komplexní a nelineární, žádná se nedá hrát tolikrát znovu, aniž by neupadla do stereotypu. Strategie navíc obvykle dělíme na válečné a budovatelské, tady ale najdete obojí. Micromanagement měst, vynalézání, zúrodňování krajiny, objevování nových kontinentů a další mírumilovné činnosti jsou zpracovány tak, že by se hra bez boje klidně obešla a stále by bylo co dělat. Nicméně Sid Meier už od prvního dílu myslel i na rozené agresory a dal jim do rukou spoustu možností, jak své sousedy pokořit, vydrancovat a zamést na smetiště dějin. Když se nad tím zamyslíte, tak málokterá hra dává takový prostor k válčení, jaký dostanete tady. Koktejl je tedy namíchán skutečně mistrovsky a tak se vlastně ani není čemu divit, že se Civilizace odjakživa umísťuje na předních místech všech žebříčků nejhranějších a nejoblíbenějších titulů.

"Když se nad tím zamyslíte, tak málokterá hra dává takový prostor k válčení, jaký dostanete tady."

Civilization 4

Již od prvních zpráv o novém pokračování Civilizace se mluvilo o tom, že půjde o zlomový počin, který se bude od starších dílů zásadně lišit. S revolucí to ale ve skutečnosti tak horké není, hoši z Firaxisu totiž asi dobře znají fotbalové pravidlo, které říká, že vítězná sestava se nemění. Vývojáři totiž zjevně nechtěli hazardovat s přízní fanoušků a tak prostě vzali C3 a začali vymýšlet, co je třeba změnit, případně přidat, aby se výsledek jejich práce dal považovat za novou hru. Tím mám na mysli herní systém, grafický hábit je samozřejmě zbrusu nový, ale o tom až později. Je pravda, že experimentovat s osvědčenými pravidly by byl běh po hodně tenkém ledu, na druhou stranu ne nadarmo se říká, že risk je zisk, a tak by možná o něco více invence neškodilo. I tak je ale změn mnoho, nastaly v podstatě ve všech hlavních činnostech, čili jak v boji a diplomacii, tak i v ryze civilních záležitostech jako je správa vaší říše a vědecký pokrok.

Civilization 4

Z hodin dějepisu si jistě pamatujete, že většina válek, kterými si lidstvo během své krvavé historie prošlo, vznikla obvykle kvůli území, surovinám nebo náboženství. Expanzi za úrodnějšími krajinami i kvůli nerostnému bohatství jsme si již v C3 užili, na rozdílnou víru jsme se ale doposud ohlížet nemuseli. Zavedení náboženství je proto asi tou největší inovací, které jsme se dočkali. Jednotlivých vyznání je celkem sedm - hinduismus, judaismus, buddhismus, křesťanství, islám, taoismus a konfucianismus, ale protože autoři chtěli být korektní (nebo si prostě chtěli ušetřit práci), žádný rozdíl mezi nimi nenajdete. Každé z nich je svázáno s nějakou technologií, po jejímž vynalezení začne být daná víra dostupná a začne se šířit mezi městy. A jaký to má na hru vliv? Jako neomezený despota si můžete vybrat, které z náboženství bude vaše oficiální. To pak přidává bonusy městům, jejichž obyvatelstvo věří ve stejné božstvo jako vy a navíc se i vylepší váš obraz v očích zahraničních spoluvěrců - jejich města se k vám snáze přidávají a jejich vládce je vám při diplomatických jednáních více nakloněn. Při hraní objevíte spoustu dalších možností, jak náboženství, ať už svoje nebo cizí, využít ve svůj prospěch, nicméně jejich popisem tady nebudeme ztácet čas. Nejde totiž o tak důležitý aspekt hry, jak by se mohlo na první pohled zdát, celé náboženství můžete naopak úplně vypustit a nic se nestane, rozhodně ne při hře na některou z prvních čtyř obtížností, kdy se o detaily tolik starat nemusíte.

"Dalším zbrusu novým konceptem jsou velké osobnosti, které se vám čas od času v některém městě narodí."

Dalším zbrusu novým konceptem jsou velké osobnosti, které se vám čas od času v některém městě narodí. Takovou osobou může být velký vědec, obchodník, umělec a podobně, na jejím typu pak závisejí její schopnosti. Tohoto génia můžete využít k různým účelům, buď s jeho pomocí můžete zdarma získat nový vynález, vyvolat zlatý věk (dočasně výrazně zvýší produkci v celé říši), nechat je připojit k nějakému městu jako "superspecialisty", nebo využít některou ze speciálních schopností, které se pro jednotlivé obory liší. Výskyt mimořádných mozků ve vaší populaci se liší město od města a závisí hlavně na počtu postavených divů světa, které "produkci" takovýchto lidí zrychlují.

Civilization 4

Válčení se dočkalo poměrně velkých změn, tou hlavní je asi sloučení dříve obvyklých charakteristik útok/obrana do jedné hodnoty, nazvané jednoduše síla. Tato síla zároveň slouží jako ukazatel zdraví vaší jednotky, s bojovým opotřebením se totiž síla snižuje a pokud dosáhne nulové hodnoty, jednotka je ztracena. Další novinkou je odstranění možnosti tvořit armády, přepracováno bylo také povyšování jednotek. Vaši vojáci jsou nyní klasicky povyšováni na základě zkušeností, kdy po získání nové hodnosti dostanete možnost výběru z několika specializací. Woodsman například dodá vaší pěchotě bonus pro boj v lese, city raider zase přidá pár procent k síle pokud jednotka útočí na město. Užitečný je medic, který zrychluje léčení jednotek na daném políčku. Další možné bonusy jsou třeba větší rozhled, více pohybových bodů, větší síla při obraně města a mnoho dalších. Trošku nešťastné je nově vyřešené bombardování, lodě ani artilerie totiž nyní nemohou nepřímo ostřelovat jednotky na okolních políčkách, mohou pouze zničit obranu obléhaného města a tak usnadnit práci vojskům poslaným na zteč. Jediný způsob, jak posádku nepřátelského města oslabit, je bombardování letectvem, nebo přímý útok vašimi děly, která tím však obětujete. Dobývání měst je tak nyní o hodně těžší a na úspěšnou ofenzívu musíte shromáždit mnohem více jednotek, obzvláště pokud je nepřítel na srovnatelné technologické úrovni.

Civilization 4

S bojem částečně souvisí kultura, respektive její vliv na rozšiřování vašeho území. To funguje v zásadě stejně jako dřív, nicméně vstup do cizí země bez vyjednání volného průchodu se nyní rovná vyhlášení války. To odstranilo nedostatek respektu umělé inteligence k vašemu území, kterým C3 trpěla. Jednotky sousedů měly totiž tendenci nerušeně překračovat vaše hranice a pokud jste je vykázali několikrát za sebou, dočkali jste se z jejich strany ještě vyhlášení války. Ani získávání měst pomocí vysoké kultury už není tak jednoduché a na dobytá města se toto pravidlo nevztahuje vůbec, ta totiž po obsazení mají obvykle kulturu nulovou a tak se stávalo, že během pár tahů utekla zpět k původnímu majiteli. Kulturu lze nyní zvyšovat i jinak, než stavbou určitých budov - můžete jí buď ve městech přímo "vyrábět", nebo její produkci globálně podpořit přerozdělením peněz z rozpočtu procentovým posuvníkem, stejně jako je tomu u vědy.

Civilization 4

Vyladěna byla také diplomacie, dojít k nějaké dohodě je nyní jednodušší a hlavně levnější, než dříve, kdy měli oponenti často velmi přehnané požadavky. Užitečná je také nápověda, která vám říká proč například váš soused nechce spojit síly proti nějaké konkurenční říši. Dozvíte se tak třeba, že se bojí jejich silné armády, nebo že vám prostě nevěří dost na to, aby se nechal přemluvit. Vůbec celá hra je v tomto ohledu hodně "vychytaná", kvůli informacím a statistikám již nemusíte proklikávat nejrůznější nabídky, většinu toho totiž vidíte rovnou na obrazovce. Například při projíždění kurzoru přes jednotlivá políčka se vám v rohu hned objevuje jejich charakteristika co se týče produkce potravin, peněz a "kladívek" - oné obecné suroviny používané k výrobě ve městech. Pokud na daném čtverci vidíte nějakou plodinu, je tento přehled doplněn radou, jaké vylepšení by měli vaši dělníci postavit, aby jste ji získali. Pokud zde stojí několik jednotek, objeví se souhrn informací o jejich stavu, včetně hodnosti. Na druhé straně obrazovky pak vidíte přehled vašich oponentů, jaké mají náboženství a jaký je jejich postoj k vám a vaší civilizaci. Můžete si také zapnout zvýraznění surovin, takže odpadá prohledávání mapy ve stylu "kde je to zatracený uhlí". Tyto a spoustu dalších detailů dělají hru mnohem přívětivější, jednodušší na ovládání a tím i hratelnější.

"Nová Civilizace nabízí tolik možností, fines a detailů, že by ani dvakrát delší recenze všechna témata nevyčerpala."

Nový grafický engine je nejen krásný na pohled, ale zároveň i velmi šikovný. Stromy se klátí ve větru, řeky tečou, zdroje jsou animované, takže například koně nevidíte jako ikonu, ale jako malé stádečko pasoucí se na pláních. Vizuální zpracování hráči zároveň poskytuje další informace, které by jinak musel nějakým způsobem hledat. Města se silným znečištěním jsou zahalena do zeleného oparu, v oslabených oddílech je méně vojáků, poškozený tank je ohořelý, jednotku připravenou na povýšení obklopuje modrá záře a pokud nevíte, zda jste ve městě již postavili koloseum nebo ne, stačí trochu zazoomovat a hned máte jasno, protože postavené budovy se na hrací ploše skutečně objevují.

Civilization 4

Bohaté vizuální efekty jsou bohužel vykoupeny poměrně velkými nároky na výkon vašeho počítače. Požadavky vlastně ani nejsou na dnešní dobu nějak přehnané, nicméně člověk by čekal, že tahová strategie bude mít přece jen o něco menší nároky než 3D akce. Plynulost hry je možná více než grafikou ovlivněna velikostí mapy, kterou si zvolíte. Snižuje se také s přibývajícími tahy, protože čím déle hrajete, tím více měst a jednotek se na vaší virtuální planetě objevuje. Můj stroj, jehož parametry lehce překračují doporučenou konfiguraci, měl i na normální mapě občas problémy, obzvláště při válečném stavu v pozdějších fázích hry, kdy je každý konflikt masovým střetnutím na souši, na moři i ve vzduchu. Majitelům slabších počítačů tak jsou velké mapy bohužel zapovězeny.

Pokud jste dočetli až sem a myslíte si, že už víte všechno, jste na omylu. Nová Civilizace nabízí tolik možností, fines a detailů, že by ani dvakrát delší recenze všechna témata nevyčerpala. Proto neváhejte a hrajte, pár prvních tahů vám řekne více, než deset stran textu, těch pár prvních tahů navíc zaručí, že nepřestanete, dokud ji nepokoříte. A pak pravděpodobně začnete znovu, návykovost je totiž opět obrovská. Pokud jste fanoušky tahových strategií, nic lepšího na trhu nenajdete. A pokud fanoušky nejste, zkuste jednu hru a zaručuji vám, že se jimi stanete. Královna je zpět, tak ji nenechte čekat.

iDNES.cz

92%

Čtenáři

92% Ohodnoťte hru

Pro ohodnocení se musíte přihlásit

%

Nejčtenější

Sexy androidka na PC válí. Stellar Blade hlásí skvělé prodeje

Je krásná a hráči si ji mohou obléct do mnoha více či méně sexy oblečků. Androidka Eva ovšem byla vytvořena pro jiný účel. Aby na zničené Zemi bojovala proti mimozemským monstrům.

Streamerka Amouranth se vrací na Twitch, bohatší o 38 milionů dolarů

Populární streamerka Kaitlyn „Amouranth“ Siragusa se po dvou letech streamování na platformě Kick vrací na Twitch.

O akci se sexy Evou je zájem, Stellar Blade odstartoval na Steamu fantasticky

Více než rok po vydání se povedená postapokalyptická akce Stellar Blade podívala z PlayStationu 5 také na PC. A první výsledky naznačují velmi slušný komerční úspěch.

Kdysi jsme je milovali. Jak si vedou kultovní hry dnes?

Pojďme se vypravit hluboko do herní minulosti a připomenout si začátky některých slavných herních sérií. V kontrastu s tím se následně podíváme, jak si vedou dnes.

Bojují o titul šampiona. Znáte nejlépe hodnocené hry první poloviny roku?

Některá z těchto her se s největší pravděpodobností letos v zimě popere o titul hry roku. Seřadili jsme nejúspěšnější tituly vydané během první poloviny letošního roku podle agregátoru recenzí. Je...

Komunita tvoří, korporace ničí. Tyto hry se nikdy nedočkaly vydání

Jen před pár dny internetem proletěla zpráva, že dánský gigant Lego nemilosrdně ukončil vývoj fanouškovské hry Bionicle, založené na stejnojmenné sérii stavebnic. Konec přišel po osmi letech práce...

21. června 2025 0

RECENZE: Elden Ring Nightreign je trochu šlápnutí vedle

65 %

From Software jsou známí touhou stále svůj sub-žánr inovovat. V jejich hrách se vždy najdou styčné body, které je odlišují od ostatních, ale zároveň nejsou jednotlivé značky jen kopírkou sebe sama....

PC
21. června 2025 0

Streamerka Amouranth se vrací na Twitch, bohatší o 38 milionů dolarů

Populární streamerka Kaitlyn „Amouranth“ Siragusa se po dvou letech streamování na platformě Kick vrací na Twitch.

20. června 2025  11:40 32

Elden Ring Nightreign

65 %

PC
vydáno 20. června 2025  9:44

Jako z akčního filmu. Z kamionu ukradli herní konzole za desítky milionů

Zřejmě organizovaná skupina odcizila z kamionu skoro tři tisíce kusů herní konzole Nintendo Switch 2 převážených v paletách. Škoda přesahuje milion dolarů, lupiče se zatím nepovedlo dopadnout.

20. června 2025 0

Vyřešte vraždu, analyzujte důkazy. Povedená detektivka je dočasně zdarma

Povedená, necelý rok stará detektivka The Operator je dočasně zdarma. Hráč v roli operátora pomáhá kolegům analyzovat důkazy a řešit rozmanité případy.

20. června 2025 1

Očekávanou 3D hopsačku Donkey Kong Bananza si rázem všichni zamilovali

Nová konzole Switch 2 je venku zhruba dva týdny a Nintendo už nám detailně představuje další očekávanou pecku - 3D hopsačku Donkey Kong Bananza.

19. června 2025  10:08 0

Bojují o titul šampiona. Znáte nejlépe hodnocené hry první poloviny roku?

Některá z těchto her se s největší pravděpodobností letos v zimě popere o titul hry roku. Seřadili jsme nejúspěšnější tituly vydané během první poloviny letošního roku podle agregátoru recenzí. Je...

19. června 2025 9

Harry Potter a Hra o trůny. Warner Bros. Games se zaměří na klíčové značky

Warner Bros. Games před dvěma lety namlsal úspěch hry Hogwarts Legacy z kouzelnického světa Harryho Pottera. Jenže dál už se herní divizi příliš nedařilo, což vyústilo v její restrukturalizaci.

18. června 2025  11:27 2

Další propadák? Novinka od zkušených tvůrců odstartovala rozpačitě

Zdá se, že tvůrci ceněných mysteriózních her Alan Wake či Control tentokrát šlápli vedle. Jejich online kooperativní akce FBC: Firebreak totiž odstartovala rozpačitě.

18. června 2025  10:25 2

RECENZE: Jakuzácký příběh z osmdesátých let boduje i na Switchi 2

85 %

Yakuza 0 Director’s Cut je ideální příležitost, jak vstoupit do světa japonské série Yakuza, kterou dnes známe pod jménem Like a Dragon.

Switch 2
18. června 2025 0

Nemyslitelné. Veleúspěšný Zaklínač 3 možná dostane nové rozšíření

Již deset let starý třetí díl série The Witcher (Zaklínač) možná ještě neřekl své poslední slovo. Objevily se informace, že příští rok by mohl dostat příběhové rozšíření, které hru podle...

18. června 2025 0
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.