Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay

• 211
Kriminálník Richard B. Riddick byl konečně dopaden a uvězněn v jednom z nejhorších vězení v galaxii. To mu překvapivě moc nevoní, takže se rozhodne, že z něj v tomto skvělém mixu akce, adventury, plížení, soubojů a kdoví čeho ještě, prostě zdrhne.
90

The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay

Výrobce: Starbreeze Studios

The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay Blýská se na lepší časy?
Všichni dobře víme, že hry podle filmů jsou ve většině případů propadáky. Podívejme se třeba na takové paskvily jako třeba nedávný Knightrider, Terminator: War of the Machines nebo Bad Boys 2 – prostě nic moc. Jenže vyhozené peníze to nejsou pouze pro případné chudáky, co si hru koupí, ale i pro vývojářská studia, které do hry natlačí mnohdy i to, co nemají, takže se reklamní chyták „líbil se jim film, bude se jim líbit i hra“ už přestává vyplácet a tvůrci prostě musejí přijít s něčím originálnějším. Díky tomu se už na trhu objevilo několik skutečně kvalitních titulů. Jako důkaz bych rád uvedl nedávný klenot The Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth, který osobně typuji na real-timeovou strategii roku. No a další perlu vám představuji právě teď – je podle filmu „Chronicles of Riddick“ a přišla k nám z konzole X-Box a světe div se – je to další bomba!

The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay Co si pro nás Riddick přichystal?
Příběh filmu je trochu popsán v tabulce. Co se týká hry, podíváme se pouze do vězení Butcher Bay, ze kterého se, jak je patrné z názvu, pokusíte dostat. Zhostíte se samozřejmě role Richarda B. Riddicka, kterého výtečně namluvil sám Vin Diesel a postavička dokonce vypadá dokonale jako on, takže máte pocit, jako byste hráli film. Přes všechnu opatrnost Riddicka dopadne lovec odměn Johns a chce ho prodat do nejstřeženější věznice široko daleko. Tam se nakonec dostane, ale že to tam nebude žádný med je asi jasné. Riddicka nemá rád skoro nikdo – od svých spoluvězňů, dozorce Abbota i od šéfa celého vězení se dočká nejednoho výchovného záhlavce a nepěkného slova, takže touha opustit tento zapadákov vítězí. Riddick je přece drsoň, a tak si se všemi problémy hravě poradí. Jak, to už je na vás…

Riddick ve filmovém zpracování.

Riddickův útěk z věznice Butcher Bay na filmovém plátně se jmenuje pouze Chronicles of Riddick a jedná se o volné pokračování ne zrovna úspěšného (tady by se dalo polemizovat - Ondřej) snímku Pitch Black, u nás známého pod názvem Černočerná Tma. Tento film s rozpočtem pouhopouhých dvacet milionů dolarů není sice kdovíjaká perla, ale své fanoušky má, ale hlavně v něm dokonale představil začínající hvězdu jménem Vin Diesel. Tento charismatický chlapík s dokonalým hlasem ztvárnil roli Riddicka na výbornou, a proto i ve hře je namluven právě Vinem a má i jeho skin.
Film Chronicles of Riddick sice nemá takový úspěch, jak se čekalo, ale i tak si našel spoustu fanoušků, včetně mě. Film se mi líbil (resp. jsem čekal, že to bude větší slátanina :)) a protože jsem s ním byl seznámen, měl jsem ze hry určitě o trošku víc než někdo, kdo ho neviděl. Pro ty, kteří film ještě neviděli, ale mají to v plánu, mám radu. Stejně jako v případě Pána Prstenů existují dvě verze - klasická a rozšířená. Určitě si sežeňte rozšířenou verzi, která vysvětluje mnohé nejasné momenty filmu a přidává spoustu dobrých záběrů.

Nemůžu se rozhodnout, kudy mám jít dál…
Pokud se podíváte na okolní obrázky, asi si řeknete, že je Riddick další tuctová 3D akce typu „sejmi co se pohne“, ale chyba lávky. Zařadit Riddicka žánrově není tak lehké, jak se na první pohled může zdát. Jedná se o mix akce, adventury, stealth akce, pěstních soubojů a kdoví čeho ještě. Jak se to tedy hraje? Vysvětlím…

The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay Na začátku hry jste dopraveni do věznice. Nemáte žádnou zbraň, všude jsou dozorci, kamery a kulometné věže, takže jakmile si něco dovolíte, váš pobyt se velice zkrátí. Naštěstí je tu i několik spoluvězňů, se kterými si můžete popovídat a dostat z nich nějaké informace. V tuto chvíli nastupuje adventurní část, protože spousta vězňů po vás bude něco chtít – jeden po vás chce, abyste rozhodili sandál jeho nepříteli, druhý vás varuje, že vám jde někdo po krku a třetí vám nabídne podomácku vyrobený bodec, ale zadarmo to také nebude. Až vyřešíte těchto pár questíků, získáte zbraň a události se trochu pohnou. Teď si budete moci vybrat, zda se kolem stráží budete nenápadně protahovat, schovávat se ve stínech a potichu likvidovat jednoho po druhém nebo mezi ně naběhnete a prostě je pokosíte. Ne vždy máte takto na výběr, ale téměř vždy. Pokud vám cestu hlídá nějaký velký robot nebo početná hlídka, je poblíž určitě šachta, kterou se tyto nástrahy dají obejít. Možností je opravdu spousta. Během hry splníte spousty úkolů, postřílíte desítky strážců, urazíte stovky metrů ve větracích šachtách, zlikvidujete pár obřích robotů a sami je budete i řídit, budete ručkovat nad nic netušícími strážemi, likvidovat je zezadu zlomení vazu, budete čelit nebezpečným potvorám, které vypustíte ze svých doupat, apod. Je toho skutečně spousta.

The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher BayTrošku větší důraz je kladen přece jen na stealth akci, která je zvládnutá bravurně. Trochu nezvyklé je to, že na obrazovce nevidíte prakticky žádné indikátory. Žádné kolik Riddickovi zbývá zdraví (to symbolizuje pouze několik čtverečků v rohu obrazovky), žádné kolik nábojů vám zbývá (to je na displeji u zbraně), atd. To, jak nebo není Riddick vidět je znázorněno zabarvení obrazovky do fialova. Tichý pohyb se aktivuje automaticky, když se skrčíte a obrazovka se trošku protáhne. Je to sice trochu nezvyklé, ale časem si na to tak zvyknete, že si to nebudete umět představit jinak. Krátce po začátku také budete moci libovolně využívat Riddickovu schopnost vidět ve tmě, bez které byste se, i pokud nechce jít stealth cestou, daleko nedostali. A když už o té stealth cestě mluvím, musím se zmínit o tichém likvidování protivníků. Pokud je k vám zmetek otočen zády, není problém mu zlomit vaz, ale i na to máte několik způsobů. Máte možnost k němu prostě přijít a jedním rychlým pohybem ho jednoduše zabít. Je to sice rychlé a efektivní, ale také celkem hlučné, takže tím můžete přilákat třeba toho Lojzu za rohem. Proto je tu i druhý způsob – Riddick zmetka chytne pod krkem a bude ho pomalu škrtit, takže vás nikdo neuslyší, ale zase to trvá déle. Riddick dokonce umí protivníky likvidovat i zepředu – hbitě chytne nepřítelovu zbraň, otočí mu jí v pazourách a jednoduše mu vystřelí mozek, což není sice moc tiché, ale vypadá to skvěle :).

The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher BayRozhodíme jim sandál…
Boj je také kapitola sama pro sebe. Boj na dálku probíhá celkem klasicky, prostě vezmete do ruky bouchačku a kosíte, ale i tady je několik originálních prvků. To, že zbývající náboje jsou pouze na displeji zbraně je napsáno výše. Nevidíte ani kolik nábojů máte celkem. Pouze vždy, když Riddick mění zásobník, se vám zobrazí, kolik zásobníků ještě máte v zásobě. Pokud chcete vyměnit zásobník a ještě není prázdný, přijdete i o zbytek nábojů, které v něm ještě jsou. To už jsme viděli třeba v Mafii, ale na rozdíl od ostatních her tu není ani zaměřovač. Bude vám muset stačit ten laserový, co je u zbraně. Jedinou nevýhodou je to, že je tu málo zbraní. Pistoli skoro nevyužijete, samopal zas tak účinný není, takže všechno obstará brokovnice, bez které bych byl skutečně v háji. Je tu sice ještě rotační kulomet, ale ten je až skoro na konci a Riddick se s ním hýbe pomaleji než moje babička, takže taky nic moc. Během hry získáte sice i skvělý omračovač, který má neomezeně nábojů, ale bude to v době, kdy jinou zbraň mít nebudete, takže za něj budete ještě rádi (hlavně kvůli tomu, že nepřítele vyřadí jedinou ránou – Riddick k němu pak přijde a surově ho usmrtí na zemi brutálním kopnutím).

Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay

Vin Diesel

Vin Diesel Představitel Riddicka, Vin Diesel, se vlastním jménem jmenuje Mark Vincent a narozdil se 18. června roku 1967 v New Yorku. Filmu se více věnuje od devadesátých let, ale až v roce 1998 si ho všiml režisér Steven Spielberg a obsadil ho do válečného filmu Zachraňte vojína Ryana, kde Dieslova kariéra začíná. Vidět jste ho mohli například ve filmech Rychle a zběsile nebo Triple X (xXx). Jen pro zajímavost - za svou roli v Ryanovi dostal sto tisíc dolarů, kdežto za Chronicles of Riddick už schramstnul skoro dvanáct milionů.

Boj na blízko má ale také co nabídnout. Během hry budete mít nespočet možností, jak dát někomu nakládačku, ať už v oficiálním vězeňském turnaji nebo prostě v sebeobraně, a protože střelnou zbraň mít nebudete, musíte si vystačit s tím, co vám vězení nabídne. Samotné pěsti tak účinné nejsou, proto tu máme nejrůznější amatérsky vyrobené bodce, šroubováky, skalpely, boxery, apod. Samotný boj probíhá tak, že držíte klávesu pro útok a šipkami udáváte směr pohybů. Je to vyřešeno skvěle a celkově to i skvěle vypadá.

Zabojujete si také v obřích robotech a obrněných skafandrech. Během hry se totiž dostanete i do zbrojnice, kde pár takových mazlíků je. To už se jináč prochází chodbami, když to do nepřátel pražíte z těžkého kulometu a raketometu. Sice to není moc stealth, ale účinné je to taky :). Občas se sice s podobným robotem utkáte, ale není to nikdy tak hrozného, protože se v něm velice pomalu otáčí, takže stačí obíhat a obíhat. Pouze v jednom případě musíte trochu použít hlavu, ale to už prozrazuji moc.

The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher BayVezení se vším všudy
Design vězení Butcher Bay je vypracováno bravurně. Všude je znát fantastický smysl pro detail. Nejde o žádné halabala naházené místnosti za sebe, ale o propracovaný systém cel, kontrolních místností a dalších míst, které do vězení prostě patří. Každá místnost má svůj smysl a logicky do mapy zapadá. Podíváte se do méně nebezpečného oddělení, ale i do dolů, kde už to není takový med. A přestože je vězení celkem rozlehlé, nikdy se vám nestane, že byste někam zabloudili nebo nevěděli co dál.

Potkáte také spoustu postav, od běžných strážců, přes spousty spoluvězňů až k těm hlavním prevítům. Kromě strážců, kteří mají většinou stejnou uniformu s helmou a od sebe je prakticky nerozeznáte je každý vězeň unikátní. Má svůj obličej (mnohdy stylově znetvořen), hlas, oblečení, případně tetování, apod. Je to až puntičkářství, kam až tvůrci zašli.

A jelikož jsme v jednom z nejhorších vězení v galaxii, nenajdeme zde žádnou vytříbenou mluvu, ale poctivý vězeňský dialekt. No prostě lítaj prdele za každým druhým slovem :). Všude na stěnách jsou načmárané sprosté vzkazy a vězni pro slovo na F nejdou daleko, takže tato hra určitě není určena mladším hráčům.

The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher BayCelkové shrnutí
Riddickův útěk z Butcher Bay je skutečně skvělá hra. Hratelnost ještě umocňují takové perličky jako hledání krabiček cigaret na většinou těžko přístupných nebo špatně viditelných místech. Tyto krabičky vám zpřístupňují tuny bolusového materiálu o vývoji hry a filmu, spoustu původních artworků a konceptů, apod. Po dohrání hry se vám také zpřístupní rozehrát hru znovu v „Developer’s Cut“ módu, kde uslyšíte poznámky tvůrců o vývoji hry, apod. Super!

Pokud se rozhodnete Riddicka si zahrát, budete odměněni hrou se skvělou grafikou, perfektním designem, výborným a drsným namluvením a spoustou dalších libůstek, které jsou popsané výše. Jednoznačně do toho jděte!

90 %

91 %

Doposud hodnotilo 983 čtenářů