Chrome - skvělá taktická sci-fi akce
Chrome
cenega 28.10.2003 PC
Když se řekne...
Na Chrome, které mimochodem pochází od našich polských sousedů, jsem se od od jisté doby docela těšil. Za všechno mohla preview verze, již jsme získali na naší výpravě na letošní E3 – ostatně coby doplňující zdroj informací lze stále brát naše první dojmy. Ale začněme od začátku; o co jde? Chrome můžeme charakterizovat jako taktickou sci-fi 3D akci, která nabízí ovladatelný vozový park, používání implantátů, poutavý, ale zbytečně neukecaný příběh a před tím vším ještě, po stránce designu, dobře zvládnuté mise. K tomu si připočítejme schopný engine z vlastní produkce, pár vylepšení týkající se mapy, navigace a inventáře, hru více hráčů a v neposlední řadě schopnost "vtáhnout do děje". I přes několik drobných chybek lze konstatovat, že Chrome se jednoznačně povedlo. A o tom, jak se hraje a co dohromady nabízí, už pojednává naše recenze.
Příběh
Hráč zosobňuje nájemného žoldáka Logana, který za peníze plní úkoly pro různé korporace. Parťákem se stala tentokrát žena, jež pomáhá z orbitu užitečnými informacemi o planetě (případně místech, kde se daná mise odehrává) a celkově táhne děj různými dialogy a výměnami názorů kupředu. Všechno ale začíná překvapivou zradou během první mise – děj pak nabírá obrátky, máme tu mstu, záchranu unesené dcery, obranu planety, tichou infiltraci orbitální planety, všechno se nakonec ještě více zamotává... ale působí to celistvým dojmem. Tím jsem nakousl charakter jednotlivých misí a myslím, že kdo hrál demoverzi, dokázal si udělat slušný obrázek. Každá mise má svůj cíl, většinou víme co dělat, ale teprve během celé mise se dozvídáme jak. Tím, jak zjišťujeme nová fakta, případně objevujeme komplikace, hra dokáže upoutat, protože máte pocit, že se stále něco děje.
Dobrodružství
Příklad určitě neuškodí – máme zachránit profesora, nicméně když se přiblížíme k cílové budově, zjistíme, že ji obklopuje silové pole. Kontaktujeme parťáka, jenž odpoví, že kousek od cílové lokace nalezneme generátor onoho silového pole (umístění se označí v mapě). Ten vypojíme, vrátíme se zpátky a zjišťujeme, že jeden z vchodů střeží automatická obrana. Vchod na druhé straně je volný a na konci komplexu budovy nalezneme terminál, do nějž se hackneme pomocí jednoho z implantátů a automatickou obranu vypneme. Vrátíme se, vysvobodíme profesora a nasedneme do ozbrojené buginy postávající kolem. Profesor řídí, hráč střílí... všechno jde hladce, než zjistíme, že pokud chceme odletět z téhle planety zdrávi, musíme projet celou nepřátelskou základnou v jiné části ostrova. Zde po nás samozřejmě střílejí vojáci, mechové, každopádně atmosféru skvěle podtrhuje i komunikace mezi profesorem a Loganem: "Sakra, tohle je slepá ulička", "Teď doprava!".
Výbava
Během výše popsaného dobrodružství zmiňme několik příjemných vlastností týkajících se ovládávání a výbavy. Na prvním místě máme mapu, na niž se zaznamenávají cílové lokality a hned vedle krátký popisek informuje co kde provést. Na radaru v levém dolním rohu se po jeho okrajích vyznačuje směr oněch bodů. Jako docela užitečná volba se jeví umístění jednoho vlastního stanoviště na mapě. K detekci nepřátel využijeme automatického detektoru pohybu (dolní střed obrazovky), nebo dalekohledu, který cíle orámuje barevným kolečkem. Velmi užitečná věcička. Chrome se totiž nehraje jako úplně klasická střílečka, přízvisko taktická akce si určitě zaslouží, protože vběhnout mezi hromadu nepřátel se rovná sebevraždě. Musíme se krýt, dávat si pozor, abychom nemuseli nabíjet v nejméně vhodné situaci a samozřejmě správně používat zbraně. Brokovnice s krátkým dosahem se výborně hodí v komplexech s malými místnostmi, ale venku... ne. S tím souvisí i omezený inventář, do nějž se vejde jen jedna pořádná zbraň, jedna horší a musí zbýt místo na náboje, lékárničky, granáty, maskovací techniku a další... Občas se stane, že během mise dojdou náboje, které si
hráč určil výběrem zbraně před misí, a musí tak prohledat mrtvoly a obrat je o jejich zbraně.
Implantáty
Zajímavá novinka spočívá v používání implantátů, které jsou napojeny na nervový systém. Dosáhneme tak lepších schopností, ale pouze na omezenou dobu – pokud totiž nervový systém přetížíme, nejen že se poraníme, ale na pár okamžiků se nám zatmí před očima, což v přestřelce zrovna nepotěší. Pasivní implantát se týká nabourávání se do počítačů – to když potřebujeme otevřít důležité zamčené dveře, vypojit komunikaci a podobně. Hackování probíhá tak, že si zahrajeme malé pexeso s omezeným množstvím tahů – na obrazovce otáčíme kartičky a hledáme dvojice, případně trojice znaků patřících k sobě. Zbylých sedm implantátů se týká bojových vlastností: osobně jsem nejvíce využíval ostřejšího míření, což znamená, že když přes pravé tlačítko myší zamíříme přes mušku, pohled se vůči nepřátelům přiblíží. V pozdějších fázích se hodí zbystřené reakce, z čehož plyne, že si zpomalíme čas a máme tak dostatek času na zamíření. Ze zbylých za úvahu stojí redukce zranění či rychlejší pohyb. Přetížení indikuje modrý proužek v pravé dolní části obrazovky (zelený = náboje, červený = zdraví). Lze používat více implantátů naráz, ale dle předpokladu se úměrně krátí doba používání. Po vypnutí implantátů modrý proužek pozvolna klesá.
Mise
Pojetí misí mi přijde originální a nápadité a první polovinou jsem zcela nadšen. Vyhazujeme do vzduchu generátory, zachraňujeme důležité osoby, likvidujeme piráty, zahrajeme si na odstřelovače, prozkoumáváme tajnou základnu, nakonec zabraňujeme použití nanoviru proti kolonistům... Na jedné planetě zase s ostatními spolubojovníky chráníme barikádu před nájezdem nepřátel. Když se přiblíží těžká technika, musíme provést diverzní akci ze zálohy – pořád se něco zajímavého děje. V odstavci "dobrodružství" padla zmínka o ozbrojené bugině, nicméně najdou se i mise, kde skutečně hráč přebírá ovládání a vozí se po kopcovitém terénu planety. Mimo buginy si ještě zasvištíme na neozbrojeném vznášedle, případně se posadíme do kabiny dvounohého obřího robota (dva typy). Nechybí souboje s obtížnějšími protivníky a procentuální hodnotou jejich zdraví, zkrátka paráda. V druhé polovině přijdou o poznání tužší dvě stealth mise, které osobně příliš v lásce nemám. Jednu misi jsem musel opakovat úplně od začátku, poněvadž jsem si nevybral pistoli s tlumičem a každý výstřel rovná se prozrazení. V těchto misích používáme maskovací zařízení (bohužel příliš dlouho nevydrží) a pokud dojde na střelbu, jako že dojde, musíme mířit velmi přesně (jedna střela do hlavy = jedna mrtvola) a rychle. Jediný výstřel ze strany nepřátel prozradí. V jeden okamžik jsem se divil, jak to, že se spustil alarm, a tak věřte, že prozradí i prostřelení skleněné stěny ve zdánlivě prázdné místnosti. Když si misi dáte znovu, už víte co a jak... V následujících misích už autoři částečně pouze recyklovali nápady, nicméně i tak se jedná o hratelné kousky. A konečně takovou třešničkou na dortu je trojí možné pokračování v závěru hry. Rozmýšlíme se, ke komu se nakonec přidáme - i když to jsou všechno více či méně pěkný mrchy.
Zpracování a závěr
Grafické zpracování mi přijde velmi příjemné a pohledné, engine schopný, ale poněkud náročný na HW. Chce to pro plné detaily a hezky vypadající prostředí trochu silnější mašinku. Jedna poznámka k mrtvolám a nepřátelům. Do mrtvol lze střílet a podle toho, do jaké části zamíříme, sebou mrtvola škubne. Vlastně i během přestřelek vojáci házejí někdy až těžko uvěřitelné pády, na druhou stranu vypadají efektně. Třeba odstřelovač padající přes zábradlí ze své věže na zem. Umělá inteligence mi přijde průměrná, vojáci většinou nepřekvapí, občas se mi jeví pasivní více než by bylo zdrávo, ale snaží se krýt a úplně blbí také nejsou (už utíkají před granáty). Hudba se mi libí, spouští se skriptem v "dobrých" momentech a celkově se povedla. Pokud pominu vyšší nároky na HW a trošičku horší druhou polovinu misí, přičemž k dobru přičtu dobrou cenu, mnoho originálních nápadů, tři možné konce a pěkně připravené mise, vychází mi z toho velmi povedená taktická sci-fi akce. Chrome totiž disponuje jednou skvělou vlastností: dokáže vtáhnout do děje. Alespoň z mé strany určitě.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Chci hrát dál, tvrdí hráčka Elden Ringu po 5 300 hodinách čistého času
Přes neuvěřitelných 200 dnů čistého času věnovala nadšená hráčka s přezdívkou LetMeSoloThem hraní kultovního akčního RPG Elden Ring. Hru má prolezlou skrz naskrz, většinu této doby pak v...
{NADPIS}

{POPISEK}
Další problém s Robloxem. Lidé v něm simulují skutečné masakry ve školách
Populární herní platforma Roblox se dlouhodobě potýká s náporem uživatelské tvorby nevhodné pro jinak převážně dětské publikum. Nevládní organizace Anti-Defamation League nyní přišla se zjištěním, že...
Co bude dál po Baldur’s Gate 3? Šéf studia spěchá, jinak ho opustí manželka
Fanoušci veleúspěšného RPG Baldur’s Gate 3 se už teď těší na nový projekt od studia Larian, ten je však ještě daleko. Přesto se ředitel studia přiznal, že bychom se o další hře měli dozvědět do roku...
Kultovní česká hra Brány Skeldalu je zpět na Steamu
Dnes již kultovní česká hra Brány Skeldalu, která spadá do zapomenutého podžánru krokovacích dungeonů, je opět k mání na Steamu. Upravená verze by měla řešit problémy s kompatibilitou.
Poslední velká aktualizace Switche přidává virtuální cartridge a další
Od vydání očekávané konzole Switch 2 nás dělí pět týdnů. Aby přechod na nový systém proběhl co nejsnáze, některé nové funkce jsou na stávajících modelech dostupné již nyní v rámci aktualizace 20.0.0.
Milované hry Star Wars jsou v parádní slevě
U příležitosti blížícího dne Star Wars jsou na platformě GoG k mání převážně starší, skvěle hodnocené tituly za zajímavé ceny.
{NADPIS}

{POPISEK}
Co bude dál po Baldur’s Gate 3? Šéf studia spěchá, jinak ho opustí manželka
Fanoušci veleúspěšného RPG Baldur’s Gate 3 se už teď těší na nový projekt od studia Larian, ten je však ještě daleko. Přesto se ředitel studia přiznal, že bychom se o další hře měli dozvědět do roku...
Předělávka 19 let staré hry kralovala víkendu, ale skokanem je někdo jiný
Úspěšné The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered si o víkendu podle očekávání ještě polepšily, není to ovšem jediný vítěz. Poměrně výrazně se prosadilo ještě francouzské RPG Clair Obscur: Expedition...
Chci hrát dál, tvrdí hráčka Elden Ringu po 5 300 hodinách čistého času
Přes neuvěřitelných 200 dnů čistého času věnovala nadšená hráčka s přezdívkou LetMeSoloThem hraní kultovního akčního RPG Elden Ring. Hru má prolezlou skrz naskrz, většinu této doby pak v...
Další problém s Robloxem. Lidé v něm simulují skutečné masakry ve školách
Populární herní platforma Roblox se dlouhodobě potýká s náporem uživatelské tvorby nevhodné pro jinak převážně dětské publikum. Nevládní organizace Anti-Defamation League nyní přišla se zjištěním, že...
Skvělá hodnocení, ale bude to stačit? Oblivion zastínil menší konkurenci
The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered vyšel znenadání a okamžitě si získal veškerou mediální i hráčskou pozornost. Radost z toho určitě neměl menší francouzský tým, který debutoval velmi dobře...