Celtic Kings: Rage of War - keltský boj

  12:00aktualizováno  19. června 2003 8:48
Realtimových strategií se poslední dobou na trhu objevuje jako máku, ne všechny však dosáhnou takových kvalit, abychom kvůli nim obtěžovali naše rozmazlené mechaniky, natož nad nimi trávili drahocenný čas. Pokud se ale RTS okoření prvky RPG, málokdy se výsledku podaří zasloužit si označení naprostého propadáku.
Celtic Kings: Rage of War

Galská vesnička se probouzí do poklidného jitra jarního ekvinokcia a nikdo nemůže tušit, že další východ slunce už přivítá pouze hromada doutnajících trosek. Tautonští nájezdníci se tu střetli jen s chabým odporem několika starců, žen a dětí a jejich zápalným šípům ani loučím tak netrvá příliš dlouho, než se jim podaří rozšířit oheň po slaměných střechách většiny chatrčí. Jediný, komu se podařilo útok přežít, mladý bojovník Larax, je rozhodnut za každou cenu pomstít ztrátu své rodné osady.

Pokud si teď myslíte, že na vás čeká klasická RTS kampaň, tak vás možná překvapí ujištění, že souvislé tažení se asi nejvíce podobá akční adventuře. Setkáte se tu sice s několika prvky strategických her, jmenovitě s velením většímu počtu jednotek, nebo izometrickým pohledem na obrovskou mapu s titěrnými postavičkami, ale tím jsme se s tímto žánrem skončili. Žádná správa osad, výroba jednotek a obrana vlastního opevnění. Larax prostě jen pobíhá mezi jednotlivými NPC, plní jednoduché úkoly a občas dostane na starost několik vojáků. Když k tomu ještě připočtete trochu RPG prvků, jako získávání zkušeností nebo používání artefaktů, mohl by titul začít vypadat docela zajímavě.

Celtic Kings: Rage of War

Bohužel, tento dojem odezní snad ještě rychleji, než si ho stačíte všimnout. Rozhovory, postrádající jakýkoli náznak nadhledu nebo emocí, vyznívají příliš monotónně, zadávané questy se neustále opakují (ochraň vesnici, zabij padoucha, pošli zprávu vůdci osady apod.), s artefakty to také nikdo nepřeháněl a zkušenosti jsou dobré jen k tomu, aby vám zvyšovaly počet životů a sílu útoku.

Paradoxně nejlépe zakomponovaným prvkem je jeden z mála opravdu originálních aspektů hry. Vaši vojáci potřebují pro správnou činnost svých orgánů v pravidelných intervalech přehazovat funkční stavy hypotalamu z pocitu hladu na pocit nasycenosti, a jelikož zde neexistuje možnost lovu, jste odkázáni na zemědělskou produkci spřátelených osad nebo skladiště pevností. Jejich zásobování je řešeno za pomoci mul, které mohou zajistit přísun proviantu dokonce přímo na bojiště. Ani další strategický prvek se na první pohled nezdá být tak úplně k zahození. Laraxovi, případně dalším hrdinům, kteří se během souvislého tažení nevyhnou vaší pozornosti, lze totiž přidělit určitý počet vojáků. Jednotky tímto zásahem sice přijdou o Celtic Kings: Rage of War svobodu, ale nastolená kázeň se projeví v možnosti přidělení jedné ze tří bojových formací a posílení základních atributů odvíjející se od výše zkušeností velitele.

Autoři se však nechali příliš svázat tím, že v celé kampani bojujete za individualistické Galy, které ani ve snu nenapadne svého vůdce poslouchat. Tedy, ne že by se tvářili přehnaně rebelantsky, vzorně drží formaci až do té doby, než potkají nepřítele. Pak se ale dostane ke slovu jejich horká krev a všichni bojovníci, bez rozdílu hodnosti či oblíbeného způsobu likvidace nepřátel, se bezhlavě vrhnou do líté řeže. Jak asi může dopadnout kontaktní střet lučištníka s pochodujícím brněním nebo testování stupně nabroušení hrotů protivníkových kopí nechráněnými koňskými slabinami, si dokážete pravděpodobně živě představit. Existuje zde sice velmi příjemná možnost, ovládat každý druh jednotek samostatně, aniž byste tak přišli o výhody vedení hrdiny, ale i při nejpomalejší rychlosti hry vás bude stát slušnou frekvenci klikání, abyste ty nadržené tupce udrželi tam, kde je zrovna chcete mít.

Celtic Kings: Rage of War

Pokud jste jen zavadili o výborné strategie jako Age of Empires nebo Stronghold, jistě si pamatujete nezbytné obstrukce kolem používání obléhacích strojů. Aby vám byly vůbec k něčemu dobré, museli jste jim zajistit pořádnou obranu ostatními jednotkami a nemálo si pospíšit s jejich zapojením do bitvy, aby stihly napáchat co nejvíce škod, než je nepřítel proměnil v nepoužitelnou hromadu třísek. Kdepak v Celtic Kings, tady stačí postavit a nerušeně pálit, dokud budova, jež vám stojí v cestě, nelehne popelem. Naprostou idylku vám naruší maximálně pár zatoulaných šípů z věží, ale to byste museli být na hlavu padlí, abyste katapult exhibicionisticky poslali na dostřel protivníkových lučištníků.

Rozladění z nemastné neslané kampaně mě jako obvykle nijak nepřipraví o optimismus, s nímž zavítám do režimu samostatných scénářů. Množství nastavení pro generování mapy jen podporuje mé naděje na vylepšení dosavadního nelichotivého názoru na hru. Vedle klasických výběrů rasy (Římané a Galové), velikosti území, počtu soupeřů a přítomnosti neutrálních vojsk, tu na vás čekají i takové maličkosti jako volba ročního období, existence tajných průchodů nebo možnost navštívit Stonehenge a jiná kultovní místa, kde lze nalézt magické předměty. Celtic Kings: Rage of War Ještě několik minut se zdá, že veškerá nuda z kampaně je ta tam a já si konečně užiji zábavné strategie. Do vínku totiž dostanete osadu, kterou ve svém vlastním zájmu budete klasickým systémem vylepšování funkcí budov zvelebovat a samozřejmě se zda také dočkáte produkce surovin (potraviny a zlato) a najímání jednotek. Tedy přesně to, co dobrodružství s Laraxem chybělo. Po zahájení průzkumu území navíc naleznu loděnici a konečně upotřebím nákladní muly pro přepravu cinkavého platidla. Abyste totiž mohli zkonstruovat loď, musí doky disponovat něčím, čím přinutí své zaměstnance k produktivní činnosti.

Ale co je to všechno platné, když i přes počáteční volbu čtyř protivníků zjistíte, že jste na mapě úplně sami? Jedinou zábavnou alternativu pro případ absence nepřítele, budování osady svých snů, zavrhli autoři již původním konceptem hry, stavění baráčků tady prostě nemáte v popisu práce. Takže na vás opět zbude jen stereotypní genocida neutrálních Tautonů, jejichž nechuť vzdalovat se od svých základen vás brzy přivede do naprosto stejně nudné situace, jakou jste poznali již v kampani. Jediným důvodem pro koupi tohoto titulu tak asi zůstane pouze možnost hry s živými protivníky v multiplayeru, která jistý potenciál rozhodně nepopře. Ale popravdě, komu by se ještě po prožitých radovánkách v singleplayeru chtělo mařit čas a peníze u síťové hry?

Celtic Kings: Rage of War

Grafické zpracování vám alespoň trochu vynahradí rozčarování z nepovedeného herního systému a detailním 3D terénem i množství vydařených objektů vás určitě nijak nezklame. Podobě budov i jednotek, stejně jako věrohodnosti animací pohybu, toho nelze mnoho vytknout, zamrzí pouze malé množství efektů dynamické složky. Zvuková stránka už si ale podobnou chválu rozhodně nezaslouží. Jednoduché hudební motivy by vás svou kompozicí iritovaly i v případě jejich několikanásobně větší délky nebo početnějšího zastoupení. Pokud navíc v celých Celtic Kings naleznete jen tři skladbičky, jež se opakují po několikaminutových intervalech, nezbývá, než zavítat do příslušného menu a mučení vašich nebohých zvukovodů rázně učinit přítrž.

Kombinace několika žánrů, zvláště strategie a RPG, ve většině případů poskytuje jen velmi málo prostoru pro vytvoření nepříliš povedeného titulu. Haemimont ale dokázal, že když se chce, lze nabízený potenciál promrhat přímo královsky. A přitom stačilo jen věnovat více pozornosti betatestu, aby zakomponované prvky, které samy o sobě nijak zavrženíhodné nejsou, daly společně vzniknout přinejmenším velmi kvalitní strategii.

Připravujeme recenzi české verze hry

Celtic Kings: Rage of War
Výrobce: Haemimont
Vydavatel: Strategy First
Distribuce v ČR: Top Distributor
Stáhněte si: demo, screenshoty, trailer
Oficiální homepage: www.haemimont.com/celtickings
Minimální konfigurace: procesor 400 Mhz, 64 MB RAM
Doporučená konfigurace: procesor 800 Mhz, 256 MB RAM
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná o velmi zábavnou kombinaci RTS, adventury a RPG, ale zdání v tomto případě nehorázně klame.
Hodnocení N/A

Témata: Testování

Nejčtenější

Sex of Thrones, Kingdom Cum. Slavné hry mají bizarní porno verze

Možná jste už zaznamenali informaci, že na úspěchu českého středověkého hitu Kingdom Come: Deliverance se snaží podobným názvem přiživit porno verze Kingdom Cum: Deep Entrance. Není to zase tak...

Nejvíc sexy hra loňského roku vyšla na PC. A není jen pro chlípníky

Loňská hra Stellar Blade, která původně vyšla pouze na PlayStation 5, se nyní dočkala i PC verze. Hra nás mile překvapila tím, že funguje hezky plynule i na pár let staré PC sestavě, a již vyhlížíme,...

Mánie kvůli novému Nintendu. Tisíce lidí po celém světě stály hodinové fronty

Nedočkaví zákazníci vytvořili na moha místech světa fronty před obchody s elektronikou několik hodin před tím, než se začala prodávat dlouho očekávaná Nintendo Switch 2. Ve čtvrtek se videoherní...

Jak velký je Switch 2? Porovnali jsme ho s ostatními handheldy

Nintendo oficiálně vstoupilo do nové éry, od čtvrtka je v prodeji očekávaná konzole Switch 2. Porovnali jsme její velikost s dalšími handheldy, podívejte se.

Plýtvání časem a nafoukaní tvůrci. Vybíráme propadáky herního svátku

Minulý týden se odehrál významný videoherní svátek se spoustou konferencí herních společností a nášupem novinek. Zdaleka ne vše se ovšem povedlo a my vybíráme pět věcí, které hráče i nás v redakci...

Milovali jste Theme Hospital? Stáhněte si nástupce Two Point Hospital zdarma

Digitální obchod Epic tentokrát rozdává špičkovou strategii Two Point Hospital. Pokud jste kdysi milovali Theme Hospital a duchovní nástupce Two Point Hospital vám prozatím unikl, neváhejte....

13. června 2025 0

Těchto osm her si v červnu zahrají předplatitelé PS Plus Extra

Herní katalog PlayStation Plus Extra se za necelý týden rozroste například o kooperativní střílečku FBC: Firebreak od studia Remedy či zábavný žánrový mix Endless Dungeon.

12. června 2025  15:32 2

Nejvíc sexy hra loňského roku vyšla na PC. A není jen pro chlípníky

Loňská hra Stellar Blade, která původně vyšla pouze na PlayStation 5, se nyní dočkala i PC verze. Hra nás mile překvapila tím, že funguje hezky plynule i na pár let staré PC sestavě, a již vyhlížíme,...

12. června 2025 4

Bend Studio, které stvořilo Days Gone, přišlo o třicet procent zaměstnanců

Bend Studio známe díky povedenému postapokalyptickému dobrodružství Days Gone. Dnes jsme už mohli hrát dvojku, vedení Sony to ovšem vidělo jinak. Kvůli špatným manažerským rozhodnutím se navíc...

11. června 2025  15:09 2

RECENZE: Mario Kart World jsou nejlepší akční závody současnosti

100 %

Mario Kart World není jen nejlepší díl ze slavné série, ale rovnou nejlepší arkádové závody současnosti. Ačkoli nový díl působí zpočátku familiárně, postupné odkrývání jednotlivých vrstev ukazuje...

Switch 2
11. června 2025  13:06 3

Nintendo to opět trefilo, Switch 2 je nejrychleji prodávaná konzole všech dob

Herní konzole Switch 2 od Nintenda se začala prodávat ve čtvrtek 5. června. Zájem o ní je mimořádný, podle prvních zveřejněných výsledků láme rekordy.

11. června 2025  9:48 6

RECENZE: Film Predátor: Zabiják zabijáků ukazuje masakry lidí napříč dějinami

Mimozemští lovci zvaní Yautja se vrátili na Zemi, aby se utkali s těmi nejsilnějšími lidskými bojovníky napříč časem. Tentokrát ne v hraném filmu ani ve videohře, ale v antologickém animovaném snímku.

11. června 2025 6

Surová zombie řezničina se vrací ke kořenům. Bereme ji jako Dying Light 3

Zombie série Dying Light se s připravovaným dílem The Beast vrací ke kořenům. Není to jen návrat původního hrdiny, ale i příklon k hororové tematice a survivalu.

10. června 2025  13:33 0

RECENZE: Nintendo Switch 2 Welcome Tour demonstruje nové technologie

60 %

Nintendo Switch 2 Welcome Tour je celkem povedená demonstrace technologií, jimiž je naládovaná nová konzole Switch 2. Po herní stránce to ovšem žádný zázrak není.

Switch 2
10. června 2025 1

Plýtvání časem a nafoukaní tvůrci. Vybíráme propadáky herního svátku

Minulý týden se odehrál významný videoherní svátek se spoustou konferencí herních společností a nášupem novinek. Zdaleka ne vše se ovšem povedlo a my vybíráme pět věcí, které hráče i nás v redakci...

10. června 2025 3

Nintendo Switch 2 Welcome Tour

60 %

Switch 2
vydáno 9. června 2025  12:59,  aktualizováno  13:10

Xbox letos vydá vlastní handheld, ale konzolové hry nativně nespustí

Xbox bude mít svůj handheld. Jmenuje se ROG Xbox Ally a podle ohlasů od něj mnozí čekají něco, co ani umět nebude.

9. června 2025  11:11 4
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.