RECENZE: Krvavé závody Carmageddon se vrací. A stojí za starou bačkoru

Nová verze kontroverzní hry závodní Carmageddon neboduje. Zklame skoro vše od herních mechanismů až po zpracování.

Carmageddon: Max Damage

08.07.2016 PS4

iDNES.cz

40%
Herní karta
  • Tematicky odlišné mise
  • Občas vtipné hlášky
  • Zpackaný jízdní model
  • Zastaralé vizuály
  • Často frustrující

Když jsem dostal k recenzi Carmageddon: Max Damage, skákal jsem radostí do stropu. Důvod je prostý: patřím k oné „pravěké“ generaci, která na původní hře z roku 1997 vyrůstala. Se slzou v oku vzpomínám na časy, kdy jsem jako puberťák přejížděl chodce a nervózně sledoval dveře, jestli náhodou nejdou rodiče, protože ti by asi nebyli nadšení, kdyby viděli, jaké násilné věci se objevují na mém zažloutlém monitoru ve tvaru malé ledničky.

Ale bez ohledu na to, že mi Carmageddon: Max Damage zabrnkal na sentimentální strunu, po chvíli jsem pochopil, že to je na hře jediné výraznější pozitivum, tedy možnost zavzpomínat si na staré časy. Herně ani technicky totiž nemá co nabídnout.

Carmageddon: Max Damage

Carmageddon: Max Damage

Nový Carmageddon si vlastníci osobních počítačů měli možnost zahrát už v minulém roce pod názvem Carmageddon: Reincarnation (recenze). Majitelé konzolí si museli počkat na „vylepšenou“ verzi. Tvůrci se oháněli tím, že chtějí titul doladit. Ale to se jim tedy moc nepovedlo.

Jak asi víte, jádrem Carmageddonu není jen závodění, ale minimálně stejně důležitou roli hraje brutalita. Jste motivováni k tomu, abyste se chovali co nejagresivněji, a to nejen vůči ostatním řidičům, ale také pokud jde o nevinné chodce (a občas i zvířata), kteří mají tu smůlu, že se ocitnou ve vašem dosahu.

V roce 1997 to bylo extrémně šokující, Carmageddon byl dokonce v některých zemích zakázán, ale dnes už to dech nevyrazí. Ano, někoho může zaskočit, že je dovoleno zabíjet seniory s chodítkem nebo hendikepované osoby, ale hádám, že 99 % lidí už něco takového prostě nechá chladnými.

Hranice tolerance k násilí se za oněch 19 let posunula a ne málo, takže „šok efekt“ původního Carmageddonu je jednoduše pryč.

Dejte si kafíčko a připravte si časopis, načekáte se

Likvidování civilistů není jen pro zábavu, ale generuje i mince. Ty jsou extrémně důležité. Přímo ve hře za ně opravujete svůj automobil, případně se díky nim můžete dostat ze situace, kdy nevíte jak dál (například se někde „zaseknete“). Také potřebujete jejich určitý počet, abyste zpřístupnili další úrovně.

Carmageddon: Max Damage

Není vysloveně podstatné vítězit v závodech (i za to jsou ovšem slušné odměny), ale především hromadit platidlo. Je na vás, zda ho chcete získávat tím, že dojedete do cíle první, nebo raději budete provádět různé kaskadérské kousky a přejíždět lidi.

Některé mise vás nechají zvolit si z několika způsobů vedoucích ke zdárnému dokončení (zničte všechny protivníky, jako první projeďte třikrát celou trasu, zabijte určitý počet osob atd.), jiné mají jen jednu cestu k úspěšnému zdolání. Ale jak jsem upozornil, není nutné vždy nutné skončit na první místě.

A ještě že tak, protože některé úrovně jsou vysloveně frustrující. Například ty, ve kterých byste měli jako první několikrát projet určitým místem (mění polohu). Nejen, že vás neustále někdo předbíhá a lokace daného checkpointu se posouvá každých pár sekund, ale navíc jsou počítačem řízení protihráči natolik agresivní, že vás mnohokrát ani nenechají nikam dojet a neustále vás blokují.

Carmageddon: Max Damage

Carmageddon: Max Damage

Nic proti výzvě, ale tohle už není sympaticky náročné, to je lidově řečeno opruz. Ale nebojte se, budete mít dost času na uklidnění, protože nahrávací časy jsou nepříjemně dlouhé. Během nich si můžete klidně odběhnout do kuchyně a připravit si menší občerstvení, možná si i uvařit poctivý oběd. To malinko přeháním, ale nápis „loading“ uvidíte déle, než byste si asi přáli.

Dynamická akční zábava? Zapomeňte

Jsem velký fanda závodních her okořeněných o akční složku. Tím jsem jemně popsal možnost používat zbraně nebo neférově vytlačit protivníky třeba přes okraj srázu.

Carmageddon to umožňuje, všude kolem najdete předměty, které obsahují zbraně nebo defenzivní schopnosti. Chvíli ovšem potrvá, než zjistíte, co má jaký efekt. Hra se totiž příliš nenamáhá s vysvětlováním, co která zbraň umí.

Pokud jde o zmíněné srážky s rivaly, je to spíše přetlačovaná. Protivníci vás mnohokrát obklopí a tlačí vás ke zdi. Je to nedynamické, nezáživné a nesmírně otravné. Tvůrci se klidně mohli inspirovat u titulů jako Burnout, to je pěkný příklad akčních závodů.

Carmageddon: Max Damage

A když už by byli v tom, nebylo by špatné, kdyby odkoukali i jízdní model. Většinu času jsem měl pocit, že spíše ovládám opilou krasobruslařku než automobil. Vozidlo zvláštním způsobem klouzalo po povrchu a velmi špatně se korigoval jeho směr.

To by byl velký problém, i kdyby šlo o klasické závody, natož u projektu, ve kterém musíte manévrovat v prostoru, kde je kolem vás hromada protivníků a ještě více různých předmětů, do kterých byste neměli narazit.

Navíc, kamera vám moc nepomůže. Zabírá zvláštní úhly, takže řízení auta je všechno, jen ne příjemný zážitek. K dispozici je slušné množství vozidel, která získáváte jejich ničem během závodů. Auta je možné vylepšovat, ale rozdíly v ovládání jsou minimální. Je jedno, kterou káru si vyberete, vztekat se budete s každou.

Na vzhledu záleží

Je na místě poznamenat, že titul vznikl díky komunitnímu financování a peněz od nezávislých investorů, takže se asi nedal očekávat naprostý vizuální zázrak, ale i s ohledem na vše zmíněné můžu prohlásit jen to, že vás grafika neoslní.

No dobře, nebudu chodit kolem horké kaše a řeknu to bez obalu: Carmageddon: Max Damage vypadá jedním slovem hnusně. Člověk má dojem, že sleduje hru z roku 2005 a ne, není to sympatické retro.

Zvuková stránka není vysloveně špatná, ale není to nic, co by více zaujalo. Hra obsahuje kampaň, „free mód“, ve kterém jsou dostupné už zdolané mise, a samozřejmě multiplayer. Ale ten je pouze on-line, není možné hrát u jedné konzole.

Mód pro více osob nenabízí po herní stránce nic moc navíc oproti kampani, ale jelikož umělou inteligencí řízení protivníci se chovají dost prapodivně (někdo by řekl až tupě), budete vděční za živé soupeře.

Pokud tedy nějaké najdete. I několik dnů po oficiálním uvolnění měla hra problém vyhledat závody, ke kterým bych se mohl připojit. A když se to povedlo, bylo jich překvapivě málo.

Ale abych nebyl jen kritický, pokusím se najít na Carmageddon: Max Damage nějaká pozitiva. Například bych mohl zmínit, že mise jsou vizuálně odlišné a rozsáhlé. I když to druhé není vždy výhoda, hlavně u klasických závodů, kdy není vůbec neobvyklé, že se soupeři za vámi díky rozloze úrovně ocitnou tak daleko, že vás nedoženou ani za desítky sekund, což ubírá na napínavosti.

Carmageddon: Max Damage

Carmageddon: Max Damage

Občas si rád zavzpomínám na staré dobré časy, ale toto není zrovna návrat do historie, který by mě potěšil. Přitom tu naděje byla, protože za hrou stojí vývojářské studio Stainless Games, které vytvořilo i předchozí tituly ze série. A to je možná hlavní problém, protože se tvůrci zasekli v minulosti a nepochopili, nebo nechtěli pochopit, že když oživují legendu, měli by dohlédnout na to, aby byla zábavná.

Vlastně nevím, jestli jsem více zklamaný jako pamětník, nebo jako hráč. Jako pamětník považuji Carmageddon: Max Damage za zprznění klasiky. Jako hráč za podprůměrný titul, který zklamal v každém důležitém ohledu. A mimochodem, chtít za tak nedoladěný projekt 1 199 korun českých, tomu já říkám odvaha.

Jak byl vzkříšen Carmageddon?

O čtvrtém dílu Carmageddonu se začalo mluvit už v roce 2003. Pracovat na něm mělo studio Visual Sciences, ale později z plánu sešlo a vývoj byl zastaven.

V roce 2011 práva na značku znovu zakoupila firma Stainless Games a začala pracovat na dalším přírůstku do série. Později bylo oznámeno, že by hra měla vzniknout díky komunitnímu financování. Cílem bylo vybrat 400 tisíc dolarů, což se povedlo za zhruba týden a půl. Tvůrci pak dali vědět, že pokud částka dosáhne hranice 600 tisíc dolarů, bude vytvořena i verze pro Linux. Nakonec se podařilo získat více než 625 tisíc dolarů.

Další finanční injekci (a vůbec ne malou) dostal projekt v roce 2013, kdy 3,5 milionů dolarů investoval Les Edgar, spoluzakladatel legendárního vývojářského studia Bullfrog.

V roce 2015 Stainless Games dali fandům vědět, že titul vyjde 23. dubna, ale chvíli před tímto dnem (16. dubna) posunuli datum vydání na 21. května s tím, že musí hru ještě doladit. Tentokrát tvůrci slib dodrželi a Carmageddon: Reincarnation spatřil světlo světa. Ale vyzkoušet si ho mohli jen majitelé osobních počítačů.

Ovšem ono „doladění“ úplně nevyšlo, protože následně autoři vypustili několik důležitých opravných balíčků. I když to není nic neobvyklého.

Osmého července tohoto roku se pak objevila hra Carmageddon: Max Damage pro PS4 a Xbox One, která je označována jako vylepšený Carmageddon: Reincarnation. V plánu je i verze pro PC, ale kdy k tomu dojde, to se zatím neví.

iDNES.cz

40%

Čtenáři

48% Ohodnoťte hru

Pro ohodnocení se musíte přihlásit

%

Nejčtenější

Odsuzují ji i obdivují. Amouranth si z kontroverze udělala značku

Jednatřicetiletá Amouranth patří mezi nejpopulárnější a zároveň nejkontroverznější streamerky na světě. Její působení na platformě Twitch ukazuje, jak se z nenápadné herní tvůrkyně může stát...

Skoro čtvrt milionu měsíčně je málo, stěžuje si streamerka na svoji výplatu

Streamerka Snowwcone rozdráždila internetové publikum, když si postěžovala, že jí měsíční „výplata“ od platformy Twitch v hodnotě přesahující deset tisíc dolarů přijde nedostatečná. Prý má tak velké...

Pokimane se stala ikonou digitální generace. Všechno si vybudovala sama

Jméno Pokimane dnes rezonuje napříč celým světem digitální zábavy. Miliony sledujících a obrovský vliv na mladou generaci ji vynesly neoficiální titul „královny herního streamu“ – a to nejen díky...

Klasické strategie, kterým jsme obětovali neuvěřitelné množství času

Strategie jsou stále mezi určitou částí hráčů populární, ale asi není příliš krutým tvrzením, že zlatá éra těchto her už zřejmě skončila. Ovšem byly doby, kdy nejeden z nás trávil extrémní množství...

Posunete součástku a pro druhou už není místo. Návrh Lego Technic trvá i léta

Konstruktér Milan Reindl vymýšlí auta, sportovní vozy, technická vozidla, letadla a vrtulníky z kostiček Lego. Modely Lego Technic jsou spíše interpretací skutečných vozidel než jejich stoprocentně...

Hráči rozhodli. Toto jsou nejlépe hodnocené PC hry posledních 20 let

Ne vždycky je vítěznou PC hrou roku ta, kterou vyberou odborníci a média. Trochu jiný obrázek ukazuje například databáze SteamDB, která umí řadit hry podle nejlepšího poměru negativních a pozitivních...

17. července 2025 1

Konečně víme, jak vypadá filmová princezna Zelda

Na připravovaný hraný film The Legend of Zelda si ještě necelé dva roky počkáme. Nintendo aktuálně odhalilo obsazení hlavních rolí.

16. července 2025  15:06 0

RECENZE: Donkey Kong Bananza je vybroušená 3D hopsačka plná destrukce

95 %

Tým, který stvořil jednu z nejlepších her na původní Switch, fantastickou 3D hopsačku Super Mario Odyssey, konečně přichází s další novinkou. Tentokrát se v hlavní roli představuje opičák Donkey...

Switch 2
16. července 2025 3

Blizzard býval synonymem dokonalosti. O vzestupu a pádu si počteme v češtině

Značky Diablo, Warcraft a Starcraft psaly herní historii. Stvořilo je milované studio Blizzard, z jehož slávy zbyl jen stín. Co se stalo, přibližuje známý herní novinář a insider Jason Schreier,...

16. července 2025  11:38 3

Posunete součástku a pro druhou už není místo. Návrh Lego Technic trvá i léta

Konstruktér Milan Reindl vymýšlí auta, sportovní vozy, technická vozidla, letadla a vrtulníky z kostiček Lego. Modely Lego Technic jsou spíše interpretací skutečných vozidel než jejich stoprocentně...

16. července 2025 22

Slavný filmový zabiják John Wick brzy zmizí ve své herní podobě z obchodů

Necelých šest let po vydání zmizí slušná taktická strategie John Wick Hex ze všech digitálních obchodů nezávisle na platformě.

15. července 2025  15:45 0

Pokimane se stala ikonou digitální generace. Všechno si vybudovala sama

Jméno Pokimane dnes rezonuje napříč celým světem digitální zábavy. Miliony sledujících a obrovský vliv na mladou generaci ji vynesly neoficiální titul „královny herního streamu“ – a to nejen díky...

15. července 2025 30

Tři kvalitní tahové strategie jsou na Steamu zdarma, ale pospěšte si

Vydavatelství Slitherine oslavilo 25 let od svého založená a kromě zajímavých slev na Steamu láká hned na tři kvalitní tahové strategie zdarma.

14. července 2025  13:30 2

Bývalý zaměstnanec propálil skvělé prodeje Forzy Horizon 5 na PlayStationu 5

Že se festivalovým závodům Forza Horizon 5 na PlayStationu 5 daří, jsme věděli. Nyní díky bývalému zaměstnanci studia Turn 10 známe i konkrétní číslo.

14. července 2025  11:14 7

Ninja proslavil Fortnite. Fortnite proslavil Ninju. A oba píšou historii

Mnozí ho znají jako legendu streamování, jiným jeho přezdívka Ninja dosud nic neříkala. Přesto jde o jednoho z nejvlivnějších lidí v historii videoher. Příběh Richarda Tylera Blevinse ukazuje, jak se...

14. července 2025 0

Jak Mixa olej proti striím pečuje o pokožku během těhotenství a po porodu?
Jak Mixa olej proti striím pečuje o pokožku během těhotenství a po porodu?

Strie jsou běžnou součástí mateřství, ale to neznamená, že se o pokožku nemůžeme starat s láskou a péčí. Otestovaly jsme olej proti striím od...

Navštívili jsme domov Super Maria v New Yorku. Bydlí ve čtvrti boháčů

New York (od zpravodaje Bonusweb.cz) V srdci New Yorku mohou fanoušci Nintenda najít dvě patra plná všeho, po čem jen touží. Navštívili jsme ikonický Nintendo obchod na Manhattanu, abychom vám mohli zprostředkovat vše, co v něm lze...

14. července 2025 0

Zemřel streamer PatmanQC. Přišel o ruce a nohy, ale ne o lásku k retro hrám

Po dlouhých zdravotních útrapách zemřel streamer Patrick Davis, známý hráčům pod přezdívkou PatmanQC. Přestože se v posledních letech života musel obejít bez všech čtyř končetin, neztrácel smysl pro...

13. července 2025 6
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.