Neděle 26. září 2021, svátek má Andrea
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 26. září 2021 Andrea

RECENZE: Krvavé závody Carmageddon se vrací. A stojí za starou bačkoru

Nová verze kontroverzní hry závodní Carmageddon neboduje. Zklame skoro vše od herních mechanismů až po zpracování.
40

Carmageddon: Max Damage

Platforma: PlayStation 4
Výrobce: Stainless Games

  • Tematicky odlišné mise
  • Občas vtipné hlášky
  • Zpackaný jízdní model
  • Zastaralé vizuály
  • Často frustrující

Kvůli spoustě nedotažeností si nový Carmageddon neužijí ani hráči neznalí původních projektů ze série, ani pamětníci. Ti si možná díky hře připomenout staré dobré časy, ale až opadne nadšení z návratu do minulosti, vypluje na povrch několik výrazných záporů.

Herní karta

Když jsem dostal k recenzi Carmageddon: Max Damage, skákal jsem radostí do stropu. Důvod je prostý: patřím k oné „pravěké“ generaci, která na původní hře z roku 1997 vyrůstala. Se slzou v oku vzpomínám na časy, kdy jsem jako puberťák přejížděl chodce a nervózně sledoval dveře, jestli náhodou nejdou rodiče, protože ti by asi nebyli nadšení, kdyby viděli, jaké násilné věci se objevují na mém zažloutlém monitoru ve tvaru malé ledničky.

Ale bez ohledu na to, že mi Carmageddon: Max Damage zabrnkal na sentimentální strunu, po chvíli jsem pochopil, že to je na hře jediné výraznější pozitivum, tedy možnost zavzpomínat si na staré časy. Herně ani technicky totiž nemá co nabídnout.

Carmageddon: Max Damage

Carmageddon: Max Damage

Carmageddon: Max Damage

Carmageddon: Max Damage

Nový Carmageddon si vlastníci osobních počítačů měli možnost zahrát už v minulém roce pod názvem Carmageddon: Reincarnation (recenze). Majitelé konzolí si museli počkat na „vylepšenou“ verzi. Tvůrci se oháněli tím, že chtějí titul doladit. Ale to se jim tedy moc nepovedlo.

Jak asi víte, jádrem Carmageddonu není jen závodění, ale minimálně stejně důležitou roli hraje brutalita. Jste motivováni k tomu, abyste se chovali co nejagresivněji, a to nejen vůči ostatním řidičům, ale také pokud jde o nevinné chodce (a občas i zvířata), kteří mají tu smůlu, že se ocitnou ve vašem dosahu.

V roce 1997 to bylo extrémně šokující, Carmageddon byl dokonce v některých zemích zakázán, ale dnes už to dech nevyrazí. Ano, někoho může zaskočit, že je dovoleno zabíjet seniory s chodítkem nebo hendikepované osoby, ale hádám, že 99 % lidí už něco takového prostě nechá chladnými.

Hranice tolerance k násilí se za oněch 19 let posunula a ne málo, takže „šok efekt“ původního Carmageddonu je jednoduše pryč.

Dejte si kafíčko a připravte si časopis, načekáte se

Likvidování civilistů není jen pro zábavu, ale generuje i mince. Ty jsou extrémně důležité. Přímo ve hře za ně opravujete svůj automobil, případně se díky nim můžete dostat ze situace, kdy nevíte jak dál (například se někde „zaseknete“). Také potřebujete jejich určitý počet, abyste zpřístupnili další úrovně.

Carmageddon: Max Damage

Carmageddon: Max Damage

Není vysloveně podstatné vítězit v závodech (i za to jsou ovšem slušné odměny), ale především hromadit platidlo. Je na vás, zda ho chcete získávat tím, že dojedete do cíle první, nebo raději budete provádět různé kaskadérské kousky a přejíždět lidi.

Některé mise vás nechají zvolit si z několika způsobů vedoucích ke zdárnému dokončení (zničte všechny protivníky, jako první projeďte třikrát celou trasu, zabijte určitý počet osob atd.), jiné mají jen jednu cestu k úspěšnému zdolání. Ale jak jsem upozornil, není nutné vždy nutné skončit na první místě.

A ještě že tak, protože některé úrovně jsou vysloveně frustrující. Například ty, ve kterých byste měli jako první několikrát projet určitým místem (mění polohu). Nejen, že vás neustále někdo předbíhá a lokace daného checkpointu se posouvá každých pár sekund, ale navíc jsou počítačem řízení protihráči natolik agresivní, že vás mnohokrát ani nenechají nikam dojet a neustále vás blokují.

Carmageddon: Max Damage

Carmageddon: Max Damage

Carmageddon: Max Damage

Carmageddon: Max Damage

Nic proti výzvě, ale tohle už není sympaticky náročné, to je lidově řečeno opruz. Ale nebojte se, budete mít dost času na uklidnění, protože nahrávací časy jsou nepříjemně dlouhé. Během nich si můžete klidně odběhnout do kuchyně a připravit si menší občerstvení, možná si i uvařit poctivý oběd. To malinko přeháním, ale nápis „loading“ uvidíte déle, než byste si asi přáli.

Dynamická akční zábava? Zapomeňte

Jsem velký fanda závodních her okořeněných o akční složku. Tím jsem jemně popsal možnost používat zbraně nebo neférově vytlačit protivníky třeba přes okraj srázu.

Carmageddon to umožňuje, všude kolem najdete předměty, které obsahují zbraně nebo defenzivní schopnosti. Chvíli ovšem potrvá, než zjistíte, co má jaký efekt. Hra se totiž příliš nenamáhá s vysvětlováním, co která zbraň umí.

Pokud jde o zmíněné srážky s rivaly, je to spíše přetlačovaná. Protivníci vás mnohokrát obklopí a tlačí vás ke zdi. Je to nedynamické, nezáživné a nesmírně otravné. Tvůrci se klidně mohli inspirovat u titulů jako Burnout, to je pěkný příklad akčních závodů.

Carmageddon: Max Damage

Carmageddon: Max Damage

A když už by byli v tom, nebylo by špatné, kdyby odkoukali i jízdní model. Většinu času jsem měl pocit, že spíše ovládám opilou krasobruslařku než automobil. Vozidlo zvláštním způsobem klouzalo po povrchu a velmi špatně se korigoval jeho směr.

To by byl velký problém, i kdyby šlo o klasické závody, natož u projektu, ve kterém musíte manévrovat v prostoru, kde je kolem vás hromada protivníků a ještě více různých předmětů, do kterých byste neměli narazit.

Navíc, kamera vám moc nepomůže. Zabírá zvláštní úhly, takže řízení auta je všechno, jen ne příjemný zážitek. K dispozici je slušné množství vozidel, která získáváte jejich ničem během závodů. Auta je možné vylepšovat, ale rozdíly v ovládání jsou minimální. Je jedno, kterou káru si vyberete, vztekat se budete s každou.

Na vzhledu záleží

Je na místě poznamenat, že titul vznikl díky komunitnímu financování a peněz od nezávislých investorů, takže se asi nedal očekávat naprostý vizuální zázrak, ale i s ohledem na vše zmíněné můžu prohlásit jen to, že vás grafika neoslní.

Fotogalerie

No dobře, nebudu chodit kolem horké kaše a řeknu to bez obalu: Carmageddon: Max Damage vypadá jedním slovem hnusně. Člověk má dojem, že sleduje hru z roku 2005 a ne, není to sympatické retro.

Zvuková stránka není vysloveně špatná, ale není to nic, co by více zaujalo. Hra obsahuje kampaň, „free mód“, ve kterém jsou dostupné už zdolané mise, a samozřejmě multiplayer. Ale ten je pouze on-line, není možné hrát u jedné konzole.

Mód pro více osob nenabízí po herní stránce nic moc navíc oproti kampani, ale jelikož umělou inteligencí řízení protivníci se chovají dost prapodivně (někdo by řekl až tupě), budete vděční za živé soupeře.

Pokud tedy nějaké najdete. I několik dnů po oficiálním uvolnění měla hra problém vyhledat závody, ke kterým bych se mohl připojit. A když se to povedlo, bylo jich překvapivě málo.

Ale abych nebyl jen kritický, pokusím se najít na Carmageddon: Max Damage nějaká pozitiva. Například bych mohl zmínit, že mise jsou vizuálně odlišné a rozsáhlé. I když to druhé není vždy výhoda, hlavně u klasických závodů, kdy není vůbec neobvyklé, že se soupeři za vámi díky rozloze úrovně ocitnou tak daleko, že vás nedoženou ani za desítky sekund, což ubírá na napínavosti.

Carmageddon: Max Damage

Carmageddon: Max Damage

Carmageddon: Max Damage

Carmageddon: Max Damage

Občas si rád zavzpomínám na staré dobré časy, ale toto není zrovna návrat do historie, který by mě potěšil. Přitom tu naděje byla, protože za hrou stojí vývojářské studio Stainless Games, které vytvořilo i předchozí tituly ze série. A to je možná hlavní problém, protože se tvůrci zasekli v minulosti a nepochopili, nebo nechtěli pochopit, že když oživují legendu, měli by dohlédnout na to, aby byla zábavná.

Vlastně nevím, jestli jsem více zklamaný jako pamětník, nebo jako hráč. Jako pamětník považuji Carmageddon: Max Damage za zprznění klasiky. Jako hráč za podprůměrný titul, který zklamal v každém důležitém ohledu. A mimochodem, chtít za tak nedoladěný projekt 1 199 korun českých, tomu já říkám odvaha.

Jak byl vzkříšen Carmageddon?

O čtvrtém dílu Carmageddonu se začalo mluvit už v roce 2003. Pracovat na něm mělo studio Visual Sciences, ale později z plánu sešlo a vývoj byl zastaven.

V roce 2011 práva na značku znovu zakoupila firma Stainless Games a začala pracovat na dalším přírůstku do série. Později bylo oznámeno, že by hra měla vzniknout díky komunitnímu financování. Cílem bylo vybrat 400 tisíc dolarů, což se povedlo za zhruba týden a půl. Tvůrci pak dali vědět, že pokud částka dosáhne hranice 600 tisíc dolarů, bude vytvořena i verze pro Linux. Nakonec se podařilo získat více než 625 tisíc dolarů.

Další finanční injekci (a vůbec ne malou) dostal projekt v roce 2013, kdy 3,5 milionů dolarů investoval Les Edgar, spoluzakladatel legendárního vývojářského studia Bullfrog.

V roce 2015 Stainless Games dali fandům vědět, že titul vyjde 23. dubna, ale chvíli před tímto dnem (16. dubna) posunuli datum vydání na 21. května s tím, že musí hru ještě doladit. Tentokrát tvůrci slib dodrželi a Carmageddon: Reincarnation spatřil světlo světa. Ale vyzkoušet si ho mohli jen majitelé osobních počítačů.

Ovšem ono „doladění“ úplně nevyšlo, protože následně autoři vypustili několik důležitých opravných balíčků. I když to není nic neobvyklého.

Osmého července tohoto roku se pak objevila hra Carmageddon: Max Damage pro PS4 a Xbox One, která je označována jako vylepšený Carmageddon: Reincarnation. V plánu je i verze pro PC, ale kdy k tomu dojde, to se zatím neví.

Autor:

Mohlo by vás zajímat

V druhé polovině roku 2021 vychází hned několik očekávaných herních titulů.

Hodnocení hry

Redakce

40 %

Čtenáři

48 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 87 čtenářů

  • Nejčtenější

Po 40 letech programátor opravil chybu, kvůli níž jeho hra nešla dohrát

Čtyři dekády poté, co úspěšně prodal svoji herní prvotinu Arctic Adventure, zjistil její autor Harry McCracken, že její...

Nejslavnější cheat historie oslavil 35 let. A ne, není to IDDQD

Už je to dlouhých 35 let od té doby, co si mohli hráči počítačových her poprvé vyzkoušet, co se stane, když na svých...

Rozklad v přímém přenosu, z legendárního Blizzardu utíká, kdo může

Legendární Blizzard, který dal hernímu světu značky jako Warcraft, Diablo nebo Overwatch, neprožívá nejlepší časy....

Dlouho očekávaný návrat Diabla se nevydařil úplně podle představ

Remaster kultovního Diabla II sice vypadá na první pohled krásně, hráči však místo plného ponoření se do jeho světa...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Změna zákona o hraní stála čínské společnosti už více než bilion korun

Nedávná změna čínského zákona, která omezuje hraní online her nezletilých na pouhé tři hodiny týdně, má pro tamní...

Mizejí už i chodníky. Ústecké ghetto se vymyká, čeká ho nový režim

Premium Ve čtvrti Mojžíř v Ústí nad Labem, která se za dvacet let změnila ze solidního sídliště v ghetto, nastane nový režim....

Zabaveno. Policie hon na Savova nevzdává, vzala mu nemovitosti a sto milionů

Premium Kontroverzní podnikatel František Savov je už sedm let obviněn v případu obřích daňových úniků a zhruba stejnou dobu se...

Vlak do Chorvatska klidně zruším, pokud problémy s ním neustanou, tvrdí Jančura

Premium Skupina Student Agency se během léta zvedla z covidového dna, přesto za sebou táhne půlmiliardový účet a chybí jí i...

  • Další z rubriky

RECENZE: Oddworld: Soulstorm je depresivní, umí potrápit a stojí za to

Oddworld se vrací ve formě. Je náročný, temný a vizuálně podmanivý. Fandy původních her nezklame, ale jestli okouzlí...

RECENZE: Call of Duty: Black Ops Cold War je nevýrazná sázka na nostalgii

Letošní díl série Call of Duty se vrací do studené války. Krátká kampaň bohužel opakuje řadu chyb, z nichž se značka...

RECENZE: Half-Life: Alyx posouvá žánr akčních her na novou úroveň

Fanoušci herní série Half-Life se po dlouhých letech čekání dočkali dalšího titulu. Stejně jako druhý díl bořil...

RECENZE: V Tribes of Midgard musíte zajistit přežití vikinské vesnice

Sympatická směsice žánrů, která je sice zasazená do vcelku okoukaného prostředí, ovšem na zábavnosti jí to neubírá....

Když holčičky testují: Jak se bude líbit panenka Kitten Cafté?
Když holčičky testují: Jak se bude líbit panenka Kitten Cafté?

Na 20 maminek a jejich holčiček tentokrát čeká kelímek s panenkou Kitten Catfé. Zapojte se do testování a získejte pro svoji holčičku další...

Jsem zohavená, říká Linda Evangelista. Po kryolipolýze je k nepoznání

Topmodelka Linda Evangelista se rozhodla bojovat s projevy stárnutí pomocí kryolipolýzy a skončila podle svých slov...

Anife Vyskočilová má chatu v Suchdole s krásným výhledem na Prahu

Vzpomínáte si na poslední díl seriálu Sanitka, natočený podle skutečné události, kde na zahrádkářskou kolonii v...

Nechávat teď ležet peníze na účtu v bance je holý nerozum

S rostoucí inflací si teď láme hlavu nejedna domácnost s volnými penězi. Řeší otázku, kam peníze uložit, jak je...

Lucie Šafářová a Tomáš Plekanec se vzali, ukázali fotky z veselky

Přestože na jaře prohlašovali, že kvůli drahému rozvodu hokejisty Tomáše Plekance do svatby nebudou investovat,...

Zhubla téměř 50 kilo, teď se zpěvačka Adele pochlubila novou láskou

Během posledních tří let se zpěvačce Adele (33) podařilo zhubnout téměř padesát kilogramů. Britka prožila od rozvodu s...