Hra Boktai (celým jménem Boktai: The Sun Is In Your Hand) je na první pohled docela obyčejná záležitost, kdy s hlavním hrdinou procházíte dungeony a sem tam seberete nějaký ten předmět či sejmete některou z nepřátelských potvor. Na druhou stranu, už pří vybalení z krabičky se vám bude cardridge s hrou zdát nějaká divná (a ani pivo netočí nejlepší), jelikož je větší než obvykle a plastový kryt je průhledný, což působí poněkud levně a neesteticky. To je ale zhruba tak jediné, co by vás u tohoto titulu mohlo zhnusit.
Důvod tohoto řešení se ale dozvíte poměrně brzy, konkrétně jen pár okamžiků po spuštění hry. Ta vás totiž v hnedle v úvodu požádá, abyste zakryli vyčuhující část cartridge, čímž na ni vrhnete dokonalý stín. A v tu chvíli vám to začíná být jasné. Tedy, viděli jsme u videoher už všemožné periférie, od tanečních podložek přes rumba koule, šavle, pistole a bubny až po rybářské pruty nebo řídící pultíky z tramvají, ale pokud nás paměť neklame, tak sluneční senzor má v Boktai unikátní premiéru. Ano, čtete správně, sluneční senzor, který je umístěn na horní straně zasunuté cartridge a má tvar malého tmavého čtverečku. Otázkou zůstává, k čemu tam ale vlastně je.
V globálu se dá říci, že čím víc vám slunce svítí na senzor, tím lépe.
Na jednu stranu vlastně k ničemu, na stranu druhou to ale dodává hře neuvěřitelný a dosud nepoznaný náboj. Světu vládnou temné síly a vy v roli „Solar Boye“ Djanga přicházíte, abyste opět nastolili pořádek a znovu nastolili řád světla. Doslova. Průvodcem vám bude Master Otenko, což není nic jiného než ve vzduchu se vznášející kytka (tipujeme, že by mohlo jít o slunečnici :-)). Ten vám zpočátku dává rady do samotného hraní a později vám osvětluje různé příběhové souvislosti a radí, jak na co či koho vyzrát. Bylo by nyní i na místě utrousit něco o typických japonských úleťárnách, ale nechme to protentokrát plavat a pojďme se raději podívat, co je tahle hra zač.
|
A věřte, že to je přesně ten element, který vás zaručeně vytáhne ven takovým způsobem, až bude všem ve vašem okolí podezřelé, zda jste se nezbláznili. Jak jinak si totiž vysvětlit, že nesedíte jako vždy zavření doma a nehrajete hry? V globálu se dá říci, že čím víc vám slunce svítí na senzor, tím lépe. Intenzita slunečního svitu totiž určuje mimo jiné zejména to, jak rychle se vám budou nabíjet vaše solární zbraně. Ty totiž fungují jakoby na sluneční baterie a ty se samozřejmě používáním vybijí. Pokud tedy slunce jen tak mžourá přes mraky budete nabíjet dost dlouho, zatímco když bude slunce žhnout na plný kotel, budete mít nabito za pár okamžiků. Nemyslete si ale, že stačí vylézt před barák, nabít se a zase zalézt. V mnoha herních lokacích totiž svoje zbraně nenabijete ani kdybyste se svým GBA seděli třeba na Sahaře. Pokud Django zrovna prolézá jeskyně nebo budovy, nachází se samozřejmě ve stínu a nabíjet se tak může pouze na místech, kde zvenčí prosvítá světlo. Zároveň ale fyzicky sami musíte být na místě, kde vám slunce osvětluje váš GBA. Zní to možná trochu složitě, ale věřte, že na tom není nic složitého k pochopení a během pár chvil budete ve hře jako doma.
Dokážete si představit ta muka, když ráno vstanete a zjistíte, že opravdu vydatně prší a přes celou oblohu jsou těžké mraky?
Pokud máte dost sluneční energie, nic vám nebrání kosit vše kolem hlava nehlava, nicméně vhodnější je pokud možno volit cestu nenápadné infiltrace, třeba již jen proto, že se vám nastřádaný sluneční svit ukládá do jakýchsi zásobníků, které jsou sem tam pohozeny v dungeonech a z nichž si enegii pro své zbraně můžete dobít za jakýchkoli světelných podmínek, a můžete tedy i po večerech a nocích (mimochodem, hra zohledňuje i reálná denní či noční čas, hned při prvním spuštění jste vyzvání abyste aktuální čas zadali) využívat zásoby vytvořené přes den. Na druhou stranu ale některé situace jsou striktně podmíněny tím, aby na vaši cartridge dopadalo přímé sluneční světlo. Pak člověka moc nepotěší, když se do takovéhoto místa dostane třeba v jedenáct večer. A dokážete si představit ta muka, když pak ráno vstanete a zjistíte, že opravdu vydatně prší a přes celou oblohu jsou těžké mraky? Hrůza :-). Je tedy docela potřeba přizpůsobit styl hraní světelným podmínkám. Pokud tedy nemáte v reálném dosahu k dispozici zdroj slunečního světla, je vhodné snažit se procházet hrou stealth způsobem, abyste si našetřili dost energie právě na některé klíčové situace ve hře. Nemyslete si ale, že se vyvalíte s GameBoyem na celý den na slunce a budete střádat energii na večer. Po nějaké době vytrvalého slunečního bičování se vám totiž mohou zbraně přehřát, a vy tak budete muset na několik chvil strčit hru do stínu.Jak již bylo naznačeno, nestaví Boktai pouze na využívání slunečního svitu, ale i bez toho by byla poměrně slušnou hrou. V zásadě se můžete rozhodnout pro akčnější nebo nenápadnější pojetí a i různá puzzle vítaně hru oživují. Jedná se třeba o lehčí logické problémy typu jak posouvat bedny, aby se Django dostal tam či tam nebo i o akčnější vložky, kdy je kupříkladu potřeba nejprve ochromit nepřátelské potvůrky a pak je dosunout na nášlapné spínače, abyste si otevřeli nové dveře, což ze hry dělá poměrně vyvážený herní mix, který by teoreticky mohl zaujmout téměř každého hráče. Škoda jen absence ještě nějaké další zajímavůstky, která by tuto hru vytáhla k metě devadesáti procent. Mnoho ale nechybí, takže můžeme s klidným svědomím udělit Tip BonusWebu. Už za ten zajímavý nápad se slunečním senzorem si jej Boktai: The Sun Is In Your Hand určitě zaslouží. A taky za to, že podtitul této hry má vlastně pravdu. Ideální hra pro letní povalování na plážích. Je ale potřeba důrazně varovat majitele původní verze GBA, jejíž displej asi bude poměrně značným handicapem při hraní na ostrém slunci.
Boktai: The Sun Is In Your Hand | ||||
| ||||
| ||||
| ||||
|