Bloodline - Češi umějí dělat hry?
Tak trochu jsme si za poslední léta zvykli, že Češi hry dělat umějí - nebo že ruské hry jsou buď špatné nebo okopírované. Světově proslulé tituly z českých dílen jako třeba Mafia: City of Lost Heaven, Hidden & Dangerous 2 nebo Operation Flashpoint jsou více než pouhopouhým důkazem. Jaké to však bude s hrou z trochu jiného a neobvyklého soudku? Konkrétně ze soudku akce, adventury a survival hororu? Dopadne to minimálně stejně dobře jako u výše zmiňovaných, nebo to bude absolutní propadák? Budeme se na konci recenze stále držet slov "Češi umějí dělat hry"?
Tak trochu jsme si za poslední léta zvykli, že Češi hry dělat umějí - nebo že ruské hry jsou buď špatné nebo okopírované.
Zima Software rozhodně není neznámý tým, u nás v České republice se proslavili především čtyřdílnou sérií Polda, jejíž díly patří k jedněm z nejprodávanějších titulům u nás. Před několika lety se však Zima Software rozhodli, že ukáží světu, že zvládnou i něco náročnějšího a ohlásili akční survival horor Bloodline. I když hra měla vyjít už před třemi roky, světlo světa spatřila teprve nedávno, poměrně nečekaně, což překvapilo nejednoho z nás. Určitě si ale autoři Bloodline nemysleli, že hra dopadne tak, jak dopadla. Ostatně myšlenka a přání je jedna věc a konečný výtvor a dojem, jaký hra udělá na hráče, věc druhá. Kdo ví, možná kdyby hra vyšla v roce 2002, na kdy to původně autoři plánovali, třeba by dosáhla jiných úspěchů.
Neříkej hop ...
Když pomineme intro, které se přehrává ve Windows Media
Playeru a vůbec celou úvodní obrazovku s menu, která odpovídá nějaké
lepší freewarovce, tak zpočátku hra nevypadá vůbec špatně. Ocitnete se v
místnosti na posteli v kůži člověka, který si na nic nemůže vzpomenout, ani na
své jméno, proto se rozhodnete přijít celé věci na kloub - co se vlastně stalo?
Všechno je doprovázeno skvělou atmosférickou hororovou hudbou, o které si ještě
povíme. Hra nečekaně
nabízí úctyhodné možnosti: otevírat většinu skříní, dveří, sbírat všemožné
předměty, všimnete si i několika pěkně povedených textur. Vše tedy zatím nadějně
poukazuje na zajímavou hru. Ale jak se říká, neříkej hop, dokud nejsi za překážkou.
Neříkej hop...
Protože právě při prvním střetu s nepřítelem veškerá naděje v
dobrou hru upadá někam do těžko popsatelných míst. Boj se zombíkem působí strašně kostrbatě a všestranně
jak pražské metro. Zvrhlejší hráče jistě potěší, že když do zombíka
bodnou nožem, vystříkne z něj několik litrů krve, ale to je tak všechno. Ono
bodání nožem není vůbec lehké, někdy se sice do dotěrného zombíka trefíte, ale
jindy pro jistotu vůbec a to i třeba několikrát za sebou, což vede k určitě
nepříjemnému zabití a následnému opakování levelu. Celkově boje s nepřítelem
patří k horší stránce hry. A je jedno jestli se autoři snažili nebo
nesnažili, zkrátka se jim to vůbec nepovedlo. Ale mělo by, protože právě střety
se zombíky patří v Bloodline ke každodennímu chlebu.
Ale mělo by, protože právě střety se zombíky patří v Bloodline ke každodennímu chlebu.
Další nepěknou stránkou hry je až příliš přehnaná konfigurace - když jsem hru spouštěl na stroji, který svojí konfigurací byl zhruba na stejné úrovni minimální konfiguraci, která je uváděna na zadní straně krabice, tak hra byla zcela nehratelná. Už v menu jsem byl svědkem pramálo pěkné cukatury - ostatně jeden snímek za pět sekund není mnoho. Napadlo mě snížit všechny detaily na minimum, a tak když jsem se po deseti minutách dopídil za zběsilého mačkání enterů a šipek nahoru a dolu do položky Nastavení, zjistil jsem, že již nejnižší detaily nastaveny jsou. Zkusil jsem tedy zapnout i hru, a když jsem deset minut sledoval větrák jak se točí, zabalil jsem to a hru šel spustit na lepším počítači, na počítači, jehož konfigurace je na hranici 2 GHz, 512 MB RAM a 128 MB DDR na grafické kartě. Ale ani tento zdánlivě nadprůměrný stroj nestačil na bezchybný chod Bloodline. Hra však byla hratelná, což se u výše zmiňovaného počítače říci nedalo.
Už v menu jsem byl svědkem pramálo pěkné cukatury - ostatně jeden snímek za pět sekund není mnoho.
Budeme pokračovat. Jak jsem se již na začátku recenze zmiňoval o intru, které se přehrává ve Windows Media Playeru, tak to určitě není první a poslední průšvih. Následuje několik dalších věcí. O úvodním menu netřeba se zmiňovat. A když tedy pomineme i nekonečně dlouhý loading mezi jednotlivými levely, dostaneme se tedy přímo do hry. Často se Vám stane, že myš přestane reagovat na aktivní předměty, což někdy vede, jako v mém případě, k zběsilému mačkání tlačítek a následnému uvědomování si, že vlastně vaše klávesnice a myš za nic nemůžou :o). Častokrát jsem se také setkal s tím, že se hra při nahrávání uložené pozice nebo při opakování nějakého levelu zasekne, což opět k něčemu vede, tentokrát buď k miniaturnímu tlačítku RESET nebo k trojici kláves, které jistě dobře známe (Ctrl + Alt + Delete). Poté však již silně pochybuji, že Váš myší kurzor opět pokliká na Bloodline.exe, spíš bych si vsadil na cestu Start - Nastavení - Ovládací panely - Přidat nebo odebrat programy. Doufejme tedy, že se brzy snad uvolní nějaký patch, který tyto nedostatky opraví. Ale věřte, že těch nedostatků není málo.
Ale věřte, že těch nedostatků není málo.
Příběh
Samotný příběh už je vytvořen docela dobře, jistě patří k těm povedenějším věcem
ve hře Bloodline. Jak jsme Vás již výše informovali, vžijete se do role hlavního
hrdiny Jima Carda, který se probouzí na posteli. Posléze zjišťuje, že ztratil
vědomí, a tak se vydává zjistit, co se vlastně v soukromém sanatoriu Dr. Browna
stalo. Postupem času se Jimovi Cardovi vrací vědomí a vzpomíná si, že v
sanatoriu Black Hill byla nalezena zmrzačená a umučená těla všech pacientů.
Přežil pouze samotný Dr. Brown, majitel sanatoria, čímž se okamžitě stává prvním
podezřelým. Jim Card má doktoru Brownovi pomoci s obhajobou v předem prohraném
soudním procesu. Dr. Brown Jimovi Cardovi vypráví, jak se to stalo, ale zároveň
říká, že si vše musí prožit na vlastní kůži, čehož dosáhnou hypnózou. A tak Jim
Card s
doktorovou
šílenou nabídkou souhlasí. Postupem času však zjišťuje, že je vše až příliš
reálné, přičemž mu tedy dochází, že to asi nebude jen tak nějaká hypnóza, ale
skutečnost.
Hudba, grafika a atmosféra
Hudba a celková herní atmosféra se autorům také docela povedla. Typická
hororová, atmosferická a interaktivní hudba, která nás v Bloodline provází na
každém kroku, jistě nenechá žádného hráče chladným. Hudba se mění podle
prostředí nebo i na základě toho, co se zrovna odehrává na obrazovce. Hudbu a
vůbec většinu zvuků nemůžeme určitě považovat za slabinu hry. Stejně tak jako
temné grafické prvky, všemožné efekty a stíny, které spolu s děsivou hudbou
navodí tu správnou hororovou atmosféru. Grafika je také udělaná pěkně -
především nabízí hra bezpočet kvalitních textur. Jde vidět, že autorům hororové
filmy nejsou zakázaným ovocem, ba naopak - k vytvoření takovéto atmosféry museli
shlédnout úctyhodnou řádku děsuplných filmů, jak nám to ostatně před pár lety
prozradili v tomto
rozhovoru. Před triem "hudba, grafika a atmosféra" tedy můžeme smeknout
klobouk.
Typická hororová, atmosferická a interaktivní hudba, která nás v Bloodline provází na každém kroku, jistě nenechá žádného hráče chladným.
Verdikt
I když hra nabízí několik dobrých věcí - výše zmiňována hudba, grafika a
atmosféra, tak to nestačí na počet věcí záporných. Ty jednoznačně převažují, a
tak Bloodline, jakožto 3D akční survivol horor z Čech zkrátka neuspěl. A
stoprocentně bych do koupě této hry nešel, i když nám ji autoři nabízí za
přijatelných 799 Kč. Pokud uvažujete o koupi, být Vámi bych si to rychle
rozmyslel nebo počkal, až vyjde nějaký ten opravný megapatch či až se hra na
stáncích objeví za skutečně nějakou low-endovou cenu.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 239 čtenářů
Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us
Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...
Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí
Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně
Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...
Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky
Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova
V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...
Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák
Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...
Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry
Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...
Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost
Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...
PRVNÍ DOJMY: Stellar Blade nabízí daleko víc než jen sexy zadek hlavní hrdinky
Po první hodině strávené v nelítostném světě akční hry Stellar Blade můžeme být zatím spokojení....
Byt 2+1 se zahrádkou, 42 m2, Králův Dvůr
Jungmannova, Králův Dvůr, okres Beroun
3 980 000 Kč