Bioscopia - Biologie jako hra?

  12:00aktualizováno  17. března 2004 1:35
Edutainment, neboli výukový software, který by byl zároveň kvalitní hrou – to byla až do nedávné doby takřka utopie. Bioscopia však dokazuje, že lze snoubit multimediální encyklopedii a dobře hratelnou hru. Jak? Přečtěte si recenzi.

Bioscopia Edutainment, neboli výukový software, který by byl zároveň kvalitní hrou – to byla až do nedávné doby takřka utopie. Jistě, několik výjimek v podobě naučných adventur od společnosti Cryo by se našlo, ale celkově vzato se naučné tituly jen těžko mohli rovnat plnokrevným hrám. V poslední době se však díky tvůrčímu týmu Tivola a jejich sérii naučných adventur začíná blýskat na lepší časy. Před nějakým časem jsme měli možnost hrát (a přitom se zároveň vzdělávat) naučnou adventure Physikus, která nás svou kvalitou a hratelností mile překvapila. Nyní se nám do rukou dostala další naučná adventure Bioscopia. Již z názvu je jasné, že se tentokrát nebudeme zabývat fyzikou, ale Biologií. Jiný vědní obor však není jedinou změnou, oproti předchozím hrám v této naučné sérii. K podrobnějšímu popisu se však ještě dostaneme. Nejprve něco málo k zápletce hry.

Hlavní postavou je tentokrát žena, která se dostane do komplexu zdánlivě mrtvých a nečinných laboratoří. Ve skutečnosti se však jedná o dříve živý svět v němž vědci experimentovali s roboty, kterým dávali lidské vlastnosti a snažili se z nich učinit živoucí organismy s vlastní inteligencí. Bohužel to vše se dělo jen kvůli Bioscopia tomu, aby nebozí roboti byly později použiti jako otroci. Jako obvykle se však něco zvrtlo a situace se stala neúnosnou. Vědci se proto rozhodli celý projekt zastavit, odejít a laboratoř nechat svému osudu. Jediné co udělali, bylo vypnutí generátoru, čímž se celý laboratorní komplex ponořil do tmy a spánku. Jednoho dnes se však uvnitř objevila žena, která naneštěstí stiskla nesprávné tlačítko a spustila generátor. Tím dodala spícím robotům životní energii a sama sebe uvěznila uvnitř rozsáhlého komplexu.

Úkolem hráče bude samozřejmě odsud vědkyni takříkajíc vysekat. Cesta na svobodu však nebude jednoduchá, ale o to více zábavná. Nic na tom nemění fakt, že se jedná o adventure naučnou. Hráč se během hry při řešení různých úkolů a puzzlů bude postupně seznamovat s jednotlivými odvětvími Biologie - zoologii, botanikou, genetikou, buněčnou biologií a biologií člověka. Encyklopedickou část, která je stejně podstatná jako část herní není třeba blíže komentovat. Přinejmenším je stejně rozsáhlá jako stejná část ve hře Physikus. Letmé porovnání s encyklopedií v knižním podání vyústilo v příjemné zjištění, že jsou v ní všechny potřebné informace oproti knižní podobě samozřejmě podané Bioscopia v mnohem lépe stravitelné multimediální podobě.

Důležitá je však také skutečnost, že informace obsažené v encyklopedické části jsou presentovány takovým způsobem, který je použitelný pro úspěšné řešení puzzlů v části herní, což značnou měrou přispívá k celkové velmi dobré hratelnosti. Puzzly jsou z valné části mechanického charakteru a hráč je nucen při jejich řešení studovat informace ze všech pěti podoborů biologie. Praktický žádná adventure hra se neobejde bez inventáře, který v mnoha případech může hraní zkomplikovat. V tomto případě se však naštěstí nic takového nestalo. Předměty jsou v něm poskládány podle použití (ty nejčastěji užívané jsou na vrchu) a pokud se náhodou v inventáři nachází několik stejných předmětů jsou uloženy v jednom políčku s označením jejich počtu. Ne nadarmo se říká, že pořádek je základ a zde se to jenom potvrzuje.

Bioscopia je first person adventure v níž se hráč pohybuje v předrenderovaných obrazovkách po předem dané trajektorii. Proto je důležité jak se tvůrci vypořádali s ovládáním a volbou směru dalšího pohybu. Vše se děje Bioscopia za pomocí interaktivního kurzoru, který ukáže novou oblast, kam se může hráč podívat vždy, když na danou oblast hráč kurzorem ukáže. Stejně tak dá kurzor hráči vědět, když je možné některý z předmětů použít na specifickém místě. Jedinou podmínkou je, aby hráč měl v kurzoru umístěn správný předmět, což při troše logického uvažování a pečlivém studiu materiálu v encyklopedické části nemůže být problém.

Zatím si Bioscopia stojí více než dobře i v konkurenci klasických adventur, zejména pak v konkurenci Mystu, jemuž se podobá jak koncepcí, tak i zpracováním. Samozřejmě je však vidět časový rozdíl mezi Mystem a Bioscopií a to zejména v kvalitě grafiky. Předrenderované obrazovky v Bioscopii jsou totiž mnohonásobně detailnější a dávají tak vzniknout opravdu nádherným scenériím, které v naučných hrách nemají obdobu a hravě předčí i čistě herní tituly. Obdobně kvalitní je hra i po stránce zvukové. Žádný symfonický orchestr jako zvukový doprovod zde sice nehraje, ale ambientní melodie mixované s okamžiky ticha dokáží vytvořit ve spojení s výbornou grafikou dokonalou Bioscopia atmosféru. Překvapivá je i kvalita dabingu, která se od posledně také znatelně zvýšila.

Hrát Bioscopii je dvojí radost. Zaprvé je to radost ze samotné hry - z řešení inteligentně vystavěných puzzlů, pěkné grafiky i zvuků a za druhé je to radost z nenásilného nabytí, či znovuobnovení dříve nabytých vědomostí. Vyloženě chybu budete v tomto produktu hledat marně. Hra se chová za všech situací korektně, nepadá a během hraní se neukázal žádný otravný bug, či chyba, což se v době vydávání uspěchaných her jeví jako malý zázrak. Jedinou nevýhodou Bioscopie je fakt, že se jedná o adventure a není těžké si představit , že mnozí příznivci akčních titulů zkrátka odmítnou adventure hrát. S tím se však musí počítat. Nelze skončit jinak než konstatováním, že tvůrci odvedli opravdu skvělou práci a dokázali opět skloubit část naučnou s povedenou adventurou. Nezbývá než doufat, že i další plánované tituly v sérii budou přinejmenším stejně kvalitní.

Bioscopia
Minimum: CPU 333, 64 MB RAM
Optimum: CPU 733, 128 MB RAM
Multiplayer: ne
Další informace:
Výrobce/distributor: Media Trade
Distributor v ČR: Media Trade 
Oficiální stránka: homepage
Verdikt: Bioscopia nebyla nikdy tak zábavná
Hodnocení:

Autor:
 

Nejčtenější

Odmítl 12 nabídek producentů, aby mohl udělat vysněnou hru bez kompromisů

Darq

Nezávislý vývojář vyměnil finanční jistotu za absolutní tvůrčí svobodu. Jeho krok byl sice riskantní, nicméně se mu...

RECENZE: Jak vůbec mohlo vyjít něco tak hloupého jako Left Alive?

Left Alive

Rádoby špiónská akce Left Alive selhává ve všech oblastech, ve kterých můžeme počítačovou hru vůbec hodnotit. Je...

RECENZE: Dawn of Man je prehistorická strategie pro fanoušky Lovců mamutů

Dawn of Man

Hlavním tahákem skvělé strategie Dawn of Man je její zasazení do pravěkého světa. Přestože má hra málo obsahu a po...

Google ukázal budoucnost hraní. Propojí hráče a diváky na jeden klik

Stadia

Představte si, že sledujete na YouTube herní trailer. Následně kliknete na tlačítko Play a objevíte se okamžitě ve hře,...

Herní archeolog vypátral 30 let starou, nikdy nevydanou bojovku

Nikdy nevydaná hra UWC na konzoli NES.

Pro většinu dnešních hráčů je UWC jen nezajímavá a graficky zastaralá arkáda, ve skutečnosti je to však sběratelský...

Další z rubriky

RECENZE: Legenda z roku 1984 nepokračuje. Moderní Karateka je odpad

Karateka

Původní Karateku naprogramoval v roce 1984 student univerzity Yale Jordan Mechner, který později přivedl na svět herní...

RECENZE: World of Warplanes se snaží navázat na tankový úspěch

World of Warplanes

Podaří se zopakovat zásah do černého i podruhé, kdy tanky z World of Tanks nahrazují letadla? Zatím to není jisté.

Filmová adaptace Warcraftu je splněným snem. Recenze očima hráče

Warcraft - hra vs. film

Pokud existuje černá magie, snímek Warcraft v boji s ní zvítězil. Podařilo se mu totiž prolomit pomyslné prokletí filmů...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz