Některé herní žánry jsou prostě nesmrtelné. Například fotbálky a hokeje se budou na obrazovkách monitorů objevovat tak dlouho, dokud se budou opravdové protějšky těchto sportů těšit všeobecné popularitě. Dalším trendem současnosti jsou taktické akce, rozmach zažívají i MMORPG a další onlinové styly. A hned tak z pultů prodejen počítačových her určitě nezmizí ani "tycoony", neboli budovatelsko-podnikatelské hry. Dnes si představíme další přírůstek do této kategorie počítačové zábavy a již na úvod snad mohu prozradit, že se rozhodně jedná o počin více než podařený. Titul Beach Life vychází v USA pod názvem Spring Break: Virtual Resort, vznikl ve studiích týmu Deep Red a vydavatelské záležitosti obstarává společnost Eidos Interactive. Jak už název napovídá, vše důležité se bude točit kolem plážového poflakování a dalších odpočinkových činností. To však vůbec neznamená, že vaše virtuální persóna bude mít nějakou pohodu – právě naopak. Vy se totiž budete muset o desítky až stovky rozmazlených turistů postarat a vystavět jim takové rekreační středisko, aby všichni ti odpočinku a zábavychtiví snobáčci chrochtali blahem.
Beach Life nabízí celistvou kampaň a volný mód, kde se můžete vrhnout do rekreačních oblastí, které jste úspěšně dokončili v hlavní hře. Jednotlivé mise kampaně zasazené do malebné karibské oblasti se od sebe samozřejmě liší prostředím a také úkoly, jež před vámi stojí. Ty jsou opravdu rozmanité, od postavení určité stavby přes nalákání daného počtu turistů až po ochranu návštěvníků vašeho ráje před žraloky. K plnění zadaných cílů máte na výběr celou škálu nástrojů. Tím nejtypičtějším je samozřejmě stavění rozmanitých budov. Ty se dělí do tří základních kategorií – na stavby provozní, stravovací a určené k zábavě. V první skupině najdeme ubytovací prostory, stanici první pomoci, základnu bezpečáků, stanoviště mechaniků či uklízeček, generátory bezpodmínečně nutné pro chod ostatních budov, obligátní záchody nebo třeba věže pro plavčíky jak vystřižené ze seriálu Pobřežní hlídka se sympatickým Davidem a ošklivými, ale zato inteligentními blondýnami :-). Tato a jim podobná zařízení jsou nezbytně nutná pro bezproblémový chod vašeho komplexu a, i když vesměs nenesou žádné přímé výdělky, bez nich se vám většinou nepodaří zajistit atraktivitu turistické oblasti. Do další skupiny budov patří různé stánky s občerstvením, plážový bar, kavárny, restaurace a podobně; do kategorie poslední pak tobogán, půjčovna vodních šlapadel, surfařských prken či rychlých člunů, plážová diskotéka, jízdy na vodních lyžích nebo třeba herna. Zpočátku budete mít k dispozici pouze některé budovy, s postupem do dalších misí se vám ale bude otevírat více a více možností. Navíc zde funguje obdoba technologického stromu, takže v rámci jednoho scénáře můžete třeba prodejnu suvenýrů postavit až ve chvíli, kdy máte zbudován základní obchod. Různých domů a zařízení je v Beach Life opravdu hodně, navíc téměř všechny často využijete, protože nejsou jen tak na parádu. Na tu koneckonců nejsou ani různé, na první pohled zbytečné doplňky (osvětlení, odpadkové koše, květiny, palmy, informační cedule...), jelikož zvyšují celkovou atraktivitu celého střediska.
Aby toho nebylo málo, ve většině budov můžete leccos nastavovat. Klasickou volbou je cenová hladina, ale zejména pivaře jistě potěší taková vychytávka, jako je volba síly zlatavého moku prodávaného v plážovém baru. Pokud budete prodávat pivko silné, budete mít sice větší zisky, ale vaši bezpečáci nebudou dělat nic jiného, nežli pacifikovat totálně ožralé turisty. Podobně na věžích plavčíků lze nastavit zvýšený stupeň nebezpečí, což má za následek zavření pláže; škoda jen, že tuto proceduru nelze nijak zautomatizovat (například automatické zavření pláže při přiblížení žraloků). Pěkným přiblížením reálu je i různá otevírací doba vašich podniků a také možnost nastavit chování pomocného personálu – všem můžete nastavit mzdu a pracovní dobu, jednotlivým uklízečkám můžete nařídit, zda se mají soustředit na vysypávání košů, sbírání odpadků či čištění hajzlíků a tak podobně. Tyhle na první pohled drobnosti mohou být někdy zatraceně důležité, jelikož pokud se vám třeba nepodaří po nočním řádění rozparáděných a neukázněných turistů jakž takž uklidit svinčík, který po sobě zanechali, a po pláži a chodnících se budou válet odpadky, nečekejte, že návštěvníkům bude vaše letovisko připadat bůhvíjak atraktivní.
Náš zákazník - náš pán. Tak zní české úsloví, základní marketingové pravidlo i hlavní krédo hráče, který se chce úspěšně popasovat s nástrahami titulu Beach Life. V tomto ohledu hra trochu připomíná zbožňovaný i nenáviděný titul The Sims, jelikož vaším úkolem bude co nejlépe naplňovat přání a potřeby turistů. K větší přehlednosti vám poslouží různé statistiky, které umožní seřadit všechny hosty podle různých ukazatelů, jako je například spokojenost, zdraví a názor na čistotu areálu, ale třeba i spálenost či opilost. Navíc si můžete kliknout na každého návštěvníka zvlášť a hned víte, kolik má u sebe peněz, co se chystá zrovna dělat nebo co ho nejvíce trápí. Na celé hře je pak výborné to, že rekreanti se chovají podle celkem uvěřitelného modelu. Typický den osamělého mladíka může vypadat například tak, že se přes den povaluje na pláži, dá si jedno dvě pivka u baru, zahraje si chvíli na automatech a večer začne pařit. Naopak příslušnice něžného pohlaví dají přednost několika tempům v bazénu u hotelu, pak si zajezdí na šlapadle (nechtěl jsem říkat, že si zašlapou), dají si pár soft drinků a když se čas nachýlí k večeru, zajdou do kavárny nebo na diskotéku. Tohle však samozřejmě berte jen jako příklad, jelikož chování je naštěstí dostatečně individuální a i v této hře platí, že někdo má rád holky, jiný zase klu.. eeh, vdolky.
Pokud má být hra úspěšná, nestačí jen dobrá promyšlenost a zábava, ale nutné je i kvalitní grafické zpracování. Lidé z Deep Red si to naštěstí uvědomili a Beach Life je tak titulem, na který se velmi pěkně dívá. Dění na obrazovce můžete sledovat ve třech stupních zoomu (moje jediná výtka ke grafice - největší přiblížení nevypadá moc dobře, ale stejně ho nebudete příliš často používat) a vzhledem k velké rozmanitosti objektů a hlavně solidnímu mumraji a pohybu vám bude připadat, jako byste z ptačí perspektivy pozorovali nějaké skutečné přímořské letovisko. Krajina, moře i statické objekty jsou vykresleny pečlivě a se smyslem pro detail, k pocitu opravdovosti přispívá i střídání dne a noci i rozmary počasí (které kromě vizuálního efektu mají pochopitelně vliv i na chování a spokojenost turistů). Animace hostů plavajících v bazénu, jedoucích na šlapadle či poskakujících na diskotéce jsou velmi dobře zpracované, stejně jako pohyby DJ na diskotéce, kuchaře připravujícího steaky či plavčice, která si na své věži přehazuje nohu přes nohu a pozoruje dění na pláži. Ač se obvykle, nemaje ani špetku hudebního sluchu, nepouštím do rozboru soundtracků, dnes udělám výjimku. Hudba je totiž nejen velice dobrá, ale hlavně se k atmosféře hry naprosto skvěle hodí. K dispozici je 12 tracků v pohodovém funkovém až housovém rytmu, přičemž se jedná o úspěšné skladby více či méně známých DJs a hudebníků. Suverénně nejprovařenějším kouskem je určitě "The Man With The Red Face" od Laurenta Garniera, ale i ostatní záležitosti jsou velmi příjemné. Do hry si navíc můžete, podobně jako třeba do novějších dílů série NHL, naimportovat své vlastní skladby ve formátu MP3, což potěší.
Beach Life je v rámci možností titulem poměrně originálním a navíc opravdu zábavným, snad jedinou vážnější chybou je, že si nemůžete nastavit obtížnost hry. A věřte, že v některých misích se opravdu zapotíte (a daný scénář si několikrát zopakujete), nežli se vám podaří splnit všechny úkoly, které před vás autoři postavili. To však nemění nic na tom, že Plážový život je velmi dobrou hrou, u které můžete strávit dlouhé hodiny, létem provoněným zpestřením sychravých podzimních dnů a zároveň důkazem toho, že kvalitní může být i titul, který na trh přichází bez velkolepé propagace a přehnaného hypu. Nezbývá, než si přát, aby podobných příjemných překvapení bylo na herní scéně více.
Beach Life | ||||||||||
| ||||||||||
| ||||||||||
| ||||||||||
|