Čtvrtek 2. prosince 2021, svátek má Blanka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 2. prosince 2021 Blanka

Battlezone 2 - nádherné sci-fi snění

  12:00aktualizováno  9. července 2001 1:41
Agresivních mimozemšťanů neboli lidově řečeno emzáků je kolem nás, počítačových hráčů, všude plno, jen je odstřelit. Další možnost se naskýtá ve sci-fi strategii Battlezone 2. Tím však nechci říci, že se jedná o další ohranou story o invazi z vesmíru, naopak. Battlezone 2 je nesmírně působivá hra, která vtáhne hráče do druhé reality.
BonusWeb doporučuje! Battlezone 2

Agresivních mimozemšťanů neboli lidově řečeno emzáků je kolem nás, počítačových hráčů, všude plno, jen je odstřelit. Další možnost se naskýtá ve sci-fi strategii Battlezone 2. Tím však nechci říci, že se jedná o další ohranou story o invazi z vesmíru, naopak. Battlezone 2 je nesmírně působivá hra, která vtáhne hráče do druhé reality.

Bylo, nebylo. Nejvzdálenější výspa lidstva ve vesmíru, průzkumná základna na planetě Pluto, byla napadnuta neznámými útočníky, z nichž se vyklube mimozemská rasa Scionů. Tísňové volání bylo zachyceno vojenskými silami Země, které promptně zamířily na místo incidentu. Jedním z těch, kteří se záchranné mise účastní, je poručík Cook, nezkušený zelenáč vržený z lavic vojenské akademie přímo doprostřed válečného pekla. Než se hra nachýlí ke konci, z Cooka se stane ostřílený veterán s hodností majora. Pokud se ovšem hráč zhostí jeho role úspěšně. Tolik k příběhu, který je naprosto esenciální složkou hry a ve kterém se hráč dočká mnoha překvapivých zvratů. Právě proto by bylo nespravedlivé cokoliv bližšího vyzrazovat.

Battlezone 2 je hra, která recenzenta vhání do úzkých, když se ji snaží popsat. Je totiž založena na geniálně jednoduchém principu a jako většina geniálně jednoduchých věcí, i tento princip se vymyká geniálně jednoduchému popisu. Řečeno prostě, jedná se o mix klasické real-timeové strategie a akčního sci-fi simulátoru. Battlezone 2 Stejně jako v Dune 2, i tady je třeba postavit základnu, těžit životně důležitou univerzální surovinu a když je jí dost, stavět vojenské jednotky, které nakonec smetou nepřítele z povrchu zemského (v tomto případě i mimozemského). Stejně jako v akčním simulátoru, i tady musí hráč vysedávat v kabině silně vyzbrojeného a těžce obrněného vznášedla, se kterým brázdí bohatě vrásněné povrchy cizích planet a likviduje všudypřítomné nepřátele nalétávající ze všech stran. Fór je v tom, že bojový stroj, ve kterém hráč tráví většinu času při každé misi, je zároveň velitelským stanovištěm, ze kterého ovládá chod celé své základny. Nařizuje zbudovat důležité stavby, posílá těžební vozidla k loužím univerzálního materiálu zvaného biometal, rozmisťuje obranné věže. Při této činnosti zpravidla oblétává rostoucí základnu, osobně pomáhá odrážet nepřátelské útoky, má o všem přehled, je všude a zároveň nikde. Je ovšem možné, že hráč v bitvě s nepřítelem přijde o svou bojovou mašinu. Hra ale nekončí, neboť je jako každý pilot krátce před explozí katapultován. Když se snese na zem, hra se změní na 3d střílečku viděnou z vlastního pohledu. Avšak daleko rozumnější, než ostřelovat nepřátele plazmovou puštičkou, je prchnout do bezpečí. Jinak může hráč vyskočit z kokpitu svého stroje, kdykoliv to uzná za vhodné. Plahočit se však po bojišti pěšky je jak pomalé, tak nebezpečné. Na tomto faktu je postaveno několik misí, kdy hráč z kabiny svého vznášedla vystoupit musí. A jedná se zpravidla o ty nejnapínavější chvíle, které se v Battlezone 2 dají zažít.

Battlezone 2

Tvrdý je hlavně počátek mise, kdy obrana základny leží z valné části na bedrech hráče a zároveň je třeba hekticky stavět ty nejdůležitější budovy. Typicky to vypadá tak, že hráč zlikviduje dva stroje nalétávající na jeho jedinou těžební věž, nařídí svému recycleru (základní stavba ve hře), aby vyrobil opravárenskou soupravu (obdoba doomovské lékárničky), protože jeho stroj je těžce poškozen, v plné rychlosti ji sebere z prostoru před recyclerem, načež pohledem na radar zjistí, že na životně důležitou těžební soupravu opět útočí nepřítel. Plnou parou se tedy vrací do boje a cestou ještě stačí nařídit konstrukčnímu robotovi, aby se pustil do stavby zbrojnice.

Samozřejmě, že takový herní koncept by nebyl funkční, pokud by situaci komplikovalo složité ovládání. Troufám si však říci, že autoři hry stvořili ten nejgeniálnější ovládací interface všech dob. Všechny operace jsou až dětsky jednoduché. Na každou jednotku či budovu ve hře stačí ukázat myší a stisknout mezerník, načež se po straně objeví přehledné menu všech možností, které jsou očíslovány, takže stačí stisknou příslušnou číslovku. Není však vůbec třeba mít danou jednotku či stavbu v zorném poli. Každá má totiž v horní části obrazovky vlastní ikonku. Takový uživatelský komfort jsem ještě v žádné hře nezažil. Tzv. "shortcuty" v jiných hrách, kde se autoři vyžívali v nahodilých kombinacích kláves Ctrl či Alt a libovolné litery na klávesnici, jsou pro mě nyní jen zapomenutou noční můrou.

Battlezone 2

V průběhu každé mise přijde přelomový okamžik, kdy si hráč může volně vydechnout, neboť obrana základny je zajištěna prostřednictvím majestátních obranných věží. Všechny důležité stavby jsou postaveny, nezbývá než pustit se do budování nepřemožitelné armády. V tomto momentu může hráč vyskočit ze zapařeného kokpitu svého vznášedla a pohodlně se uvelebit ve spojovacím bunkru, načež všechny rozkazy svým tankům, raketometům či transportérům udílí na obrazovce radaru. S pocitem tepla, sucha a bezpečí může posílat své vojáky na smrt a přitom usrkávat z trubičky ve skafandru limonádu. Abych řekl pravdu, mě to příliš neuspokojovalo a jako správný polní velitel jsem udílel svým jednotkám rozkazy přímo z první linie.

Už nesmírně geniální způsob propojení dvou žánrů zaručuje Battlezone místo v Síni slávy. Avšak hra oplývá ještě něčím navíc: Perfektní příběh, o kterém jsem se v úvodu zmínil, se pevně prolíná s bojovými misemi a takřka nikdy se nestane, že by se jednalo o klasický styl "postavím základnu, nepřítele za pačesy popadnu". Klidný průběh misí budou ustavičně narušovat zprávy od hráčových kolegů a nadřízených: férové komandantky Shabayevové, vždy klidného majora Mansona či řízného generála Bradocka. Zpravidla se jedná o různé Jobovy zvěsti, které hráče přinutí vydat se z relativního bezpečí své základny na druhý konec mapy, kde se musí zapojit do divoké přestřelky. Jindy je třeba převést poškozený mechanismus mezi ledovými poli tak, aby se neprobořil tenkou krustou. A konečně v mojí nejoblíbenější misi se hráč musí vydat pěšky na pochod smrti ke své vzdálené základně a dovedně se ukrývat před hlídkujícími Sciony pod hladinou mělkých jezírek, Battlezone 2 kde ho navíc chtějí sežrat jakési místní ještěrky. V dynamickém finále se hráč navíc dozví, že všechno je úplně jinak, a dostane se mu unikátní příležitost postavit se na druhou stranu barikády po bok Scionů.

Ještě pár slov k grafice. Jedná se o sen každého počítačového hráče. Bojové stroje poletují na pustých planinách, v mělkých údolích i uzoučkých kaňonech. Navíc povrchy planet, které hráč v průběhu hry navštíví, nejsou bez života. V oblacích poletují tvorové vzdáleně podobní ptákům, na zemi pobíhají neméně podivné bytosti a vůkol roste podivné rostlinstvo. Asi nejvíce se matičce Zemi podobá romantická příroda na planetě Mir. Občas hráč navíc narazí na monumentální ruiny dávných civilizací, které dodávají hře nádech tajemna. Nemá cenu popisovat celou tu nádheru na monitoru. Toť úkol hodný básníka, nikoliv prachsprostého recenzenta.

Už v okamžiku, kdy jsem na obzoru zřel hořící ruiny základny na Plutu, pochopil jsem, že je tu konečně hra, která hráče chytne a nepustí, která ho donutí vysedávat u monitoru dnem i nocí a pokud si přitom postižený nešťastník přece jen najde čas na horečnatý spánek, může vzít jed na to, že se mu o ní bude zdát. A budou to krásné sny.

Battlezone 2
Výrobce: Pandemic Studios
Distributor: Activision
Minimální konfigurace: Intel Pentium 200 MHz (pozor, procesory AMD a Cyrix nejsou podporovány), 64 MB RAM, 3D karta, 600 MB na harddisku, 4x CD-ROM, DirectX 7.0
Doporučená konfigurace: Celeron 400 MHz, 96 MB RAM, 3D karta 16MB
3D karty: ano, povinné
Multiplayer: ne
Verdikt: Hra snů, kterou nelze k ničemu dosud známému přirovnat.
Hodnocení 96%

Autor:
  • Nejčtenější

První mise v Mafii 2 měla být ohromná. A pak to tam nebylo, říká Dan Vávra

Úvodní mise ve hře Mafia 2, která se odehrává na Sicílii, byla mnohem velkolepější, než fragment, který se nakonec...

Fanoušek dohrál Skyrim za pouhých 72 minut, klíčem k úspěchu je pití vína

V obrovském světě legendárního RPG The Elder Scrolls: Skyrim se lze ztratit na stovky hodin a přitom ani nedokončit...

Fallout 3 vstává z mrtvých. Ten původní, zrušený

Fandové se snaží vzkřísit zrušený Fallout 3 z roku 2003, který vznikal pod kódovým označením Van Buren. Mát být...

Pět nejočekávanějších her, které vycházejí v prosinci

Většina z nejdůležitějších her letošního roku už je venku, což však neznamená, že bychom se snad v prosinci měli u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je miliardář Bobby Kotick a proč ho hráči nemohou vystát?

Pozice generálního ředitele společnosti Activision Blizzard je v ohrožení, sám Bobby Kotick připustil, že by mohl po...

Blogera připravil lajdáctvím o nohu, další zranil. Za nehodu dostal podmínku

Premium S podmínkou na pět let odešel od soudu čtyřiačtyřicetiletý Moldavan. V červenci 2019 způsobil na obchvatu Chrudimi...

Přes víkend zemřou všichni z JIP. Sestra vypráví o práci v době covidu

Premium Markéta Svobodová, hlavní sestra z Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem, stojí spolu s dalšími šesti kolegyněmi z...

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

Premium Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

  • Další z rubriky

RECENZE: Half-Life: Alyx posouvá žánr akčních her na novou úroveň

Fanoušci herní série Half-Life se po dlouhých letech čekání dočkali dalšího titulu. Stejně jako druhý díl bořil...

RECENZE: Oddworld: Soulstorm je depresivní, umí potrápit a stojí za to

Oddworld se vrací ve formě. Je náročný, temný a vizuálně podmanivý. Fandy původních her nezklame, ale jestli okouzlí...

RECENZE: Pobouřil Číňany a dva roky nešel koupit. Jaký je horor Devotion?

Tchajwanský horor Devotion způsobil před dvěma roky obrovský poprask. Vývojáři do něj nenápadně propašovali na první...

RECENZE: Remake Destroy All Humans! je stejně tak praštěný jako originál

Patnáct let stará akční adventura Destroy All Humans! se dočkala moderní grafiky, jinak zůstalo vše při starém. Obstojí...

Nevíte, jaký dárek koupit blízkým k Vánocům? Mrkněte se na tipy z redakce
Nevíte, jaký dárek koupit blízkým k Vánocům? Mrkněte se na tipy z redakce

Zná to asi každý, Vánoce se kvapem blíží a vy možná nevíte, jaký dárek pro své milované pořídit. Inspirujte se tipy z redakce a využijte slev při...

Neočkovaný herec Etzler je na kyslíku s oboustranným zápalem plic

Miroslav Etzler skončil s covidovou atakou a oboustranným zápalem plic v nemocnici. Své příznivce na sociálních sítích...

Světem se kvůli mutaci valí lavina výprodejů. Padají akcie, ropa i bitcoin

Kvůli nové mutaci koronaviru, která byla detekována v Jihoafrické republice, klesly v pátek asijské akcie nejvíce za...

Michal po mně skočil, popsala start intimního života zrzka z experimentu

Z šesti dvojic televizní Svatby na první pohled čeká rozhodnutí už jen tři páry. Jarda s Romanou spolu zůstali, vztah...

Zákeřná rakovina endometria. Jaké jsou varovné příznaky?

O rakovině děložního čípku se hovoří často, už proto, že je jí možné předejít očkováním. Ženské orgány však může...

Žena u porodu dítěte kamarádky zjistila, že ho má s jejím manželem

Osmadvacetiletá Hailey Custerová z Arizony zažila nepříjemný šok, když pomáhala přivést na svět dítě nejlepší...