Battlefield 2 - nářezová akce
Battlefield 2
eacz 21.6.2005 PC
Když Digital Illusion před třemi lety a pár měsíci oznámili válečnou akci Battlefield, většina hráčů jí nevěnovala pozornost. To se ovšem změnilo s příchodem multiplayerového dema. Úspěch Battlefieldu byl obrovský a některá média jej vynášela do nebes. Oproti ostatním hrám Battlefield nabízel skvělou multiplayerovou hru, ovšem zaostával po stránce singleplayeru (ten ani nebyl plánován). Následovaly dva datadisky a Battlefield Vietnam, který pokračoval v trendu nastoleném prvním Battlefieldem. Skvělá on-line hra, které ovšem chyběl propracovaný singleplayer - 20 map z multiplayeru, na které jsou nasazení ne moc inteligentní boti nikoho nepotěší. Stejně jak na serverech přibývalo hráčů, tak rostlo i očekávání nového dílu série a to Battlefield 2. Digital Illusion pomaličku vypouštěli informace a očekávání rostlo. A kdo viděl prezentaci na herním veletrhu E3, tak se nemohl dočkat dne, kdy se hra objeví na pultech obchodů.
|
Herní koncept
Battlefield 2 konečně přichází na naše monitory. Na úvod se sluší říci, že neporušil tradici a stejně jako předchozí díly je zaměřen především na multiplayerové klání. Nicméně singleplayer se také dočkal zlepšení. Oproti předchozím dílům se Battlefield 2 odehrává v současnosti a to ve smyšleném konfliktu. Zatímco Battlefield 1942 a Vietnam se snažili o věrnost bojového prostředí, Battlefield 2 obsahuje celkem 12 map, které vycházejí z představ tvůrců. Podíváte se tak na například na rozestavěnou přehradu, chladící věže jaderné elektrárny atp. Celkově mapy tvoří slušnou směs a jsou dobře vyvážené.
U multiplayeru může dojít k jedné nemilé věci. To když se na velké mapě sejde málo hráčů nebo na malé tolik, že když se pohnete, tak vrážíte do spoluhráčů. Na tohle tvůrci mysleli a tak má každá herní mapa své dva klony. Jeden zmenšený a druhý zvětšený. Server poté podle počtu hráčů vybere optimální velikost mapy. Podle zvolené velikosti mapy se odvíjí také počet vozidel a dalších dopravních prostředků na mapě.
Z původních tří multiplayerových módů nám autoři ponechali pouze jeden – Conquest. Capture the Flag a Deadmatch byly ze hry úplně odstraněny. Tvůrci to zdůvodňují malým zájem o tyto módy a samozřejmě dodávají, že pozůstavší Conquest je mnohem lepší a zábavnější. A nutno říct, že mají pravdu.
Ošetřena byla také situace, kdy se na stanovišti najednou respawnovalo příliš hráčů. Pokud se protivník snažil zrovna stanoviště dobýt a vyměnit vlajku, jeho útok se změnil v mord, ze kterého v 99 procentech případů neodešel, ale byl protihráči poslán na nedobrovolný respawn.
|
Ne na každém serveru ovšem najdete hráče, kteří jsou ochotni poslouchat někoho, kdo je velitel. Pokud se najde pár osamělých vlků, budiž, je to jejich volba a boj. Pokud se ovšem polovina týmu snaží hrát organizovaně a druhá útočí jak se jí zachce, většinou je tým protivníkem rozdrcen, obzvláště pokud je protivník dobře organizovaný.
Těmto situacím se snažili tvůrci zabránit a tak do hry začlenili bodový systém, který probereme dále.
Multiplayerový král se vrátil v plné síle a má ambice stát se nejhranější progamerskou hrou
Rambo, medik, inženýr
Stejně jako ve skutečné válce i zde je na výběr několik „povolání“. Ve hře se jich nachází sedm a nedá se říct, že by některé bylo nějak podřadné oproti ostatním. Stejně důležitý je v týmu Rambo, který čistí první linii i medik, který se většinou drží vzadu, ovšem když to Rambo „koupí“, tak je schopen dostat jej na nohy.
Medik má ještě jednu velmi užitečnou schopnost. Pokud vás zabijí a vy se na zemi svíjíte ve smrtelné křeči, ale nejste ještě úplně mrtví, tak vás medik dokáže postavit na nohy. Musí u vás být ovšem rychle.
|
Pokud vám není jasný člověk s popiskem "support", tak vězte, že na něm záleží, zda budete střílet ostré nebo si budete někde místo nábojů ládovat pušku hřebíky. Z bojiště totiž zmizely bedny, ve kterých se v předchozích dílech válela munice. Tu nyní nosí na zádech člověk označovaný jako "support". Samozřejmě se může také zúčastnit bojů, ovšem není dobrý nápad, aby se tlačil do prvních řad, obzvláště pokud je v týmu jediný stejného povolání. Pokud jej totiž nepřítel sprovodí ze světa, tak si užijete docela velké nervy, pokud vám dojdou náboje a osůbka s náboji čeká na respawn.
Velký bratr tě sleduje
Nebojte se, nebudeme se bavit o nové super show s ještě lepším, rádoby vtipným moderátorem. I když by se dalo říct, že základ je stejný.
Pokud budete hrát na tzv. Rank serverech, veškeré vaše počítání bude sledováno a následně ohodnoceno (se zmíněnou reality show podobnost čistě náhodná :o)). Pokud se tedy budete snažit a budete nepřítele kosit po desítkách či ještě lépe po stovkách, budete zabírat nepřátelské vlajky, tak vám na kontě poroste počet kladných bodů. Systém je opravdu promyšlený a tak dostáváte body i za asistenci. Pokud například řídíte auto a váš spolujezdec zastřelí nepřítele, tak dostanete taky nějaké ty desetinky bodů. Je to méně, než kdybyste nepřítele zabili sami, ale každá setina dobrá. Pokud budete naopak pálit do vlastních řad a vaše chování bude silně psychopatické, tak se s vámi hra nebude mazlit a pracně nasbírané body vám začne strhávat. A to nemluvím o nepublikovatelných výrazech, které se objeví ve sděleních od spoluhráčů. Od protihráčů vám přijde možná poděkování :-).
Odměnou za vaši snahu a nasbírané body vám bude vaše stoupající hvězda na celosvětovém žebříčku. A protože ne každému stačí sláva a prestiž mezi spolubojovníky, tak za určitý počet bodů dostáváte vylepšení do hry, například zbraně.
I zarytí progameři se shodují, že Battlefield 2 překonává Counter-Strike ve všech ohledech se zábavností na prvním místě
Veliteli, jdou po nás
Jak jsem již výše nakousl, hra se zakládá na týmové spolupráci. Tým je nyní možné rozdělit na skupinky a jeden člověk z týmu má vždy pravomoce velitele. Mezi ně patří speciální funkce pro velení jednotlivým týmům, promlouvání k velitelům týmů a podobné vychytávky. Ze zbraní hromadnějšího kalibru má velitel k dispozici podpůrné letectvo, bombardéry a radar, který přesně určí polohu nepřítele na mapě. Pokud vám jej tedy nepřítel dříve neodpravil do křemíkového nebe.
Veškeré velitelské interface je zvládnuto na jedničku, vše je řešeno přehledně, účelně, nekomplikovaně pomocí mapy a myši. Stačí vyvolat mapu, párkrát kliknout myší a doufat, že jsem dobře zadal nepřátelskou polohu a vlastní bombardéry vám nezmasakrují váš tým.
Singleplayer – povedená sranda pro rozcvičení
V porovnání s multiplayerem se singleplayer jeví jako lehčí odvar. Mapy jsou stejné, akorát vám na nich dělají společnost boti. Naštěstí jsou inteligentní a můžete se na ně spolehnout. Pokud jsem volal o pomoc, vždy nějaký přišel. Bot je ovšem nezapře a platí to i zde. Nezasekává se sice pravidelně o věci na mapě, ovšem občas se to stane. Na druhou stranu musím říct, že se umí perfektně krýt a komunikují mezi sebou. Jednu věc jim ovšem nedokážu odpustit. Pokud někde narazí na protivníka, třeba na třech různých místech, tak jejich komunikace připomíná práci spamera. Vylovit užitečnou informaci bylo občas těší než po ránu přečíst maily a vyhýbat se spamům.
Přestože se tvůrci hodně snažili, boti nejsou dokonalou náhradou za živé spoluhráče. I když je jejich chování logické, má své mouchy. Ovšem jako první trénink jsou dobří – připojit se na server a dostat hned výklep od zkušenějších spoluhráčů není příjemné.
|
Multiplayer – dobrá zábava na prázdniny. A nejen letní
Pokud jsem byl k singleplayeru kritický, na multiplayer si nemohu stěžovat. Síťový protokol byl opravdu optimalizovaný a na hře to jde znát. Pokud máte připojení přes kabel, wi-fi nebo ADSL, tak nebudete mít žádný problém s odezvou. Co se týče mobilních připojení – s GPRS je Battlefield 2 opravdu nehratelný (nečekaně), ping se většinou pohybuje kolem 800ms, což je opravdu hodně a hra vám hlásí, že máte problémy s připojením. S CDMA byla situace již lepší. Když jsem měl ping kolem 150ms, vše bylo bez problémů. Při 300ms byla hra pořád ještě hratelná. Nad tuto hodnotu to už jde ovšem těžko a musíte tak střílet metr před protihráče, abyste měli alespoň nějakou šanci na zásah.
Multiplayer je ovšem především skvělá, dynamická a silně návyková věc. Pokud jednou zkusíte, tak nebudete chtít dát ruce z klávesnice a už vůbec se nebudete chtít v září vydat směr škola / práce. Multiplayer Battlefieldu 2 je totiž tak propracovaný, že rok neustálého hraní je málo. A navíc podle některých ohlasů se Battlefield 2 stává u progamerů více oblíbený než Counter-Strike.
HW žrout
Když mi z redakce hru posílali, napřed ji oťukli a Ondra varoval, že je to žrout HW. Odpověděl jsem mu, že jsem to čekal a že mám přece docela nadprůměrný stroj. Čelist mi ovšem spadla na druhý den, když jsem hru nainstaloval. Battlefield 2 je první hra, která mně donutila nastavit si rozlišení „pouze“ na 1024x768 a zapnout anti-aliasing 2x. A to mám sestavu AthlonXP 2600+, 2GB RAM a ATI Radeon X800.
Proto je nutné brát minimální a doporučenou konfiguraci s velkou rezervou.
Pokud ovšem skousnete krvavé hardwarové nároky a váš počítač zvládne hru rozhýbat i ve vyšším rozlišením s vysokou kvalitou textur a shaderů, tak vás první pohled opravdu ohromí. Krásná grafika, maximální využití efektů. Zvuky jsou opravdu realistické. Za zmínku stojí i povedené intro, které vám nabízíme ke stažení. Link najdete okolo v rámečku.
Verdikt: Multiplayerový bůh se vrátil. Přináší plno novinek a je silně návykový. Jedinou chybou je slabší singleplayer, ale kvůli němu si přece nebudete kupovat multiplayerovou hru. Na prázdniny jasná volba. Škoda jen vysokých HW nároků.
Nechtěli černošku ve hře se severskou mytologií, dostali ihned ban
Další vyostřená situace ohledně zákazů modifikací se točí okolo nově vydané PC verze God of War Ragnarok. Na hru vznikla modifikace, která upravuje barvu pleti jedné z postav. Tu však portály...
Mobilní Simpsonovi po 12 letech skončí. A co naše peníze, zuří fanoušci
Dvanáct let stará mobilní hra The Simpsons: Tapped Out se loučí. Tvůrci ji na konci října stáhnou z aplikačních obchodů a v lednu vypnou servery.
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Štvaly je zásahy cenzorů, tak si tvůrci zvrhlých her založili vlastní obchod
Kontroverze prodává, vývojáři her o sexuálním násilí se však přesvědčili, že i pokleslá kultura má jisté hranice. Vizuální novela Rape Day o sériovém vrahovi, který v nemrtvými zamořeném světě...
Vývojáři největšího loňského průšvihu prosí hráče, aby jim dali další šanci
Jednu dobu byla zombie onlinovka The Day Before nejočekávanější hrou na Steamu, nakonec ovšem skončila absolutním fiaskem a po pouhých 46 dnech provozu byla ukončena. Místo aby vývojáři „chodili...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Největší hvězdou Twitche je nově k posteli upoutaná dívka skrývající tvář
Streamerka vystupující pod přezdívkou Ironmouse má díky aktuálně probíhající charitativní akci nejvíc předplatitelů z celého Twitche. Její diváci přitom ani nevědí, jak ve skutečnosti vypadá. Dívka,...
Bonusweb slaví 26 let
V pondělí 5. října 1998 se na českém internetu objevil nový projekt jménem Bonusweb. Psal nejen o hrách, ale i hudbě, filmech a komiksech. Zhruba po čtvrt roce se vyprofiloval na portál zabývající se...
Nový představitel Geralta si chce naklonit fanoušky, prý miluje Zaklínače 3
Miláček nerdů Henry Cavill svým nečekaným odchodem ze seriálové adaptace Zaklínače způsobil producentům v Netflixu vrásky, jeho pokračovatel Liam Hemsworth však dělá vše proto, aby si náročné...
Retro střílečky Češi umějí, o slovo se teď hlásí postkomunistický Kvark
Po vynikajícím Hrotu nyní čeští vývojáři vydali i střílečku Kvark. Sázejí přitom na stejné trumfy – retro grafiku, zasazení do éry komunismu i přímočarou hratelnost.
Veterán z Ubisoftu Davide Soliani založil nové studio
Davide Soliani opustil letos v červenci Ubisoft, pro nějž pracoval 25 let. Tvorbě her se ovšem bude věnovat i nadále. Založil totiž nové studio Day 4 Night.
Prodej, stavební pozemek 1090 m2, Cerhenice, okr. Kolín
U hřiště, Cerhenice, okres Kolín
3 250 000 Kč