RECENZE: Česká Band of Defenders je akce s atmosférou Falloutu

Nájezdníci přicházejí zleva, supermutanti zprava a od vás se dočkají přivítání laserovou puškou. Ne, to není výjev z Falloutu, ale z tematicky velmi podobného Band of Defenders. Třebaže není zrovna hromádkou originality, dokazuje, že i na jihu Moravy se dá ukuchtit technicky zajímavá akce.

Band of Defenders

06.04.2018 PC

iDNES.cz

60%
Herní karta
  • dobrá atmosféra map
  • na vyšší obtížnosti celkem slušná akce
  • čeština
  • odemykání obsahu, který by měl být přístupný od začátku
  • generické zbraně, nepřátelé i stavby
  • hloupá AI
  • stovky kostýmků vám způsobí aneurysma

Nátura Brňáků je přímá, a protože studio Alda Games, které stojí za touto hrou, je situované právě sem, nemá smysl jezdit šalinou kolem horké kaše. Při předpokladu, že tušíte, co je tower defence a co je akční hra, máte dost slušnou představu, o čem je Band of Defenders.

To má své výhody. Vstupujete do hry s přesným vědomím toho, že vám bude její žánr blízký a základní herní prvky máte takříkajíc v malíku. Daň za to je ale velká. Ač graficky pěkná a po technické stránce dobře zvládnutá, Band of Defenders je herně stejně generická jako její samotný název.

Když dnes vytvoříte hru s post-apo prostředím, chtě nechtě vyskočí na mysl Fallout. Autoři BOD přesně sem míří. Jejich hra působí jako vedlejší produkt univerza milovaného Falloutu. To není žádná výtka. Většina bojů vypadá, jako kdyby vám na barikády útočila Caesarova Legie z New Vegas. Zvláštní? Jistě, ale opravdu přitažlivé.

Band of Defenders

Band of Defenders

A přitažlivé prostředí opravdu je. Na rozdíl třeba od herně podobného Sanctum, nejsou zdejší mapy tak anonymní a mají svébytnou náladu. Jednou bráníte benzinku uprostřed pouště, jindy v noci romanticky světélkující atomovou bombu. Zase uprostřed pouště. Hm.

Co je důležité, hra nepostrádá atmosféru. A to je vzhledem k tomu, že vždy bojujete na padesáti metrech čtverečních, obdivuhodné. Bohužel, po herní stránce mapy tak variabilní nejsou.

Každá začíná první vlnou nepřátel, které musíte vystřílet bez příprav, jen základní pistolí. Paradoxní, vzhledem k tomu, že jste vždy do hry už vrženi s nějakými zdroji. Po akční fázi začne fáze budovací a pak zase ta akční a tak dále a dále až do té poslední s bossem.

Band of Defenders

Budovací fáze je na rozdíl od části akční časově omezená na necelou minutu. Během ní můžete utratit všechny zdroje, které vám hra za pokoření vlny nepřátel laskavě poskytne. Můžete stavět obranné valy a věže, vylepšovat ty stávající, nebo si koupit nějakou zbraň.

Věž kulometná je slabá, ale rychlá, tesla věž je zase pravý opak. Mortar má větší dostřel a projektily vybuchují, blaster je pak něco mezi. Klasika. Mlácením montážním klíčem kolem sebe nejprve stavbu opravíte, pak za mrzký obnos vylepšíte na vyšší stupeň. Má pak větší odolnost a útok.

Potíž je, že některé stavby nemá smysl ani budovat. Základní betonový zátaras vám nepřátelé roztřískají dvojím máchnutím svých klepet a stavět ho ve více řadách je jednak drahé a pak hloupé. Na smysl existence kukaně pro odstřelovače jsem už nepřišel vůbec. Podobné je to i s věžemi, ale to je větší problém.

Band of Defenders

Band of Defenders

Nepřátelé nemají různé druhy brnění, nemají odolnosti vůči druhům útoků (jak je v žánru zvykem) a vaše věže mají útok pouze jediný. Jaký pak má smysl stavět slabší kulomety, když tesla věže svou práci odvedou lépe? Strategický element je v BoD redukovaný o několik rozměrů. Nehledě na to, že z celé plejády staveb skutečně využijete asi tři.

Stejné je to i se zbraněmi. Kromě základní pistole (která je překvapivě dobrá) jich odemknete kolem dvacítky. Při dobré vůli využijete čtyři a granáty. Arzenál zase trpí nedostatkem invence a odvahy. Post-apo zasazení přímo vybízí k šíleným a futuristickým hrátkám.

Dočkali jsme se ale jen generických zbraní, které najdete v každé moderní akci typu Counter-Strike či Call of Duty. S jedinou výjimkou, laserovou puškou, je vše sterilní. Hra se možná v určitých směrech bere až příliš vážně a autoři se bojí odvázat. Zcela zbytečné oblečky, které odemykáte spolu se zbraněmi, jsou často naprosto absurdní.

Band of Defenders

Jakmile začne fáze akční, objevíte asi největší bolístku na celé hře. Naprosto neschopné nepřátele. Jejich základní typ, který vás bude provázet celou hrou, jsou nájezdníci, kteří útočí pěstmi na blízko. Běží po naprogramované trase z určitého směru jako prasata na porážku, vy je popravíte pistolí, protože často jdou za sebou, a tak mají hlavy v zákrytu. Občas se při „akci“ ani nemusíte pohybovat.

Umělá inteligence je celkově nepochopitelná. Místo aby jednotky útočily jednotlivě, zacílí se jako skupinka na jednu jedinou stavbu. Na hráče pak dotírá minimálně. Vrhá se často na nejodolnější struktury vaší obrany. Občas dokonce útočí i na věže, které jsou obestavěné v barikádách a mimo dosah! Nepřátelé tak doslova jdou cestou největšího odporu.

Stádo základních nájezdníků doplňují další typy nemyslících individuí, ale celkově je druhů nepřátel jen velmi málo a nastupuje repetetivní nálada. Jediným skutečným příkořím jsou sebevražední sapéři, kteří vám výbuchem nadělají více škod, než sto boxerů-nájezdníků.

Bossové mají být jakousi zkouškou vašich obranných sil. Mají šílené množství životů a je vtipné sledovat, jak vám jeden nasvalený krasavec s kladivem zpustoší celou základnu. Jak jsem řekl, groteska. Fakt, že existuje typ nepřátel, který umí přeskočit vaše zdi, zatímco vy je musíte otrocky obcházet, vám pak už jen zvedne obočí i mandle.

Jakmile je dobojováno a ubráněno, hra vás odmění statistikou a bednami s lootem. V BoD musíte odemknout doslova všechno. Začátky díky tomu působí nuzně. Dva typy překážek, dvě věže a pár bran. To je to, s čím začínáte. Bohužel, místo aby vám hra co nejrychleji nadělila a odemkla všechno vybavení, devadesát procent krabic obsahuje barevná boa, pirátské klobouky a duhové brýle, což asi oceníte výkřikem: „To si ze mě někdo dělá srandu!“

Opravdu, autoři vynaložili neskutečné množství elánu při vytváření nejzbytečnějších doplňků, zatímco těch důležitých věcí (staveb, zbraní, druhů nepřátel) zahrnuli žalostně málo. Mapy mají šmrnc, ale herní styl se točí v bludném kruhu odemykání výbavy, kostýmů a stereotypní akce. Celá tato estráda začíná být zábavná až na vysoké obtížnosti.

Band of Defenders je díky tomu v žánru dokonalý „casual“. Strategická a taktická část je redukovaná na minimum, hloupá umělá inteligence je na úrovni krav z Farmville. Důležité je, že si můžete zvolit barvu svetru, který bude mít váš soldát na sobě. Jistě, to je přístup, který se v současné době docela „nosí“ a je šik, ale to neznamená, že je to dobře.

Pokud necháme veškerou kritiku stranou a zatneme i ty zuby, které už nemáme, zbude nám celkem hratelná akce, kterou si žádný ostřílený hráč neužije. Posloužit může jen těm příležitostným. A i ti si budou muset dobře rozmyslet, jestli jim stojí za to platit za služby, které jim jiné hry s radostí poskytnou zadarmo.

iDNES.cz

60%

Čtenáři

42% Ohodnoťte hru

Pro ohodnocení se musíte přihlásit

%

Nejčtenější

Předělávka 19 let staré hry láme rekordy a nandává to moderním titulům

Po devatenácti letech se v předělávce vrátila milovaná hra The Elder Scrolls IV: Oblivion. Krátce po oficiálním odhalení se začala prodávat a zájem je, minimálně na platformě Steam, ohromný.

Chci hrát dál, tvrdí hráčka Elden Ringu po 5 300 hodinách čistého času

Přes neuvěřitelných 200 dnů čistého času věnovala nadšená hráčka s přezdívkou LetMeSoloThem hraní kultovního akčního RPG Elden Ring. Hru má prolezlou skrz naskrz, většinu této doby pak v...

Další problém s Robloxem. Lidé v něm simulují skutečné masakry ve školách

Populární herní platforma Roblox se dlouhodobě potýká s náporem uživatelské tvorby nevhodné pro jinak převážně dětské publikum. Nevládní organizace Anti-Defamation League nyní přišla se zjištěním, že...

Zaslouží si druhou šanci? Vyzkoušejte si zdarma Star Wars Outlaws

Star Wars Outlaws, hra od Ubisoftu zasazená do otevřeného světa, sice prodala za první měsíc zhruba milion kopií, pro francouzského vydavatele šlo ovšem o hořké zklamání. Nyní se snaží nalákat hráče...

Fanouškovský Oblivion vzniká už 13 let, Bethesda poslala celému týmu dárek

Oblivion letos ještě neřekl poslední slovo. Kromě právě vydané oficiální předělávky The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered vzniká již třináct let fanouškovská verze, která by měla vyjít koncem...

Co bude dál po Baldur’s Gate 3? Šéf studia spěchá, jinak ho opustí manželka

Fanoušci veleúspěšného RPG Baldur’s Gate 3 se už teď těší na nový projekt od studia Larian, ten je však ještě daleko. Přesto se ředitel studia přiznal, že bychom se o další hře měli dozvědět do roku...

29. dubna 2025 2

Bude samurajská akce Ghost of Yotei v češtině? PlayStation vydal stanovisko

Česká pobočka PlayStationu obvykle opatřuje své zásadní hity českými titulky. Aktuálně se vyjádřila, zda tomu tak bude i v případě samurajské akce Ghost of Yotei.

28. dubna 2025  13:40 1

Nintendo vysvětlilo, proč vyjde Switch 2 už v červnu

Očekávaná konzole Nintendo Switch 2 zamíří k prvním majitelům už 5. června. Není to úplně typický čas pro vydání a Nintendo nastínilo své důvody.

28. dubna 2025  13:13 4

Předělávka 19 let staré hry kralovala víkendu, ale skokanem je někdo jiný

Úspěšné The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered si o víkendu podle očekávání ještě polepšily, není to ovšem jediný vítěz. Poměrně výrazně se prosadilo ještě francouzské RPG Clair Obscur: Expedition...

28. dubna 2025  9:55 0

Chci hrát dál, tvrdí hráčka Elden Ringu po 5 300 hodinách čistého času

Přes neuvěřitelných 200 dnů čistého času věnovala nadšená hráčka s přezdívkou LetMeSoloThem hraní kultovního akčního RPG Elden Ring. Hru má prolezlou skrz naskrz, většinu této doby pak v...

28. dubna 2025 10

Další problém s Robloxem. Lidé v něm simulují skutečné masakry ve školách

Populární herní platforma Roblox se dlouhodobě potýká s náporem uživatelské tvorby nevhodné pro jinak převážně dětské publikum. Nevládní organizace Anti-Defamation League nyní přišla se zjištěním, že...

27. dubna 2025 7

Trochu se škube, ale vypadá skvěle. První dojmy z předělávky Oblivionu

Bez varování oznámený a vydaný remake legendárního The Elder Scrolls IV: Oblivion dorazil i na zařízení v naší redakci. Hru pilně testujeme, na recenzi však budeme potřebovat víc času, tak nejprve...

26. dubna 2025 8

Skvělá hodnocení, ale bude to stačit? Oblivion zastínil menší konkurenci

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered vyšel znenadání a okamžitě si získal veškerou mediální i hráčskou pozornost. Radost z toho určitě neměl menší francouzský tým, který debutoval velmi dobře...

25. dubna 2025  11:37 8

Český Chuchel je dočasně zdarma, na stažení máte týden

Vynikající česká hra Chuchel od studia Amanita Design je dočasně zdarma na Epic Store. Její hlavní hrdina touží po jediném – získat třešni, kterou mu ukradl záhadný padouch.

25. dubna 2025 1

Předělávka Oblivionu potěšila fanoušky, nechala zde oblíbenou chybu

Předělávka 19 let starého Oblivionu sice přináší novou grafiku i některé pozměněné herní mechaniky, v mnoha ohledech však zachovává původní obsah hry. A to včetně drobných chybek, jako třeba omylem...

25. dubna 2025 1

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Podle skvělé české hry Pilgrims vznikne desková hra, vyjde ještě letos

Na motivy vynikající české hříčky Pilgrims od studia Amanita Design vzniká desková hra Pilgrims: Curious Adventures. Do prodeje půjde letos na podzim.

24. dubna 2025  11:30 0

Zájem o Switch 2 v Japonsku předčil veškerá očekávání, Nintendo se omlouvá

Očekávaná konzole Switch 2 od Nintenda se začne prodávat letos 5. června. Už nyní je ovšem jasné, že na všechny zájemce se nedostane – minimálně v Japonsku zájem výrazně předčil očekávání.

24. dubna 2025  10:44 2
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.