Firma Black Isle, produkující hry pro distribučního giganta Interplay, je jednou z mála společností, která poměrně přesně dodržuje předem avizované termíny vydání svých her. Nejinak je tomu i v případě netrpělivě očekávaného kousku Throne of Bhaal, ohlášeného na konec školního roku.
Jak asi všichni dobře víte, hra Throne of Bhaal (dále jen ToB) je datadiskem k rozsáhlému a oblíbenému RPG příběhu Baldur´s Gate II: Shadows of Amn (dále jen SoA). Děj ToB začíná přesně v okamžiku, kdy končí hra základní. Nejedná se tedy jen o nové lokace v rámci vedlejšího questu na původní mapě, jak tomu bylo v případě Tales of the Sword Coast (datadisk k Baldur´s Gate I), ale o kompletně nový příběh.
Poté, co zbavíte svět zloducha Irenica, se v nedaleké říši Tethyr rozhoří válka, v níž mají hlavní slovo Bhaalovi potomci. Jedním z nich je samozřejmě i váš hlavní hrdina, takže chtě nechtě se do konfliktu zapojíte a dovršíte tak svůj pohnutý osud…
Hned na začátku musím všechny čtenáře upozornit na to, že datadisk ToB není stand-alone, takže k jeho hraní budete potřebovat i základní hru SoA (ale pokud máte SoA jako full install, neměli byste již CDčka potřebovat). Děj ToB se odehrává na nové hlavní mapě situované do míst jižně od Amnské říše a jakmile začnete datadisk hrát, nebudete mít přístup zpět do lokací ze SoA. ToB můžete začít hrát s úplně novou vytvořenou postavou nebo lze naimportovat vaší celou družinu (včetně předmětů) z libovolné uložené pozice SoA, nejlépe pochopitelně z pozice Final Save. Rovněž můžete nainstalovat ToB a rozjet od začátku celou hru (začít tedy SoA a po poražení Irenicuse plynule přejít do děje ToB), přičemž již v základním ději můžete využívat některých novinek z datadisku včetně nové lokace Watcher´s Keep.
Nemožnost vracet se do lokací SoA mě osobně docela zarmoutila, jelikož jsem se těšil na rozšíření stávajícího světa do většího celku. Je však pravda, že záplatka je stavěna tak, abyste se snažili (přesněji řečeno vaše postavy) pospíchat a nezdržovali se velkým množstvím nepovinných lokací. Výjimkou je již zmíněný komplex Watcher´s Keep, což je
poměrně tuhý a dost rozsáhlý dungeon. Přestože se nemůžete vracet do míst známých ze základní hry, poměrně brzy získáte schopnost přivolat si postavy, které jste dříve potkali a nyní byste je chtěli nabrat do party. Ve stejné době se také setkáte s jediným novým NPC. Je to dost nečekané setkání – jedná se o osobu, kterou znáte již z BG I a na tomto místě vám sice její totožnost neprozradím, ale pokud si pozorně prohlédnete speciální sadu přiložených screenshotů, tak ji odhalíte sami.
Děj datadisku ToB je celkem vychytaný a i když je hlavní zápletka dost lineární, nudit se rozhodně nebudete. Na rozdíl třeba od datadisku Heart of Winter ke hře Icewind Dale se rozhodně nejedná o oddychovou zábavu na dvě odpoledne, ale o dost tuhou pařbu, která si v obtížnosti nezadá s hlavním dějem SoA. Nebudu vám samozřejmě prozrazovat, o co přesně ve hře jde, abych vás nepřipravil o dobrodružný zážitek, ale nemusíte se bát zákysu, protože co nevidět na BonusWebu vyjde kompletní návod. „Mozková“ náročnost ústředního děje ToB je na standardní úrovni, trochu tužší je lokace Watcher´s Keep. Autoři ji přirovnávají k dungeonu Durlag´s Tower z Tales of the Sword Coast a mě nezbývá, než s nimi souhlasit. Nástrahy Watcher´s Keep jsou poměrně
vydařené, i když občas částečně převzaté právě z Durlag´s Tower. Náročnost bojů je v ToB asi na stejné úrovni jako v SoA, pokud máte opravdu dobře vycvičené postavy ze základního dobrodružství, tak možná o drobínek lehčí. Nutno poznamenat, že v ToB rovněž pokračují vztahy mezi jednotlivými členy družiny, a to jak románek hlavního hrdiny s Aerie, tak třeba bojovnická úcta mezi Keldornem a Minscem a další.
Nový děj je pro datadisk k RPGčku samozřejmostí, ale co nového nám ještě autoři připravili? Musím říci, že hojností novinek jsem velmi příjemně překvapen. Začnu od vašich postav – nové obličejíky na výběr sice nejsou, ale svým postavám můžete přidělit nové skripty (tedy modely chování). V ToB nenalezneme žádné úplně nové povolání, ale objevila se jedna nová specializace, a to ne ledajaká. Jedná se o divokého mága a hráči AD&D vlastnící příručku Tome of Magic již jistě tuší, že jinak vcelku seriózní sága Baldur´s Gate získává lehce úchylný element. Divoká magie jako taková je totiž dost nevypočitatelná a při jejím provozování leckdy dojde k zajímavým doprovodným efektům (tzv. Wild Surge). Je vcelku logické, že díky této nové specializaci přibyla v ToB i některá kouzla,
konkrétně Reckless Dweomer, Chaos Shield a další formule divoké magie. Vaši importovanou postavu, i kdyby to byl mág, bohužel novému stylu magie naučit nelze, ale můžete začít s divokým mágem novou hru. Pokud není vaše postava divokým mágem, nezoufejte, i tak si divoké magie užijete, jelikož například v jednom z podlaží Watcher´s Keep se nacházejí magické místnosti, ve kterých se při každém zakouzlení (vašem či soupeřově) objeví i Wild Surge. Když už jsem se rozepsal o magii, nutno podotknout, že kromě několika divokých a high-level (viz dále) kouzel jsem zaregistroval jen několik nových kousků, jsou to však lahůdky typu Wish nebo variace Bigbyho ruky. Kouzelníci ve vaší družině se mohou učit a sesílat kouzla devátého levelu, což bylo v SoA proveditelné jen přímo ze svitků.
Další novinkou v ToB jsou speciální high-level dovednosti a schopnosti, které můžete postavám přidělovat při přestupech na vyšší levely. Jedná se jak o dovednosti fyzické (například speciální údery, chvilková odolnost proti kouzlům, hraničářské stopování, dočasné zvýšení počtu útoků a další), tak o dovednosti psychické, či lépe řečeno magické. Mezi ty patří mocná čarodějnická kouzla, questová kouzla kleriků nebo třeba schopnost druida
změnit se v elementála. Každé povolání má na výběr jen z některých dovedností, výhodu mají multi-classy s přístupem do obou svých skupin. Vzhledem k tomu, že v ToB je zkušenostní limit 8 miliónů (což se rovná asi 40. levelu), tak se každá postava naučí postupem času těchto dovedností hned několik.
Nebyl by to pořádný datatdisk, kdyby nám autoři nenadělili nové předměty. V ToB je jich skutečně úctyhodné množství. Z nemagických předmětů jistě potěší nové „zásobníky“ na drobné předměty, konkrétně brašnička na flakónky (známe z Heart of Winter) a nábojový pás na šípy, šipky a další munici. Podobného ražení jsou vlastně i magické toulce s nevyčerpatelnou zásobou munice, například Quiver of Plenty a podobně. Opravdovou lahůdkou jsou nové magické předměty, kromě silných zbraní, zbrojí, prstenů a podobných cetek všeho druhu občas narazíte i na vychytávky typu Deck of Many Things (karty s nevypočitatelným efektem) a další. Navíc potěší, že poměrně brzy naleznete/koupíte několikery boty rychlosti, což umožní rychlý pohyb celé družiny bez čekání na „nenaspeedovance“. Kromě běžných magických předmětů je po různých lokacích ToB rozstrkáno několik vícedílných artefaktů, podobně jako v SoA. Roli
šikovného kováře stmelující tyto části převezme ukecaný imp, který vám kromě klasického skládání z několika dílů také může upgradovat některé již hotové předměty pomocí magických svitků, peněz a dalších ingrediencí. Možná se ptáte, kde tohoto impa najdete a jak ho přimějete ke spolupráci. Velmi jednoduše – imp se totiž stane vaším služebníkem ihned poté, co získáte své nové sídlo (což se stane v podstatě na začátku hry). Nebudu vám prozrazovat, jak přesně toto sídlo vypadá a kde se nachází, ale rozhodně se nejedná o obyčejnou tvrz na vysokém kopci. Ne ne, toto sídlo je mnohem zajímavější a logicky souvisí s celým dějem hry.
Aby byl výčet novinek kompletní, je nutno zmínit nestvůry. Nových příšer je poměrně dost, vesměs se samozřejmě jedná o dost tuhé týpky, často jsou to variace již použitých potvoráků. S těmito novými tvory nebudete vždy jen bojovat, ale v rámci high-level schopností se můžete naučit i kouzla, které vám na pomoc přivolají třeba Devu, Elementálního prince či Planetara.
Asi nejmenších změn doznalo zpracování hry. Není se čemu divit, nový engine by kvůli datadisku dělal jen málokdo. Přeci jen však můžeme ve zpracování vypozorovat drobné změny – engine mi připadá o něco rychlejší a zkvalitnila se také 3D podpora, alespoň tedy do té míry, že hru nezpomaluje jako ve většině případů v SoA. Menu Config se o něco rozšířilo, takže si můžete o trochu lépe vyladit nastavení hry. Stejně jako v SoA jsou oficiálně podporovány jen módy 640x480 a 800x600, teoreticky však můžete hru hrát až v rozlišení 2048x1536. Mnoho z vás však k této volbě asi nesáhne, že. Co mne trochu štve, je skutečnost, že stejně jako v SoA se trochu trhá kurzor v inventáři. Není to sice nijak nepřekonatelná závada, ale přeci jen s tím ostrované mohli něco udělat.
Mno, doufám, že jsem vám nastínil vše, co můžete od tohoto datadisku očekávat. Pokud shrneme všechny novinky včetně úchvatného děje, snad se shodneme na tom, že ToB je jedinečná záležitost. Sám jsem od tohoto datadisku zdaleka tolik neočekával a trochu jsem se bál, že by hra mohla upadnout do stereotypu. Lidé z Black Isle mne však přesvědčili o opaku a znovu tak potvrdili svojí pozici na předních příčkách současných RPGček. Chca nechca musím pár procent strhnout za trhání kurzoru v inventáři a za nemožnost propojení lokací SoA a ToB, ale i tak zůstává celkové hodnocení ve vysokém nadprůměru.
Badur´s Gate II: Throne of Bhaal | ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
|