Tak se nám tu objevila další hra na motivy filmu. Stojí za to si ji zahrát nebo skončí v propadlišti dějin jako většina jí podobných? Čtěte dále…
Konzole vs PC – nikdy nekončící boj
O vztahu konzolí k PC bylo (a ještě bude) napsáno už spoustu řádků. Jedním z hlavních témat na toto téma je bezpochyby výběr kvalitních titulů – každá platforma má své herní pecky, na které může být právem hrdá a aby toho nebylo málo, některé tituly jsou nám naservírovány na obě platformy. Bohužel tyto konverze z jedné platformy na druhou, případně rovnou souběžně vycházející tituly na všechny platformy, jsou většinou velice pochybné kvality (i když výjimka potvrzuje pravidlo – viz RPG pecka „Knights of the Old Republic“ z X-Boxu z minulého roku). Bad Boys 2 právě do takovéto škatulky patří a na rovinu – o žádný zázrak se nejedná (ani na PS2 to také není žádná sláva). Když k tomu připočítáme fakt, že se jedná o hru na motivy filmu, kterých je sice celá řada, ale kvalitních je jak šafránu, máme tu co dělat s opravdovým propadákem. No, ze závěrečného hodnocení je jasné, že tak úplně pravda to není, ale do herní bomby mají Bad Boys 2 opravdu daleko. Teď trochu podrobněji.
|
Hra na motivy filmu – z toho nevzejde nic dobrého…
Tak daleko od pravdy zase nejsem. Her na motivy filmu už vyšly desítky a nikdy se nejednalo o kdovíjakou pecku. Z těch lepších si vybavuji akorát nedávného Conana, který zas až tak špatný není nebo třeba LOTR: Return of the King, ale dále mě napadají už pouze takové propadáky jako Terminator: War of the Machines nebo kontroverzní LOTR: War of the Ring. Bad Boys 2 bohužel musím bez velkého přemýšlení zařadit do druhé kategorie. Empire Interactive se tak pouze snaží vydělat na stejnojmenném filmu, který ale, přiznejme si to, je stejná blbost jako hra (i když na druhou stranu existují i opačné názory – já film v polovině znechuceně vypnul, ale spolužák ho viděl už asi pětkrát a nemůže se ho nabažit :)). Teď už ale konečně něco k samotné hře.
Je libo pohled první nebo třetí osoby?
Celá hra je pojatá jako mix akce z pohledu první a třetí osoby. Jak to funguje? Pokud procházíte nějakou lokací, vidíte svého hrdinu (Marcuse nebo Mika) z pohledu třetí osoby. Prostě chodíte a střílíte hromady padouchů, které se před vámi rojí. Vzhledem k tomu, že padouchů je proti vám opravdu hodně a v boji tváří v tvář byste proti nim neměli větší šanci, implementovali autoři do hry tak zvané „cover points“, neboli místa, kde se můžete krýt. Ty jsou označeny svítícím kolečkem na zemi a jsou u sloupů, za krabicemi, u dveří, apod. Pokud u nich zmáčknete patřičnou klávesu, hrdina zaklekne a zůstane v úkrytu, prakticky nezranitelný. Pokud v úkrytu stisknete směrovou klávesu, hrdina se vykloní z úkrytu a hra se přepne do pohledu první osoby, aby se vám lépe mířilo. Není to zas tak špatný nápad. Z pohledu první osoby vidíte dokonce zbraň, kterou máte v ruce, ale všechny (pistole, brokovnice, AK-47, UZI, MP5, Steyr Aug, …) jsou tak mizerně vymodelovány, že je to až hanba. Co mě trošku překvapilo je fakt, že se hra nijak nedrží filmové linie (aspoň myslím – filmu jsem přeci jen viděl jen polovinu :)) a nenajdeme v ní žádnou automobilovou honičku nebo něco podobného, co bylo ve filmu. Ve hře není dokonce ani jedna animace z filmu – vše jsou pouze enginové animace a to v dost mizerné kvalitě. Hra má tak s filmem společné pouze hlavní hrdiny a jméno.
Vizuální stránka
Co se týká grafiky okolního prostředí a celkový design levelů, není vcelku o co stát. Neříkám, že je to kdovíjaký paskvil, ale v dnešní době jsme zvyklí přeci jen na něco lepšího. Dobrým zpestřením je ale zničitelnost téměř všech objektů. Můžete rozstřílet bedny, počítače na stolech, obrazy, okna, atd. Dobrý je i fyzikální model – pokud hodíte granát, budou se nepřátelé kochat leteckým dnem. Kulky navíc dělají ve zdech pěkné díry a pokud zeď úplně prostřelíte, bude dírou pronikat světelný paprsek z vedlejší místnosti. Opravdu pěkné. Pokud zničíte nějakou věc, její hodnota se okamžitě „přičte“ na váš účet. Na konci každého kola se tak dozvíte, za kolik peněz jste zničili majetek. Smysl tohoto prvku jsem ale trochu nepochopil, protože to na hru nemá snad žádný vliv. Totéž je i důkazů, které jsou v každém levelu ukryty čtyři. Pokud je nenajdete, nic se neděje, do další úrovně postupujete tak jako tak. Jediné, čím si můžete pomoci sbíráním důkazů a přesnou střelbou je odemknutí nových možností na střelnici, což je ale děsná blbost nebo využití některého z cheatů. No nic.
Co se týká zvukové stránky hry, ta je překvapivě celkem ucházející. Hudba je ve stylu klasického černošského hip-hopu, ale mohlo by jí být víc a mohla by být trochu výraznější – většinou ji ani nepostřehnete. Celkem dobré je ale namluvení postav a jejich rozhovory přes vysílačku, u kterých se občas celkem pobavíte. Jsou sice trošku drsnějšího kalibru a Marcus s Mikem v nich pro sprosté slovo opravdu nejdou daleko, ale komu by to v dnešní době vadilo. Navíc ve filmu to také nejsou žádní svatouškové.
No a to ostatní…
Hra je rozdělena do pěti kapitol, ve kterých se budete muset prostřílet různými vilami, sklady, bary, apod. Podíváte se do přístavu, na střechu luxusního mrakodrapu, budete krýt parťáka odstřelovací puškou, budete hledat plynovou masku než vyprší čas, atd. To vše je sice pěkné, ale podtrhuje to jeden zcela závažný nedostatek. Hra nepodporuje hru dvou hráčů, přestože zrovna tady se multiplayer přímo nabízí! Z nepochopitelných důvodů ho autoři při konverzi úplně vypustili, přestože na PSX 2 přítomen je. V hře je jasně vidět, že hra dvou hráčů by hru pěkně oživila. Až se budete procházet jednotlivými lokacemi, uvidíte „cover point“ označené kolečky modré a oranžové barvy – jeden pro Mika a jeden pro Marcuse. Vzhledem k tomu, že postavu si stejně nemůžete vybrat, je dobrá polovina „cover points“ zcela k ničemu a dala by se využít pouze při kooperaci dvou hráčů.
|
Co se týká vašich protivníků, jejich rozmanitost je také minimální, takže až vykopnete dveře a vyběhne na vás pět úplně stejných vojáčků, vězte, že nevidíte špatně a těch včerejších deset piv s tím nemá nic společného. Tady si autoři mohli trochu víc vyhrát. Naštěstí si občas zabojujete proti nějakému tomu bossovi, takže aspoň něco. O umělé inteligenci se také nemá cenu bavit. Nepřátelé sice mají tendence krýt se za překážky, ale většinou to dělají bez ohledu na vás, takže až budete stát přímo vedle nějakého padouch a on si vedle vás klekne do krycí pozice a vás si vůbec nebude všímat, nedivte se.
Celková obtížnost a délka hry také moc ku prospěch nehovoří. Hru bez větších problémů dohrajete za dva poklidné večery a to se ještě nebudete moc namáhat. Sice tu existují taková „zpestření“ jako již výše zmíněná střelnice, ale to je taková nuda, že to zkusíte jednou, po maximálně dvou minutách to znechuceně vypnete a už to nikdy nezkusíte.
Tak zase ne…
Bohužel další hra podle filmu nedopadla dobře. Je to škoda, protože nápady autoři měli, ale bohužel je buď zkazily nebo je do hry, patrně z časové tísně, vůbec neimplementovali. Pokud jste zarytí fandové filmu, můžete hru zkusit, ale nic moc si neslibujte. Vy ostatní zkuste něco jiného. Hra Bad Boys 2 totiž není nic jiného, než krátká, nudná a nezajímavá střílečka s několika dobrými vychytávkami; o vyložený propadák se tedy nejedná, jak asi každý očekával. Vše naštěstí kompenzuje i nízká prodejní cena, každopádně škoda absence multiplayeru, hodnocení tak mohlo být vyšší.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|