Pátek 27. ledna 2023, svátek má Ingrid
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 27. ledna 2023 Ingrid

Axis & Allies - řadová RTS nebo skvělá věc?

  12:01
Axis & Allies čerpají z nevyčerpatelného tématu 2. světové války, ale mnohem důležitější je, že pochází od tvůrců opěvovaného Kohana. Překoná ho a nasadí novou strategickou laťku nebo zapadne? Určitě čtěte dál!
60

Axis & Allies

Platforma: PC
Výrobce: TimeGate Studios

Herní karta

Axis and Allies Zvláštní firmou jsou ti kluci z TimeGate Studios. A jak jsme k této domněnce došli? V rozpětí dvou měsíců dokáží vydat dvě diametrálně odlišné hry, a to jak tématem, tak, a to především – kvalitou. Přestože Kohan 2 rozhodně není mainstreamovou záležitostí, jde bezesporu o jednu z nejpovedenějších realtime strategických her tohoto roku a že konkurence není malá, jistě nemusím dodávat. Navnaděni touto delikatesou jsme přistupovali i k druhému letošnímu dílku od TimeGate a sice Axis and Allies. Na první pohled se švec držel svého kopyta a zůstal ve vodách RTS, ovšem již na ten druhý poznáme jasné směřování hry k nenáročným masám prostřednictvím zapojení kulis Druhé světové války, která na nás dnes úspěšně juká zpoza všech rohů a říci, že jí máme plné zuby, by bylo jen slabým odvarem našich skutečných pocitů z neustálého ždímání největšího lidského konfliktu. Předsudků se tak asi nezbavím, přesto se ke hře pokusíme přistoupit s objektivním metrem, jakoby byla první svého druhu.

Na první pohled se švec držel svého kopyta a zůstal ve vodách RTS, ovšem již na ten druhý poznáme jasné směřování hry k nenáročným masám prostřednictvím zapojení kulis Druhé světové války.

Axis and Allies První zajímavostí hry jsou dva poměrně odlišné systémy singleplayerové hry. Jde o veskrze klasickou kampaň, kterou si můžete projet v roli spojenců či osy. Každý z těchto celků navíc reprezentuje hned několik národů té které ideologie. Je jich celkem pět (za nacisty – Japonci a Němci, za spojence – Rusové, Amíci a Britové) a logicky se tak trochu liší. Není to žádný zázrak a rozhodně nedoufejte v diferenciaci podobnou například té v CaC: Generals. Jedná se spíše o mírně pozměněné technologické upgrady a také nepatrné rozdíly v oblasti jednotek. Takže po této stránce nic moc a náplň misí v kampani je na tom podobně. Točí se totiž pořád zhruba okolo toho samého a v podstatě odráží nejdůležitější okamžiky 2. světové války prostřednictvím nepříliš souvislého tažení rozkouskovaného do několika misí. Mírnou náplastí budiž alespoň slušná variabilita prostředí – tu honíte Rommela v pouštích severní Afriky, támhle zase v roli Rusů bráníte Stalingrad a pak se pro změnu ve jménu „Führera“ snažíte ubránit Krétu před Angličany. Dále se podíváme do slušně exotických prostředí jako je Hawaii, Indie, Austrálie či stará dobrá Moskva.Axis and Allies

Je toho celkem dost, přesto se kampaně hrají v podstatě stejně jako jiné RTS, tedy až na nějaké ty pozitivní prvky z Kohana. Mnohem zajímavější je možnost druhá, jež se skrývá pod názvem World War II mode. Nevíte-li, co si pod ním přesně představit, vězte, že vlastně on propůjčil hře jméno. Axis and Allies jsou totiž postaveni na licenci u nás prakticky neznámé, stejnojmenné deskové hry Miltona Bradleyho. Pokud nepatříte, stejně jako autor článku, ke znalcům této v Americe značně populární hry, představte si pod její herní obdobou zhruba něco jako singleplayerovou kampaň v Rise of Nations či Warlords Battlecry. Modří již vědí kam míříme a ostatním to tajemství prozradíme. Jedná se o element strategické mapy, který se ze hry snaží dělat souvislé tažení. Vžijete se do role jednoho z pěti vojevůdců a tahovým způsobem se snažíte podrobit si co možná nejvíce teritorií, které nepřinášejí nic jiného, než peníze, které velice dobře poslouží k nákupu větších armád. V zásadě se vychází z podstaty Risku, ovšem zde je vše notně Axis and Allies zjednodušeno a když to trochu přeženeme, tak jde jen o posouvání schematicky znázorněnými vojáčky po mapě. Když pak tito narazí na panáčky a stroje konkurenční, dojde ke v herní grafice znázorněnému realtime boji. Nebo si výsledek můžete také nechat vygenerovat automaticky, volba je jen na vás. Na pár chvil je tento mod jistě zábavný, ovšem velmi rychle postřehnete absenci větší hloubky, která je neobyčejně rychlým katem hratelnosti. Jestli je takhle nudná i desková předloha, tak doufejme, že se u nás ani nezačne prodávat. Na druhou stranu – stačilo by přidat o něco více voleb a vše trochu zkomplexnit. Vždyť pro masový trh tu je klasická kampaň, hardcore hráči si mohli užít alespoň takhle. Z tohoto zpracování si však maximálně zhnuseně odplivnou.

Axis and Allies jsou totiž postaveni na licenci u nás prakticky neznámé, stejnojmenné deskové hry Miltona Bradleyho.

Na hře je rozhodně vidět její původ – prvky Kohana se v ní totiž nezapřou, naneštěstí však v tomhle případě nemají tu potřebnou šťávu, ale o tom až později. Zřejmě největší podobnost objevíte v managementu jednotek. Ten totiž Axis and Allies stejně jako ve fantasy bratříčkovi nespoléhá na jednotlivé vojáky, nýbrž na celé regimenty. Zatímco v Kohanovi jste si s nimi ale mohli celkem detailně pohrávat, zde jsou víceméně pevně dané. Hlavní však je, že hned několik jednotek ovládáte jako jednu jedinou, které navíc můžete zadávat formace a lehce ji přesouvat po mapě. Když dojde k boji, chovají se panáci pod vedením AI celkem inteligentně, což se hodí především při větších potyčkách, kdy člověk chtě nechtě ztratí přehled i o tom, kteří vojáčci jsou vlastně jeho, natož, aby se je ještě snažil ovládat! V podstatě jediným důležitým členem každé jednotky, je její vůdce, který získává zkušenosti a pokud tento zemře, končí celá grupa. Inteligentní je chování jen do chvíle, než do jednoho regimentu k vojákům zařadíte ještě rozličné druhy strojů. Tento systém s nimi totiž zrovna dvakrát dobře nespolupracuje a výsledkem je povětšinou opravdu jen ten nekontrolovatelný guláš.

TimeGate Studios

Studio TimeGate bylo založeno roku 1998 a vize pěti zakladatelů byla jednoduchá – stát se v blízkém časovém horizontu jednou z předních vývojářských firem. Zatím se to pěti byznysmenům, ale zároveň také náruživým hráčům nepovedlo, ovšem musíme nechat, že mají slušně našlápnuto. Po prvních nejistých krůčcích se dostal na světové trhy jejich první projekt, hra Kohan: Immortal Sovereigns, která se sice nemohla pyšnit prvními příčkami v žebříčcích prodejnosti, ale investice do ní vložené se stoprocentně vrátily a navíc se tvůrcům dostalo velkých pochval ze strany novinářů, kteří nejednou neváhali vyhlásit Kohana strategickou hrou roku. Jakkoliv byla podobná glorifikace přeci jen trochu technicky zastaralého titulu kontroverzní, je třeba uznat, že se TimeGate svým debutem zapsali více než dobře. Krátce po tomto úspěchu se autoři rozhodli z inovátorského přístupu Kohana vytřískat co možná nejvíce a vydali stand-alone datadisk Ahrimans Gift. Ten si i přes menší počet vylepšení získal příznivce dlouhou kampaní a rozhodně opět nezklamal. Za zmínku ještě stojí, že firma TimeGate neslučuje jen vývojáře, nýbrž působí i v dalších odvětvích jako je třeba medicína, estetika nebo paliva. Vskutku zajímavá směska a my můžeme být jedině rádi, že se šéfové firmy rozhodli podnikat i v nám tak blízkém odvětví. Hned v roce 2001získalo studio hodnotnou cenu za nejlepší začínající vývojáře, kterou každoročně uděluje asociace nezávislých tvůrců. V současné době je TimeGate na dobré cestě ke svému cíli a má podepsány slibné kontrakty s největšími vydavateli světa. Pro Take 2 vyvinuli Kohan 2 – Kings of War a Atari je získalo právě pro tvorbu Axis and Allies. Ti se sice, jak recenze napovídá, přiliš nepovedli, ovšem jedna vlašťovka jaro nedělá a je dost možné, že hra je taková, jaká je, především kvůli vydavateli Atari, který je poslední dobou znám uspěchanými vydáními a orientací na ty nejméně náročné hráče. TimeGate mají pořád kladnou bilanci a my jim fandíme.

Autoři se v Axis and Allies docela nešťastně vrací ke starým konceptům managementuAxis and Allies základny, což je po zkušenostech s Kohanem 2 takřka neuvěřitelné. Navíc tak činí dosti neobratně s tím, že zde praktikované postupy se striktně lineární výstavbou základny byly již překonány. K tomu patří i starost o suroviny. Peníze získáváte z velitelství, ale pro zásoby pohonných hmot a munice, musíte postavit speciální budovy. Na mapě jsou občas i města, jejichž zabráním si můžete zajistit extra přísun surovin. Zásobování je jedním z elementů, které se vyvedly. Vaše jednotky musí být v rádiu měst či mobilních zásobáren, aby mohly vytrvale bojovat. Jde tak o příjemný taktický prvek, na který je třeba brát ohled.

Dalším zpestřením jsou dynamicky se chovající zkušenosti a s nimi spojené speciální schopnosti generálů. Na obrazovce naleznete ukazatel hromadných zkušeností. Pokud se nic neděje, přibývají bodíky jen velice pomalu, ovšem když dojde k bojům, dostanete ihned o mnoho Axis and Allies více. Pak jsou tu oni vojevůdci, každý se třemi dovednostmi, jichž s dostatkem zkušeností můžete využít. Takhle si lze vypomoci například kobercovými nálety, sabotážemi, ale třeba i atomovou bombou.

O grafice se moc přívětivě vyjadřovat nemůžeme. Přestože vyloženě nezhnusí, musíme ji prohlásit za jednu z nejhůře vypadajících strategií z 2. světové válce, které si na kvalitní vizualitě vždy nechávaly záležet, vzpomeňme například Desert Rats vs. Afrika Korps či Codename: Panzers. Navíc je přiblížení velice omezené. Kdyby se však Axis and Allies alespoň hráli podobně jako výše zmíněné vrcholy žánru, nemohli bychom si na nic výrazněji stěžovat. Takhle však, přes zdánlivé novoty, nejde o nic jiného, než mírně nadprůměrnou RTS v omšelém hávu a navíc stavící na tisíckrát zpracovaném tématu. Od tvůrců Kohana jde tak jednoznačně o zklamání.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

60 %

Čtenáři

79 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 91 čtenářů

Témata: Atomová bomba
  • Nejčtenější

Nemá to konce. Herec se musí omlouvat, že účinkuje v kouzelnické hře

Herec, který namluvil jednu z hlavních rolí ve hře Hogwarts Legacy, se nyní veřejně omlouvá za to, že se do projektu...

Hon na čarodějnice? O hře ze světa Harryho Pottera už se nesmí ani diskutovat

Známá herní diskusní fóra ResetEra zakázala jakoukoliv diskusi o připravované hře Hogwarts Legacy ze světa Harryho...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

A je to tady, mám na Epicu víc her než na Steamu. Dohrál jsem jedinou

Digitální obchod s hrami Epic Store koncem loňského roku oslavil čtvrté narozeniny. Zpočátku nenáviděná platforma se...

Splněný sen fandů Harryho Pottera. Nová ukázka z Hogwarts Legacy je skvělá

Již jen pár týdnů zbývá do vydání další hry ze světa Harryho Pottera a reklamní kampaň běží naplno. Nová filmová ukázka...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Zima je tady. Poznáte hry zasypané sněhem?

Letošní zima je mimořádně teplá a pokud se chceme dosytosti vydovádět ve sněhu, musíme se uchýlit buď do zahraničí,...

Přes 30 let s Rusy. Nechtějí válku, ale víc nechtějí prohru, říká byznysman

Premium S Ruskem se Jiří Anderle poprvé seznámil v roce 1986, kdy jako turista navštívil Kavkaz. O deset let později začal do...

Největší zlo jsou cukry, tuky tělo potřebuje, říká výživový specialista

Premium Výživová doporučení se mění. Dokonce i tuky, které bývaly na černé listině, už jsou brány na milost a staly se součástí...

Fotbal se mění, Slavia také. Trpišovský exkluzivně o trendech i návratu Stancia

Premium Když se ve chvilce volna vyrazil projít po pískovcových útesech a díval se, jak do skal narážejí mořské vlny, hlavou mu...

RECENZE: Gran Turismo 7 je milostným dopisem všem fanouškům autosportu

Konzole Playstation dlouho trpěly zoufalým nedostatkem pořádných závodních her, tomu je však konec. Gran Turismo 7 je...

RECENZE: Evil West je přímočará akční jízda ze staré školy

Tvůrci Shadow Warriora přicházejí s další akční peckou, která si na nic nehraje. A znovu to funguje, tentokrát v...

RECENZE: Staňte se drsným bijcem, King of Fighters XV myslí i na nováčky

Značka King of Fighters se vrací po šesti letech. Je přístupná začátečníkům, zklamáni ovšem nebudou ani experti na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Ještě jí není ani pětadvacet a už podniká. Našla díru na trhu

Ještě jako studentka textilní fakulty vymyslela moderní a ekologický způsob praní prádla, prací papírek. Když na vývoj...

Evropu čeká nemovitostní zvrat, varují experti. Hrozí potíže s financemi

Problémy s financováním exkluzivních staveb v evropských metropolích naznačují, že by Evropu mohl na realitním trhu...

Přání bank je vyslyšeno. Za předčasné splacení hypotéky si lidé připlatí

Premium Pravidla pro předčasné splacení hypotéky se změní. Banky si budou moci účtovat nejen administrativní náklady v...

Holmesová má jít do vězení, ne žít v luxusním sídle, stěžují si žalobci

Nepravomocně odsouzená podvodnice Elizabeth Holmesová má v dubnu nastoupit do vězení, aby si odpykala jedenáctiletý...

Z šestnáctileté dívky se vlivem vzácného onemocnění stala stařenka

Raizel Grace Calago z Filipín se ještě před dvěma lety účastnila soutěže krásy. Dnes ale vypadá jako padesátiletá žena...