ARMA 2: Operation Arrowhead, aneb z Čech do pouště

aktualizováno 
Samostatně spustitelné rozšíření k českému válečnému simulátoru má své kouzlo. Ale není bez chyb.
70

Arma II: Operation Arrowhead

Platforma: PC
Výrobce: Bohemia Interactive

  • rozsáhlé boje v novém prostředí
  • pocit, že jste pouze jedním z mnoha
  • často zásadní problémy s umělou inteligencí vojáků
  • nic pro méně trpělivé hráče

Samostatně spustitelný datadisk k válečnému simulátoru přinesl to, co sliboval. Hutnou pouštní akci, kterou bude běžný hráč považovat za nestravitelnou. Ti trpělivější si užijí své. Škoda zbytečných problémů, zejména těch s umělou inteligencí.

Herní karta

ARMA 2: Operation Arrowhead (PC)Tuhých válečných simulátorů není v dnešní době mnoho. Tento žánr v současnosti zastupuje série ARMA, jejíž druhý díl se právě dočkal rozšíření. Přichází s osvědčenými zbraněmi i starými zraněními.

Hlavní linie se nese v obdobném duchu, jako v druhé Armě. Počítejte se zápletkou vykreslující čistě válečné běsy. Opět se lze dobrat k více koncům, a byť příběh plní pouze roli doplňkovou, hře to nijak neškodí. Pokud na to přijde, o špatnou pověst titulu se postarají jiné nepříliš dotažené aspekty. Například špatná umělá inteligence nepřátelských vojáků.

Příběh se odehrává tři roky po původních událostech. Nové nebezpečí se objevuje v jedné z fiktivních arabských zemí. Takistánský vůdce, plukovník Aziz, svou vládou ohrožuje nejen jeho stát, ale i přilehlé sousedy.

Pro neznalé tématu přibližme oč v sérii Arma běží. Toto duchovní pokračování Operace Flashpoint v sobě mísí prvky realistického válečného simulátoru a klasické střílečky z pohledu první osoby. Ve výsledku se jedná o poměrně složitou akční záležitost, kde stačí jedna dobře mířená soupeřova kulka, a máte po srandě.

ARMA 2: Operation Arrowhead (PC)Nebývá od věci postupovat obezřetně a řádně plánovat každý náš přesun. Někomu hratelnost přijde nudná a roztahaná, jiní si přijdou na své.

Akce volá

První mise v kampani nás vrhne hned do boje. Na místě výsadku ihned narážíme na první protivníky. Postup k cíli je velmi zábavný. Jen co vyčistíme letiště, jdeme do přilehlé zastavěné oblasti, abychom provedli čistku i tam. Další velmi zábavný úsek, po němž mise končí.

Ani záhy si není nač stěžovat. Pro změnu se staneme posádkou tanku, který doprovází důležitý konvoj. Na plnění úkolu dostaneme přiměřený prostor. Není kdovíjak obrovský (co do možností řešení), ale rozhodně nemáme pocit, že by nás autoři zavřeli do klece, která brání vymyslet vlastní řešení problému.

ARMA 2: Operation Arrowhead (PC)

V další části kampaně si osaháme odstřelovací pušku a dostáváme za úkol zajistit důležitý prostor. Zde jsem si poprvé všiml, že umělá inteligence nefunguje úplně tak, jak by měla. Někteří vojáci na ostřelování reagují a snaží se schovat, či alespoň zalehnou k zemi. Jiní se bohužel zaseknou a z deliria je vytrhne až dobře mířená kulka z několika málo metrů.

Dál si přijdou na své milovníci helikoptér. V letecké misi si osaháme velmi zajímavou věcičku, jež nese označení ULB. Je to malá helikoptérka, kterou prohledáváme terén, abychom zjistili nepřátelské pozice a nevystavili se přímému nebezpečí.

ARMA 2: Operation Arrowhead (PC)Tady jsem bohužel narazil na další problém. To, co se zobrazilo na herní mapě, se ve skutečnosti neobjevilo. Celá situace ohledně prohledávání prostoru byla mírně frustrující.

Zbytek kampaně drží nastavenou laťku, struktura misí je docela zábavná. Tedy alespoň do chvíle, než má člověk pocit, že je něco špatně.

Zatímco první půlka mě, až na drobné chybky, bavila, v závěru jsem bědoval nad podivným chováním umělé inteligence nepřátel. Vojáci protivníka mnohdy jednali zmateně, jakoby si ani neuvědomovali, že nejsem jejich hodný strýček. Ti moji zase plnili zadané příkazy s příliš velkou obezřetností.

To bych jim nevyčítal. Dávali pozor na svůj život. Ale pokud skupinka pěti mužů nastupuje do transportéru v řádu minut, není něco úplně v pořádku. Naštěstí lze zrychlit čas.

ARMA 2: Operation Arrowhead (PC)Na druhou stranu, pokud nebylo velení na mých bedrech, uměli se o sebe postarat obstojně.

Ač jsem si to zpočátku nepřipouštěl, mnohdy nefunkční uměla inteligence zkazila celkový dojem ze hry zásadním způsobem.

Kampaň není nijak dlouhá. Co do propracovanosti dění nasadila laťku stejně vysoko, jako ta v základní Armě 2.

Tady opravdu nejsme neohroženým hrdinou, který s jednou rukou v nose a druhou v kalhotách zničí celou armádu. Zde jsme pouze zrnko v pískovišti, a stejně jako posledně, i tentokrát počítejte s tím, že vám zadaný úkol klidně splní úplně jiná jednotka.

ARMA 2: Operation Arrowhead (PC)

Druhá Arma nám učarovala krásně zpracovanými středočeskými reáliemi s malebnými vesničkami a romantickými lesíky v barvách podzimu. Operation Arrowhead se v tomto směru trošku oddálilo, ovšem vyčítat lze máloco.

ARMA 2: Operation Arrowhead (PC)Nejsem znalcem Blízkého východu, ale mohu tvrdit, že atmosféru se autorům podařilo navodit dobrou. Takistán vypadá asi tak, jak by si laik vzhledem k pomyslnému umístění představoval.

Zkrátka nepřijdou ani milovníci všemožné techniky. A to nejen té vojenské. Lidé z Bohemia Interactive byli v tomto směru vždycky poměrně důslední, a tak se opět dočkáme spousty krásně zpracovaných modelů konvenčních zbraní i obrněné techniky. Není problém si je ve speciálním módu osahat.

Kampaň Operation Arrowhead nepatří k těm dlouhým. Herní dobu prodlužují osamocené a převážně zábavné scénáře či hra více hráčů.ARMA 2: Operation Arrowhead (PC) Jednou z věcí, která mnohé přiváže k monitorům na dlouhé týdny, bude i osvědčený editor.

Sečteno a podtrženo, samostatný přídavek k druhé Armě přichází se specifickou akcí, jež sedne úzkému publiku hráčů. Obrovská škoda často zásadních problémů s umělou inteligencí a některých drobnějších chybek. Vzhledem ke snížené ceně ale titul stojí za pozornost.

Autor:

Gamescom 2019

Největší světová herní výstava Gamescom 2019 opět přinesla řadu novinek a ukázek nadcházejících titulů. Velkou pozornost si získaly tituly Death Stranding, Watch Dogs: Legion a samozřejmě Cyberpunk 2077.

Hodnocení hry

Redakce

70 %

Čtenáři

81 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 360 čtenářů

Témata: simulátor

Nejčtenější

Dvacet zásadních her roku 1999. Hlasujte, která byla nejlepší

GOTY 1999

Při loňské anketě o nejlepší hru roku 1998 se mohlo zdát, že tehdejší rok neměl v herní historii konkurenci. Letmý...

Excel jako herní platforma, lidé v něm vytvářejí neuvěřitelné věci

Graf v Excelu

Tabulkový procesor od Microsoftu nesmí chybět na žádném pracovním PC a je v podstatě synonymem nudy. Najdou se však...

KVÍZ: Git gut, n00bs sux! Rozumíte mluvě dnešních hráčů?

Grand Theft Auto 5

Stejně jako každá jiná komunita mají i hráči počítačových her svůj vlastní slovník, pro neznalé často nepochopitelný....

VIDEO: Jak by vypadal nový Doom, kdyby vyšel na MS-DOS v roce 1994

DOOM 4 VANILLA

Že se nadšení fanoušci snaží udržet své oblíbené hry při životě a neustále je vylepšují, aby na moderních počítačích...

RECENZE: Blair Witch není horor, ale simulátor nočního venčení psa

Blair Witch

Kultovní filmový horor se ani tentokrát nedočkal adekvátní herní adaptace. Blair Witch obsahuje několik vynikajících...

Další z rubriky

Filmová adaptace Warcraftu je splněným snem. Recenze očima hráče

Warcraft - hra vs. film

Pokud existuje černá magie, snímek Warcraft v boji s ní zvítězil. Podařilo se mu totiž prolomit pomyslné prokletí filmů...

RECENZE: Legenda z roku 1984 nepokračuje. Moderní Karateka je odpad

Karateka

Původní Karateku naprogramoval v roce 1984 student univerzity Yale Jordan Mechner, který později přivedl na svět herní...

RECENZE: War Thunder je snem všech milovníků vzdušných bitev

War Thunder

War Thunder uspokojí více i méně náročné piloty. A nadchne technickým provedením.

Najdete na iDNES.cz