Neděle 26. ledna 2020, svátek má Zora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 26. ledna 2020 Zora

RECENZE: Arise: A Simple Story je melancholická cesta na onen svět

aktualizováno 
Novinka od španělského studia Piccolo zaujme hráče, kteří upřednostňují příběhový zážitek před vyšší obtížností. Arise sice žádnou díru do světa neudělá, fanouškům artových jednohubek by však její existence neměla uniknout.

Arise: A Simple Story | foto: Jakub Žežule

75

Arise: A Simple Story

Platforma: PC, XboxOne, PlayStation 4
Výrobce: Piccolo Studio

  • Dojemný příběh
  • Různorodé úrovně
  • Možnost hrát ve dvou
  • Spousta checkpointů
  • Příjemná herní doba
  • Nepřesné ovládání
  • Místy zákeřná kamera
  • Menší množství nápadů

Herní karta

Musím se přiznat, že za hry jako Arise jsem vývojářům neskonale vděčný. Jakkoliv mám současnou áčkovou produkci rád, někdy je to prostě skvělý pocit zahrát si věc, jejíž dohrání vám zabere jeden nebo dva večery. Hry jako Arise bývají sice krátké a jednoduché, zážitek z jejich hraní je však o to intenzivnější. Každá minuta se počítá. 

Nenarazíte tu na odkládání hlavní linie příběhu za účelem vyboostování vaší postavy. Nečekají tu na vás frustrující pasáže, kde jste nucení opakovat celý úsek jen proto, že vás na jeho konci překvapil rafinovaně umístěný bodlák nebo vysmátý kostlivec s nabroušenou sekyrou. Jinými slovy, Arise: A Simple Story dohrajete za nějakých čtyři až pět hodin, ale v hloubce prožitku hra zastíní mnohé giganty s vysokým rozpočtem.

Arise: A Simple Story

Arise: A Simple Story

Arise se na první pohled řadí do stejné skupiny artových her jako Journey, ABZU nebo GRIS. Nejblíž má však k indie klasice Brothers: A Tale of Two Sons z roku 2013. Její podtitul „A Simple Story“ hře přitom padne jako ulitý. Stejně jako v případě Brothers totiž i zde pochopí příběh hry úplně každý, a to navzdory tomu, že jediné srozumitelné slovo, které ve hře zazní, je právě ono „arise“.

Jednoduchý příběh?

Na začátku hry jste svědky toho, jak skupina postav zapaluje hranici, na níž leží tělo starce, za něhož v průběhu hry budete hrát. Poté, co se hlavní hrdina probudí na onom světě, vydá se na cestu skrze sérii úrovní. Úrovně odrážejí starcovy vzpomínky na jednotlivé životní fáze, které hlavní hrdina prožil s milovanou ženou.

Ano, uhodli jste, Arise se řadí do kategorie herních dojáků, a to pořádných. O příběhu proto bude lepší raději už více neprozrazovat. Obecně vzato je děj sice co do struktury opravdu jednoduchý, čitelný a zpočátku možná až příliš předvídatelný, jeho druhá polovina je však v tomto ohledu o mnoho zajímavější.

Arise: A Simple Story

Arise: A Simple Story

Z hlediska hratelnosti je Arise poměrně netradiční trojrozměrná skákačka, kde pohybem pravé páčky namísto kamery ovládáte čas. Funguje to asi tak, že když se kupříkladu vaše postava potřebuje vyškrábat na plošinku, která je příliš vysoko, tak pohybem pravé páčky pod plošinkou „vykouzlíte“ masivní vrstvu sněhu, která rozdíl terénu trochu srovná. V některých úrovních takovýmto přetáčením pohybujete různě netradičními plošinami, v jiných zase přírodními prvky, které nějakým způsobem deformují terén nebo vám pomáhají zdolat obtížná místa.

Ačkoliv hrátky s časem fungují v principu stále stejně, různorodost úrovní pomáhá do velké míry potlačovat stereotyp. Popravdě řečeno, úplně se to nedaří a chvílemi si říkáte, že by hra snesla více nápadů a způsobů, jakými hlavní postava ovlivňuje své okolí. Přetáčení času řeší všechny hádanky ve hře, což má za následek i to, že se nikdy na delší dobu nezaseknete. Jistou výzvu může představovat hledání skrytých vzpomínek, což jsou jednoduché obrázky ze života hlavního hrdiny a jeho ženy. Proč ne.

Arise: A Simple Story

Arise: A Simple Story

Jednoznačně pozitivní je fakt, že Arise můžete hrát i ve dvou. Druhý hráč přitom může kdykoliv skočit do rozehrané hry a k hraní stačí mít jen dva ovladače. O nic komplexního se nejedná a funguje to tak, že jeden hráč ovládá postavu, druhý posouvá čas. Oba režimy fungují stejně dobře a je pouze otázka preferencí, jak se rozhodnete Arise hrát.

Hop a zase vedle

Hra má bohužel jeden velký problém, a tím je skákání. Ovládání není úplně responzivní a ve hře jsem zažil spoustu situací, v nichž mi postava spadla do propasti, ačkoliv bych přísahal, že jsem tlačítko pro skok mačkal včas. Ovládání působí zkrátka tak nějak „dřevěně“, na což doplatilo už spoustu her tohoto typu.

Arise: A Simple Story

Arise: A Simple Story

Se skákáním souvisí i kamera. Jelikož pravá páčka slouží k posouvání času, vaše kontrola nad kamerou je v Arise naprosto minimální. Pohybem páčky směrem nahoru a dolů lze sice docílit lehkého nachýlení úhlu pohledu, to je vám ale stejně většinou k ničemu. Nejednou mi hlavní postava skočila úplně jinam, než jsem zamýšlel. Jelikož je Arise v podstatě 3D skákačka, jsou tyto nedostatky poměrně zásadní.

Na druhou stranu, až na výjimky vás po nepovedených skocích hra zpravidla vrátí jen o pár sekund zpět a na opakování skoku máte neomezeně pokusů. Budete tak sice při hraní občas protáčet bulvy, trochu si zafuníte, možná i zachrochtáte, ale o nějaké silné frustraci nemůže být řeč.

Arise: A Simple Story

Arise: A Simple Story

Co se vizuálního zpracování týče, Arise mi trochu připomíná hru vyrobenou v playstationovém editoru Dreams. Potíže s ovládáním by tomu vlastně i odpovídaly. Tak to ale samozřejmě není a hra běží na Unreal Enginu. Arise má několik hodně pěkných lokací, ale oproti jiným artovým hrám pyšnících se originálními světy přece jen zaostává a působí obyčejněji. 

Nechybí jí výrazný orchestrální soundtrack, kterému dominují smyčcové nástroje. Hudba sice dokonale podbarvuje mnohé emocionální momenty, ale nemohu se zbavit dojmu, že stejný doprovod slýchám ve hrách tohoto typu až příliš často.

Arise: A Simple Story ve výsledku nepůsobí tak výrazně jako loňská GRIS, která na PlayStation 4 vyšla teprve nedávno. Ačkoliv různorodost lokací pomáhá odbourávat stereotyp, hře by prospělo více herních mechanismů a především přesnější ovládání. Navzdory těmto nedostatkům však Arise vypráví příběh, který je sice jednoduchý, ale rozhodně ne prostoduchý. 

Hodnocení hry

Redakce

75 %

Čtenáři

88 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 18 čtenářů

  • Nejčtenější

Obyvatelé luxusní čtvrti spojili síly, aby ze sousedství vyhnali progamery

E-sportovní tým Houston Outlaws, který soutěží v prestižní lize hry Overwatch, si musí hledat nové tréninkové prostory....

Mladík zkolaboval během hraní, pomohla mu hráčka z druhého konce světa

Dvacetiletá Dia Lathorová z amerického Texasu si během partie v online střílečce povšimla, že má její týmový kolega...

Herní rok 2020? Bude to bomba, pojďte s námi věštit

Napište vaše tři herní predikce pro letošní rok. Může to být cokoliv, co se alespoň trochu týká her. V prosinci se pak...

Zahrajte si kultovní sérii Half-Life zdarma. Máte na to dva měsíce

V rámci propagace chystaného Half-Life: Alyx si na Steamu můžete po dobu dvou měsíců zahrát obě předchozí hry kultovní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

OBRAZEM: Představujeme nejočekávanější strategické hry letošního roku

Virtuální stratégové budou mít v roce 2020 žně. Chystá se několik pokračování zavedených sérií, remaků, remasterů, ale...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

RECENZE: Kniha Zaklínač a jeho svět zaujme především fanoušky hry

Nakladatelství Crew vydává ve spolupráci se společností Fantom Print knihu, která potěší fanoušky herní série o...

RECENZE: Dex ukazuje budoucnost, v níž bez implantátů nemá cenu žít

Česká hra Dex zasazuje tradiční žánr do ne úplně tradičního prostředí. Mladá dívka s modrými vlasy zachraňuje svět před...

RECENZE: War Thunder je snem všech milovníků vzdušných bitev

War Thunder uspokojí více i méně náročné piloty. A nadchne technickým provedením.

RECENZE: Might and Magic X je úžasný návrat strojem času o 15 let zpět

Málokdo se dnes odváží vyrukovat s tak hardcore retro titulem, jakým je desáté Might and Magic. Vzpomínky ožívají.

Nejlepší příběhy píše sám život. Tyto deníčky u vás v loňském roce zabodovaly
Nejlepší příběhy píše sám život. Tyto deníčky u vás v loňském roce zabodovaly

Deníčky jsou již neodmyslitelnou součástí eMimina. Z každého měsíce roku 2019 jsme vybrali jeden z mnoha příběhů, který vás chytl za srdce.

Najdete na iDNES.cz