Age of Wonders: Shadow Magic

  12:00aktualizováno  11. srpna 9:48
Shadow Magic není dalším regulérním dílem v sérii skvělých fantasy tahovek. I jako trochu dražší stand alone datadisk má ale hodně co nabídnout. Nové rasy, jednotky, spousta misí, zlepšení v herním systému...

Age of Wonders: Shadow Magic První Age of Wonders byly ve své době dosti nedoceněnou hrou. Většina recenzentů je odsoudila za bohapusté kopírování Heroes of Might & Magic a jen málokteří ocenili chytrou implementaci prvků známých třeba z Civilizace nebo Master of Magic. Druhý díl, který vyšel minulý rok, už ale nadchl všechny. Bylo jasné, že se Triumph Studios pokusí v brzké době zaútočit na peněženky hráčů znovu, způsob, který k tomu zvolili, ale nevoní zrovna dvakrát nejlépe. Místo aby buď vydali poctivý datadisk ve stylu některých expansion packů 3DO, nebo zapracovali na plnohodnotném pokračování, zplodili jakýsi podivný hybrid jménem Shadow Magic, který se ovšem prodává za plnou cenu.

Hon na čarodějnice
Hon nejen na čarodějnice, ale i na o poznání vznešenější a váženější mágy stojí na počátku příběhu Age of Wonders: Shadow Magic. Dlouhé boje mezi čaroději zdevastovaly zemi a způsobily nerovnováhu přirodních sil. Náboženský fanatik, imperátor Phobius, se snaží vymýtit veškerou magii a jeho moc prudce roste. Věže mocných mágů jedna po druhé padají a s nimi i jejich pánové. Poslední kouzelníci utíkají a skrývají se, stávají se z nich psanci, podobně jako z ras, které jsou označeny za magické Age of Wonders: Shadow Magic a nepřirozené svým původem. Obyčejný lid přestal mít v neustále znesvářené mágy důvěru a církev vede štvavou válku proti jejich moci. To ale ještě není to největší nebezpečí. Poté, co Merlin sjednotil zemi a usedl na nejvyšší čarodějný trůn, byl chvíli mír – ale jen do doby, kdy záštiplní poražení nepřátelé sáhli k hazardnímu kroku. Otevřeli několik portálů a přivolali z hlubin stínové dimenze strašlivé, krvelačné démony. Situace se ale vymkla z rukou, démoni se začali ve světě objevovat samovolně a sám Merlin, když se pokusil je zpacifikovat a opět uzavřít v jejich temném a hrůzyplném světě, upadl do zajetí a jen tak tak stačil vyslat zprávu elfí kouzelnici a vládkyni Julii, aby se pokusila zasáhnout a sjednotit všechny bytosti světa v boji proti nové hrozbě...

Představení nových ras: Nomádi

Nomádi dříve měli vlastní rozlehlou a bohatstvím oplývající říši. Avšak rozzlobili si boha Yaku a ten jim upřel svou přízeň. Nyní tak jejich národ, sestávající z obyvatel původního království Azrac a části jeho dobyvatelů, kteří pronikli rodovými svazky do místního lidu, putuje neustále z místa na místo a sní o časech nové velikosti. Jejich obrovskou výhodou je nepopiratelně rychlost a mobilita. Jejich města nevypadají jako pevná lidská hradiště – vše, co nomádi mají, mohou v případě potřeby naložit na záda sebe a svých koní a celé město přesunout na potřebné místo. Jejich jednotky jsou velice rychlé a i třeba lučištníci se bez koní neobejdou. Jejich nepříjemnou specialitkou je pak otrokářský systém, který umožňuje jednak pomocí obchodů ve městech přilákat nebezpečné příšery do služeb vládce, jednak zotročit "terénním pracovníkem" nepřátelské jednotky přímo na bojišti.

Age of Wonders: Shadow Magic Kvalitní základy
Po spuštění hry na první pohled málokdo pozná rozdíl, Shadow Magic nabízí nejen stejný interface a z velké části i grafiku, ale též prakticky stejný herní zážitek jako Age of Wonders 2. Základy hry jsou tři – výstavba a správa měst, pohyb po mapě a boje. Města jsou v celé sérii zpracována způsobem nejpodobnějším klasice Civilization, jsou charakterizována rasou, která je obývá, velikostí, která neustále roste (tento růst je možné podpořit stavbou domů), produkcí a příjmy, za určitý peněžní obnos a produkční body je pak možné stavět různé budovy, které zpřístupní trénování stále lepších a lepších jednotek, přidají magické body, či pomohou bránit město a udržet spokojenost obyvatel. Je to systém naprosto ideální a troufnu si tvrdit, že o poznání lepší než v Heroes of Might & Magic.

Stíny se dlouží
Druhým pilířem je pohyb po mapě. Ta je rozdělena tentokrát nejen na zemi a podzemní jeskyně a katakomby. Přibyla ještě třetí rovina, již několikrát zmíněná stínová dimenze. Na těchto mapách se pohybují jednotky, zabírají různé doly, věže a prozkoumávají nebezpečná místa jako hřbitovy či krypty. Každý národ má svou sféru vlivu, v níž působí jeho kouzla a kde naopak nemůže kouzlit protivník, nemá-li tam svého hlavního hrdinu. Age of Wonders: Shadow Magic Je řada způsobů interakce s objekty na mapě – město lze obsadit, vypálit nebo přemigrovat na jinou rasu apod. Zkrátka Age of Wonders se vším všudy, jak to hráči předchozích dílů znají a noví se dozví v pěkně zpracovaném tříúrovňovém tutoriálu. Zpět ale ke stínové dimenzi. Ta je specifická nejen tmavomodrým, depresivním grafickým zpracováním a svými obyvateli, kteří jsou charakterizováni v tabulkách okolo textu této recenze. Pro nestínové jednotky zde totiž platí nepříjemné postihy, které snižují jejich útok, obranu, působené zranění a rezistenci o celou jednu třetinu, čemuž je možné zabránit jedině pomocí drahého kouzla Shadow Walker. Na druhou stranu, výhodou je dvojnásob rychlý pohyb všech jednotek, což se hodí, protože většina nových map je skutečně obrovských a trochu se tak zabraňuje prostojům při přesouvání armád z jedné strany na druhou.

Představení nových ras: Stínoví démoni

Tvory z hmyzí a pavoučí skupiny pozemských živočichů připomínají strašliví a neúprosní Stínoví démoni. Na svět přišli krátce poté, co Merlin obsadil trůn a zachránil elfí královnu Julii z rukou nepřátelských čarodějů. Zlí mágové se pokoušeli s nimi obchodovat a využít je k vlastním nekalým záměrům, situace se ale vymkla z rukou a bylo otevřeno již příliš mnoho portálů, takže strašliví démoni mohli zaplavit svět. I sám Merlin jim neodolal a byl uvězněn ve stínové dimenzi, odkud tito pocházejí. Jejich systém připomíná trochu mraveniště – nade vším je matka, All-Devourer, která kontroluje velkou řádku menších hmyzáků. Zrádná je schopnost pohltit jiné živočichy a vytvořit z nich novou larvu. Larvy jsou základní a nejslabší jednotky, když ale získají dostatek zkušeností, mohou morfovat v silnější druhy.

Age of Wonders: Shadow Magic Noví muži ve zbrani
Pro boje, které se opět odehrávají na obrazovkách odpovídajících rozložení okolních jednotek a prostředí, a jsou mnohem na taktiku náročnější, než je tomu u konkurenčních titulů, je v Shadow Magic možné využít služeb asi padesáti nových jednotek, což je skutečně obrovské množství. Většina z nich samozřejmě patří novým rasám, ale i každý národ stávající dostal možnost vybudovat ve městě jednu novou budovu, která s sebou nese krom specifického bonusu i novou jednotku (například elfové mohou postavit les, který skryje město před zraky nepřátel, dokud nevjedou přímo do něj, novinkou pro boje je pak entoidní Treeman). Nechybí ani nová a leckdy pořádně mocná kouzla, takže ve výsledku počet přídavků vysoce překonává očekávání.

Dny, týdny, měsíce...
...a v extrémních případech možná i roky zabere dohrání všeho, co je v Shadow Magic k dispozici. Kampaň je rozdělená do celkem pěti kapitol Age of Wonders: Shadow Magic (na začátku lze volit jen ze dvou větví, avšak příběh se brzy rozvine více) a obsahuje šestnáct misí, které jsou leckdy až neskutečně rozsáhlé. Plusem je ale mnohem větší integrace příběhu do hry a krátké, leč pěkné videosekvence před každou misí kampaně. Navíc tu je devatenáct samostatných singleplayerových scénářů a také generátor náhodných misí. A zapomenout nelze ani na multiplayer, pro který lze ale jen doporučit mapy spíše menší a mód simultánních tahů, jinak se i jedna jediná hra pěkně protáhne. Ovšem vybalancování jednotek je zase o něco lepší a konečně se využijí i speciální schopnosti jednotlivých národů, má smysl skrývat jako elf svá města, či se za nomády stěhovat. Těžištěm hry se multiplayer u tahovek asi nikdy nestane, ale je to rozhodně ´velmi zábavný mód.

Představení nových ras: Syroni

Syroni jsou starou rasou, která obývala stínovou dimenzi ještě v dobách, kdy byla čistá a plná světla. Prozkoumali vesmír a díky svým magickým silám si upravili život tak, aby byl co nejpohodlnější. Pak přišli stínoví démoni. Syroni s nimi dlouho bojovali, avšak podlehli a byli zotročeni. Dá se říci, že jsou jedni z mála, kdo by mohli stínové démony porazit, neboť jejich magické schopnosti jsou obrovské. Problémem ale je, že byli po léta týráni a krutě trestáni za jakýkoliv pokus uniknout a podniknout cokoliv proti svým pánům, takže se díky tomuto psychickému bloku jen těžko s nimi dají do boje.

Age of Wonders: Shadow Magic Něco je špatně?
Každá růže má své trní a ani Age of Wonders se nevyhnuly několika slabým stránkám. Pro hratelnost především v klasickém tahovém módu je charakteristická leckdy až přílišná rozvláčnost, prospěly by buď o trochu menší mapy, nebo větší dojezd jednotek. Na štíru je pak leckdy i přehlednost, kdy v sice nádherné, ale až příliš členité grafice ztrácejí maskované jednotky (Treeman mezi normálními stromy vyniká jen jedním malým a pohříchu zeleným štítkem, stínoví démoni pak ve své dimenzi splývají s prostředím takřka dokonale). Trochu zlepšení by si zasloužil i interface, nejedná se ale o kruciální záležitosti.

To je, panečku, pokoukáníčko
Grafické zpracování je stejně nádherné a stejně roztomilé, jako vždy. Hra běží na stejném enginu a využívá řadu stejných objektů, to ale vůbec nevadí, protože koukat se na mapu hry je samo o sobě skvělý zážitek. Stínová dimenze je pak patřičně tmavá, zmatená a depresivní, jediné světlo má tmavě modrou či fialovou barvu a mezi temným podmínkám přizpůsobenou flórou se pohybují velice nenápadní démoni – zkrátka paráda. Podobně jako u dvojky jsou sice o něco slabší animace jednotek v boji, Age of Wonders: Shadow Magic to ale vcelku nehraje velkou roli při hodnocení vizuálního dojmu. Objevují se také nové hudební stopy – a opět se jedná o špičkové melodie, byť nijak nevybočující z klasického stylu ambientních melodií za použití strunných a dechových nástrojů.

Výsledný verdikt je tedy víceméně jasný. Přestože se může zdát poměrně odrzlé chtít za stand-alone datadisk cenu plné hry, fanoušky série i nováčky v žánru Age of Wonders: Shadow Magic potěší měrou více než malou. Nedostatek originality, stejný herní systém a velká část grafiky jsou věci, na které lze nadávat večer u piva, kdo si ale ke Stínové magii sedne a pořádně se do ní ponoří, jen těžko se bude vracet zpátky.

Age of Wonders: Shadow Magic
Minimum: procesor 300 MHz, 64 MB RAM
Optimum: procesor 600 MHz, 128 MB RAM
Multiplayer: ano
Další informace: ingame video, E3 trailer, screenshoty, cheaty, trainer
Výrobce/distributor: Triumph Studios / Take 2
Distributor v ČR: Zatím není rozhodnuto.
Oficiální stránka: homepage
Verdikt: Parádní tahovka, byť stejná jako AoW 2.
Hodnocení: 82%
Autor:
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

PRVNÍ DOJMY: Stellar Blade nabízí daleko víc než jen sexy zadek hlavní hrdinky

Po první hodině strávené v nelítostném světě akční hry Stellar Blade můžeme být zatím spokojení....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...