Existují hry výborné, skvělé, méně dobré, špatné a zcela speciální pozici si vydobývají výtvory typu 3D Scooter Racing, potažmo 911 Fire Rescue. Tyto hry obvykle oplývají námětem, který, byl-li by dotažen až do konce, by si zasloužil uznání za originalitu. Vždyť hra, v níž se závodí na malých koloběžkách, vůbec není běžným artiklem (3D Scooter Racing). To samé v bleděmodrém - 911 Fire Rescue. Kdo z nás si v dětských letech nepřál být požárníkem, vrhat se střemhlav do plamenů a zachraňovat dusící se lidičky? Chápu, že některé z vás tato myšlenka nechává chladné, ovšem co se týká zpracování hry, ve které se vžijete do role hrdinného hasiče, to ještě, pokud se nepletu, PC éra nezažila (no, zažila, ale už je to dávno :o) - pozn. mondy). Škoda jen, že se do takovýchto bezesporu zajímavých projektů pouštějí amatérské firmy - byť pod záštitou některé známé společnosti. V tomto případě se pod titul nechala podepsat společnost Infogrames. Chochó...
Během té exkurze do dob dávno minulých, do času snů, kdy zlá noční můra získává až do rána převahu, jsem nasbíral mnoho zážitků a informací, o něž se s vámi opravdu rád podělím :-). S 911 Fire Rescue začalo vše poměrně nevinně. Byl jsem právě u kamaráda, který se mi chlubil s novým Pentiem III a GeForce2. Jakožto důkaz hrubého výkonu prezentoval, jak krásně mu běhá Quake III Arena na plné detaily v hodně vysokém rozlišení. Nedalo mi to, vyndal jsem krabičku s 911 Fire Rescue a požádal ho, ať hru nainstaluje. Instalační program kopíroval na disk všechny soubory, každičkou texturu, zvuk, objekt coby originální soubor, čili se proces poněkud protáhl. Po spuštění byl první dojem překvapivě příjemný - na obrazovce se rozzářilo precizně vykreslené logo 911 Fire Rescue s mohutnými plameny pod ním. Druhé kliknutí však navracelo do reality. Menu totiž v sobě kombinovalo důležité položky spolu s okýnkem, ve kterém probíhala ingame scéna hořícího interiéru. Přišlo nám podivné, že tahle malinkatá akce se docela hodně škubala. Spouštíme první tréninkovou misi, v níž máme uhasit hořící automobil. Zbytečné plky z vysílačky odklepáváme, už chceme hrát. Před námi se ovšem zjeví něco, co se po grafické stránce nevyrovnává ani stařičkému Doomu. Nevadí, šlápneme do pedálů (tj. chceme se pohnout s požárníkem) a zažíváme asi to největší překvapení - engine se ošklivě cuká. Znáte staré krokovací dungeony? Pokud ano, tak zhruba tímto způsobem probíhal pohyb. Rozumíte té absurdní situaci - ještě před chvilkou se kamarád na tom samém počítači proháněl s postavou z Quake III Arena a teď se mu to v, a řeknu to bez obalu, hnusné grafice trhá, navíc v sociálním rozlišení 640x480. Jemně navrhuji, aby zkusil stáhnout kvalitu textur. Úprava má za následek, že se vypnou veškeré textury a procházíme se tak v šedošedých prostorách modelovaného prostředí. Co k tomu dodat, kamarád prohlásil, "ať si tyhle shity nechávám pro sebe" a CD mi urychleně vrátil. Ještě teď dumám proč :-).
Přiznávám se, že po téhle malé předváděčce se mi do instalování hry doma zrovna dvakrát nechtělo. Nakonec se ukázalo, že ačkoli se moje PC rekrutuje z řad o dvě třídy horší, přece jenom mi pomohlo více paměti RAM a hra se tolik necukala. Abych vás o nic nepřipravil, popíši, jak vypadá takový klasický výjezd k požáru. Dejme tomu, že jste si s přáteli grilovali kuřátko a náhodou podpálili barák sousedům. Ti tam leží v bezvědomí, plameny dosahují závratných výšek, zachránit je můžou pouze hrdina v kombinéze. Přepínáme se tedy do role osamoceného hasiče, dispečer vám udílí poslední rady a vy se objevujete před hořícím barákem. Přebíráte ovládání. V horní pozici se vám odpočítává čas, během kterého musíte bezpodmínečně dokončit akci. Symbolický obrázek těla reprezentuje váš zdravotní stav, pokud se dostanete do krize, nezoufejte, vše zachrání lékárna. Kyslíková nádobka indikuje zásobu kyslíku, který potřebujete v místnostech plných dýmu a kouře.
Říkám si, že nejdříve bych se mohl pokusit likvidovat požár skrze vymlácená okna. Částečně tak hasím hořící místnost, zbytek již z venku ovšem nepůjde. Otevírám dveře a vyrážím vstříc běsnícímu živlu. Začínám hekat (ve hře), plíce mé postavy se zbarvují do žlutých odstínů. Zkouším spustit přívod kyslíku. Pohoda. Bez problému uhasím místnost, hlas dispečera mi oznámí, že můžu pokračovat dál. V prvních dveřích objevuji oběť v bezvědomí čekající na zachránění. Mačkám pravé tlačítko, postava mizí, je zachráněna. V tomto duchu probíhá pár úvodních misí, v těch dalších řešíte jiné problémy. Mimo drsných časových limitů a minima kyslíku se ve hře vyskytují tři druhy požáru. Na každý z nich funguje jiný hasící přístroj, což s sebou nese jisté potíže. Speciální požáry si žádají adekvátní výbavu, jenže ta se brzy vyčerpá. Zapomeňte na situaci, kdy naběhnete do hořících trosek garáží či kanceláře, stisknete tlačítko a hasíte... Pokud jde o plameny, ty se rozdělují na několik fází. Po určité dávce ze stříkačky se zmenší, až nakonec vyhasnou úplně. Moc věrohodně to nevypadá, stejně jako požár pouze na podlaze - barák hoří celý, ale strop ne. I některý nábytek - evidentně ze dřeva - zůstává ušetřen. A to ani nemluvím o tom, že místo požáru před samotnou katastrofou vždy nejdříve někdo vykradl, jinak si nedovedu vysvětlit tak strohé vybavení (ok, samozřejmě že dovedu, je to flink :-)).
Potřebuje někdo, abych k 911 Fire Rescue ještě něco dodával? Upřímně doufám, že jsem vás od propadáku, jakým tato hra je, odradil. Na 911 Fire Rescue se mi líbí akorát dobrý nápad a vcelku slušná rock-metalová hudba. Engine je katastrofální - hýbe se tragicky a přitom vypadá hůře než několik let starý Build3D. Grafiku již komentovat nebudu, snad jen, proč ztrácet čas s tímhle brakem, když existuje tolik krásných her, u kterých se příjemně pobavíte.
911 Fire Rescue | ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
|