80 dní CZ - stihnete procestovat svět?

  • 19
Další verneovka, tentokrát jedna z nejznámnějších i v herní podobě. Stihnete procestovat svět za 80 dní a pomoci svému dědečkovi?
67

80 Dní (80 Days)

Platforma: PC
Výrobce: Frogwares

Herní karta

80 dní Poslední dobou vychází mnoho adventur na téma knih podle Julese Verna. Před delším časem vyšel Tajuplný ostrov (65%), po něm jsem měla možnost recenzovat hru Voyage (70%), ale v obou případech byl stejný vývojářský tým, Kheops Studio, o vydání her se postarala Adventures Company. Tentokrát se další verneovky ujala společnost Frogwares a přináší nám předělanou knihu do herní podoby asi jednu z nejznámějších – Cesta kolem světa za 80 dní, které udělili název kratší – 80 dní (v originále 80 days). Hra je kompletně v 3D prostředí, a pro vývojáře je první hrou, kterou v 3D udělali, takže uvidíme, jak se jim tento záměr vyvedl.

Osobně si myslím, že vývojářům úplně nevyšel. Autoři upustili od klasického systému point&click, a do 80 dnů implementovali ovládání známé z akčních her (W A S D) a pohyb kamery obstarává myš. Což o to, říkáte si, to může být dobré. Ale není, hned vám řeknu proč. Zapomeňte na nějakou přesnost, při skocích budete autory proklínat až do třetího kolena. Další problémy nastávají, pokud chcete použít předmět z inventáře. 80 dní Musíte totiž stát na přesném místě s otevřeným inventářem a zvoleným předmětem, teprve potom se vám ukáže zvýrazněné místo, kam předmět můžete umístit. Můžete i běhat, ale jen rovně, úkrok se vám při běhu nepovede, a zastavit na přesném místě je také docela oříšek, díky setrvačnosti. Ale dost vytýkání na začátku, nejdříve si povíme něco o příběhu a hře, a potom se k ovládání a prostředí ještě vrátíme.

V ději knihy sledujeme příběh Philease Fogga, který ale ve hře nefiguruje, hlavní hrdinou hry je Oliver Lavisheart. Ten je díky sázce svého dědečka vyslán na cestu kolem světa, aby našel 4 vynálezy, které dědeček sestrojil, aby tak osvědčil pravost dědečkova tvrzení, že je skutečně vynalezl on. Děj se odehrává v roce 1899, ale výlet vám naštěstí hradí dědeček. Pokud výzvu přijmete, ještě se vyhnete sňatku, ze kterého nejste příliš nadšený. Asi je vám z názvu patrné, že na celou cestu budete mít 80 dní. Podíváte se do čtyř velkoměst – Káhiry, Bombaje, Jokohamy a San Francisca, kde každé bude mít jinak ztvárněné prostředí i atmosféru. Na začátku hry si můžete zvolit ze tří obtížností:

  • Turista – do začátku dostanete docela dost peněz, a počet dní vaší cesty není nijak omezen, jen na ukazateli vidíte dle zelené nebo červené barvy, zda jste v takovém čase, jakém byl Fogg, nebo máte zpoždění. Dle libosti si budete moci prohlédnout města, což v případě dobrodruha moc možné není.

  • Světoběžník – zde již časové omezení je, peněz máte méně, ale vše se dá s přehledem stihnout.

  • Dobrodruh – Peněz nebudete mít nazbyt a čas poběží tak, jak ubíhal v knize. Nahoře na obrazovce vidíte počet dnů.

    80 dní Když už jsem zmínila ovládání pohybu, musím nadnést jednu z věcí, která mne ve hře potěšila, a tou je použití různých, ale i netradičních dopravních prostředků, například slon, létající koberec či kolo, za které ale musíte platit. Ale stejně jako ovládání postavy je na tom i ovládání dopravních prostředků – nepříliš uživatelsky příjemné, ale po čase si zvyknete. A věřte mi, přibližovadla se budou hodit, protože drtivá většina úkolů spočívá v přesunu z bodu A do bodu B, bohužel někdy je to už zbytečně nudné a opakující se. Dojdi na druhý konec města, přines to a to, vrať se, zjistíš, že na druhém konci potřebuješ ještě něco, znovu přes celé město a zpět. Jako by se zdálo, že autorům došla inspirace, protože tyto úlohy hráče spíš frustrují než baví.

    V ději knihy sledujeme příběh Philease Fogga, který ale ve hře nefiguruje, hlavní hrdinou hry je Oliver Lavisheart.

    80 dní Úkolů v každém městě ale taky není žádný zázračný počet, není mi jasné, proč autoři neudělali nějaké úkoly, za které by hráč získal peníze, než aby je složitě hledal ve všemožných zákoutích. To na náladě také moc nepřidá. Ale abych zbytečně nestrašila, nejedná se jen o takové typy úkolů, aby člověk něco přinesl, ale delších přechodů. Z úkolů na vás například čeká skládání puzzlů, hledání předmětů podle malé mapy (raději si občas vezměte lupu k monitoru) nebo přepínání různých pák. Některé úkoly jsou docela těžší, ovšem ne neřešitelné. Více se budete prát s ovládáním než s nimi. Kromě klasických hádanek, které jsem zmínila se setkáte i s některými netradičními, jako například závodění na slonech, let vzducholodí, výpomoc německému archologovi atd. Bohužel, úkoly, či spíše cesta za nimi nejsou jediným stereotypem, který hra obsahuje. Příjezd do každého města má podobný průběh: sehnat hotel, zaplatit jej, přečíst si zprávu o tom, co zde máte udělat, jít plnit úkoly pro jiné osoby, a dostat certifikát.

    80 dní Pak jsou tu dvě podstatné věci, které byste neměli podcenit. Za všechno se platí, proto si předem ujasněte, co si opravdu koupit chcete, než později litovat vyhozených peněz. Platíte za ubytování v hotelu, dopravní prostředky, jídlo, díky kterému se zvedá energie, a to je ona druhá podstatná věc, kterou nesmíte zanedbat. Pokud totiž na ukazateli nebudete sledovat, jak na tom jste, může se stát, že Oliver padne vyčerpáním a probudí se v hotelu, bez nějaké části peněz a hlavně se ztraceným časem, který je na vyšších stupních obtížnosti vážně důležitý. Jinak si také musíte rozvrhnout, zda se jít projít po městě, nebo jít plnit úkol, protože by se mohlo stát, že by vám energie na plnění úkolu již nezbyla.

    Pak jsou tu dvě podstatné věci, které byste neměli podcenit. Za všechno se platí, proto si předem ujasněte, co si opravdu koupit chcete, než později litovat vyhozených peněz.

    Další z věcí, která nemůže chybět v žádné adventuře je sbírání předmětů. Okolo každého použitelného se objeví zelený obrys, pokud ovšem stojíte správně. Takže občas se nevyhnete situacím, že budete krůček po krůčku popocházet a čekat až se rozsvítí. To samé je u používání předmětů, jak jsem již zmínila na začátku recenze.80 dní  Bohužel pokud se pokusíte o nesprávnou kombinaci, Oliver neřekne nic, a vy si budete občas muset zkusit více možností, naštěstí se to nestává příliš často. Ve hře si popovídáte s více jak 100 postavami, ale příběhová linie je přísně lineární.

    Po grafické stránce se hra docela zdařila, nebýt některých malých chybiček, ovšem musíte si zvyknout na 3D prostředí a pohyb v něm. Velmi potěší střídání dne a noci, a pokud zvolíte nejlehčí variantu, a projdete si města, která jsou větší a rozlehlejší než je nutné, vychutnáte si pěkný grafický zážitek. Horší je to se zvukem, hudba vám po chvilce začne vadit, protože stále uslyšíte to samé dokola, a ani dabing na tom není o mnoho lépe. Díky české lokalizaci v podobě titulků si však užijete, i když příliš nerozumíte anglicky. Nepodařilo se mi najít žádné chybky, stylisticky i věcně titulky sedí, nezbývá tedy, než autory překladu pochválit. Poslední věcí, kterou hře musím vytknout je ukládání pozic, které probíhá automaticky, tudíž si hru nemůžete uložit, kdy se vám zlíbí, ale musíte dojít až k bodu, kde se hra uloží sama. Naopak velmi mile překvapí některé humorné hlášky, narážky na knižní předlohu či známé osobnosti.

    Klady a zápory

    Plus Grafika
    Plus Humor a narážky
    Plus Vydařená lokalizace

    Mínus Ovládání
    Mínus Stereotyp

    Jelikož jsem zarytý příznivce starších adventur (Broken Sword, Syberia 1 - 85% i Syberia 2 - 80%, z novějších mne zaujal Still Life - 89%), tak mi hra příliš nesedla, zejména z důvodu ovládání, a některých technických věcí. Ovšem tím nechci říci, že hra by byla špatná, jen se autoři možná vydali na cestu, na kterou nejsou zarytí příznivci adventur připraveni, a nejsem si jistá, zda tato cesta přiláká hráče nové. Díky humoru a grafické stránce hry je ale velká šance, že u hry zůstanete až do konce.


  • Hodnocení hry

    Redakce

    67 %

    Čtenáři

    81 %

    Vaše hodnocení

    Doposud hodnotilo 166 čtenářů

    Témata: dabing, Humor