New York, JFK, zamračeno ... účes drží
Microsoft Flight Simulator přinesl již před několika lety na pole leteckých simulátorů zajímavý fenomén – snadnou rozšiřitelnost. Kromě stovek volně dostupných modelů letadel všeho druhu se několik firem specializuje na tvorbu komerčních přídavků. Jedním z nich je i 767 Pilot in Command. Tentokrát však půjde o čistou simulaci letadla – na vylepšené krajinky můžeme v klidu zapomenout.
Londýn, Heathrow, jasno ... účes stále drží
První, co vás při přepnutí do kokpitu Boeingu 767 překvapí, je odlišný styl grafiky, než ve zbylých letadlech. Autoři se rozhodli sestrojit fotorealistický kokpit takříkajíc se vším všudy, proto se nelze divit, když „pouhé“ nastartování motorů znamená pětiminutové martýrium s nahazováním baterií, APU, hydrauliky, palivových čerpadel a generátorů. Předstartovní procedury a dokonalé přenesení skutečného kokpitu v mnohém připomínají populární Fly!. Bez manuálu nebo knee boardu však v 767 Pilot in Command nemáte šanci – popisky tlačítek jsou titěrné (tj. nečitelné) a u většiny z nich chybí oblíbená žlutá nápověda. Na druhou stranu je nutné poznamenat, že podle názorů skutečných pilotů 767ček jde o dokonalé převedení skutečného kokpitu včetně všech multifunkčních displayů.
Samotný model letadla je na velmi dobré úrovni a značně převyšuje ostatní dopraváky v nabídce MSFS, ať již počtem modelovaných dílů (včetně roztomile animovaného vysouvání a zasouvání podvozku či klapek), či detailnějšími texturami (zejména noční lety s různě osvětlenými okny a siluetami postaviček jsou doslova pastvou pro oči). Je možné si vybrat ze třinácti různých kamufláží letadla - Air Canada, Air France, Alitalia, British Airways, Delta Airlines, Iberia, JAL, KLM, TWA, United Airlines, LTU, Qantas a také „promo nástřik“ Wilco Publishing. Já osobně dával přednost barvám KLM, se kterými jsem měl několikrát možnost vyzkoušet si let 767čkou v reálu (je to skutečně krásné letadlo). Detailní model však klade zvýšené nároky na hardware – bez rychlého procesoru, dostatku paměti a dobré grafické karty nemáte šanci (při 10 fps se na letiště trefit nedá). Atmosféru dokreslují i solidně nasamplované hlášky pilota i palubních systémů včetně varovného GPWS, který se rozezní ve chvíli, kdy hrozí náraz do země.
Moskva, Šeremetěvo, vítr ... účes stále ještě drží
Létání s dopravními letadly je především o přístrojové navigaci, ládování dat do palubního počítače a nastavování autopilota. Možnosti 767 Pilot in Command jdou v tomto směru mnohem dál, než sahají schopnosti většiny simulátorových nadšenců a posouvají tak celý program kamsi do výšin k lidem, kteří hraním simulátorů (a přispíváním do diskusních fór) tráví volný čas mezi lekcemi IFR létání. Přiznám se, že pochopit všechny simulované systémy (automatické přistání, palubní počítač, pokročilé ILS) bylo i po studiu manuálu nad mé síly, tudíž mohu sloužit pouze zprostředkovanými názory, které praví, že jde o vyjímečně přesné modely. Zkusmo jsem během přiblížení na přistáni autopilota vypnul a pokusil se s tryskovým obrem přistát ručně. Pocit, že mám v rukou autobus s křídlem a dvěma tryskovými motory řítící se vstříc úzkému kousku betonu byl vskutku impozantní. VFR přistání (no dobrá, na ILS jsem se také díval) se sice povedlo, ale šlo o obtížnou záležitost i pro otrlého virtuálního pilota.
Fantastický je systém simulace všemožných poruch a nepředvídatelných situací, které mohou během letu nastat. komu nestačí pár tréninkových misí (výpadek a následný požár motoru, ztráta tlaku v kabině...), ani těch několik nehod způsobených špatnou pilotáží (až vám začnou z ničeho nic hořet motory ždímané na plný výkon, poznáte, o čem je řeč), může si prostě navolit trasu letu a příslušné systémy s tím, že někdy (nebo v přesně daný čas) během pobytu ve vzduchu příslušná zařízení přestanou fungovat. Zastaví se motor, poklesne tlak oleje, vypadne hydraulika, zaseknou se klapky, nepůjde vytáhnout podvozek ... – možností je spousta. Běžný a pohodový let se tak může změnit v naprosté peklo (což je ostatně let bez autopilota sám o sobě). Pokud bych měl srovnávat s „klasickým“ modelem poruch v MSFS, je 767 Pilot in Command nejméně o generaci dál, ale POUZE A JEN pro naprosté masochisty (kdo jiný by také chtěl, aby mu při startu praskla pneumatika).
Kdesi nad Sibiří, sněhová bouře ... účes pořád drží
Po technické stránce se 767 Pilot in Command nedá skoro nic podstatného vytknout, ale je zde pár věcí, které mne silně zarmoutily. V první řadě jde o tuhnutí programu při vykreslování venkovního modelu letadla (což při samotném letu nevadí, jenom je potřeba nepřepínat moc často na externí pohled. Zkusil jsem pro jistotu čerstvě nainstalovat celý MSFS i s příslušným patchem a zopakovat instalaci datadisku, ale ani to nepomohlo. Letmým telefonickým ověřením u kolegy se však potvrdila moje domněnka – 767 se z nějakého důvodu nelíbil můj počítač. Druhou výtku bych směřoval k palubním přístrojům, respektive jejich vzájemnému provázání. Nezřídka se mi ve Fly! stávalo, že při chybném provedení sekvence povelů pro nahození APU a motorů se mi vybily baterie a žádný let se nekonal. Bohužel zde, ač jsem se úmyslně snažil o to samé, vydržely motory i APU startovat pomalu donekonečna (pro jízlivé – ano, od pozemních zdrojů jsem se odpojil). Je otázka, do jaké míry měli tohle autoři možnost ovlivnit – spíš mám podezření, že jde o standardní vlastnost MSFS.
Márnice v Ekondě, stabilní klima .. účes vydržel
Normální hráči asi těžko využijí všechny možnosti, které 767 Pilot in Command. Ostatně pochybuji o tom, že by normální hráči kdy sháněli a kupovali zrovna tenhle add-on. Když už ke svému MSFS chtějí nějaký ten „dopravní“ přídavek, bylo by vhodnější sáhnout po Mad Dog 2000, který přeci jen nabízí větší počet strojů a o něco více zábavy (tedy pokud se komandování letušek dá říkat zábava). Pro letecké nadšence (a zvláště ty, kteří ochotně tráví čas několikahodinovými přelety na virtuálních aerolinkách) je však 767 Pilot in Command asi vším, co si kdy mohli přát. Simulace Boeingu 767 se značně přibližuje dokonalosti „velkých“ simulátorů, škoda jen pár nedostatků způsobených omezeními MSFS.
767 Pilot in Command | ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
|