Blesky čas od času ozáří noční oblohu. Pak je zase na chvíli tma. Spouští se déšť. V dálce jsou vidět dvě světla. Stále se přibližují. Starý ruský náklaďák si to na nekvalitní silnici hasí pekelným tempem. Stěrače pracují na nejvyšší obrázky.
A přestože nevíme, kdo je řidičem, můžeme si domyslet, že před něčím utíká. Cítíme jeho strach. Potom jeden z blesků trefí auto, které se okamžitě dostane do plamenů a vylétne ze silnici.
"Autoři se poučili z výtek směřovaných na adresu předchůdce a výrazně zjednodušili systém cestování."
Něco nám říká, že to nebyla náhoda. Že by do náklaďáku blesk narazil cíleně? Že vám to připadá povědomé? Není divu, to jsou scény z intra ke Stalkerovi. Spousta hráčů si stěžovala, že se vlastně nedozvěděla, jaký mělo smysl. Kdo byl ten řidič na útěku? Autoři si vůbec s vysvětlováním řady otázek hlavu nelámali. Buď na to zapomněli, nebo od začátku počítali s pokračováním.
Trailer - ukázka prostředí
Clear Sky totiž skutečně vysvětlovat bude. Kéž by do sebe vše zapadlo jako puzzle. V pokračování se opět budeme pohybovat v zamořené Zóně kolem černobylského reaktoru. Ovšem v roli muže jménem Scar si užijeme události, které předcházely originálu, tedy Shadow of Chernobyl.
Původně měl být hlavním hrdinou obyčejný voják. Autoři se nakonec rozhodli jinak a Scar je proto dalším stalkerem, dobrodruhem a samozřejmě také lovcem. Jako většina chlapů v Zóně, také on sbírá cenné předměty, často s mysteriózními a nebezpečnými silami, prodává je a zajišťuje si tak své nadprůměrné živobytí.
Jednoho dne dostane Scar dobře zaplacený úkol. Musí zavést skupinku vědců hluboko do ozářené části Zóny. Když se muži prodírají a probojovávají hustou džunglí, najednou se nebe nepřirozeně ozáří do ruda, náhle mizí prostředí ve strašlivé záři. Vědci jsou na místě mrtví. Zatímco Scar se probouzí na spartánské posteli. V táboře frakce Clear Sky.
Pokud jste Stalkera hráli a došli jste až k reaktoru, dobře víte, co se stalo. Nastal takzvaný „blowout“, který se rozhostil po velké části Zóny. Jedná se o mohutnou erupci ozáření, která zabije vše, co se nachází nechráněno pod širou oblohou. Zdá se však, že Scar je na tom více než dobře. To se dosud nestalo.
Gameplay video - první minuty hraní
Pánové z Clear Sky si vepsali do znaku, že zamořenou Zónu dokonale prohledají, přijdou na její nejhlubší tajemství a jednou snad opět promění v krásný lán země. Ovšem „blowouty“ jim práci notně stěžují. Ohrožují je na životě a nebezpečí vystavují také pečlivě sesbíraná data. Za vše evidentně může stalker jménem Strelok, který tím, jak se přibližuje k reaktoru, spouští jednu erupci za druhou. Jelikož je Scar do jisté míry imunní, frakce Clear Sky ho zaúkoluje, aby Streloka našel a zlikvidoval.
V novém Stalkerovi se tak opět vydáme po stopách Streloka, tentokrát ale ve zcela jiných podmínkách. Zóna doznala značných změn.
Navštívit můžeme pět zcela nových areálů, a celou řadu známých, ale výrazně přepracovaných oblastí. Hned na začátku je třeba prozkoumat rozlehlé bažiny, v nichž straší mutanti, lidští nepřátelé v podobě členů konkurenčních frakcí a samozřejmě místí, ozářená zvířena.
Autoři se poučili z výtek směřovaných na adresu předchůdce a výrazně zjednodušili systém cestování. Už není nutné přebíhat rozsáhlé části, abyste se dostali do jiných. V každém lidském sídle najdete průvodce, kteří vás skrze nahrávací obrazovku zavedou přesně tam, kam chcete. To je rozhodně příjemné, i když ještě více bychom si přáli pospolitý svět bez nutnosti trávit čas v loadingu.
Blowouty přicházejí poměrně pravidelně a vždy jsou chvíli dopředu oznámeny. Tehdy byste měli vyhledat nějaké to přístřeší. Změny doznaly artefakty. Jednak se stanou mnohem mocnějšími a použitelnějšími, jednak je budete muset sami hledat.
Už by se neměly povalovat všude možně, ale třeba jen uprostřed nebezpečných anomálií. Abyste je našli, budete potřebovat speciální přístroje.
Ochranné obleky a výzbroj jsou jako obvykle dostupné u nejrůznějších obchodníků, kterým je třeba zaplatit. Čas od času najdete pěknou věcičku i u pokořených nepřátel. V případě, že si k nějaké zbrani vytvoříte silný vztah a nechce se vám dávat z ruky, jistě oceníte pomoc mechaniků. Ti vám oblíbený kvér nejen opraví, ale navíc i vylepší. Například dodají zásobníky s větším počtem střel či zvýší průraznost.
Kromě Clear Sky budou ve hře ještě další čtyři frakce, k nimž se můžete přidat. Každá z nich přitom řeší jiné problémy. Například právě Clear Sky se potýká s neustálými přepady banditů. Proto vás s několika parťáky pošlou na dobyvatelskou jízdu.
Jakmile se vám podaří zajmout nějakou vesničku banditů, dostanete okamžitě posily, které získané území začnou ochraňovat.
S tím se pojí další novinka, kterou je boj o území. Čím větší plochy ta která frakce kontroluje, tím je silnější a tím lepší nabídky vám dají její mechanici a obchodníci. Síly se pochopitelně neustále přelévají. O aktuálním stavu budete informováni prostřednictvím svého PDA.
Z obrázků je jasně patrné, že technická stránka grafiky žádný velký skok kupředu neudělala. Více si užijí pouze majitelé DirectX 10 karet.
Ovšem prostředí má být celkově mnohem živější, zalidněnější, atmosféričtější a vůbec uvěřitelnější. Ke všemu se značných vylepšení dočká umělá inteligence, která by měla být částečně skriptovaná a částečně autonomní.
Dohromady je Stalker: Clear Sky jednoznačně slibným titulem. Nebojíme se nastavované kaše, naopak se těšíme, že v atmosférou přetékající Zóně strávíme další adrenalinové desítky hodin.